Hallo Medezwevers :)
Ik rij al een tijdje een XM turbo ct tot mijn grote plezier, alleen er is een ding wat ik toch wel mis, de cruise control. deze is vanaf de fabriek niet meegeleverd met deze auto :(
nu vraag ik met al een tijdje af of een tct blok nergens een vacuum voorziening heeft waarop ik bijvoorbeeld een Waeco ms 50 cruise control kan aansluiten, deze is nog enigsinds betaalbaar.
ik heb ook de Jonh gold gc55 gevonden, welke electrisch werkt alleen vind ik 350 euro best wel veel geld ervoor.
een andere optie is de orginele cruise control inbouwen, electrisch is dit voor mij geen probleem, alleen zou ik niet weten hoe ik aan de benodigde onderdelen kan komen.
Wie heeft er ervaring met het inbouwen van een aftermarket cruise control en de inbouw hiervan
Gr lennart
Elke benzine motor heeft een vacuum voorziening, namelijk achter de gasklep ;) Als ik de beschrijving op conrad lees is de servo ook gewoon elektrisch van de Waeco. Alleen de Waeco gebruikt vacuum als snelheid referentie en dat is prut. Dan ga je bergje af sneller en bergje op langzamer. De John Gold gebruikt de km puls en is daarmee nauwekeuriger.
@matthijs, ik kan het mis hebben maar volgensmij staat er op het inlaat spruitstuk de spoellucht druk die de turbo levert, zelfs bij onbelaste motor zou de druk hoger moeten zijn dan de atmosferische druk.
het is geen atmosferisch gevulde motor dus waarbij de cilinder wordt 'volgezogen' met lucht, maar deze wordt 'gevuld' met lucht door de turbo. of zit ik nu fout?
@gerrie, bedankt ik ga een pb'tje sturen.
Je zit fout, zonder belasting doet de turbo niets en staat hij op 0.5 bar vacuum. Bij gasgeven gaat dit vrij vlot naar 1 atmosfeer (buiten luchtdruk, 0 bar). Pas als de turbo gaat werken (bij significante belasting) loopt dit op naar 0,5 bar. Bij constante snelheid komt dit bijna nooit boven de 0 bar uit (autobahn snelheden daargelaten).
Duidelijk, bedankt voor de uitleg, ik had de fout gemaakt automotoren te vergelijken met scheepsmotoren. en daar door de motor belasting vergeten :). in iedergeval heeft het hier tot een intressant gesprek met de machinisten tijdens de lunch geleid.
Ik denk dus dat een waeco niet geschikt is voor een TCT en ik dus echt aan een electrische gebonden ben aangezien die Waeco 0,5 bar vacuum nodig heeft voor het bedienen van de gasklep. btw. de snelheidsreferentie is electrisch door middel van het pulssignaal vn de snelheidsmeter of door middel van het plaatsen van magneetjes en een oppik sensor.
oeps.. dubbele post
Ik zou zondermeer kiezen voor de pulsgever die zit nl standaard al op de XM, Die magneetjes om de as zijn maar een zo zo oplossing.....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik ben zoizo van plan de pulsgever te gebruiken, alleen nu blijkt dat de Waeco waarschijnlijk niet werkt zijn er nog twee opties over,
het inbouwen van een electrische John Gold of proberen de fabrieks cc in te bouwen.
mijn voorkeur is nog steeds fabrieks cc aangezien dit de auto orgineel houdt en waarschijnlijk ook goedkoper is. ik vind de gold erg duur.
Dan is nu meer de vraag, hoe kom ik aan de orginele cc onderdelen? iemand tips?
Die zul je waarschijnlijk zelf uit een sloopwagen moet gaan halen want ik denk niet dat iemand die netjes gedemonteerd op de plank heeft liggen (Of het moet Bart Ebben zijn natuurlijk)
__________
Crepuscule
Originele CC monteren is natuurlijk altijd de mooiste manier. Kijk op service.citroen.com (gratis te registreren) bij documentatie onderdelen om te kijken wat je allemaal nodig hebt daarvoor. Een XM die veel bedrading al heeft liggen is wel wenselijk, dat maakt het proces een stuk makkelijker. Het magazijn heeft een hele hoop op de plank liggen aan cruise control onderdelen zag ik vandaag al. Neem contact op met de magazijncommissie, zij hebben alle onderdelen als het goed is geregistreerd staan. Begin met een lijstje waarin staat wat je nodig hebt, dan ben je al een heel eind.
Bedankt voor het advies Djidde,
ik denk dat ik al redelijk wat bedrading heb liggen aangezien ik in het motorcompartiment al een aantal ongebruikte draadbundels en stekkers heb liggen. ik zal ook eens gaan kijken in de electrische schema's in de werkplaatsboeken.
het project moet nog even wachten aangezien mn verlof pas over twee weken begint, in iedergeval kan ik vast wat voorwerk doen
Je moet je met een fabrieks CC ff afvragen of de orginele ecu dan mee moet: ik weet niet of de xm de CC als optie aan/uit kan zetten in de ECU.
Ik weet wel wat modernere auto's dit hebben tot de kleineste details aan toe. Wellicht kan dit gewoon via de Lexia. Hou het in je achterhoofd ;)
Hmm daar heb je gelijk in. Weet niet hoe dit zit in de XM. Bij mijn aircogebeuren hoefde de boel niet ingeschakeld te worden in de ECU. Ik zag er ook geen opties voor staan, maar het is een tijdje geleden dat ik die lexia heb gezien. Is ook iets om rekening mee te houden..
Lennart: kijk ook even bij je dashboard achter de knoppen voor alarmlicht, mistlicht etc. Daar moet naast de andere knoppen achter het kapje een gele stekker zitten, deze is voor de cruise control knop. Zit die er, dan ben je inderdaad al een heel eind.
Maar jouw airco wordt ook niet aangestuurd via de ECU, waar de CC wel een functie is die door de ECU wordt aangestuurd.
T enige wat bij airco relevant is is dat de pomp wordt afgeschakeld bij 100% vermogensvraag, wat zelfs nog te overzien is als dat niet gebeurd.
Logisch zou zijn, dat als er bedrading ligt (o.a. ter hoogte van de knopjes) de ECU ook erop ingesteld moet zijn. Maar ja, tis Frans, hè.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
CC functie komt niet voor in de Lexia, die werkt volledig onafhankelijk van de ECU. Het is een luchtbalg die je gasklep in X stand vasthoud, niks elektronisch aan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Euh? Er moet toch minstens een signaal in van je snelheid... Want CC is niet constant gas maar constante snelheid, ook heuveltje op of af...
En een handtekening!!!!
Ja, dat dat niet uit de ECU komt geloof ik best, maar Mark's stelling was wat te rigoureus en beperkt...
En een handtekening!!!!
Heeft iemand al ooit een 2.5TD aan de gang gekregen met plug en play onderdelen dan? De 2.1 TD Epic is precies t zelfde verhaal: drive by wire maar iedereen kletst altijd dat het pluggen en rijden is maar nog niemand die het van dichtbij heeft gezien.
Mark fiets hem helemaal kort door de bocht. Die luchtbalg is puur de accuator voor de gasklep, vacuum pomp zit in je zijsscherm. En die stuurt die aan dan?
Ik zie overigens in de schema's alleen een km-puls gaan naar: ECU, Veercomputer, Instrument cluster en de eventuele boordcomputer (rechter scherm). Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ik geen uitgangen zie richting de CC, danwel een CC unit op de schema's die ik hier bij de hand heb (de rest ligt thuis) dus misschien heb ik me vergist.
Zou kunnen, ik zal de schema's er eens op na slaan :) tegenwoordig wordt dat gewoon allemaal vanuit motormanagement ecu gedaan met alle flybywire shizzl. Vergissing mijnerzijds, al was het met de beste bedoelingen
Ik heb nog een hele riks cruise control onderdelen liggen, zou mooi als ik dit kon aansluiten. Zijn die cruise control kastjes identiek per motor? Daar heb ik er ook nog een paar van namelijk..
Zo weer een hoop informatie erbij.
Ik ben de gele stekker achter m'n dashboard tegen gekomen, dus dat is al goed nieuws. zelf vond ik het al vreemd idee dat ze voor de VSX uitvoering 2 verschillende draadbundels zouden gebruiken, eentje voor uitvoeringen met CC en eentje zonder. dat blijkt dus (in mijn geval) niet zo te zijn, maar als ik het zo begrijp zo het zomaar kunnen zijn dat het bij een andere vsx de cc niet voorbereid is.
Nog een paar dagen werken en dan begint mn verlof en ga ik er mee aan de slag, naar advies van Djidde beginnen met het maken van een lijstje voor spullen mbv service.citroen en de werkplaatsboeken.
Ik had hier nog een VSX bundel waar die gele stekker inderdaad niet bij zat.. De rest overigens wel. Veel succes iig, en post hier je resultaten, ik wil het tzt eigenlijk ook wel!