Mijn XM weigert te starten op benzine. Heb al aardig rondgezocht en het brandstofrelais gewisseld voor een andere. Geen verschil. Gaan meten op de pomp, en ik meet een maximale spanning van 6,6v? Lijkt mij dat dat onvoldoende is voor die pomp. Waar moet ik het in zoeken? Ergens een slecht massapuntje, of de relais die ik geprobeerd heb zijn beiden stuk? Ik hoor de pomp helemaal niet, niks. Kan het aan de bundel draden liggen die van contactslot af komt? Lexia geeft ook niks bijzonders aan, behalve een storing: geen brandstoftoevoer. natuurlijk..
Starten op LPG doet hij overigens wel, is natuurlijk niet de bedoeling.
Nog wat informatie. Ik had het idee dat het niet aangesloten codepaneeltje zat te muiten. Heb nu 3 verschillende ECU's gehad en andere codepaneeltjes (alle codes zijn bekend, geen zorgen). Enige is dat lampjes van codepaneeltje beiden oplichten (groen en rood). Staat het contact uit, voel ik het brandstofrelais tikken?? Rustig tempo, continue..
botsknop?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ook niet, ook al geprobeerd.. Ook al een andere erop gezet, hielp ook niks. Ik ga vanmiddag eerst alle bekabeling maar eens doormeten aan binnenzijde van de auto..
Origineel zaten er een 5.1.1 ECU en een codepaneeltje in met een D/N knop. Met deze combinatie krijg ik een groen en rood lampje. Lexia gaf echter aan dat er een paneeltje met een S knop in zat. Ik heb deze erin geplaatst en toen kreeg ik alleen een groen lampje bij sleutel omdraaien; goed dus. Verschijnsel met getik van het relais met contact uit is door deze combo wel weg. Maar op elke mogelijke manier 6.5 volt bij de pomp. Ik ga vanmiddag dus toch maar eens meten, kijken of het een massa of draadprobleem is, kan ik dat in ieder geval uitsluiten.. Bedankt voor het meedenken alvast!
Meet je massa maar eens na. Meestal gewoon slecht. Ff meten tussen aansluiting en chassis. Nieuwe kabel van pomp naar chassis en klaar.
Anders misschien je relais? Brakke zekering, zekering houder.
Heeft die brandstofpomp ook een zekering dan? K ga nog een paar relais proberen, en ben ondertussen aan het meten.
755 is de pomp, je ziet ook dat hij onderweg wat stekkers tegenkomt. Jij had toch zelf heelveel bedrading vervangen? Slecht contact onderweg misschien? F14 is de zekering
Klopt, heel veel bedrading was doorgefikt, kan best zijn dat die stekkers niet goed contact maken.. Zal die zekering straks ook ff checken! Dank voor de foto!
Als je met rechtermuis knop op de foto " open in nieuw tab" doet dan zie je hem wat groter :) Ik heb evt ook nog wel een linkje naar een full size:
http://www.mijnalbum.nl/Album=CMSHVSKR#F8CQ8TQW
Luceo non uro....
Zekeringen zijn allemaal heel.. Ik kreeg van JanSr de bevestiging dat de stekkers aan de linkerkant onder het dashboard ook een verdachte zijn. Gisteren geen tijd gehad, vanmiddag even onder handen nemen.
Hele middag bezig geweest met meten, en er zal wel ergens een kabelbreuk zitten. Het voltage schommelde af en toe en kwam dan ineens tot 3 volt ofzo, en bleef uiteindelijk steken op 0,6 nadat ik met een paar kabelboompjes aan het rommelen was. Ik wil het liefst nu een draad vanaf het relais trekken. Nadat ik een testdraadje had gehangen aan pin 11 van het relais deed de pomp het opeens. Magisch geluid!
bzzzzzzzzt =] Goed bezig, root cause analist :)
Dankje!! Ik snapte al niet waarom hij zo'n lange route maakte, kan veel efficiënter. In de toekomst maar gaan nadenken over CAN, stomme spaghettislierten overal..
De XM is de auto bij uitstek waarom er CAN is uitgevonden :) Er passen nauwelijks fysiek meer draden achter het dashboard. Onmogelijk hoeveel koper daar ligt terwijl iedereen probeerd de auto lichter en lichter te maken want minder CO(2) uitstoot, etc :)
uitstoot niet, maar wel dat het heel onpraktisch werd allemaal: meer luxe betekend nog meer draadjes. En dat moet je allemaal ergens laten.
Plus dat draadjes gewoon geld kosten en kosten drukken is altijd prio #1 bij de meeste merken. Ze zitten op de hardware zelf ook altijd centen te besparen. De winst op een gemiddelde personenwagen is maar 200~300 euro! Dus elke 10 cent die je bespaard is al zichtbaar.
Inmiddels een draad getrokken en gesoldeerd, boel werkt weer zoals het moet! En het zit inderdaad helemaal vol. Als die draadbundel niet genoeg naar beneden gedrukt zit heb ik moeite het dashboardkastje erin te krijgen.. En hoe meer opties, des te meer draad..
Maargoed, het werkt weer!!
Das mooi, Djidde, dat het opgelost is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)