In juni 2013 kochten we een XM break 2.0 Turbo CT met 390.000 op de teller, lekker vol met luxe: leer, airco, automaat, electrisch bedienbare bestuurdesstoel enzovoorts. Aanvankelijk als vakantie-auto, omdat onze klassieke Mercedes Benz 230 TE (De W123 serie, bouwjaar 1981) te onbetrouwbaar was voor een lange rit naar Frankrijk met caravan. De XM was altijd al een soort wens-auto van me geweest. En wat reed dat ding heerlijk zeg. Toen de vakantie was afgelopen zetten we beide auto's te koop, en lieten zo het lot beslissen. De Mercedes trok vele kijkers en riep veel vragen op, en vond uitendelijk een koper. Een XM met bijna 4 ton op de klok en een paar maandjes APK intresseert kennelijk zo'n beetje niemand meer: nul reacties, ook niet toen we de prijs lieten zakken tot 750,-.
Dus bleven wij de XM rijden, haalden hem voor een goeie honderd piek door de APK, genoten we van het rijcomfort, en baalden we van de brandstofkosten (1 op 10 was nog net haalbaar, en dat bij een benzineprijs van 1,70 de liter...). Een voorjaars-servicebeurt bij Van der Laan in Abbenes, met onder andere bijgevulde veerbollen, bracht het rijcomfort naar een nog hoger plan. Een tweede zomervakantie volgde. Intussen vertoonde de XM wel wat kuren: rammels in de aandrijflijn, benzinelucht bij stationair/voor stoplicht en verminderde werking van de stuurbekrachtiging.
En toen kwam de tweede APK voor onze XM, met inmiddels 420.000 km. Van der Laan rekende voor dat er voor ruim 1.800 aan reparaties moesten gebeuren om de auto door deze APK te halen. Plausibele reparaties: vervangen van delen van de brandstof en remleiding, hydrauliek, 4 banden, fusees, ashoezen, wat laswerk... Einde XM Turbo CT dus. Want er stond voor veel minder geld dan de APK reparaties zouden kosten een zilvergrijze XM Break 2.1 TD met verse APK, ook met automaat, leer, nog meer elektrisch bedieningsgemak, cruisecontrol en - naar we inmiddels hebben kunnen vergelijken - echt fantastisch werkdende airco. Van diens KM stand van 450.000 schrik ik eigenlijk niet zo, dan zijn er dus waarschijnlijk veel soepele snelwegkilometers mee gereden, beter dan het starten/stoppen/draaien in de stad. Distributie aantoonbaar vervangen bij 430.000 door van der Laan zelf, die deze auto ook in onderhoud had.
Nu twee weken verder kunnen we zeggen dat dit diesel-exemplaar nog weer fijner rijd dan die 2.0 CT die wij hadden. Het veercomfort is veel beter, de auto stuurt en remt strakker, de cruisecontrol is een fijne extra, je mist misschien de felheid van de benzinemotor maar dat is bij mijn rijstijl ("ZEN") geen enkel probleem, we hebben met gemak 1:14 gerealiseerd, al met al is het nog meer zoeven, genieten en tot rust komen. In de stad hoor je de motor wel beter, maar op de snelweg is het bij 110 ook weer heerlijk zacht knorren. Het enige wat ik hinderlijk vind is dat de automaat laat opschakelt in het stadverkeer. Blijft voor mn gevoel net te hoog in de toeren hangen. Is dat af te stellen?
Wat natuurlijk gelijk gebelven is: de ongelofelijke hoveelheid ruimte, 3 pubers achterin die daar lekker zitten, gigia kofferbak, en het feit dat je in een auto rijdt die inmiddels echt zeldzaam en karakteristiek is.
@ furriegurrie: de automaat schaket verder prima, soepel, geen rare geluiden. Ook terugschakelen bij invoegen op de snelweg (kickdown heet dat toch?) verloopt snel, bertouwbaar. Detail: zelfs het display onder de rechter teller waarmee wordt aangegeven in welke stand de bak staat werkt ook nog, schijnt een zeldzaamheid te zijn.
Kent iemand misschien deze auto? Grijze break, met een speciaal kenmerk: zonwerende folie op de 4 achterste zijruiten en de achterruit. uit de bedrijfsvoorraad van XM/SM/CX specialist Citroen van der Laan in Abbenes.
XM Break 2.1 diesel automaat 1997 | maar ik heb ook een racefiets
Welkom!
Breaks rule!
Luceo non uro....
dat linker display was in m'n benzine-break inderdaad de nodige dode pixels, maar in deze diesel is het nog 100%.
Overigens las ik berichtjes over een hangende hemel-belkeding; dat is door (een van) de vorige eigenaar(s) opgelost met smalle aluminuim strips om de 50 cm, ziet er wel gaaf uit. Ik zal eens een paar foto's posten.
XM Break 2.1 diesel automaat 1997 | maar ik heb ook een racefiets
Proficiat, een heerlijke combi Break en 2.1TD. Hemelbekleding kun je ook redelijk goedkoop laten vervangen door nieuw (bij mij op de losse hemel gemonteerd 150 euro (heb zelf de hemel uit en- ingebouwd).
@Micheline: agree!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gefeliciteerd, mooi verhaal!
Veel plezier met de nieuwe break.
mooi verhaal inderdaad! 2.1 TD rule!
Ierse zoefmachine