De zomerbanden zitten erom. Tijdens montage kwam de opmerking van de bandenboer: "U heeft een zeldzame auto met zeldzame velgen zonder naafgatopening, balanceren is hier niet mogelijk en moet u elders laten doen" :lol:
Leverde een korting van 4 tientjes op de totaalprijs op (bandenboer adverteert met all-in prijzen, incl. montage, uitlijnen, stikstof en balanceren). Nu merk ik weinig verschil met voorheen dus dat balanceren laat ik voorlopig achterwege. Iemand een idee hoe dat bij dit specifieke soort velg (Monte Carlo) gaat?
Als er geen centreergat op de velgen zitten, moet er even een verloopstuk op de balanceermachine gezet worden. Zodat de velg gewoon met bouten vast gezet kan worden.
Meeste bandenboeren vinden dat "te veel werk" :roll:
Madam ontwikkelt intussen weer een nieuw euvel: Een dag voor de sleutelmeeting besloot de CV er de brui aan te geven. Paar weken geleden zelfde klacht; batterijtjes van de afstandsbediening vervangen, probleem weg. Dacht ik. Uit Marks diagnose van gisteren blijkt dat de ontvanger wel eens aan het overlijden zou kunnen zijn. De afstandsbediening werkt nog incidenteel, maar dat zijn de laatste stuiptrekkingen vrees ik :roll:
Verder gister weer 360 km gereden, vaak gebruik makend van de CC. Rijdt best relaxed als die nagenoeg optimaal werkt 8)
Bijna 2 maand verder, tijd voor een korte update: madam gedraagt zich aardig. Tot vorige week, toen ik me even kort in een Toyota waande: bij het invoegen bleef het gaspedaal onderin hangen :shock: Koppeling ingetrapt, met loeiende motor auto in vrij naar vluchtstrook geloodst. Na een paar tellen zakte het toerental naar stationair, dus motor uitgezet en onder motorkap gedoken. Bleek dat de gaskabel van de CC was blijven hangen. Wat gepruts onder de kap en een paar keer op het gaspedaal trappen later kwam eea weer in de juiste positie terug. Vandaag was het voor de tweede keer raak. Bleef de motorkapontgrendeling hangen. Even prutsen en de boel liep weer. De garage mag de CC omleggen om zoiets in toekomst te voorkomen. Naar verwachting morgenmiddag weer klaar voor zaterdag a.s.
Verder heb ik afgelopen zaterdag de CX op kunnen halen: zie hier
Een week na het 2e hangende gaspedaalincident had madam een nieuwe 'verrassing' in petto, alleen kon ik nu niet op eigen kracht verder. Afgelopen donderdagmiddag terugrijdend vanaf werk hoorde ik op een zeker moment een klapperend geluid afkomstig uit de motorruimte boven de radio uit. Auto langs de kant van de weg gezet en na opening van de kap zag ik een in lengterichting gespleten multiriem waarvan een deel van de spanrol was gelopen :shock:
Conclusie van de opgeroepen wegenwachter na het wegknippen van het resterende deel van de riem: niks meer provisorisch aan te doen, oftewel afslepen. Gistermiddag de auto weer opgehaald. Als ik het goed heb begrepen lag de oorzaak volgens de garage in een vastzittende bout in het spanmechanisme, waardoor de spanveer zijn werk niet kon doen en de riem het dus behoorlijk zwaar voor de kiezen kreeg met bijvoorbeeld het veelvuldig gebruik van de climate control de afgelopen tijd. E.e.a. heeft zich voorgedaan zonder enige aankondiging vooraf in de vorm van bijgeluiden o.i.d. Geluk bij een ongeluk is dat er geen rondvliegende stukken in de distributie zijn geraakt, dus zoals het zich nu laat aanzien is er geen verdere gevolgschade.
Ja inderdaad. Dit akkefietje komt overigens wel vrij onverwacht, moet ik zeggen. De vorige eigenaar had anderhalf jaar en 45.000 km geleden de multiriem ook stuk. Toen is er een nieuwe riem op gezet met de expliciete melding dat de spanrollen e.d. OK waren (zo blijkt uit de onderhoudshistorie). Ook bij de distributiewissel die ik vorig jaar kort na aanschaf liet uitvoeren kwam bij een optische controle van de multiriem+rollen niks schokkends aan het licht. Tegenvaller dus.
Da's goed k*t zoiets. Gelukkig is de schade beperkt gebleven.
Wordt de HD-pomp bij jou door de multiriem aangedreven? Bij mij niet en bij zo'n akkefietje kan ik daardoor door blijven rijden. Tot de accu leeg is. ;-)
Ja, HD-pomp is multiriem-aangedreven. Berger was redelijk snel ter plaatse (goed uurtje nadat ik de auto aan de kant zette), auto was nauwelijks ingezakt.
't is al weer efkes geleden, dus tijd voor een update. Een korte deze keer, want er is bar weinig te melden. Madam draait de laatste tijd probleemloos.
Afgelopen week had ik de nodige kilometers op plattelandswegen (max. 80-100 km/h) op het programma, wegens korte vakantie buiten de spits afgelegd. Om te kijken wat het 2.1-torretje verbruikstechnisch in z'n mars heeft, tank afgevuld en met de nodige zelfdiscipline op pad gegaan. Resultaat na opnieuw aftanken was een verbruik van 84,3l op 1687 km, oftewel 1 op 20. Niet slecht voor een antiekje.
Vanaf oktober gaat het een stukje harder met de kilometers. Door verandering van werk verdubbelen mijn wekelijkse woon-werkkilometers naar 1200km, wat het totale jaarkilometrage incl. privéritten op krap 65.000 brengt. Achteraf dus een goeie zet geweest door een XM met een betrekkelijk lage km-stand te kopen 8)
Inmiddels is de APK weer binnen. Ging niet zonder slag of stoot: remleiding was op een enkele plek dusdanig krokant dat je die zonder enige moeite praktisch in tweeën knakte. Die zit ook weggewerkt achter een stuk plastic waar de modder zo lekker in blijft hangen, erg fijn als je zoals ik geregeld de (modderige) boerenweggetjes langs moet. Verder waren de remblokken vóór goeddeels heen.
Ook kreeg ik het advies wat vaker een rookgordijn te trekken, de auto was nl. lastig door de roetmeting te krijgen. Sja, XM+diesel=erg relaxed cruisen, al moet ik zeggen dat sinds de komst van de CX de XM ongemerkt ook vaker de 150 ziet (waar de situatie dat toelaat uiteraard).
Mijn diesel wordt ook gebabied en ziet bijna nooit de 3000rpm. Gevolg ervan is dat je 3 a 4 dempers vol met roet komen te liggen.
ALS je dan een keer volgas geeft (roetmeting, inhalen) dan blaast ie in 1 keer die potten leeg en dan zie je achter je niets meer 8)
Tip voor de roetmeting: rij ff 5 minuutjes 120 in zn 4. Dat doe ik meestal als ik nar huis rijd van mn werk vlak voor de apk. Dan is de pijp mooi schoon, draai je niet teveel toeren :)
Dan heeft het even tijd om warm te worden en door te blazen :)
Inmiddels vliegen de kilometers er in aardig tempo op, sinds de laatste update zijn we 12.000 km verder. Zoals verwacht gaat de veel langere woon-werkafstand de auto makkelijk af.
Eind november heb ik de 205-LM-velgen met zomerschoeisel verruild voor de 195er stalen velgen met winterbanden. Omdat hieruit naar voren kwam dat met name de linkervoorband (en in mindere mate rechtsvoor) schuin was afgesleten, is de auto nadien bij de lokale uitlijnspecialist langsgeweest. Helaas kon ik hierbij zelf niet aanwezig zijn maar van m'n pa (die samen met m'n broer de honneurs waarnam) begreep ik dat uit de meetgegevens is gebleken dat de voorzijde in het verleden een opdonder moet hebben gehad. Die schade is dan buiten de verzekering omgegaan, aangezien ik het schadeverleden voor aankoop heb nagetrokken en in de onderhoudshistorie is evenmin iets van schadeherstel terug te vinden. Hieruit concludeer ik dan maar, dat het bijv. een "door-de-gladheid-tegen-stoeprand"-schade o.i.d. moet zijn geweest.
Uit het ontvangen meetrapport van de uitlijner haal ik dat het asverzet voorzijde is teruggebracht van 17 naar 15 mm, achter van -3 naar -2 mm. Verder blijkt de zgn. naloop rechtsvoor behoorlijk af te wijken van de specificaties, wat ik me hier precies bij voor moet stellen weet ik niet.
Sinds afgelopen woensdag vertoont de auto vrij plotseling een slecht startgedrag. Pas na ca. 5-6 seconden starten (uiteraard na 1-2 keer voorgloeien) komt de motor moeizaam tot leven. Koude of warme start maakt hierbij geen verschil. Tijdens het rijden is regelmatig een kleine hik te bespeuren, boven de 110 wordt die kleine hik een grote hik. Gistermiddag op de terugweg uit werk lichtte het motormanagementlampje op en 2 tellen later sloeg de motor af. Uiteraard gebeurt dit in de spits voor een stoplicht; kon de auto in de uitloop nog naar de baan voor rechtsaf sturen, waarna met hulp van m'n carpoolcollega de auto de zijstraat ingeschoven. Minuutje gewacht, starten en uiteindelijk weer moeizaam tot leven komen. Besloten om direct door te rijden naar de garage, die vandaag de auto aan de computer zet. Verdacht zijn lucht in het systeem of brakke verstuiver(s), vanmiddag weet ik wellicht meer.
Verder constateerde ik gistermorgen een LHM-lek rechtsvoor (waarschijnlijk een lekke retourleiding) en vertoont de buitentemperatuur sinds de aanvriezende mist van afgelopen week bijtijden vreemde waardes....
Die hik lijkt me vervelend maar gelukkig kijken ze daarnaar...
Wat betreft het uitlijnen: Zijn het ook Citroën-uitleen-specialisten? Want een citroën uitlijnen is een vak apart, aangezien je de 'rechtuit'-stand met een schroef kunt bijstellen... Ik zou zeggen: Kijk of er niet al ergens een uitleen instructie staat op het forum, anders moet één van de heren techneuten (ik denk JP) er maar snel eentje typen :lol:
Maar volgens mij heb ik hem hier wel eens ergens zien staan...
Dat zou namelijk in hun meetgegevens wel eens onverwachte waarden kunnen opleveren, vandaar.
Nope, weer fout: 11 maart 1952, Cambridge Engeland. Sterfdatum= Towel day - 14 dagen. ;-)
Leuk hè, zo'n Succes agenda met al die "weetjes" :lol:
:lol:
De zomerbanden zitten erom. Tijdens montage kwam de opmerking van de bandenboer: "U heeft een zeldzame auto met zeldzame velgen zonder naafgatopening, balanceren is hier niet mogelijk en moet u elders laten doen" :lol:
Leverde een korting van 4 tientjes op de totaalprijs op (bandenboer adverteert met all-in prijzen, incl. montage, uitlijnen, stikstof en balanceren). Nu merk ik weinig verschil met voorheen dus dat balanceren laat ik voorlopig achterwege. Iemand een idee hoe dat bij dit specifieke soort velg (Monte Carlo) gaat?
Als er geen centreergat op de velgen zitten, moet er even een verloopstuk op de balanceermachine gezet worden. Zodat de velg gewoon met bouten vast gezet kan worden.
Meeste bandenboeren vinden dat "te veel werk" :roll:
Klinkt logisch, zo'n verloopstuk ja.
Ik was als laatste daar, op het eind van de dag, dus dat "te veel werk" kon best eens kloppen :roll:
Let op: er zijn ook bandenboeren die zo'n verloopstuk niet nodig vinden. :shock:
Madam ontwikkelt intussen weer een nieuw euvel: Een dag voor de sleutelmeeting besloot de CV er de brui aan te geven. Paar weken geleden zelfde klacht; batterijtjes van de afstandsbediening vervangen, probleem weg. Dacht ik. Uit Marks diagnose van gisteren blijkt dat de ontvanger wel eens aan het overlijden zou kunnen zijn. De afstandsbediening werkt nog incidenteel, maar dat zijn de laatste stuiptrekkingen vrees ik :roll:
Verder gister weer 360 km gereden, vaak gebruik makend van de CC. Rijdt best relaxed als die nagenoeg optimaal werkt 8)
Bijna 2 maand verder, tijd voor een korte update: madam gedraagt zich aardig. Tot vorige week, toen ik me even kort in een Toyota waande: bij het invoegen bleef het gaspedaal onderin hangen :shock: Koppeling ingetrapt, met loeiende motor auto in vrij naar vluchtstrook geloodst. Na een paar tellen zakte het toerental naar stationair, dus motor uitgezet en onder motorkap gedoken. Bleek dat de gaskabel van de CC was blijven hangen. Wat gepruts onder de kap en een paar keer op het gaspedaal trappen later kwam eea weer in de juiste positie terug. Vandaag was het voor de tweede keer raak. Bleef de motorkapontgrendeling hangen. Even prutsen en de boel liep weer. De garage mag de CC omleggen om zoiets in toekomst te voorkomen. Naar verwachting morgenmiddag weer klaar voor zaterdag a.s.
Verder heb ik afgelopen zaterdag de CX op kunnen halen: zie hier
Wat betreft de CC, laat daar goed naar kijken, dit kan heel vervelend uitpakken.
En wat betreft de CX, :shock: mag ik een doekje?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Schitterende CX overigens 8)
Inderdaad een bijzonder mooie CX, gefeli er mee.
Oohh wat mooi! Wordt er jaloers van... Heb je de CX bij Citrofiel laten restaureren??
Yep. En dank voor de reacties.
Een week na het 2e hangende gaspedaalincident had madam een nieuwe 'verrassing' in petto, alleen kon ik nu niet op eigen kracht verder. Afgelopen donderdagmiddag terugrijdend vanaf werk hoorde ik op een zeker moment een klapperend geluid afkomstig uit de motorruimte boven de radio uit. Auto langs de kant van de weg gezet en na opening van de kap zag ik een in lengterichting gespleten multiriem waarvan een deel van de spanrol was gelopen :shock:
Conclusie van de opgeroepen wegenwachter na het wegknippen van het resterende deel van de riem: niks meer provisorisch aan te doen, oftewel afslepen. Gistermiddag de auto weer opgehaald. Als ik het goed heb begrepen lag de oorzaak volgens de garage in een vastzittende bout in het spanmechanisme, waardoor de spanveer zijn werk niet kon doen en de riem het dus behoorlijk zwaar voor de kiezen kreeg met bijvoorbeeld het veelvuldig gebruik van de climate control de afgelopen tijd. E.e.a. heeft zich voorgedaan zonder enige aankondiging vooraf in de vorm van bijgeluiden o.i.d. Geluk bij een ongeluk is dat er geen rondvliegende stukken in de distributie zijn geraakt, dus zoals het zich nu laat aanzien is er geen verdere gevolgschade.
Pfffff dat zal idd schrikken geweest zijn, goed om te horen dat je geen gevolgschade hebt op glopen.
Inderdaad mazzel dat je het hoorde!!! Voor hetzelfde geld heb je Edith Piaf vol open staan: "Non, rien de rien"...
Was het waarschijnlijk goed - fout gegaan....brrrr...
Ja inderdaad. Dit akkefietje komt overigens wel vrij onverwacht, moet ik zeggen. De vorige eigenaar had anderhalf jaar en 45.000 km geleden de multiriem ook stuk. Toen is er een nieuwe riem op gezet met de expliciete melding dat de spanrollen e.d. OK waren (zo blijkt uit de onderhoudshistorie). Ook bij de distributiewissel die ik vorig jaar kort na aanschaf liet uitvoeren kwam bij een optische controle van de multiriem+rollen niks schokkends aan het licht. Tegenvaller dus.
Da's goed k*t zoiets. Gelukkig is de schade beperkt gebleven.
Wordt de HD-pomp bij jou door de multiriem aangedreven? Bij mij niet en bij zo'n akkefietje kan ik daardoor door blijven rijden. Tot de accu leeg is. ;-)
Ja, HD-pomp is multiriem-aangedreven. Berger was redelijk snel ter plaatse (goed uurtje nadat ik de auto aan de kant zette), auto was nauwelijks ingezakt.
Idd een geluk bij een ongeluk :?
Hopelijk wordt de spanner vervangen waardoor dit probleem zich niet weer aandiend.
Succes met het oplossen!
Bedoel je niet... rien de rieM?
't is al weer efkes geleden, dus tijd voor een update. Een korte deze keer, want er is bar weinig te melden. Madam draait de laatste tijd probleemloos.
Afgelopen week had ik de nodige kilometers op plattelandswegen (max. 80-100 km/h) op het programma, wegens korte vakantie buiten de spits afgelegd. Om te kijken wat het 2.1-torretje verbruikstechnisch in z'n mars heeft, tank afgevuld en met de nodige zelfdiscipline op pad gegaan. Resultaat na opnieuw aftanken was een verbruik van 84,3l op 1687 km, oftewel 1 op 20. Niet slecht voor een antiekje.
Vanaf oktober gaat het een stukje harder met de kilometers. Door verandering van werk verdubbelen mijn wekelijkse woon-werkkilometers naar 1200km, wat het totale jaarkilometrage incl. privéritten op krap 65.000 brengt. Achteraf dus een goeie zet geweest door een XM met een betrekkelijk lage km-stand te kopen 8)
Een mooi verbruiksresultaat, daarmee kun je de extra km`s prima mee maken :wink:.
Dat verbruiksresultaat is absoluut eenmalig, kan ik je zo op een briefje geven :lol: :wink:
Inmiddels is de APK weer binnen. Ging niet zonder slag of stoot: remleiding was op een enkele plek dusdanig krokant dat je die zonder enige moeite praktisch in tweeën knakte. Die zit ook weggewerkt achter een stuk plastic waar de modder zo lekker in blijft hangen, erg fijn als je zoals ik geregeld de (modderige) boerenweggetjes langs moet. Verder waren de remblokken vóór goeddeels heen.
Ook kreeg ik het advies wat vaker een rookgordijn te trekken, de auto was nl. lastig door de roetmeting te krijgen. Sja, XM+diesel=erg relaxed cruisen, al moet ik zeggen dat sinds de komst van de CX de XM ongemerkt ook vaker de 150 ziet (waar de situatie dat toelaat uiteraard).
Maar verder is alles OK :lol:
Fijn dat de APK achter de rug is.
Met zo`n diesel mag je heus wel af en toe in zijn toeren doortrekken om de dieselpk`s aan te spreken 8).
Mijn diesel wordt ook gebabied en ziet bijna nooit de 3000rpm. Gevolg ervan is dat je 3 a 4 dempers vol met roet komen te liggen.
ALS je dan een keer volgas geeft (roetmeting, inhalen) dan blaast ie in 1 keer die potten leeg en dan zie je achter je niets meer 8)
Tip voor de roetmeting: rij ff 5 minuutjes 120 in zn 4. Dat doe ik meestal als ik nar huis rijd van mn werk vlak voor de apk. Dan is de pijp mooi schoon, draai je niet teveel toeren :)
Dan heeft het even tijd om warm te worden en door te blazen :)
Inmiddels vliegen de kilometers er in aardig tempo op, sinds de laatste update zijn we 12.000 km verder. Zoals verwacht gaat de veel langere woon-werkafstand de auto makkelijk af.
Eind november heb ik de 205-LM-velgen met zomerschoeisel verruild voor de 195er stalen velgen met winterbanden. Omdat hieruit naar voren kwam dat met name de linkervoorband (en in mindere mate rechtsvoor) schuin was afgesleten, is de auto nadien bij de lokale uitlijnspecialist langsgeweest. Helaas kon ik hierbij zelf niet aanwezig zijn maar van m'n pa (die samen met m'n broer de honneurs waarnam) begreep ik dat uit de meetgegevens is gebleken dat de voorzijde in het verleden een opdonder moet hebben gehad. Die schade is dan buiten de verzekering omgegaan, aangezien ik het schadeverleden voor aankoop heb nagetrokken en in de onderhoudshistorie is evenmin iets van schadeherstel terug te vinden. Hieruit concludeer ik dan maar, dat het bijv. een "door-de-gladheid-tegen-stoeprand"-schade o.i.d. moet zijn geweest.
Uit het ontvangen meetrapport van de uitlijner haal ik dat het asverzet voorzijde is teruggebracht van 17 naar 15 mm, achter van -3 naar -2 mm. Verder blijkt de zgn. naloop rechtsvoor behoorlijk af te wijken van de specificaties, wat ik me hier precies bij voor moet stellen weet ik niet.
Sinds afgelopen woensdag vertoont de auto vrij plotseling een slecht startgedrag. Pas na ca. 5-6 seconden starten (uiteraard na 1-2 keer voorgloeien) komt de motor moeizaam tot leven. Koude of warme start maakt hierbij geen verschil. Tijdens het rijden is regelmatig een kleine hik te bespeuren, boven de 110 wordt die kleine hik een grote hik. Gistermiddag op de terugweg uit werk lichtte het motormanagementlampje op en 2 tellen later sloeg de motor af. Uiteraard gebeurt dit in de spits voor een stoplicht; kon de auto in de uitloop nog naar de baan voor rechtsaf sturen, waarna met hulp van m'n carpoolcollega de auto de zijstraat ingeschoven. Minuutje gewacht, starten en uiteindelijk weer moeizaam tot leven komen. Besloten om direct door te rijden naar de garage, die vandaag de auto aan de computer zet. Verdacht zijn lucht in het systeem of brakke verstuiver(s), vanmiddag weet ik wellicht meer.
Verder constateerde ik gistermorgen een LHM-lek rechtsvoor (waarschijnlijk een lekke retourleiding) en vertoont de buitentemperatuur sinds de aanvriezende mist van afgelopen week bijtijden vreemde waardes....
Die hik lijkt me vervelend maar gelukkig kijken ze daarnaar...
Wat betreft het uitlijnen: Zijn het ook Citroën-uitleen-specialisten? Want een citroën uitlijnen is een vak apart, aangezien je de 'rechtuit'-stand met een schroef kunt bijstellen... Ik zou zeggen: Kijk of er niet al ergens een uitleen instructie staat op het forum, anders moet één van de heren techneuten (ik denk JP) er maar snel eentje typen :lol:
Maar volgens mij heb ik hem hier wel eens ergens zien staan...
Dat zou namelijk in hun meetgegevens wel eens onverwachte waarden kunnen opleveren, vandaar.
En een handtekening!!!!
Pagina's