slechte warme start na korte stilstand

Pagina's

96 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
slechte warme start na korte stilstand

Goedemiddag XMmers,

Probleempje: mijn XM V6 12V aut. slaat bij warme motor, als hij een paar minuten tot een uur stil heeft gestaan, altijd pas aan na een seconde of 4 starten. Als ik in die situatie stop met starten en nog een keer start slaat de motor altijd direct aan. Als ik de warme motor af zet en meteen weer start is er dus geen probleem en de koude start verloopt ook altijd perfect.

Dit heb ik inmiddels gedaan (o.a. op advies van dit forum):

  • Injectoren ultrasoon gereinigd (niet door een bedrijf laten checken of alle injectoren z'n werk goed doen, maar zelf de injectoren een paar uur laten sudderen in n ultrasoon badje). Dit hielp niet.
  • Stappenmotor schoon gemaakt (de motor liep daarna soepeler stationair maar dit hielp niet voor het warme-start-na-even-stilgestaan-te-hebben-probleem)
  • Bougies, bougiekables, verdelerkap en rotor vervangen (vanwege slecht stationair lopen & afslaan bij warme motor, opgelost, maar hielp niet voor bovenstaand probleem)

Dit lijkt toch op gebrek aan brandstof?? kan er lucht in het brandstofsysteem komen of zoiets? Iemand andere ideeen?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: slechte warme start na korte stilstand
Ik denk dat je last hebt van vapourlock. Het wordt behoorlijk warm onder de kap. Zolang de benzine stroomt koelt deze redelijk. Als de Xm stil staat stroomt er geen benzine meer. De aanwezige benzine in delen van de leidingen kan dan dusdanig warm worde dat deze verdampt. In gasvormige toestand kunnen de injectors er niet veel mee. Na afkoelen is de benzine weer vloeistof geworden. Bij langer starten voer je weer vloeibare benzine aan. Volgens mij is er van Citroën uit ook e.e.a. over gecommuniceerd naar de dealers toen de Xm nog nieuw was.....
Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

Klinkt plausibel.

Dan laat ik het zo. Dank voor de info!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: slechte warme start na korte stilstand

Ik had met mijn eerste V6 precies hetzelfde, met warme moter minimaal 4 tot 8 seconden moeten starten voordat de motor aansloeg. Het probleem heb ik toen voorgelegd aan dr.D en hij vertelde dat de oorzaak nadruppelende verstuivers zijn waardoor er een overschot aan brandstof in de cilinders is en de ecu de brandstof toevoer tijdelijk afsluit om de lamda sonde te sparen. Die schijnt slecht tegen pure benzine te kunnen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE:

Al die V6'en hebben dat vroeg of laat, gewoon vieze verstuivers. Even laten reinigen  of het zelf beter uitvoeren) en hops, springt zo weer aan. Als je ze in een ultrasoon badje legt zonder ze aan te sturen gaat er nog niet zoveel gebeuren. 

Ecu die ze afsluit? Haha, ding is gewoon verzopen. Wat Gerrie zegt snijdt meer hout

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: slechte warme start na korte stilstand

Als je die injectoren reinigt moet je ze echt aansturen. gewoon er op los laten klikken en dan zul je zien dat er een hoop meuk uit komt. Dezelfde symptomen kwamen ook voor bij de V6 hier, was na het reinigen over. Warm starten duurt alsnog iets langer maar is wel een stuk beter geworden.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE:

Is dit een typische V6 kwaal?

​Bij de 4 cylinder motoren hoor ik daar weinig over.

Als ik het goed begrijp stuur je ze aan terwijl ze in `t ultrasone badje zitten?

​Hoe doe je dat dan?

 

 

JJ
afbeelding van JJ
RE: slechte warme start na korte stilstand

Djidde, hoe doe je die dingen aansturen?

Ierse zoefmachine

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: slechte warme start na korte stilstand

Branstof pomp gecontroleerd ?

De aanloopdruk kan wel een te laag zijn. het zelfde probleem had ik

de druk was 2 bar bij het starten sloeg de motor na behoorlijk wat rongangen aan daarna was de druk toch voldoende om me te rijden.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: slechte warme start na korte stilstand

Ik gebruik een klein schema wat ik gemaakt heb ervoor van deze pagina> https://alittleblogofhorrors.wordpress.com/2012/01/20/fuel-injector-cleaner-driver/

Je kunt op deze manier ook een testbank maken, is iets mooier, maar voor die paar injectors die ik moet reinigen.. 

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

Injectoren liggen nu bij AEP Eindhoven, ben benieuwd!

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

Inspuitbeeld is voor 5 injectoren prima, eentje week ietsje af. Opbrengst allemaal gelijk. Dus dit lijkt allemaal prima in orde.

Ze worden nu pulserend ultrasoon gereinigd, vanavond post ik het resultaat...

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

Gereinigde injectoren gemonteerd:
5 minuten laten rusten met warme motor, start meteen.
Kwartiertje later rusten met warme motor en moest weer 5 seconden starten. Dammit!

(had er al een hard hoofd in na het nieuws dat er niets mis was met de opbrengst en het inspuitbeeld van de injectoren...) 

Denk dat furriegurrie gelijk heeft met het vapour lock verhaal. Uitleg past iig precies bij de symptomen.

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: slechte warme start na korte stilstand

Zonde, soms is het pech hebben!  Weet je in ieder geval zeker dat die injectoren mooi schoon zijn, die zijn bij veel v6'en toch al smerig

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

Inmiddels start de auto ook koud moeilijk...

Zou het aan de rood omcirkelde drukregelaars kunnen liggen? Gaan die ooit stuk?
Ik neem aan dat de slang van de linker regelaar naar het inlaatspruitstuk (staat niet op de tekening) de brandstoftoevoer afsluit als er geen onderdruk is, klopt dat?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: slechte warme start na korte stilstand

7 is de brandstofdruk regelaar. Die voert af naar de retourleiding 19.

4 is de pulsdemper die pulseringen in de leidingen minimaliseert. 

De vacuumslang die 'bovenop' de regelaar zit, waar geen slang is getekend, die verminderd de druk hij een hoog vacuum en laat hem tot max druk komen (3 of 3,5bar  afhankelijk van de versie) bij atmosferische druk. Hiermee zou dus de retour -dichter- zitten dan bij max vacuum (stationair / gas los bij hoge toeren), maar nooit helemaal dicht want je pomp levert makkelijk 5+ bar. 

En ja, ze gaan wel eens stuk

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

Thanks voor de uitleg!

Waarom moet de brandstofdruk lager worden bij onderdruk in het inlaatspruitstuk?

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

a.vaneijk zegt:

Branstof pomp gecontroleerd ?

De aanloopdruk kan wel een te laag zijn. het zelfde probleem had ik

de druk was 2 bar bij het starten sloeg de motor na behoorlijk wat rongangen aan daarna was de druk toch voldoende om me te rijden.

Inmiddels duurt de koude start, die een maand geleden nog geen halve seconde duurde, ook zeker 4 seconden! Brandstofpomp en filter staan nu bovenaan m'n lijst, dank voor de tip! 

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE:

Omdat er vacuum heerst.

Bij 0 atmosfeer in de inlaat en 3 bar op de benzinerail doet precies t zelfde als 0,5 onderdruk in de inlaat en 2,5 bar op de rail: netto 3 bar drukverschil over de injector. 

Andersom werkt het ook:

Als er bij een turbo 0.5 bardruk op de inlaat staat (dus 1,5 atmosfeer), dan heb je 3,5 bar benzinedruk nodig om netto 3 bar over de injector te krijgen.

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

Matthijs zegt:

Bij 0 atmosfeer in de inlaat en 3 bar op de benzinerail doet precies t zelfde als 0,5 onderdruk in de inlaat en 2,5 bar op de rail: netto 3 bar drukverschil over de injector. 

Dus al ik die slang los trek en n dopje op het inlaat manifold zet heb ik 0,5 bar meer brandstofdruk tov inlaatdruk, ik zou eens kunnen proberen of het starten dan beter gaat...

 

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

@ Veen: Leuke manier om de boel voor de gek te houden :) Helaas is de koude start sinds een week net zo moeizaam als de warme start dus ik gok dat ik de oorzaak elders moet zoeken.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Jan Burgel heeft dit eens vertaald vanuit het Japans naar het Engels. Het betreft een mogelijke fix voor type 1 V6.

Solving hot starting problems

Had great difficulty restarting the XM within short intervals after having driven it some time. Although bothersome, it did not impede driving the car, so naturally it was left as it was. Until an XM expert heard from a certain lady about a way to improve things and I put this into practice.
The cause (thought to be) leaning of the fuel mixture when restarting at a high coolant temperature. Or maybe ignition timing?
According to the manual the injectors deliver fuel 3 times per 1 engine revolution when cold, under normal conditions once. During cold start coolant temperature is thought to be the main criterion. The solution is to create the same environment when restarting as with a cold engine. In addition to the amount of injected fuel, the temperature of the air inhaled seems to be a factor. The actual solution is to install an additional relay and a fixed resistor to trick the ECU with a fake low coolant temperature during cranking.


To activate the additional relay we use the starter motor relay indicated in photo #1 by the red arrow.


First I switched the additional relay in parallel to the starter motor relay, but I found out that when the ignition is ON voltage is constantly supplied here. For about 4 days I drove around with the ECU thinking the engine was always cold! Except for the idling speed being a little higher nothing unusual had happened . . .
Learning from this I switched the feed for the additional relay to the drive of the starter motor. I was worried about a voltage drop taking the power from here, but a simulation using a 3A battery charger did not reveal any problems.

Wiring: 
Connect wires to terminal 3 and 4 of the starter motor relay. Hook up the unused single connector of the cruise control (blue arrow in photo) to terminal 4.
The additional relay I used, indicated by the red arrow in photo #2, is the airconditioner compressor cut off relay on injection models.



This relay is to cut off the compressor when engine is under heavy load. However on Japanese models (?) this relay has been disabled - the feed has been cut. This relay is the normally closed type (voltage OFF), so suitable. Cut the 3 wires attached to the relay and connect the wire from terminal 1 to the wire coming from the starter motor relay.
Connecting terminal 2 to mass (earth) should activate the relay when spinning the starter.
Incidentally, failing to connect the severed yellow wire from the cut off relay to a live source will disable the airconditioner. Next hook up 2 wires to terminals 3 and 4, to the resistor (blue arrow) and in the direction of the coolant temperature sensor.
Sever the wire to the coolant temperature sensor hook up the leads coming from the additional relay, and you're done.



The resistor used is rated at about 1.5 K Ohm.
According to the manual the coolant sensor resistance at 10 degrees is about 4 K Ohm, at 20 degrees 2.5 K Ohm, at 55 degrees 680 ohm and at 90 degrees 221 Ohm. There seems to be room for adjusting the value of the resistor. 
Where starting was a pain before it is now instantaneous.

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Thomac zegt:

@ Veen: Leuke manier om de boel voor de gek te houden :) Helaas is de koude start sinds een week net zo moeizaam als de warme start dus ik gok dat ik de oorzaak elders moet zoeken.

Had jij een tijdje geleden niet iets met je startmotor? Check de stekkerverbindingen eens tussen contactslot en startmotor.

Lijstje van het oude XMNL van na te kijken zaken bij zo'n storing:
- benzinepomp of relais bij de rechterkoplamp
- verdelerkap en rotor controleren op corrosie en slijtage, check ook de koolstift in het midden van de verdelerkap.
- zijn de bougies goed ?
- de versterkermodule van de ontsteking gaat soms kapot. Deze zit tegen de accubak aan, naast de bobine.

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Kort geleden hoorde ik iemand vertellen over startproblemen bij een V6 waarbij ze praktisch de halve wagen binnenstebuiten hadden gekeerd. Het probleem leek onvindbaar. Totdat ze een relais ontdekten dat bij zijn V6 op een andere plaats zat gemonteerd dan normaal. Het zat voor in de hoek op een horizontaal vlak waar na een regenbui af en toe water op bleef staan. Het relais lag daardoor in een plasje water. Soms droogde het plasje wel weer op maar was het relais en het voetje nog nat en uiteindelijk gecorodeerd.

__________
Crepuscule

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: slechte warme start na korte stilstand

Thomac zegt:

Matthijs zegt:

Bij 0 atmosfeer in de inlaat en 3 bar op de benzinerail doet precies t zelfde als 0,5 onderdruk in de inlaat en 2,5 bar op de rail: netto 3 bar drukverschil over de injector. 

Dus al ik die slang los trek en n dopje op het inlaat manifold zet heb ik 0,5 bar meer brandstofdruk tov inlaatdruk, ik zou eens kunnen proberen of het starten dan beter gaat...

 

Ja in theorie wel =] 

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

Veen zegt:

Had jij een tijdje geleden niet iets met je startmotor? Check de stekkerverbindingen eens tussen contactslot en startmotor.

Lijstje van het oude XMNL van na te kijken zaken bij zo'n storing:
- benzinepomp of relais bij de rechterkoplamp
- verdelerkap en rotor controleren op corrosie en slijtage, check ook de koolstift in het midden van de verdelerkap.
- zijn de bougies goed ?
- de versterkermodule van de ontsteking gaat soms kapot. Deze zit tegen de accubak aan, naast de bobine.

- klopt, heb een nieuwe bosch startmotor, de motor gaat prima rond (veel sneller dan bij de valeo die erin zat) dus daar zit het probleem niet lijkt me.
- 'n maand geleden nieuwe bougies, bougiekables, verdelerkap en rotor gemonteerd.
- net de bobine (Bosch 1 220 522 019) doorgemeten, 0,8 Ohm op de primaire weerstand (normaal), 5,8 KOhm op de secundaire (waarbij 8 tot 19 KOhm normaal is volgens NGK). Wat denken jullie?

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: slechte warme start na korte stilstand

Matthijs zegt:

Thomac zegt:

Matthijs zegt:

Bij 0 atmosfeer in de inlaat en 3 bar op de benzinerail doet precies t zelfde als 0,5 onderdruk in de inlaat en 2,5 bar op de rail: netto 3 bar drukverschil over de injector. 

Dus al ik die slang los trek en n dopje op het inlaat manifold zet heb ik 0,5 bar meer brandstofdruk tov inlaatdruk, ik zou eens kunnen proberen of het starten dan beter gaat...

 

Ja in theorie wel =] 

In de praktijk geen verschil qua aanslaan van de motor...

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE:

Veen zegt:

- benzinepomp of relais bij de rechterkoplamp

Dat relais was enigzins gecorodeerd, koude start gaat weer prima! Top tip!

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE:

te vroeg gejuicht! :(

Zowel koud starten als warm starten na een stop van een paar minuten of langer gaan nu slecht. 
Alleen direct starten na het afzetten gaat nu nog goed. Ben benieuwd naar de brandstofdruk (goeie tip Veen), binnenkort eens laten testen.

 

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE:

ik ga nog een poging wagen...

Samenvatting:
Auto start alleen goed (binnen n paar tienden van n seconde aanslaan) als de motor de afgelopen 5 a 10 minuten gelopen heeft. Zo niet dan moet de startmotor zeker 4 seconden rond en begint de motor langzaam pruttelend tot gang te komen.. flinke benzinelucht etc. Daarnaa geen problemen, slaat niet af, loopt vrij regelmatig, probleemloos.

Ontsteking:
Vervangen: ontstekingsmodule, bobine, verdelerkap, rotor, bougies, bougiekabels, koelvloeistoftempsensor (groen) toerentalsensor.
Nog niet vervangen:

  • gaskleppotmeter, bij loskoppelen gaat idle toerental omhoog naar 1500, geen MM lampje. (Er zit ook nog een rode gaspedaalpotmeter in de auto, enig idee waar die voor is? (geen verhoogd toerental en geen MM lampje bij loskoppelen))
  • onderdruksensor: geeft MMlampje bij afkoppelen. (hoe moet de motor reageren als ik zelf aan de slang zuig om te testen?)
  • klopsensoren: doen die iets met starten?

Brandstoftoevoer:
Vervangen: brandstofpomp, filter, injectoren laten reinigen. Lucht temp sensor (gasklephuis, grijs) Auto rijd met gemak naar de topsnelheid dus ik verwacht geen problemen met brandstofdruk.

luchtbypass/stappenmotor gereinigd en zit niet vast. Kan ik die doormeten?

laatste maanden 2x meegemaakt dat de koude start soepel ging, beide keren stond de auto buiten met relatief frisse buitentemp. Zijn er nog meer temperatuursensoren die van invloed zijn op MM? De blauwe sensor vlak bij de groene (links van het blok) is volgens mij alleen voor de meter op het dashboard en de bruine (in de buurt van de verdelerkap) voor koelfan, klopt dat? 

Wie het weet mag het zeggen!

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: slechte warme start na korte stilstand

Thomac zegt:

(Er zit ook nog een rode gaspedaalpotmeter in de auto, enig idee waar die voor is? (geen verhoogd toerental en geen MM lampje bij loskoppelen))

Die zit gekoppeld aan je veer computer en meet de snelheid van het intrappen van het gas, m.a.w. bij een 'kick-down' geeft die een signaal naar de VC die weer voorkomt dat de auto aan de achterzijde finaal naar beneden trekt.

De gasklapppotentiometer zie ik niet als verdachte, wel je verstuivers.

Hoe is de lambda sonde?

 

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's