Doet je richtingaanwijzer stengel raar?
Hoor je een snel achter elkaar klikkend geluid terwijl je richtingaanwijzer uit staat? dan is dit de oorzaak. In de stengel zit op een veer een klein palletje wat over een contactstrip heen en weer wordt bewogen door je richtingaanwijzer.[url=https://flic.kr/p/qKjhsy][img]https://farm8.staticflickr.com/7422/16242739140_67022539fd_b.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/qKjhsy]P2021850.jpg[/url] by [url=https://www.flickr.com/people/41762552@N03/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Deze slijt waardoor deze op den duur geen goed contact meer maakt enn je te pas en te onpas een snel klikkend geluid hoort terwijl je richtingaanwijzer uit staat.
[url=https://flic.kr/p/qKs4H6][img]https://farm8.staticflickr.com/7315/16244257147_c2f92988f9_b.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/qKs4H6]P2021852.jpg[/url] by [url=https://www.flickr.com/people/41762552@N03/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
De oplossing is simpel maar vergt wel een draaibank en wat handigheid, heb je geen beschikking over een draaibank of durf je de stengel niet uit elkaar te halen stuur me dan een pm, dan repareer ik hem voor je. Alleen een palletje kopen kan ook. Deze is van messing, minder uitgeboort waardoor die een dikkere body heeft, 1 mm langer dan het origineel en het 'kopje' is een fractie groter waardoor deze beter contact maakt en daarom langer mee zal gaan.
[url=https://flic.kr/p/qKjryQ][img]https://farm8.staticflickr.com/7384/16242769780_1a01760b1c_b.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/qKjryQ]P2021853.jpg[/url] by [url=https://www.flickr.com/people/41762552@N03/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr
Nah, was meer uit nood, ik had nog een stengel maar die was net zo slecht. Toen ging ik er met een kop koffie maar eens bij zitten, draaide me om en dacht verek ik heb ja zelf een draaibank Stief kwartiertje later zat de stengel terug in de auto.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tsss, ik heb in het verleden wel eens grof geld betaald voor een vervangend exemplaar. Goed te weten dat jij ze kunt maken Mark!
__________
Crepuscule
Aangezien ze niet meer nieuw zijn te krijgen reken ik in dat geval maar grof geld :P
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb de mijne een tijdje geleden gewisseld met een uit een sloper.
Maar die gaat natuurlijk ook een keer stuk, goeie actie dit.
Hallo,
De richting aanwijzer van mijn dame deed min of meer het zelfde een halfjaar lang maar dit euvel stopte spontaan. Nu bracht ik mijn dame ter keuring, nu blijkt dat een van de reden dat zij is afgekeurd is de richtingaanwijzer daar zou rook uit gekomen zijn en blijft niet meer in de juiste stand staan.
Hoe kan ik deze repareren of vervangen? Ik hoor graag van je.
Vriendelijke groeten
Ben
Met vriendelijke groeten
Ben Bonouvrier
Het makkelijkst is er een andere stengel inzetten: onderkap stuur eraf, 2 stekkers los, 4 kruiskop schroefjes los en je schuift hem er zo uit. Monteren andersom. Stengels zijn makkelijk verkrijgbaar her en der (o.a. magazijn, vermoed ik).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
hoi Mark
Mijn richtingaanwijzerstengel doet nu ook raar... hij blijft in het midden staan en kan niet meer naar boven of beneden klikken.
ligt dat ook aan een versleten palletje ?
zo ja ..dan zou ik er ook graag een bekomen voor ik de boel uit elkaar haal.
Ik had daar in het verleden ook last van (en nu weer met mijn nieuwe XM...)
Toen heb ik de richtingaanwijzer eruit gehaald, opengemaakt en het sleepcontact schoongemaakt. Rondom het palletje zat een hoop vet en vuil.
http://www.xmclub.nl/comment/40415#comment-40415
Dat heeft toen ook geholpen....
______________
L' éminence grise
Nahhh... het bolletje is een pijlpuntje geworden..vandaar dat hij vast zit.
Dat gaat hem niet meer worden..
Mark ,heb jij een nieuwe voor mij ?
je stuur helemaal naar je toe halen geeft misschien voldoende ruimte?
En even de schroeven, die vanuit het onderste gedeelte van de stuurkap naar boven erin zitten, eruit halen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Stuur staat al maximaal naar beneden en naar voren. Onderste kap met de schroeven liggen er geheel af. Zie onderstaande foto met het deel dat in de weg zit in rood omcirkelt.
Gedoseerd geweld wil ook wel eens helpen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als je het netjes wil doen kan het door het stuurwiel te verwijderen of de omlijsting te verwijderen. omlijsting gaat los door het losdraaien van +/- 8 torxschroefjes. Wil ik met alle plezier (gratis) voor je doen maar je zal wel niet in het noorden wonen of deze kant op willen komen............
Dag Mark; heb nu op mijn bureau een XM stuurkolomschakelaar 13 pins liggen. Komt uit mijn XM 6v bj 2000..... Met erg veel moeite uit mijn XM gehaald (vooral de bovenste afdekplaat werkte niety mee en ook de stekkertjes gingen er moeilijk uit) Uiteindelijk toch gelukt.
Reden voor demontage: ook ik had last van een tikkend/klikkende richtingaanwijzer in neutrale stand. En dit werd steeds erger.
Ik wil best proberen om de haperende stengel uit elkaar te halen (als het mislukt heb ik altijd nog een oude geschorsten kanibaal XM in mijn gearage staan waar ik de stengel uit kan halen).
Maar ik heb wel wat hulp nodig...bijvoorbeeld een video of foto's met een handleiding voor demontage. Ik kan dit zelf niet op internet vinden en het lukt me ook niet om jouw links te openen.....
Daarom mijn vraag: Heb je raad/verwijzingen/suggesties om me op weg te helpen met demontage?
Alvast mijn dank voor je antwoord.
Groet Hans
hans dalm
Mark is inmiddels een Skoda-rijder en ik weet niet of hij hier nog meeleest.
maar in het antwoord van Roel staat een link die mogelijk ook helderheid verschaft... http://www.xmclub.nl/comment/40415#comment-40415
__________
Crepuscule
Ja ik lees nog wel mee maar niet zo heel frequent.
Klopt, en dat gaat probleemloos met de Octavia Frank alleen peut er in sleutel om en gaan, niks geen schietgebedje of aai over het dashboard De auto doet wat die moet doen.
Maar goed 'zielloos' is het wel en comfort naja ik heb een Auping en daar lig ik langer op dan dat ik in de Octavia zit
Terugkomende op de schakelaar, die zit in ekaar geklikt en de 2 helften worden door ik meende 6 of 8 hele kleine plastic clipjes samengehouden. Meest makkelijke is elk clipje met behulp van een coctailprikker ontgrendelen, dus prikker insteken en dan laten zitten, als je ze alle 6/8 erin hebt en de clipjes zijn ontgrendeld trek je zo de twee huishelften van elkaar af.
Schoonmaken kan helpen maar meestal moet de 'pen' of 'palletje' wat in een van de foto's hierboven staat vervangen worden omdat die zover is afgesleten dat die geen goed contact meer maakt. Wat je dus hoort is niet direct tikken maar vonken omdat er heel slecht contact gemaakt word. En niet om je af te schrikken maar er zijn gevallen bekend waarbij de bestuurder op zeker moment een brandblusser nodig had.
Stuur maar een pb voor meer info of een nieuw palletje.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
__________
Crepuscule
Dat snelle klikken heb ik vooral in de zomer bij warm weer.......
Jammer dat de foto's uit de orginele post zijn verdwenen, wellicht kunnen die opnieuw geplaatst worden?
Het is weer zover, mijn stengel staat sinds gisteren na een hoop getik muurvast, gelukkig in de neutrale stand. Is er iemand die er misschien nog eentje los heeft liggen die hij wil verkopen dan houd ik me aanbevolen.
Het gaat om een TCT van het type I uit januari 1994.
Alvast bedankt, Remco
magazijn.....
Jaap
Voorlopig ben ik weer gered, de plaatselijke sloperij had een XM liggen, de mijne heb ik uit elkaar gehaald en het palletje verwijderd. Nu even iemand vinden die dit op de draaibank na kan maken, dan heb ik iig een reserve liggen.