Ja hoor, er is er weer 1 opgedoken. Een Rouge Griotte Nacré V6.24. En ik ben de gelukkige eigenaar.
Ik ben Citroofreak aka Michiel. 29 jaar en woonachtig in Coevorden. Mijn autohistorie beslaat reeds vele vierwielers. Dagelijks maak ik mijn kilometers in een Volvo FH13 met 420 pk. Ik ben dus trucker. Op het moment bezit ik een 2cv6 club, een ZX 1.6, een Peugeot 406 HDI110, een Volvo 240 station en sinds vandaag een XM V6.24 uit 1994.
Na eerder ervaring opgedaan te hebben in een Gris Gabion 2 liter comfort en een 16v automaat type3, ben ik nu dus in het bezit van de (in mijn ogen) überXM. Het is een hele vroege serie2. Voorzien van beige leer, fabrieksradio met wisselaar en fabrieksalarm (met die geinige sensoren in de tweeterroosters). Voor de purist is de auto qua uiterlijk niet perfect. Het en der iets kleurverschil en een amateuristisch gerepareerde schade op het linker achterscherm. Het interieur is nog in zeer goede staat. Er zou alleen even een stevig sopje door mogen.
Een paar kleine dingen temperen de lol enigsinds. De hydractief staat in storing, (tevergeefs heeft de vorige eigenaar hem uit proberen te lezen met de MP) de pokkepokstangetjes zijn hoorbaar en de klepjes van de asbak en boven de radio zijn lam. Hoort laatstgenoemde klepje wel bóven de radio??? Ik heb het idee dat de radio in het bovenste dinvak hoort en het klepje onder. Anders blijft hij toch nooit in de vergrendeling van het knopje zitten??
Gefeliciteerd! Stond deze niet te koop op het Cifo? Een handgeschakelde v6 met beige lederen bekleding.
Zo op de foto's toont het nog best fraai, veel plezier ermee.
Mooie XM Michiel! Type 2 maar met een potent kettingmonster-blok in het vooronder. Top!
__________
Crepuscule
Mooie uitvoering en dito kleur! Komt het kleurverschil niet van de 'lichtval'? De nacré (ik heb dezelfde kleur) staat voor parelmoer. Deze kleur is maar even, op de eerste type's II gelevert, door de parelmoer toevoeging lijkt het soms net of de auto in het zonlicht van kleur verandert.
Het klepje hoort echt wel bovenin, radio normaliter eronder, zeker de originele. Zijn de klepjes lam of de vergrendeling aan de knopjes? daar zit een minimale uitstulping aan die hem dicht moet houden. Ik heb de mijne al eens vervangen voor een paar nieuwere maar een nieuw stukje plastic van de juiste afmeting op de juiste plek lijmen doet de truck ook ;)
Heeft de auto ook 'supervergrendeling'? dus een tweede knopje op de afstandbediening? Daarmee schakel je alarm in en schakel je de supervergrendeling in, welke voorkomt dat de deuren ook niet van binnen of via het raam met een kleerhanger geopend kunnen worden. Is i.c.m. het alarm een optie die je maar zelden ziet. Enige nadeel ze willen wel eens storen, het openen wil dan niet meer via de AB, auto schiet meteen weer op slot. Vaak is dat een stroef/vervuild mechanisme in het slot. Met de sleutel krijg je hem dan wel gewoon ontgrendeld.
Dus zorg er wel voor dat je sloten gangbaar zijn en werken anders kon je wel eens een keer buitengesloten komen te staan en moet je via de achterbak de auto in
Reactiestangetjes zijn niet zo'n heel groot euvel, makkelijk zelf te vervangen en kosten maar enkele tientjes. (en als je met zijn tweeen bent een 10 minuten klusje volgens sommige hier)
Welke km stand heeft ze?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zo ver ik weet is dat geen ketting blok. Alleen de oudere V6 met 170 PK hebben een ketting
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kijk dat is het betere werk. Het is een beetje 'the best of both worlds' zoals ze dat zo mooi zeggen. Een Serie 1 gemodificeerd ZPJ4 blok in een serie 2 carosserie met airbags en pyrotechnische gordels, mocht je met al die pk's onverhoopt toch eens uit de bocht vliegen
__________
Crepuscule
Mooie auto, gefeliciteerd!
En een hele goede combo ook, zo'n ZPJ4 in een serie 2. 200 pk zonder distributieriem en handgeschakeld!
Hydractive in storing moet uit te lezen zijn, kan bij het clubmagazijn als je XM clublid bent, of even een berichtje posten om te kijken of er iemand in de buurt is met zo'n ding. Ik weet niet hoe de diodes zijn in de blokken, maar als die doorgefikt zijn schiet de auto steeds weer in storing. Als je de veercomputer modificeert met nieuwe solid state relays en een paar diodes zou die eruit moeten blijven. Let maar eens op als de auto uitstaat of je de auto hoort tikken. Zo ja, kun je er van uitgaan dat er iets doorgefikt is.
Die radio kan op beide plaatsen. Toen we mijn XM kochten zat de radio achter het klepje. Vond ik onhandig en heb hem verplaatst. Na een tijd zoeken een type 1 klep gevonden en die bedekt zowel het bakje als de radio. Kan ik hem mooi bedekken als ik de auto op slot doe. Niet dat iemand m'n XM gaat open breken voor een radio van een paar tientjes, maar dat ter zijde.
Je hebt dezelfde setting als mij, de mijne is uit feb 95 met zpj4 en een handbak
Ik kocht hem ook met 170000 en nu inmiddels 192000, maar dat moet geen probleem zijn.
Er is mij wel eens verteld dat deze uitvoering niet in nederland verkocht is, de mijne komt uit Belgie.
Veel plezier ermee.
Mooie auto! Veel veilige kilometers gewenst!
Diravi/stuurbekrachtiging kost zowieso veel druk. Dus kan de diravi bol op zijn eind zijn. Of de gewone voorraadbol op de regelaar. Niveau van de LHM kan volgens mij geen rol spelen. Eerder vervuiling etc.
Succes!
Bij mij kon ik eerst ook niet de veercomputer uitlezen, toen hebben we de veercomputer in de Xm van Gerrie gezet en zo uitgelezen.
Daarna ben ik eens ondersteboven in de stekker onder de stuurkolom gedoken en er bleken een paar pinnen dwars te zitten.
Deze weer netjes recht gezet en de lexia maakt nu weer contact met de veercomputer.
Als je diravi niet goed terugkomt kan dat ook een storing geven met uitlezen, ik heb al mijn bollen laten doen bij Cypharse en de storing is nog niet teruggekomen.
Dus je diravi bol of je voorraadbol zijn niet meer zo best waarschijnlijk.
De kleine onhebbelijkheden van de vering en de diravi even aan de kant geschoven. Ik heb eerst maar eens de poetslap ter hand genomen. Ik durfde jullie eerder geen foto's van het interieur te laten zien omdat het zo smerig was. De auto maar eens goed gestofzuigd en het leer een beurt gegeven. Wil ik de beige vloerbedekking weer écht schoon krijgen moet ik er eens met een stoomcleaner door, maar voor eerst is het weer aardig netjes. Als de auto van buiten ook netjes gepoetst is zal ik eens de spiegelreflex gebruiken voor wat plaatjes, voor nu moeten jullie het doen met de matige telefoonkwaliteit.
De diravi- en voorraadbol, is bij beide een beetje bij te komen bij een V6.24?? Dan zal ik er zelf maar eens nieuwe opschroeven. De auto veert naar mijn idee wel aardig soepel, dus de hydractief schuif ik wel even op de lange(re) baan.
De LHM is zo groen als gras. Is nog niet lang geleden ververst. Ik heb van de vorige eigenaar een pdf'je gekregen met garagerekeningen. Er is de afgelopen 2 jaar minimaal €6.000,- aan onderhoud in de auto gegaan. Technisch is ze perfect bijgehouden.
Prachtige combinatie dat rood met beige. Top!
__________
Crepuscule
Die diravi en voorradbol zitten allebij links voorin, je kunt er vanonder wel bij maar je hebt wel een brug nodig.
Idd mooie combi, en nog echt hout!
Voor wat betreft de vering en diravi, een vergelijk met een CX is niet zo'n beste, want een XM ligt daar toch wel een eind vanaf.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kwijl, wat een kar man! zie het nu pas. Veel geluk ermee!
Ierse zoefmachine
Diravi kun je toch afstellen met een afstelknop? Staat wel wergens beschreven hier op het forum.
__________
Crepuscule
5 graden is natuurlijk ook niet een heel grote hoek, doe je dat bij stilstand of tijdens het rijden? Als ik bij stilstand me stuur maar 5 graden verdraai komt die wel terug maar niet zo snel als die dat bij een halve slag of meer doet. Het kan een flow probleem zijn of vervuiling.
Met de zwarte knop links voor stel je inderdaad het 'rechtdoor' gedrag af.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zowel tijdens het rijden als tijdens stilstaan. Het lijkt me eerder een "flow" probleem dan een vervuilingprobleem. De LHM is prachtig lichtgroen. Wat is een flowprobleem??
Dat er ergens in de diravi cilinder of net ervoor wel vervuiling zit. Maar wat Pavang al zei, eerst je voorraadbol en eventueel de andere bollen laten testen, dan kun je dat in ieder geval uitsluiten. Als je drukverlies krijgt/hebt (door lekkage of minder wordende bollen) is je stuur het eerste wat uitvalt, daarna je vering en pas als laatste de remmen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vandaag viel het me voor het eerst op dat de bekrachtiging oms iets zwaarder gaat. Er is dus waarschijnlijk inderdaad een bol aan het overlijden. "Hep die ook van die ballen?? Oww, als je daar wat mee krijgt!!!"
De auto maar eens gepoetst, dus het is fototijd!
" />
Edit: het is dus geen fototijd. Waarom werkt dit niet met photobucket???
Bollen bedoel je. Een bolletje vervangen daar zou ik niet bang van worden, een grote dikke veer op spanning met schokbrekers is vaak meer werk :)
Ierse zoefmachine
Ik bedoel inderdaad bollen. Het is een veel gehoorde uitspraak van niet Citrofielen. "Hep die ook van die ballen" of "gaat deze ook op en neer" Daar refereerde ik naar...
`t Is eigenlijk een auto voor oudere heren met die hydrauliek, hoor je ook vaak .
Gaat er tenminste nog wat omhoog.
Michiel is net weer richting huis vertrokken, helaas met een veercomputer die zich niet liet uitlezen. Het kreng gaf geen sjoege. De ECU liet zich wel uitlezen maar liet vervolgens de storingen niet wissen..... Na een paar minuten steeds weer over de melding dat de verbinging niet in stand gehouden kon worden. Het live meten van de waardes uit de ECU werkt wel, stationair, half gas, vol gas, koelvloeistof, co gehalte etc......... maar storingen wissen, ho maar...... Vreemde zaak........
Voor wat betreft de diravi, de auto stuurt licht, heel licht........ Zo eng licht dat ik niet eens het lef had de 200 PK eens lekker de sporen te geven. Terugdraaien naar de nulstand van het stuur doet die overigens gewoon goed. Alhoewel het stuur in de 'rechtuit stand' wel 1 a 2 graden 'scheef' blijft staan. Vermoedelijk is de auto ooit uitgelijnt, en die gene wie dat heeft gedaan, heeft niet geweten dat ze met een diravi gestuurde auto te maken hadden.
Voor wat betreft het lichte sturen, ik denk dat de centrifugaal regelaar de oorzaak is. KM teller werkt normaal, stabiel en geeft geen schommelingen e.d. Cruise control werkt ook naar behoren dus de aftak van de bak en de kabels lijken me zover uitgesloten. Ik had nog een centrifugaal regelaar liggen, die heeft Michiel nu mee, hopelijk is door die te vervangen dat sturen straks weer strak zoals een XM met diravi hoort te sturen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Jacko, van het cifo had ooit eens bumperstikckers gemaakt, voor de citroen waarop stond, "de jouwe gaat mischien heel hard, maar de mijne komt omhoog" :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's