Citroofreak z'n V6

66 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE: Citroofreak z'n V6
Gezellige avond gehad en veel opgestoken. Zo snel mogelijk de centrifugaal regelaar eens overbouwen en basisbx zn veercomputer uitproberen. Verder toch nog maar eens de dashboardverlichting nakijken. Wist ik veel dat er ook een verklikker lampje voor de stadslicht is...
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Citroofreak z'n V6

Zit er normaal gesproken ook niet altijd, dat verklikkerlampje.Soms zit er een lampje voor zij airbags ofzo. Jammer dat ik je berichtje niet heb gezien, anders was ik nog even langsgekomen bij Mark. Had je XM wel eens willen bewonderen. Hopelijk is die regelaar het probleem trouwens, een licht sturende diravi is echt niet prettig..

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Komt dat lichte sturen ook niet omdat ie net niet lekker is uitgelijnd en het daarom allemaal wat zenuwachtig reageert? Ik zou 'm eerst eens door een Diravi-kundige garage laten aanpakken. Goeie bollen erop + diravi afstellen en uitlijnen.

__________
Crepuscule

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Citroofreak z'n V6

Hij zou met wat harder rijden vanzelf echt wat zwaarder moeten worden, ook als die niet is uitgelijnd volgens mij.. Maar ben het met je eens dat dat ook gedaan moet worden asap. :)

citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE: Citroofreak z'n V6
Ik ga eerst es kijken wat die regelaar gaat uithalen. Bollen moeten ook gedaan worden maar dat doe ik zelf wel. Ooit. Eerst lekker genieten. :-p Verder heb ik het airbaglampje in het stuur zitten. Dus ik verwacht een stadslichtverklikkerlampje op die donkere plek op het dash.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Frank & Djidde, jullie zijn denk ik wat te voorbarig in jullie veronderstellingen hier, ik heb er, zoals ik schreef, gisteren zelf in gereden en ik weet onderhand wel hoe een XM met diravi hoort te reageren en te sturen. Weerstand opbouwen in het stuur naar mate de snelheid verhoogde deed die dus absoluut niet! Ik heb de rondweg bij ons genomen en tot rond ongeveer rond de 100 Kmh geweest en heb toen vlot weer gas terug genomen want er was geen enkel verschil in sturen merkbaar.  Uitlijnen is ook niet aan de orde zover ik het kan beoordelen want de auto rijd bij lagere snelheid gewoon netjes recht uit.

De centrifugaal regelaar is het apparaat wat er voor zorgt dat naarmate de snelheid verhoogt de auto zwaarder gaat sturen. Heb je diravi? gooi dan de regelaar maar een los. De kabel die vanaf de versnellingsbak komt zit middels een borgveer onderin die zwarte bol, de veer trek je met een tangetje zo eruit, kabel kan je dan laten zakken, geheid dat je hetzelfde fenomeen krijgt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Citroofreak z'n V6

Hij zou met wat harder rijden vanzelf echt wat zwaarder moeten worden, Daarmee bedoelde ik dat hij dat dus WEL hoort te doen, en dat het uitlijnen daar NIET van invloed op is. Los daarvan is uitlijnen wel aan te raden, misschien was ik niet duidelijk in mijn formulering.

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Ik begrijp je wel, het enige wat ik aangeef is de volgorde waarop je in imho dit zou moeten aanpakken. Eerst een goed werkende, met de nadruk op werkende diravi en dan, als er aanleiding toe is de rest. En waarom uitlijnen aanraden als daar geen aanleiding toe is? Het is geen goedkoop klusje bij een diravi gestuurde wagen dus dan kan je je geld beter ergens anders in steken. Just my 2 cents.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Citroofreak z'n V6

Daar heb je gelijk in :). Mochten die paar graden afwijking nog erin zitten nadat die regelaar is gedaan is het uitlijnen een goede volgende.. Of het moet niet storen natuurlijk.
 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Citroofreak z'n V6

Mijn stuurwiel staat ook iets uit het lood, maar de auto rijd er wel om rechtuit en de tanden op de krans van de stuurstang zijn net te groot (of te klein, hoe je het maar wilt zien) zodat het stuur even los te nemen en recht zetten niet wil want dan staat die de andere kant op uit het lood. Ik ben dus ook door 'schade en schande' wijs geworden

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE: Citroofreak z'n V6
Ik vond hem er niet minder om rijden Mark. Fijne bolide! Ook met de helft van de kleppen is het nog genieten. Wat zeg ik? Ik had het met een 12klappert ook best kunnen doen, want ik rij toch als een oude zak... :-p
XM205
afbeelding van XM205
  • Peugeot 205 1,1 4 deurs
  • Peugeot 205 GTI 1991
  • Peugeot 205 GTI 1987
  • Citroën XM V6.12 Automaat
  • Citroën XM V6.24 1992
  • Citroen XM V6 ES9J4 Handbak
  • Citroën XM V6.12 Handbak
  • Citroen XM V6 ES9J4 Automaat (sloper)
  • Citroen XM TCT Handbak
RE: Citroofreak z'n V6

Gefeliciteerd met de V6 :)

Heb dezelfde, met "iets" werk..

 

Vraag me wel af of de mijne wel Griotte is..

 

 

 

 

citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE: Citroofreak z'n V6

Ik ben even aan de klus geweest. De centrifugaalregelaar uitgwisseld met die van Mark. Het stuurt stukken beter nu. Maar wat een kutklus. Een van de retourslangen is een stuk ingescheurd. Het lekt nóg niet, maar daar kan ik op wachten natuurlijk. Kijken of ik hem kan inkorten of eventueel helemaal vervangen. 

Ook heb ik het dash maar eens even gedemonteerd. Alle lampjes zijn heel, ook die van het hydractief. Een verklikkerlampje van de stadslichten blijk ik niet te hebben. Misschien omdat het een Zwitserse uitvoering is. Het lampje is niet eens voorbereid. 

 

Tot slot de vc maar eens uitgewisseld met één die ik van basisbx had meegekregen. Geeft geen sjoege. Ik denk nu dat er een draadbreuk zit ergens. De hydractief reageert niet bij deur open, er klikt niks onder de auto en voor is ie knoerthard. Het laatste valt me bij het rijden niet eens zo zeer op, vandaar dat ik het nog niet had  getest. Maar het indrukken van de neus gaat niet lukken met mijn krappe 90 kilo.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

volgens mij heeft alleen type 1 dash een verklikkerlampje voor het stadslicht....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Citroofreak z'n V6

Mooi dat het werkt Michel!

Voor wat betreft de vering,schiet me nu net wat te binnen, rechts in het vooronder van het pagagier gedeelte zit het klepje waarachter het instructieboekje zit. Daar zitten ook 2 verbindingsstekkers die als ik het me goed herinner van de veercomputer afkomen, kijk die eerst eens na.

Als die goed zitten blijft er weinig anders over dan de kabelboom na te gaan lopen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE: Citroofreak z'n V6

Zo simpel kan het zijn. De grote witte stekker lag los. Het lampje werkt weer. Tenminste.... als ik de "sportstand" inschakel. Bij het starten gebeurt er niks. Er zit dus nog een storing in (of hoogstwaarschijnlijk meerdere)

citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE:

Ow en Furrie, don't wanna break your bubble, maar een type 2 heeft (soms) ook een verklikkerlampje voor de stadslichten. Die van Mark wel in ieder geval. Daardoor dacht ik ook dat ik hem bij mij zou moeten kunnen vinden.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Citroofreak z'n V6

Oh dan krijg je wel gekke dingen ja. Nu nog eens uitlezen?
Ik heb wel een verklikker in m'n type 2 dash zitten voor stadslicht. Is wel een hele kale versie, de beter uitgevoerde versies hadden andere lampjes :)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Citroofreak z'n V6
Oww, pas op mijn bubble :-) Weer wat geleerd, had dat nog nooit gezien bij een type 2 dash.
citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE:

Ik denk persoonlijk dat de lampjeskeuze een beetje willekeurig was bij Citroën. Mark z'n V6 is immers een Exclusive en heeft hem ook.

En inderdaad, nog ff uitlezen. Ik heb nog wel weerstandjes en knopjes liggen, Denk dat ik zelf maar es wat inelkaar knutsel.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Citroofreak z'n V6
Wellicht dan bij de introductie van zijairbags. Toen hadden ze opeens een extra lampje te plaatsen. ...
citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE: Citroofreak z'n V6
Tot het tegendeel is bewezen, houden we die er in. :-D
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

De mijne heeft zij-airbags en geen stadslichtverklikkerlampje. Ter ondersteuning van die theorie dus.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Menno
afbeelding van Menno
RE:

Mijn XM heeft geen zijairbags ,maar ook geen lampje .... ;-)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Citroofreak z'n V6

citroofreak zegt:

Zo simpel kan het zijn. De grote witte stekker lag los. Het lampje werkt weer. Tenminste.... als ik de "sportstand" inschakel. Bij het starten gebeurt er niks. Er zit dus nog een storing in (of hoogstwaarschijnlijk meerdere)

 

Hoor je wel gezoem, en eventueel een 'klik' na het afzetten van de motor of het sluiten van de deur?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Citroofreak z'n V6

citroofreak zegt:

Ook heb ik het dash maar eens even gedemonteerd. Alle lampjes zijn heel, ook die van het hydractief. Een verklikkerlampje van de stadslichten blijk ik niet te hebben. Misschien omdat het een Zwitserse uitvoering is. Het lampje is niet eens voorbereid. 

Ook geen sparing voor een fitting?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE: Citroofreak z'n V6

Wel gezoem, vanonder de motorkap. Geen klik.

De uitsparing voor de fitting is aanwezig. Maar er zit geen lens met symbool achter.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Citroofreak z'n V6

Heb je al weer geprobeerd om de veercomputer uit te lezen nadat je de witte stekker hebt vestgemaakt? Waarschijnlijk lopen de draadjes van de bruine connector voor het uitlezen ook via die witte stekker en lukte daarom het uitlezen niet. Kan me voorstellen dat er door die losse stekker het e.e.a. aan foutmeldingen in de veercomputer is opgeslagen....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Citroofreak z'n V6

Die witte connector zat bij mij ook ns los, en dan is uitlezen echt geen optie. Vanuit die witte connector loopt er een draadje naar het lampje voor de vering, maar de veercomputer heeft ook zijn eigen diagnostische pin die via daar loopt. Uitlezen is inderdaad je beste optie voor het moment, daarna kan je weer verder zoeken.. Je had de documentatie voor het knipperkastje he?

citroofreak
afbeelding van citroofreak
RE: Citroofreak z'n V6
Heb nog niet weer uitgelezen. Dat was mijn plan nu ook. Ik heb mn mailbox nog niet gecheckt, maar ik verwacht dat de documentatie van het knipperkastje daar in staat.

Pagina's