Mijn snelheidsmeter geeft soms ineens een veel te hoge snelheid aan.
Hij blijft dan hangen en komt niet meer onder de 80.
Als ik op het ruitje tik schrikt hij weer wakker en komt terug op de werkelijke snelheid en blijft weer een tijdje goed.
Wat kan dat zijn en hoe los ik het op?
Valt die ook weg (naar 0)?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee, hij valt niet naar nul
Dan heb ik geen idee.
Het omhoog schieten ken ik niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
hhmmm heb ik weer
Ik heb wel een zoiets meegemaakt bij storing van een GSM-signaal, waarbij de toerentalmeter heftig uitsloeg, maar nooit echt bleef hangen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
de meter blijft ook iet echt hangen maar geeft steeds te hoge snelheid aan.
als ik 30 rijd zegt hij 70 en bij 50 geeft hij 80 aan.
Heb je een serie I of II?
Volgens mij is alleen die van serie I met n kabel aangedreven. De omzetting van draaiende kabel naar de snelheidswijzer zit achterop het instumentenpaneel. Ik verwacht dat daar jouw euvel zit. Ben er zelf nog niet achter hoe ik het type I instrumentenpaneel los moet krijgen...
ik zie spiegels in kleur... je hebt dus n serie II Geen idee waar je het dan moet zoeken.
Thomac, het is inderdaad serie 2.
Het is erger geworden, nu rijd ik constant door de bebouwde kom met 85 km/h. (nog geen bekeuringen tot nu toe gelukkig)
De meter zakt pas weer terug naar nul bij stilstand.
Kan iemand me vertellen of het veel werk is om de snelheidsmeter uit te bouwen?
Hoi Wim, nee dat is niet veel werk. Je kunt dan ook mooi eventuele kapotte lampjes vervangen, dat is ook altijd een groot genot. Om een indruk te geven; hier staat een how-to voor serie 1. Ik weet niet precies waarin serie 2 verschilt maar het zijn denk ik details. Zou je eventueel daar een How to van kunnen maken ;-) http://www.xmclub.nl/forum/lampjes-tellerblok-vervangen-serie-1
__________
Crepuscule
Nee. dat is niet heel veel werk. De eerste keer wel wat gepruts, maar inmiddels lukt mij dat in een minuut of 3 denk ik.
Ik heb het al wel vaker op het forum beschreven. Waar je in ieder geval op moet letten is dat je NIET de 2 klein moertjes bovenin de tellerbak losdraait als je de omlijsting eruit hebt. Je ziet die dan zitten en het is erg verleidelijk om die los te draaien. Dat hoeft niet! De tellerbak kan eruit door met 2 handen een bovenhoek te pakken en een rukje te geven, die hoek schiet dan los. Vervolgens de andere bovenhoek. De onderkant zit vast met 2 soort van pluggen die uitelkaar gedrukt worden door de plastic "schroefjes" met grotere torx kop (ik meen 30) deze draaien vaak dol, even je nagel eronder om te helpen en je draait ze er wel uit.
Ik heb een instructie bijgevoegd waar de eerste stappen in omschreven worden. Het stuur halen ze er hier af, maar dat is echt niet nodig. De stuurkappen eigenlijk ook niet. Met beleid lukt het prima zonder die delen te demonteren. Dit is wel voor een rechtsgestuurde uitvoering, maar het vertaalt zich eenvoudig naar onze voitures.....
Ik heb ook wel eens gehoord dat de stekkers van de tellers niet helemaal lekker contact maken met de kabel waar ze op zitten. Je kon dit iets beter aandrukken met een gereedschapje, maar ik weet er het fijne niet meer van. Mocht ik dat nog ergens terug kunnen vinden laat ik het wel weten. Overigens zou dit ook best wel eens een geschikt moment kunnen zijn om alle (veel!) lampjes te vervangen. Monteer dan alleen lampjes waar ze al zaten anders kun je soms rare storingsmeldingen krijgen!
Goede handleiding voor demontage is ook de handleiding voor de linker display reparatie, in de documentatiesectie van deze site. Serie 1 en serie 2 demontage is een wereld van verschil, overigens.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hoi, Ik heb ook een keer het linkerdisplay vervangen maar heb toen niet het stuur helemaal verwijderd. Gewoon je dash losschroeven en er zo uit liften, toch? Ik heb ook heel erg gezocht naar het filmpje op dit forum van hoe het dashboard gedemonteerd moet worden, maar ik kan het gewoon nergens meer vinden hier.
Het zou hier moeten staan : http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=276 Maar dit topic is foetsie...
Ik heb het als het goed is op mijn andere PC staan als bookmark, Zal het vanavond bijwerken.
Stuur kan blijven zitten. Om ongelukjes te voorkomen wel accu loshalen, voordat je plofzak in je gezicht hebt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
volgens mij schrijf ik ook dat stuur en stuurkappen niet los hoeven....
Dan zijn we het eens.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bedankt voor alle tips!
Nu moet het zeker lukken om de klok eruit te krijgen.
Maar dan.... Wat zou er mis kunnen zijn en hoe het op te lossen? Andere klok erin zetten?
Heb zitten neuzen op andere fora voor je , wat wel eens helpt is het resetten van je computer door de + accupool 10 seconden los te halen, al dan niet met contact aan ( probeer beide maar).
Weet niemand hier hoe die snelheidsmeter gevoed wordt? Welke pulsen die nodig heeft en waar die vandaan komen?
Lijkt me dat je dat eerst moet checken voor je die meter gaat vervangen.
Affijn , probeer eerst even te resetten Wim.
Meter zelf is ws. niet probleem. Maar stekkers onderin het tellerblok eens goed aanduwen kan geen kwaad als eerste (goedkope) mogelijkheid.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb overal gezocht maar nergens het linkje meer kunnen vinden. Gelukkig heb ik het filmpje gedownload en veilig bewaard. Het staat nu in mij dropbox zodat iedereen er bij kan:
https://www.dropbox.com/s/lr3slbbih0bb7qm/vervangen_dashboardlampjes.mp4?dl=0
Hiero kan je het filmpje downloaden. Ik laat het er een maandje op staan...
Misschien dat één van de moderators het filmpje even in de documentatiesectie kan plaatsen (ik blijk daar zelf geen rechten toe te hebben).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Super duidelijk filmpje!
Zijn er meer van dit soort filmpjes?
Klok lijkt me niet het euvel. Het signaal komt vanaf de aftak die bevind zich achterop de automaat/versnellingsbak, gaat vervolgens via een een kabel (mechanisch) naar een omzetter, vanaf daar splits het signaal zich, elektrisch enerzijds naar de CC en via een ander touwtje naar de kilometerteller. Welk stuk er loopt te muiten, mechnisch of elektrisch, is lastig te zeggen.
Wim, heb je cruise control op de auto? en zo ja stoort die dan ook als de snelheidsmeter kuren vertoont?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee, helaas geen cruise control.
Die wil ik wél graag.
Dan kan dat ook geen effect hebben op je klokkenwinkel, als het er niet zit.
Je weet zeker dat de tik op het ruitje effect heeft? Dat het niet een toeval is geweest? Want in dat geval is het de opnemer op de versnellingsbak, die gaan nog wel eens stuk.
Een andere klokkenwinkel proberen kan ook, het is niet een gigantische klus om hem uit te bouwen en even een andere in te zetten. Die stekkers zitten erg raar, en die kabels zitten een beetje gebogen, kabelbreukje is ook niet ondenkbaar. Probeer eerst de stekkers maar eens eruit te halen en opnieuw erin te duwen, dan evt een andere klokkenwinkel en als het dan nog blijft, kan het een kabelbreuk zijn of een kapotte opnemer op de versnellingsbak.
Ik zal nog een keer op het ruitje tikken Djidde en kijken of het effect heeft.
Daarna de stekkers eerst maar proberen aan te duwen.