pas als ie warm is toch dacht ik? Geloof dat het vaak zo is dat de lambda waarde pas na een minuut oid invloed had. Maar daar kan ik best naast zitten...
de sonde zelf moet dik 300 graden celcius zijn om te kunnen werken. Dat is dus niet het geval bij een koude start. (De sonde voor mijn XM heeft 4 aansluitingen dus er zit ook een verwarmingselement in om m sneller op temperatuur te krijgen)
Maar buiten dat zou de sonde nog steeds problemen kunnen geven indien defect...
Nog een ding om te testen, probeer met warme motor eens om hem eerst een keer of 4 op/af kontakt (je hoort de benzinepomp lopen) te zetten en daarna pas te starten. Als die dan wel direct start dan zou er wel eens (zoals furriegurrie ook al aanhaalde) vapourlock in het spel kunnen zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
dat heb ik vaak geprobeerd, heeft geen effect op het starten.
Anders dan de titel doet vermoeden is de koude start inmiddels net zo slecht als de warme start. De motor slaat alleen nog direct aan als de motor in de 5 a 10 minuten daarvoor nog gelopen heeft.
ik heb ook met startkables een lopende auto aangesloten om uit te sluiten dat de spanningsdip van het starten de oorzaak is. Ook staat er voldoende spanning op de brandstofpomp tijdens het starten. (minimaal 9v nodig volgens mijn XM Reparatur anleitung, spannign was 10.4) Startmotor draait erg soepel rond (nieuwe Bosch).
Heb de boel ook uitgelezen met het knipperkastje, alleen snelheidssignaal gaf storing (27), heb de sensor schoongemaakt en ingeolied weer terug geplaats, storing is weg.
Als ik vol gas geef tijdens het starten merk ik wel dat de motor iets sneller (3 a 3,5 sec ipv 4) begint te pruttelen dan dat ik zonder gas geven start.
Kan het ook zijn dat er te weinig druk blijft staan op de benzineleidingen? Dus dat na het uitzetten van de motor de druk minder wordt, terwijl de motor nog heet is of staat af te koelen? Dan verdampt de benzine in je leidingen en krijg je dampbellen. Die moet je er dan eerst weer uithoesten voordat de auto opnieuw start ;-)
Zijn je leidingen al vervangen? Misschien toch ergens poreus of niet helemaal goed vastgezet?
Dat zou kunnen Veen, maar de koude start is identiek, ik neem aan dat vapor lock verdwijnt als de boel helemaal afkoelt.
Leidingen zijn niet vervangen, wel de pomp en het filter. Wat zorgt ervoor dat de druk in de leiding blijft staan? Zit er nog iets anders in de schakel dan pomp -> leiding -> trillingsdemper -> leiding -> gallerijen met verstuivers -> leiding -> overdruk ventiel naar retour? Zo nee dan moet de pomp dus de druk erop houden.
De vapourlock-dampbel ontstaat daar waar het gloeiend warm is. Dus bij de motor. Het kan daar dus vrolijk op het hoogste punt blijven hangen in het brandstofsysteem. Terwijl de druk overal in de aanvoer kan verdwijnen of minder wordt. Misschien moet je alle al vervangen onderdelen nog even goed vastzetten maar ook de leiding zelf nog ff checken of gewoon preventief vervangen.
Goed filmpje. Volgens mij maakt een koude of warme start niet uit bij Vapourlock. Er zit gewoon een dampbel in je leiding of inspuitrail en die kan alleen ontstaan als de druk te laag is waardoor de warme motor de benzine laat verdampen. Benzine verdampt niet als het onder druk staat.
Hmm dit is een apart geval, die V6'en kunnen wel wat slomer starten maar dat is wel erg lang!
Er blijven weinig dingen over, misschien kun je eens een andere ECU proberen, mocht je die even kunnen lenen van iemand?
@Veen
Heeft de brandstofpomp dan iets dat de druk op het brandstofsysteem houdt? ((terugslag) klep?) Of loopt door drukverhoging (opwarming) bij de motor normaal gesproken alles terug de tank in door de aanvoer? Als dat zo is dan zou dat verklaren dat de koude start ook slecht gaat omdat die dampbel er dan nog zit na afkoeling omdat er geen/weinig druk op het systeem staat.
Toen ik de brandstofpomp verving vond ik de slang in de pomp (van de pomp zelf naar de deksel met de aansluitingen) er slecht uit zien. Buitenslang was poreus maar de binnenslang leek goed... daar maar eens mee beginnen gok ik.
Ik zou ook het overdruk ventiel hoger kunnen plaatsen zodat die dampbel via de retour terug naar de tank gaat als het contact (en de brandstofpomp) aan gaat...
@Djidde
zou ik graag een keer testen! Ben de laatste 2 magazijndagen verhinderd geweest, hoop de volgende keer wel te kunnen!
In geval van Vapourlock: moet de druk ergens weglekken. Dat is normaal gesproken tussen de brandstofpomp en de inspuiting. Is je nieuwe brandstofpomp echt nieuw uit de doos? De kleppen daarin moeten namelijk de boel op druk houden.
Bij Vapourlock onstaat het probleem dus eigenlijk niet tijdens het starten, maar ná het uitzetten van de motor. Doordat langzaam de druk verdwijnt begint de benzine in de leiding, boven de warme motor, een klein beetje te koken en ontstaan er minuscule belletjes die uiteindelijk samenklonteren tot een grotere dampbel. Waarschijnlijk in je inspuitrail. Vandaar je problemen bij koude- én warme start na enige tijd. Bij het uitzetten en direct weer starten is er geen tijd voor deze natuurkundige reactie.
Ik denk dat je de brandstoftoevoer even heel grondig moet nalopen.
@Veen: Ja, pomp was nieuw uit de doos (Bosch). Maar de slang van de pomp naar het deksel van de tank (met alle aansluitingen van pomp (voeding, vlotter)) zag er slecht uit. Dus die ga ik deze week vervangen. [Voorbeeld pomp]
@Pietcitroen: Werd bij jou ook eerst alleen de warme start (na 10 minuten stilstand) slechter? en pas later ook de koude start?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: slechte warme start na korte stilstand
Is die "pomp" (zie voorbeeldplaatje) niet alleen de vlotter die in de tank hangt? Bij mij (weliswaar diesel) benoem ik de pomp als het ding dat, gekoppeld aan de motor, draait en zo via een zuiging de brandstof uit de tank haalt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Al eens de druk van de brandstof gemeten ? deze moet tussen de 2.5 en 3 atu liggen.
ik had al energie tijd zo een zelfde probleem de druk was te laag 2 atu. Door een andere pomp te monteren was dit op gelost.
Zet tussen de toevoer slang en de verstuivers een drukmeter.
Loop de druk te snel terug na het afzetten van de motor dan is het overdruk ventiel niet goed meer waardoor bij het starten het te lang duurt voordat de brandstof voldoende op druk komt om de motor aan te laten slaan.
De koude start is goed; na de lastigere warme start loopt de moter onregelmatiger, opvallend onregelmatiger, beetje schokkerig als de toeren teruglopen. Gister 'het' knipperkastje besteld...zal een nieuw topic aanmaken na het weekend ;-) (--edit: bedoeld als antwoord op bericht hierboven, ff wennen aan het forum, excuus!)
Brandstofdruk: 0,8 Bar (20 minuten nadat ik de motor heb afgezet)
contact aan, lopende brandstofpomp: 3,1 Bar
contact aan, brandstofpomp gaat vanzelf uit: 2,8 Bar
Starten (met lopende brandstofpomp): rond de 3 bar
Na aanslaan ontstaat inlaat onderdruk waadoor het de drukregelaar bij lagere druk al brandstof naar de retour stuurt: 2,6 Bar.
Dit is allemaal prima lijkt me, daarna start ik direct nog een keer en zie je dat die brandstofdruk precies het zelfde doet.
ook getest:
- retour dichtknijpen bij draaiende motor: druk schiet omhoog tot boven 4 bar.
- retour dichtknijpen na afzetten motor, je ziet de druk nog steeds langzaam dalen (drukregelaar lekt dus niet)
Het probleem is dus dat de brandstof druk 20 minuten na het afzetten van de motor terug is gezakt naar 0,8 Bar. (Deze druk moet erop blijven om vapor lock te voorkomen. Je ziet de druk na afzetten van de motor gewoon terug lopen...)
Van de andere kant ook als ik de motor maar n paar seconden laat lopen en ik wacht 20 minuten dan gaat de start daarna nog steeds erg slecht en is de motor niet eens warm geweest. Maar goed, als de druk zo snel zo laag wordt hoeft het niet eens warm te worden om benzine te laten verdampen gok ik.
Weet iemand of er nog wat anders zit tussen de brandstofpomp en de trillingsdemper behalve het brandstoffilter? Zit er nog ergens een terugslagklep of zo?
"Die zit gekoppeld aan je veer computer" aha, thanks!
Verstuivers zijn professioneel gecleaned, perfect inspuitbeeld etc.
Lambda sonde wordt niet gebruikt bij het starten toch?
Wat dacht jezelf? Die maakt wel degelijk onderdeel uit van de regeling van het mengsel.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
pas als ie warm is toch dacht ik? Geloof dat het vaak zo is dat de lambda waarde pas na een minuut oid invloed had. Maar daar kan ik best naast zitten...
de sonde zelf moet dik 300 graden celcius zijn om te kunnen werken. Dat is dus niet het geval bij een koude start. (De sonde voor mijn XM heeft 4 aansluitingen dus er zit ook een verwarmingselement in om m sneller op temperatuur te krijgen)
Maar buiten dat zou de sonde nog steeds problemen kunnen geven indien defect...
Nog een ding om te testen, probeer met warme motor eens om hem eerst een keer of 4 op/af kontakt (je hoort de benzinepomp lopen) te zetten en daarna pas te starten. Als die dan wel direct start dan zou er wel eens (zoals furriegurrie ook al aanhaalde) vapourlock in het spel kunnen zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
dat heb ik vaak geprobeerd, heeft geen effect op het starten.
Anders dan de titel doet vermoeden is de koude start inmiddels net zo slecht als de warme start. De motor slaat alleen nog direct aan als de motor in de 5 a 10 minuten daarvoor nog gelopen heeft.
ik heb ook met startkables een lopende auto aangesloten om uit te sluiten dat de spanningsdip van het starten de oorzaak is. Ook staat er voldoende spanning op de brandstofpomp tijdens het starten. (minimaal 9v nodig volgens mijn XM Reparatur anleitung, spannign was 10.4) Startmotor draait erg soepel rond (nieuwe Bosch).
Heb de boel ook uitgelezen met het knipperkastje, alleen snelheidssignaal gaf storing (27), heb de sensor schoongemaakt en ingeolied weer terug geplaats, storing is weg.
Als ik vol gas geef tijdens het starten merk ik wel dat de motor iets sneller (3 a 3,5 sec ipv 4) begint te pruttelen dan dat ik zonder gas geven start.
Kan het ook zijn dat er te weinig druk blijft staan op de benzineleidingen? Dus dat na het uitzetten van de motor de druk minder wordt, terwijl de motor nog heet is of staat af te koelen? Dan verdampt de benzine in je leidingen en krijg je dampbellen. Die moet je er dan eerst weer uithoesten voordat de auto opnieuw start ;-)
Zijn je leidingen al vervangen? Misschien toch ergens poreus of niet helemaal goed vastgezet?
__________
Crepuscule
Dat zou kunnen Veen, maar de koude start is identiek, ik neem aan dat vapor lock verdwijnt als de boel helemaal afkoelt.
Leidingen zijn niet vervangen, wel de pomp en het filter. Wat zorgt ervoor dat de druk in de leiding blijft staan? Zit er nog iets anders in de schakel dan pomp -> leiding -> trillingsdemper -> leiding -> gallerijen met verstuivers -> leiding -> overdruk ventiel naar retour? Zo nee dan moet de pomp dus de druk erop houden.
Heb het even op film gezet: https://www.youtube.com/watch?v=fjKwZ5cfN5E
De vapourlock-dampbel ontstaat daar waar het gloeiend warm is. Dus bij de motor. Het kan daar dus vrolijk op het hoogste punt blijven hangen in het brandstofsysteem. Terwijl de druk overal in de aanvoer kan verdwijnen of minder wordt. Misschien moet je alle al vervangen onderdelen nog even goed vastzetten maar ook de leiding zelf nog ff checken of gewoon preventief vervangen.
__________
Crepuscule
Goed filmpje. Volgens mij maakt een koude of warme start niet uit bij Vapourlock. Er zit gewoon een dampbel in je leiding of inspuitrail en die kan alleen ontstaan als de druk te laag is waardoor de warme motor de benzine laat verdampen. Benzine verdampt niet als het onder druk staat.
__________
Crepuscule
nou, beats me...........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hmm dit is een apart geval, die V6'en kunnen wel wat slomer starten maar dat is wel erg lang!
Er blijven weinig dingen over, misschien kun je eens een andere ECU proberen, mocht je die even kunnen lenen van iemand?
@Veen
Heeft de brandstofpomp dan iets dat de druk op het brandstofsysteem houdt? ((terugslag) klep?) Of loopt door drukverhoging (opwarming) bij de motor normaal gesproken alles terug de tank in door de aanvoer? Als dat zo is dan zou dat verklaren dat de koude start ook slecht gaat omdat die dampbel er dan nog zit na afkoeling omdat er geen/weinig druk op het systeem staat.
Toen ik de brandstofpomp verving vond ik de slang in de pomp (van de pomp zelf naar de deksel met de aansluitingen) er slecht uit zien. Buitenslang was poreus maar de binnenslang leek goed... daar maar eens mee beginnen gok ik.
Ik zou ook het overdruk ventiel hoger kunnen plaatsen zodat die dampbel via de retour terug naar de tank gaat als het contact (en de brandstofpomp) aan gaat...
@Djidde
zou ik graag een keer testen! Ben de laatste 2 magazijndagen verhinderd geweest, hoop de volgende keer wel te kunnen!
In geval van Vapourlock: moet de druk ergens weglekken. Dat is normaal gesproken tussen de brandstofpomp en de inspuiting. Is je nieuwe brandstofpomp echt nieuw uit de doos? De kleppen daarin moeten namelijk de boel op druk houden.
Bij Vapourlock onstaat het probleem dus eigenlijk niet tijdens het starten, maar ná het uitzetten van de motor. Doordat langzaam de druk verdwijnt begint de benzine in de leiding, boven de warme motor, een klein beetje te koken en ontstaan er minuscule belletjes die uiteindelijk samenklonteren tot een grotere dampbel. Waarschijnlijk in je inspuitrail. Vandaar je problemen bij koude- én warme start na enige tijd. Bij het uitzetten en direct weer starten is er geen tijd voor deze natuurkundige reactie.
Ik denk dat je de brandstoftoevoer even heel grondig moet nalopen.
__________
Crepuscule
Heb hetzelfde euvel, 2.0 16v, kan weinig toevoegen maar lees graag mee!
@Veen: Ja, pomp was nieuw uit de doos (Bosch). Maar de slang van de pomp naar het deksel van de tank (met alle aansluitingen van pomp (voeding, vlotter)) zag er slecht uit. Dus die ga ik deze week vervangen. [Voorbeeld pomp]
@Pietcitroen: Werd bij jou ook eerst alleen de warme start (na 10 minuten stilstand) slechter? en pas later ook de koude start?
Is die "pomp" (zie voorbeeldplaatje) niet alleen de vlotter die in de tank hangt? Bij mij (weliswaar diesel) benoem ik de pomp als het ding dat, gekoppeld aan de motor, draait en zo via een zuiging de brandstof uit de tank haalt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Links de gehele pomp met vlotter etc die geheel in de brandstoftank hangt. Daar zie je ook de slang die ik ga vervangen.
Rechts het pompje zelf, onderdeel van de pomp links. (die heb ik al vervangen).
Zojuist onderdompelslang besteld, komt morgen binnen, met een beetje geluk is het probleem morgenavond verleden tijd :)
Dat lijkt mij een goede kanshebber voor de rol van boosdoener. Ik ben benieuwd!
__________
Crepuscule
dus bij een benzine-auto zit de brandstofpomp bij de tank. Wordt dan ook alleen electrisch aangedreven. Apart. Weer wat geleerd.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
net nog even het een en ander van de brandstoftoevoer nagelopen... dit zou best wel eens de boosdoener kunnen zijn!
dit was m helaas niet... maar ga die slang morgen wel vervangen. En het ziet er toch ook echt uit alsof het daar gelekt heeft...
Wat een gedoe zeg.. Maar ik zou willen zeggen dat je bijna alles gehad hebt?
Ik wist trouwens helemaal niet dat je die delen van die pomp los kon bestellen. Ik wissel altijd complete pomp met alles erop uit.
Tja, als het nooit eerder is vervangen, dan is het inmiddels allemaal dik 20 jaar oud. Zeker onder zo'n slangeklem wil het wel eens wat inscheuren.
__________
Crepuscule
Helaaschh....
Slang van de pomp vervangen, slang van de foto (4 posts geleden) vervangen: niets gewijzigd.
Ik kruip er morgen onder om de rest van de brandstoftoevoer te checken/vervangen.
Al eens de druk van de brandstof gemeten ? deze moet tussen de 2.5 en 3 atu liggen.
ik had al energie tijd zo een zelfde probleem de druk was te laag 2 atu. Door een andere pomp te monteren was dit op gelost.
Zet tussen de toevoer slang en de verstuivers een drukmeter.
Loop de druk te snel terug na het afzetten van de motor dan is het overdruk ventiel niet goed meer waardoor bij het starten het te lang duurt voordat de brandstof voldoende op druk komt om de motor aan te laten slaan.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
ik ga morgen wel ff n manometertje met (T verloop 8mm) bij de praxis halen. Altijd goedkoper dan ergens laten meten :)
De koude start is goed; na de lastigere warme start loopt de moter onregelmatiger, opvallend onregelmatiger, beetje schokkerig als de toeren teruglopen. Gister 'het' knipperkastje besteld...zal een nieuw topic aanmaken na het weekend ;-) (--edit: bedoeld als antwoord op bericht hierboven, ff wennen aan het forum, excuus!)
Eens kijken of dit werkt :)
Resultaat:
filmpje
Brandstofdruk: 0,8 Bar (20 minuten nadat ik de motor heb afgezet)
contact aan, lopende brandstofpomp: 3,1 Bar
contact aan, brandstofpomp gaat vanzelf uit: 2,8 Bar
Starten (met lopende brandstofpomp): rond de 3 bar
Na aanslaan ontstaat inlaat onderdruk waadoor het de drukregelaar bij lagere druk al brandstof naar de retour stuurt: 2,6 Bar.
Dit is allemaal prima lijkt me, daarna start ik direct nog een keer en zie je dat die brandstofdruk precies het zelfde doet.
ook getest:
- retour dichtknijpen bij draaiende motor: druk schiet omhoog tot boven 4 bar.
- retour dichtknijpen na afzetten motor, je ziet de druk nog steeds langzaam dalen (drukregelaar lekt dus niet)
Het probleem is dus dat de brandstof druk 20 minuten na het afzetten van de motor terug is gezakt naar 0,8 Bar. (Deze druk moet erop blijven om vapor lock te voorkomen. Je ziet de druk na afzetten van de motor gewoon terug lopen...)
Van de andere kant ook als ik de motor maar n paar seconden laat lopen en ik wacht 20 minuten dan gaat de start daarna nog steeds erg slecht en is de motor niet eens warm geweest. Maar goed, als de druk zo snel zo laag wordt hoeft het niet eens warm te worden om benzine te laten verdampen gok ik.
Weet iemand of er nog wat anders zit tussen de brandstofpomp en de trillingsdemper behalve het brandstoffilter? Zit er nog ergens een terugslagklep of zo?
Pagina's