de verstuivers heb ik laten testen: inspuitbeeld was goed maar het zou natuurlijk kunnen dat een of meerdere verstuivers lekken waardoor de motor langzaam verzuipt... morgen eens druk erop zetten en kijken of er wat druppelt uit de verstuivers!
Nou je pakt het wel grondig aan. Lijkt me voor de hand liggen dat dit de reden van het slechte starten is. Nu nog 'ff' uitvogelen waar de druk precies wegloopt ;-)
Heb zojuist de rails met verstuivers los getrokken en de auto op contact gezet (druk op de brandstoftoevoer).
Ik zie geen straaltje brandstof uit de verstuivers komen maar na droogvegen zijn ze vrij snel weer vochtig... de verstuivers lekken dus, al is het minimaal... Het bedrijf dat ze getest heeft geeft op de website aan dat ze ook een leak test doen bij ultrasoon reinigen. Ik ga morgen even met ze bellen...
Verstuivers zijn voor een 2e ronde weg geweest bij de ultrasoon reiniger met de vraag goed te checken op lekkage... resultaat na reinigen: 3 lekken minimaal. 1 ernstig. Die ernstige is meerdere malen in het badje gereinigd maar wordt niet meer beter. Advies: proberen en als het niet werkt op zoek naar andere verstuivers...
Iemand een idee of ze nog nieuw te koop zijn? (Bendix Deka 2892 + 109F of 109G staat er bij mij op)
Het startprobleem is een heel stuk minder geworden! Binnen een seconde slaat de auto aan, al is het nog steeds wat pruttelend (verzopen)...
Details:
De druk in het brandstofsysteem zakt nog steeds na afzetten maar minder snel. (naar ongeveer 0,8 bar in een half uur. Voor reiniging al na 20 minuten). Ik wil in ieder geval die ene extreem lekkende verstuiver vervangen. Ik verwacht dat daarmee de pruttelende start ook verleden tijd is.
Getest, ze zijn lekdicht :) Inspuitbeeld was niet helemaal netjes dus heb opdracht gegeven om ze ultrasoon te reinigen en de filters te vervangen etc.. Over 2 dagen zou het klaar zijn. Kan niet wachten!
Resultaat na ultrasoon reinigen 2e setje injectoren: 4 lek waarvan 1 ernstig. Precies het zelfde resultaat als met mn andere setje injectoren.
Net bij vrij warme motor 2 injectoren (1 ernstig lek en 1 lek) vervangen door 2 dichte injectoren (van het nieuwe setje). Kwam veel lucht vrij bij het lostrekken van de eerste injector dus had iig last van vapor lock.
Nou hopen dat met totaal 4 dichte en 2 minimaal lekkende injectoren het probleem opgelost is!
Verdorie dit schiet niet op. Maar Tom, laat dit niet tot een een enorme 'dissatifier' uitgroeien. Je hebt één van de mooiste XM's van Nederland. En dit is maar een lullig technisch probleempje. Waarschijnlijk een klein k*t-scheurtje o.i.d. ergens in een slangetje. Gelukkig is het starten maar een klein onderdeel van het rijden en genieten van een XM.
Er zit een relais bij je computerbak in de motorruimte. Als je de startcode in hebt gegeven en deze is geaccepteerd schakelt dit relais de brandstofpomp in. Gebeurt wel eens dat deze relais slechter worden, of de polen smerig. MijN XM startte ook slecht zo nu en dan, en lag aan dit relais. Ziet er zo uit:
Optie twee: er is misschien iets mis met je ECU, dat de brandstoftoevoer klopt en dat het ding gewoon een complete brainfart heeft. Ik weet niet wat er precies mis zou kunnen zijn, maar als startcodes en dergelijke bekend zijn zou je misschien een andere kunnen proberen. Ik heb er evt nog één liggen voor een oudere v6 uit 1992, waarvan de code bekend is. Kan me moeilijk voorstellen wat het euvel is, maar je hebt voor de rest alles wel gehad.
Optie drie: de auto heeft karakter en verwacht dat je het accepteert (wat de meest vervelende optie is. )
@Djidde, de brandstofpomp doet het prima (dus het relais ook) heb zelf die brandstofdrukmeter erop gezet en de druk schiet elke keer bij contact aan meteen naar 3 bar, werkt prima dus. optie 2, kunnen we wel een keer proberen. optie 3: helemaal waar
@Veen, het is echt een fantastische auto en ik vind het leuk om er mee bezig te zijn. De auto heeft nog nooit niet gestart dus ondanks dit issuetje is het een betrouwbare machine. :)
Huidige status met 4 dichte en 2 minimaal lekkende injectoren zorgt ervoor dat het starten echt beter is geworden (2 a 3 seconden ipv 4 en minder verzopen gepruttel na het starten). De ultrasoon reiniger vertelde dat deze injectoren niet werken met een naald, maar met een gecoat plaatje dat een buisje afdicht. zoiets? Hij verwacht dat het verdwijnen van die coating de oorzaak is van het lekken. Het zou ook nog kunnen dat het ultrasoon reinigen met speciale vloeistoffen die coating aantast/afbreekt...
@Mathijs, ik zal checken of de warme start met een koude temp sensor (heb uiteraard die oude temp sensor nog liggen dus dia kan ik daar mooi voor gebruiken) een verschil maakt.
Inmiddels 4x gestart (in verschillende situaties waarbij het starten eerder 4 seconden duurde). 2x binnen 2 seconden en 2x binnen een seconde, beide zonder verzopen gepruttel!! Ik kijk het nog een weekje aan maar volgens mij is het opgelost! :)
de verstuivers heb ik laten testen: inspuitbeeld was goed maar het zou natuurlijk kunnen dat een of meerdere verstuivers lekken waardoor de motor langzaam verzuipt... morgen eens druk erop zetten en kijken of er wat druppelt uit de verstuivers!
Nou je pakt het wel grondig aan. Lijkt me voor de hand liggen dat dit de reden van het slechte starten is. Nu nog 'ff' uitvogelen waar de druk precies wegloopt ;-)
__________
Crepuscule
Heb zojuist de rails met verstuivers los getrokken en de auto op contact gezet (druk op de brandstoftoevoer).
Ik zie geen straaltje brandstof uit de verstuivers komen maar na droogvegen zijn ze vrij snel weer vochtig... de verstuivers lekken dus, al is het minimaal... Het bedrijf dat ze getest heeft geeft op de website aan dat ze ook een leak test doen bij ultrasoon reinigen. Ik ga morgen even met ze bellen...
Verstuivers zijn voor een 2e ronde weg geweest bij de ultrasoon reiniger met de vraag goed te checken op lekkage... resultaat na reinigen: 3 lekken minimaal. 1 ernstig. Die ernstige is meerdere malen in het badje gereinigd maar wordt niet meer beter. Advies: proberen en als het niet werkt op zoek naar andere verstuivers...
Iemand een idee of ze nog nieuw te koop zijn? (Bendix Deka 2892 + 109F of 109G staat er bij mij op)
onderdeelnummer, 0000198462 INJECTEUR 120,82 EUR in de btw, jammer genoeg nfp.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zijn de flowrate- en weersrandsgegevens misschien bekend bij iemand?? (Er is vanalles te koop!)
Of liggen er nog gebruikte injectoren in Arkel?
Het startprobleem is een heel stuk minder geworden! Binnen een seconde slaat de auto aan, al is het nog steeds wat pruttelend (verzopen)...
Details:
De druk in het brandstofsysteem zakt nog steeds na afzetten maar minder snel. (naar ongeveer 0,8 bar in een half uur. Voor reiniging al na 20 minuten). Ik wil in ieder geval die ene extreem lekkende verstuiver vervangen. Ik verwacht dat daarmee de pruttelende start ook verleden tijd is.
Bosch nummer staat op de injector zelf :) Dan kan je de tabellen bekijken.
Wel "grappig" dat dit probleem dus toch de injectoren zijn.
Ja erg vervelend! Halve auto vernieuwd om dat de injectoren eerder "goed" getest waren... :(
bendix Deka 2982 staat erop, is Siemens toch?
Ja idd, lijkt op 200 cc/min, hoge impedantie (8-16 ohm)
14 Ohm geeft de XM Reparatur Anleitung aan.
Ik was ongeduldig, zojuist 6 gebruikte gehaald bij van Gompel en naar AEP gebracht voor reiniging/lektest. Het einde van dit item nadert vlug!
Prima idee toch. Daar zal dan vast wel een goeie bijzitten.
__________
Crepuscule
En? Heeft het geholpen?
Nog geen belletje gehad, het was ook erg druk begreep ik.
Ik wacht het in spanning af!
Getest, ze zijn lekdicht :) Inspuitbeeld was niet helemaal netjes dus heb opdracht gegeven om ze ultrasoon te reinigen en de filters te vervangen etc.. Over 2 dagen zou het klaar zijn. Kan niet wachten!
Spannend! Ik hou m'n vingers gekruisd dat het probleem hierna inderdaad eindelijk over is.
Resultaat na ultrasoon reinigen 2e setje injectoren: 4 lek waarvan 1 ernstig. Precies het zelfde resultaat als met mn andere setje injectoren.
Net bij vrij warme motor 2 injectoren (1 ernstig lek en 1 lek) vervangen door 2 dichte injectoren (van het nieuwe setje). Kwam veel lucht vrij bij het lostrekken van de eerste injector dus had iig last van vapor lock.
Nou hopen dat met totaal 4 dichte en 2 minimaal lekkende injectoren het probleem opgelost is!
paar keer gestart (na n half uur stilstand): amper verschil. is het starten ook onderhevig aan inleren van de ECU?
Verdorie dit schiet niet op. Maar Tom, laat dit niet tot een een enorme 'dissatifier' uitgroeien. Je hebt één van de mooiste XM's van Nederland. En dit is maar een lullig technisch probleempje. Waarschijnlijk een klein k*t-scheurtje o.i.d. ergens in een slangetje. Gelukkig is het starten maar een klein onderdeel van het rijden en genieten van een XM.
__________
Crepuscule
Je bent inmiddels alles wel gehad toch?!
Ik opper nog 2 dingen:
Je kan eens proberen een andere / nieuwe lucht temperatuur inlaat sensor te proberen.
Probleem is dat deze ook last heeft van heatsoak. Kijk eens wat de lexia zegt als dat kan. Of deze (tijdelijk) op een andere plek te monteren.
Wanneer deze heet bij 'koude' start dan krijg je gek gedrag, hetzelfde eigenlijk wat het relais truukje moet verhelpen op de eerste pagina.
@Mathijs, luchttemp sensor is al vervangen.
@Djidde, de brandstofpomp doet het prima (dus het relais ook) heb zelf die brandstofdrukmeter erop gezet en de druk schiet elke keer bij contact aan meteen naar 3 bar, werkt prima dus. optie 2, kunnen we wel een keer proberen. optie 3: helemaal waar
@Veen, het is echt een fantastische auto en ik vind het leuk om er mee bezig te zijn. De auto heeft nog nooit niet gestart dus ondanks dit issuetje is het een betrouwbare machine. :)
Huidige status met 4 dichte en 2 minimaal lekkende injectoren zorgt ervoor dat het starten echt beter is geworden (2 a 3 seconden ipv 4 en minder verzopen gepruttel na het starten). De ultrasoon reiniger vertelde dat deze injectoren niet werken met een naald, maar met een gecoat plaatje dat een buisje afdicht. zoiets? Hij verwacht dat het verdwijnen van die coating de oorzaak is van het lekken. Het zou ook nog kunnen dat het ultrasoon reinigen met speciale vloeistoffen die coating aantast/afbreekt...
@Mathijs, ik zal checken of de warme start met een koude temp sensor (heb uiteraard die oude temp sensor nog liggen dus dia kan ik daar mooi voor gebruiken) een verschil maakt.
Ja maar niet de koelwater sensor he, je moet de lucht temperatuur sensor gebruiken
ja die grijze in het gasklephuis idd. (heb alle sensoren al vervangen behalve de klopsensoren)
van van Gompel andere injectors meegekregen en hij heeft de 4 lekke injectors terug genomen. Zojuist gemonteerd ipv de 2 lekke injectors.
Erg benieuwd naar de koude start morgen!
Inmiddels 4x gestart (in verschillende situaties waarbij het starten eerder 4 seconden duurde). 2x binnen 2 seconden en 2x binnen een seconde, beide zonder verzopen gepruttel!! Ik kijk het nog een weekje aan maar volgens mij is het opgelost! :)
Ik ga niet te vroeg juichen.... maar het klinkt hoopgevend!
__________
Crepuscule
Pagina's