Hoi,
ik zag deze topic's op het engelse club forum:
http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=7&t=2917
http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=7&t=2165
Het gaat hier over het "tunen" of weer binnen specificaties brengen van de hd-regelaar.
Het schijnt dat de veer in de regelaar in de loop van de tijd te veel ingedrukt wordt waardoor de druk in het hydrolische systeem te laag wordt.
Met name deze opmerking had mijn aandacht:
"In that case, the reason for the better ride is this: The hydractive electrovalve needs both electromagnetic force and hydraulic pressure to switch it to soft mode (i.e. open up the centre sphere path) if the main-line hydraulic pressure is low then the valve can be reluctant to switch fully and cleanly."
Als de druk te laag is dan werkt de HA-bol niet goed!
Aangezien ik hier nog niet eerder van gehoord had en ook geen info hierover op ons forum of het cifo kon vinden toch maar even hier een topic aangemaakt.
Heeft iemand ervaring met bovenstaande? Is het misschien een idee om zo'n drukmeter en slang te (laten) maken voor in het magazijn?
http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=7&t=2165&hilit=cut+out+pressure&start=50#p32366
Ik heb dat een tijd geleden ook gelezen op het zelfde forum en me voorgenomen om daar eens in te duiken.
Is er echter tot nu toe niet van gekomen. Er staat ook nog ergens iets over de veertjes in het electroklepje zelf. Dus het ding waar de stekker op zit. 1 van de veertjes zou je langer moeten door deze wat uit te rekken. Dan zou dat ook beter schakelen.
Je kunt de bovenste links overigens alleen zien als je inlogt op dat forum. Maar registreren is zeker de moeite waard. Er zit daar best veel diepgaande technische kennis!
Wat geinig, heel interessant! Wat op die foto staat ziet er simpel uit. Monteren ze nou ringetjes in die regelaars om de druk weer hoger te maken?
Ja, daar zitten af fabriek meestal ook al ringetjes in om de druk af te stellen. Door er extra ringetjes (0,3 en 1,0 mm geloof ik) in te doen kun je de druk weer verhogen, om de lagere druk van de veer (die wordt slapper/korter in de loop de jaren) te compenseren.
Nummer 11 op plaatje voor de "cut-in druk" en nummer 10 voor de "cut-out druk":
Op het engelse forum, doen ze vooral de cut-in druk (nummer 11), die is ook het makkelijkst te vervangen/plaatsen.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Heel erg leuk om te lezen dit. Dat dat zo ontzettend veel invloed heeft, de reacties daar zijn lovend. Dat de Xm echt veel beter veert etc. Leuke modificatie, lijkt mij de moeite waard om te proberen.
je moet echter wel eerst met zo'n manometer aan de gang. Te veel druk is ook niet de bedoeling!
Helaas had ik die niet toen ik van mijn HD regelaar de o ringen heb vervangen. Zou handiger zijn wellicht om ook de onbelaste lengte van de veren te weten hoewel dat ook niet alles zegt helaas....
Dat is logisch, ik zou er nooit zomaar wat in proppen.
Inderdaad! Wordt op dat forum ook voor gewaarschuwd! Fabrieks specs zijn: 145 +/- 5 psi cut-in en 170 +/-5 psi cut-out.
Zou zeker niet meer dan 175 cut-out doen, anders krijg je lekkage problemen, de verschillende rubbers her en der in het systeem zijn niet gemaakt op hogere druk.(denk ik)
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Wellicht dat deze een eigen topic verdient (?), maar gezien het "veertje" dacht ik dat het hier misschien ook wel bij kan.
HA-klep veertje oprekken:
http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=32782
http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=27033&start=15
Iemand hier ervaring mee?
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Dat bedoelde ik inderdaad!!! Staat ook nog op de lijst
Ik zag dat het plaatje van mijn eerste post niet zichtbaar is, als je niet bent ingelogd op het engelse forum...
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Is er al iemand die deze gebouwd heeft? Ik had 2 manometers gekocht, maar die zijn bij de inbraak in mijn garage ook meegenomen...
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ik nog niet. Heb geruild voor andere regelaars in de tussentijd omdat ik geen tijd heb om zo'n tester te bouwen. Waar had je die manometers eigenlijk gekocht? Zonde dat die gejat zijn.
Ik heb de manometers teruggevonden! Ze lagen toch nog in de garage, op een plek waar ik ze niet had neergelegd iig, toch ....
Nu eens kijken of ik iemand kan vinden die dat koppelstukje voor mij kan maken.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Klassiek geval van dematerialisatie.
__________
Crepuscule
Ik heb ooit eens een stang alluminium van zo'n 20mm diameter gekocht. daar zaag ik dan een stukje van zo'n 50mm vanaf waarna ik er M9 intap aan LHM-leiding kant en M? (hangt van de meter af) aan de andere kant. Zie de 1e vijf seconden van een filmpje wat ik eens gemaakt heb bij het testen van een diravi unit https://www.youtube.com/watch?v=1AS_NXJG1_o