Goede morgen,
Kent iemand bovenstaande auto?
Mijn beide XM's liggen in de lappenmand, en ik ben dringend op zoek naar een andere, en vind deze XM wel leuk.
Alleen veel kilometers (>410000), en over de betrouwbaarheid van de 2.5 hoor ik ook slechte verhalen.
Ik wacht op onderdelen uit het magazijn van de XM club, en dan kan de break door de APK. Het groene monster (de V6) gaat in de verkoop, ivm betrouwbaarheid, en hoge kosten per km.
De diesel lijkt mij een leuk alternatief op de V6 ivm de vele kilometers die wij rijden.
Wie kan mij helpen.
Groeten,
Bertran
Dag Bertran
Ik heb een 2.5 TD Break gehad met een km stand van 340.000 tot 420.000 km. Het zijn XM's waarvan de motor eigenlijk niet helemaal geschikt is voor een dergelijke krappe motorruimte. Het wordt al snel erg warm en dat stelt hoge eisen aan het koelsysteem. Een gescheurde kop komt veel voor bij dit type motor en reparatie kost je al gauw rond de 3500,- Bij 410.000 km kun je ook een hoop andere XM-ellende verwachten. Ik heb het allemaal meegemaakt en was daarna een tijd lang zo klaar met Citroen en met XM dat ik 4 jaar een ander merk heb gereden.
Aan de andere kant. Als het maar voor tijdelijk is dan kost deze XM niet erg veel in aanschaf en krijg je er een mooi beige leren interieur en een Parrot bij kado ;-) Maar check wel even heel goed de koppakking.
__________
Crepuscule
Ik ken de XM zelf niet. Heb wel wat indrukken over de 2.5TD.
Het is best een fors motorblok, en is niet al te veel geleverd in de XM. 2.1TD's vind je veel meer. Daarom zijn onderdelen ook schaars. Ook nieuwe onderdelen zijn lastig te krijgen (spanrollen etc). De 2.5TD staat ook bekend om zijn koppakkingperikelen. Soms moet de hele kop vervangen worden en als deze al te vinden is is het een kostbare reparatie. Ergens in 1999 is er een verandering doorgevoerd zodat dit geen problemen meer zou moeten geven. Met 410k kan het best zijn dat dit probleem al aangepakt is, dat is dan een zorg minder. Het blijft wel een beetje een gok (zoals elke XM eigenlijk )
Qua betrouwbaarheid wint de 2.1TD het, maar let bij een 2.1TD weer op de dieselpomp (Lucas EPIC pomp) die kan lekken. Ik ben geen dieselexpert dus hopelijk kan iemand wat meer informatie verschaffen.
Edit: Veen is me al voor.
Er is trouwens iemand die een gele break 2 liter diesel in de aanbieding heeft en zich melde via onze FaceBook-pagina. Een schoonmaakbedrijf Apex ook in Joure. Zo te zien een bedrijfswagen wat weer voordelig is in de wegenbelasting. Geen idee wat het moet kosten.
Hier, heb je direct het telefoonnummer ;-)
__________
Crepuscule
Wauw, dat is echt een gave bak!
Dan komt er wel wat voorrijden inderdaad
__________
Crepuscule
Ik heb mijn XM sinds 2010 en van 280kkm tot nu 410kkm gezet. De 2.5 vind ik zelf zeer betrouwbaar, ja, er is wat gebruikelijk onderhoud aan de auto. Maar verder heeft hij ze ons nog nooit in de steek gelaten. We rijden er redelijk veel in, waarvan ook veel in Duitsland bij snelheden >180 voor lange tijd achter een. Dat is geen enkel probleem als je met de motor temperatuur rekening houd.
Natuurlijk zijn er ook positieve uitzonderingen. Zo langzamerhand zijn er denk ik ook meer 2.5TD's dan de oudere 2.1TD's op de weg. Er staan er veel te koop. Maar blijf opletten op koelingsproblemen. De dubbele radiatoren zijn van matige kwaliteit en er kan zich een hoop rotzooi tussen verzamelen. Maar mits goed onderhouden is het wel een zeer fijn rijdend type XM.
__________
Crepuscule
Hij wordt wel steeds goedkoper. Staat nu op 499 euro op marktplaats.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
ben je je al aan het orienteren ?
__________
Crepuscule