Beste mede Citroënliefhebbers
Sinds kort staat ook hier een Xm op de oprit. Na een Bx, 2 Xantia's en een C5 is het nu de beurt aan een Xm om me te vervoeren. Op zich had ik niet meteen het idee om de C5 weg te doen. Die auto deed het zeer goed, maar een aanrijding (waarbij er gelukkig niemand in de auto zat) besliste er anders over. Ik had wel het idee om ooit nog eens met een Xm te rijden. En dit was nu de uitgelezen kans om op zoek te gaan naar een goede Xm.
Die heb ik uiteindelijk gevonden. Een zwarte Exclusive, 2.1TD Automaat uit 1996, met beige lederen interieur. Gekocht met 248 000km ervaring, en nu na 4 weken staan er 3000 meer op de teller. De auto heeft de voorbije 3 jaar meer stilgestaan dan wat anders, en dat merkte ik in het begin wel hard. Er zijn al een paar dingen vervangen (Distributie en thermostaat, onderhoud motor) en een Xm zou een Xm niet zijn als er niet nog kleine mankementen waren.
To-do lijst:
-Verlichting tellerbak
-Informatiedisplay en klokje vervangen
-HP-systeem eens grondig onder handen nemen
-Centrale vergrendeling nakijken (1 deur doet niet mee)
-Elektrische spiegelbediening nakijken
-Stabilisatorstangetjes vervangen.
Allemaal te overzien dus, en gezien de prijs van de auto kon ik daar echt geen probleem van maken.
Na 3000km bevalt de Xm me enorm, en heb ik nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Hij moet ook helemaal niet onderdoen voor de C5, die toch 8 jaar jonger was. De Xm is voor zijn ouderdom toch zeer modern. Het komt er nu net op aan om de auto terug optimaal te doen zweven, want dat doet voorlopig een beetje afbreuk aan de auto. Daarnaast hoop ik hier veel informatie te vinden over de auto, want het is uiteindelijk toch iets apart en ik wil hem zo lang mogelijk op de weg houden.
Met vriendelijke groeten
Matthias
Welkom op het forum! Klinkt als een mooie uitvoering,maar fauteaux zijn nog vele malen mooier ;)
welke regio woon je? Al lidmaatschap aangevraagd? Meer zielen is meer vreugd!
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Mooi Matthias. Een 2.1 TD Exclusive is in Nederland in ieder geval zeer exclusief. Zwart met beige klinkt ook als een bijzonder goede combinatie.
__________
Crepuscule
Een Xm is hier in België in eender welke uitvoering nogal exclusief, het voorbije jaar heb ik er misschien 3/4 gezien. En met 40 000km gereden te hebben heb ik echt mijn best gedaan om er zoveel mogelijk te kunnen tegenkomen. En zwart met beige klinkt niet alleen goed, het ziet er ook goed uit! :p
Groeten
Matthias
Best kans, dat ik één van die 3-4 was. Kom graag bij jullie tanken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dimlichten die uitvallen is een berucht probleem. Geoxideerde contacten bij het relais. De relais zit onder de motorkap, bij de lampen zelf (linkerkant als je voor de auto staat meen ik). Even relais loshalen en pootjes schoonmaken, en in de vaseline zetten. Dan is je probleem waarschijnlijk weg. Je kunt zien of het hier aan ligt door het licht aan te zetten en met het relais te wiebelen, dan zullen ze waarschijnlijk aanschieten.
Over je knipperlichten: je zou je lichthendel even kunnen nakijken. Die dingen slijten flink en gaan regelmatig stuk. Toevallig veel getik gehoord uit je hendel toen die het nog deed? Dat is vaak al aanduiding van een overlijdende. Alhoewel het wel apart is dat ze met de gevarenlichtknop ook niet werken.
Dimlichten lopen ook via een relais. Rechts (passagierszijde) boven de lamp zelf in het motorruim. Die al gewisseld? Knipperlichten is raar, maar zou het relais kunnen zijn dat achter de zekeringkast (binnen in de auto, bij je voeten) zit. Of bedoel je deze met het relais dat je al vervangen hebt? Heb je dan wel de goeie vervangen; er zitten er verschillende, voor diverse functies.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ok, de knipperlichten doen het terug. Ten einde raad heb ik het dashboard maar afgebroken om te zien of het niet toevallig aan de stekker van de alarmlichten lag. En als het dat niet was, dan kon ik wel meteen de lampjes vervangen in het dash. En wat bleek, die stekker was los. Geen idee hoe, want het dash is nog niet los geweest sinds ik de wagen heb, maar nu hij vastzit doen ze het terug. En meteen ook maar de dashboardlampjes vervangen.
Naar het relais voor de dimlichten zal ik morgen kijken, de standlichten en mistlichten doen het wel dus het is niet dat ik zonder licht rijd. Al word ik er wel genoeg op gewezen door medechauffeurs als ze weer uitgevallen zijn!
Bedankt voor het meedenken alvast!
En hoe denk je over je achterlichten? Volgens mij doen die bij standje stadslicht nada............. van voren zien ze misschien nog aankomen maar achterop komend verkeer HO MAAR............
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Lichten aan de achterzijde van de auto gaan ook aan met stadslicht, dat zit wel goed dus. Nu nog even dat dimlicht relais aanpakken en je XM kan weer.
Ik zie ook 'volgens mij', had gisteren met dat stormige weer geen zin om naar buiten te lopen
Better safe then sorry......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.