XM Turbo CT Pallas

Pagina's

117 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Sep
afbeelding van Sep
XM Turbo CT Pallas

Hoi,

ik ben nieuw op dit forum en lid van de XM club tijd om even een korte introductie te doen ;). In september de "stoute schoenen" aangetrokken en iets gekocht wat ik al veel eerder had moeten doen een XM. Even kort wie ben ik? Sep Akkermans, 32 jaar oud, 2 kinderen en al heel lang Citrofiel. 

Altijd al een XM willen hebben maar nooit gedurfd, maar na een Xsara 1.6i Prestige (geweldige auto, met name erg goedkoop), een C4 gehad (vond ik minder), toen wist ik het zeker: veerbollen! Erg getwijfeld tussen een XM of een C5, helaas geen mooie XM kunnen vinden. Na 2,5 jaar een C5 naar grote tevredenheid gereden en toen zag ik haar. Een zwarte XM Turbo CT Pallas uit 99 met máár 177.000 km op de teller en natuurlijk het leer / alcantara interieur. Meteen gaan kijken met de aankooptips in de hand. Alles werkte best goed, zelfs alle ruiten gingen open. Wel vond ik de koppeling wat zwaar maar goed voor dat geld Hoppa meenemen. 

Vanaf toen aan de slag met een lijst van punten om mijn XM weer in volle glorie te herstellen, inmiddels zelf een hele lijst afgewerkt (al zeg ik het zelf, handig ben ik niet echt met auto's).

- Interieur verlichting vervangen, 3e remlicht gemaakt, CV vergrendeling hersteld, KM teller werkt nu weer, rechts en linker spiegel mechaniek en spiegel vervangen, buiten temp sensor vervangen, stuurkolomschakelaar vervangen en erg fijn de startblokkering uitgeschakeld ;).

wat rest is de stoelverwarming bestuurder stoel werkt niet, matrix scherm repareren en een carkit in bouwen. uitbesteden: de piepende remmen en uitbalanceren van de wielen.

al 2x in Arkel geweest om wat onderdelen op te halen , erg fijn en leuk! 

(foto's komen nog)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: XM Turbo CT Pallas

Hallo Sep, 

Welkom! Een Turbo CT Pallas zeg je, is het een Duitse import? Wel fijne wagens hoor die TCT's. Je hebt al heel wat verbeterpuntjes afgestreept zie ik. Ik ben benieuwd naar meer foto's!

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: XM Turbo CT Pallas

En dan zegt die ik ben niet heel handig met auto's, nou wat jij al aangepakt hebt laten veel anderen door een ander doen dus in zoverre petje af.

Als je de stoelverwarming ook wilt vervangen kan ik je wel aan de nodige info helpen, het huidige systeem is een enkele draad die door je stoel heen slingert en die is na 15 jaar zou oud dat die spontaan overal breekt, en dan houd het op.

Het vervangen ervan is goed te doen maar na 2 stoelen ben je 8 uur verder en door al het trekwerk aan de bekleding een heel rottig klusje voor je handen, maar geeft oh zo veel voldoening als het weer werkt en je in de winter lekker wegzakt in die heerlijke warme stoelen.

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

Hoi Mark,

 

bedankt voor de tip, gelukkig is het alleen de linker stoel aan de andere kant had ik liever de rechter stoel ik mis het nu al mee dit koude weer. Als je wat kan sturen heel graag ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Het rijdt wel echt fantastisch moet ik zeggen dat was ik nog vergeten mijn bezoekje aan Chyparse van 4 weken geleden, wat een verschil zeg!

Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

Dit is de Duitse Turbo CT. ff de enige foto die ik op mijn werk heb,
 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM Turbo CT Pallas

Met mooie meegespoten bumpers! Gefeliciteerd met je aanwinst!

Koppeling zwaar zeg je? Bij die handgeschakelde TCT's is de bak een  ME5T. 
Op het moment dat die koppeling zwaarder gaat komt er meer kracht op de koppelingskabel te staan, en op het punt waar bij verbonden is met het pedaal is het een soort plastic blokje. Deze wil nog wel eens breken. Niet gelijk de kabel weggooien, ze zijn niet goed verkrijgbaar. Maar in principe kan je gewoon een tijd vooruit, als de koppeling niet slipt..

De TCT is verder een vrij probleemloze motor. Regelmatig een beurt geven, olie en filter wisselen. Als ik zie wat je al gedaan hebt is dat voor jou geen enkel probleem. 
De TCT is één van de motoren die geen hydraulische klepstoters heeft. Dat betekent dus kleppen stellen. Bij het vervangen van de distributieriem is dat de gelegenheid om dat te doen. Kun je even in je achterhoofd houden, het wordt nogal eens vergeten en het is een klein klusje als de distributie toch al vervangen wordt.

Er zijn veel tevreden turborijders hier op het forum. Doordat de turbomotor ongeveer hetzelfde onderblok heeft als diverse andere motoren zijn sommige onderdelen wat goedkoper, en het rijdt nog steeds als een trein. Het doet niet onder voor een V6 in ieder geval. Vanaf de 160 km/u zal de V6 echter meer over hebben.

Kenmerk van de TCT is dat hij over het hele toerengebied lekker moet trekken. Absoluut geen haperingen in ieder geval. Ik heb bij onze turbo ook de nodige slangetjes in de motorruimte vervangen die uitgedroogd waren. Kan je vervangen voor zwarte siliconenslang. Bij de TCT zit de MAP (Manifold Air Pressure) sensor in de computer die de motor aanstuurt. Is een zwart vacuumslangetje die vanaf je blok naar de computerbak links loopt. Deze hebben het zwaar te verduren door het feit dat die bak wel eens wordt opengemaakt. Gewoon de slangetjes even controleren op haarscheurtjes.

 

Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

Hoi Djidde,

bedankt voor de info en tips, auto trekt inderdaad erg goed. wel een verschil met de C5 2.0i 16v zo'n Turbo heerlijk op de snelweg. ik zag dat mijn huidige Lexia met kabel niet past zoals op mijn C5 moet hier nog even zoeken naar verloopstuk oid. 

fijn met zo'n forum moet ik zeggen je kunt hierdoor best veel zelf omdat alles perfect is beschreven. 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Sep zegt:

Hoi Mark,

 

bedankt voor de tip, gelukkig is het alleen de linker stoel aan de andere kant had ik liever de rechter stoel ik mis het nu al mee dit koude weer. Als je wat kan sturen heel graag ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Het rijdt wel echt fantastisch moet ik zeggen dat was ik nog vergeten mijn bezoekje aan Chyparse van 4 weken geleden, wat een verschil zeg!

 

Als je snel resultaat wilt moet je de zitting even omgooien, zit met 2 ijzer beugels om het stoelframe vast, als je die lost hebt ietsje opbeuren en dan voorzichtig naar voren trekken, dan zie je het stekkertje van de stoelverwarming ook wel komen.

 

 

 

 

 

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM Turbo CT Pallas

Heb je die info over het plaatsen van die stoelverwarmingsmatjes nog Mark? Ook gebroken draad in mijn XM.. Stoelverwarming wel aanwezig, knoppen ontbraken.  Jij had die matjes van conrad vandaan toch?

@Sep mooi dat de auto gewoon goed doortrekt in de toerengebieden. Geen zorgen maken dus! 
Over die stekker van de Lexia: als je op dit moment een OBD stekker hebt kun je op ebay een tussen stekker kopen.
http://www.ebay.nl/itm/30-Pin-To-16-OBD-2-For-PP-2000-PEUGEOT-CITROEN-LEXIA-3-Cable-Diagnostic-Tool-/261994412802?hash=item3d00157b02:g:rikAAOSwLVZVwyuR

Die bijvoorbeeld.
Als je verder ook vragen hebt over hoe het repareren van iets, gewoon stellen hier. Je bent vast niet de eerste die eraan begint, aan XM's gaan regelmatig dingen stuk. 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: XM Turbo CT Pallas

Ik heb alleen de foto's nog. De beschrijving staat of stond op een ander niet meer door mij met naam te noemen forum. Wie er nog lid is kan er eens gaan zoeken, ik kom er niet meer op........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM Turbo CT Pallas

Goed hier dan de beloofde how to stoelverwarming.

Men neme de zitting los, twee metalen klemmen los en zitting omhoog klappen dan schiet hij er zo uit.

[foto 1]

[foto 2]

Elastiekjes los en de achterzijde omklappen, je ziet nu de bevestiging van de rugleuning,

[foto 3]

Koperen klammen losknippen

​[foto 4]

Middenstuk aan de achterzijde van de rugleuning voorzichtig loswurmen (weerhaakjes principe)

[foto 5]

[foto 6]

Grijze schuim wegnemen

​[foto 7]

Alle koperen klammen doorknippen en weg ermee en drie schroefjes aan beide zijden eruit. Dan komen de zijpanden los.

[foto 8]

Bekleding omhoogwerken

​[foto 9]

Verwarming uitleggen en ter hoogte van de naden inknippen/snijden hier komen dadelijk de stangetjes door.

[foto 10]

Bekleding weer terug werken en waar de koperen klammen zaten nu vastzetten met tyraps aan het achterframe.

[foto 11]

knoppie monteren + Bekabeling aansluiten en klaar is kees!

[foto 12]

De zitting werkt nagenoeg het zelfde met die verstande dat je hier de bekleding aan de onderzijde loshaalt van de kunstof rand (weerhaakjes principe) koperen klammen eruit knippen, verwarming uitrollen en inknippen, bekleding weer bevestigen met tyraps, kunstofrand monteren en klaar is kees!


Tijdsindicatie per stoel; 6 uur en 50 tot 60 tyraps.

 

Zo, hier de tekst. Foto's stonden er daar niet meer bij. Als jij daar nog voor kunt zorgen hebben we hier ook een how to erbij. 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: XM Turbo CT Pallas

Goed bezig Djidde, maar wel het verkeerde topic knul

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: XM Turbo CT Pallas

Gelukkig uploaden wij hier foto's naar onze server. Dan heb je over 10 jaar ook nog steeds een bruikbaar forum....

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: XM Turbo CT Pallas

Tenzij je met een linkje naar mijnalbum.nl of zo werkt, toch? Of wordt dan de foto ook nog op het forum bewaard?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

mooie klus poeh is voor gevorderden? ik heb de zitting losgehaald helaas geen los stackertje. kun je de zittingen overzetten dan ga ik dat doen denk ik. ik zit er meestal alleen in. 

gisteren het lampje hersteld van de meest zinnige uitvinding :) contactslot verlichting, er hangt ongeveer een lantaarnpaal boven zoveel licht. vandaag carkit binnen hopenlijk tijd om in te bouwen daar heb ik nou ff zin in. 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Neuh, het is geen hoogstaand iets maar vreet gewoon veel tijd omdat je alle 'plooien' ook weer netjes terug wilt hebben.

Een loszittend stekkertje zal ook niet de oorzaak zijn, er loopt door de zitting en de rugleuning een 'weerstands' draad, en die is zo oud en broos geworden door het gebruik ervan dat als je bij wijze van spreke met je knie in de zitteng gaat om iets uit je auto te pakken je deze al kan breken doordat je dan een soort van 'punt belasting' erop zet.

De verwarming in de rugleuning zal het bijna altijd gewoon doen simpel omdat deze minder te lijden heeft.

 

@Frank, alle foto's die ik er op zet blijven verwijzen naar mijn flickr account, behalve de avatar en de foto's in de verkoopadvertenties die gaan de server op, via het forum worden er geen afbeeldingen ge-upload naar de xmclub server en volgens mij kan het ook niet want dan zou er iets van een galerij module aanwezig zijn, en die heb ik ten tijde dat ik nog de technische kant hier deed nooit gezien

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM Turbo CT Pallas

Volgens mij kun je tegenwoordig wel foto's direct naar de server uploaden. In de tekstverwerker staat een vakje naast afbeelding, add media. 

Zou je mij de foto's anders kunnen PB'en Mark? Ik kan het wel samenvoegen als how to.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: XM Turbo CT Pallas

Ja we kunnen hier uploaden naar de server. Ook wel wenselijk om eerder genoemde redenen. Maar goed we kunnen niemand dwingen.... ;-)

__________
Crepuscule

Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

inmiddels de Parrot MKi9100 aangesloten werkt perfect met die ISO stackers ;). nog wel een mooie plek zoeken waar nu telefoon / scherm parrot en de kabels van USB / AUX in kunnen komen. dit komt van het weekend wel. dan haal ik toch het dashboard open tbv Matrix scherm, oude Philips Car-in navigatie weghalen (iemand interesse hier in mag zo opgehaald worden?).

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: XM Turbo CT Pallas
Daar heb ik wel interesse in, altijd leuk zo'n in period accessoire :-)
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM Turbo CT Pallas

Geinig, bij mijn XM zat er een vergelijkbare ingebouwd. Een VDO Dayton uit 2000, met CD's.  Grappig genoeg had het ding wel ondersteuning voor achteruitrijcamera.

Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

das goed ik zal deze zo netjes mogelijk uitbouwen ;). 

gisteren toch ff eerder gestopt met werken, mijn handen jeukten op dat moment. scherm mooi weggewerkt, USB aansluiting in dashboard kastje. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: XM Turbo CT Pallas

Ik heb die Parrot bij mij ook ingebouwd. Werkt inderdaad erg mooi. Alle stekkers en USB aansluitingen heb ik naar het lege bakje onder de radio getrokken maar doe eigenlijk alles via bluethooth

__________
Crepuscule

Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

ik wil as zaterdag een terugkerend probleem aanpakken, mijn cv rechter achterdeur. af en toe met wat gymnastiek op het palletje werkt het af en toe. hoe kan ik dit het beste aanpakken deurbekleding eraf? en waar moet ik precies naar kijken? scheelt als ik dit van tevoren al weet ;). bedankt weer

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: XM Turbo CT Pallas

Kan zijn dat het stangenstelsel niet helemaal soepel loopt.

Dan idd deurpaneel eraf, kan overigens wel zo zijn dat een aantal van de plastic pinnen dan afbreken, deze zijn redelijk universeel en bij de dealer te halen.

Voor demontage deursluitknopje eraf 1 bout in handvat en 1 onder de electrische raambediening torx maatje??

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: XM Turbo CT Pallas
30 geloof ik....
Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

thnx ik ga op onderzoek uit de laatste puntjes muv stoelverwarming :( daar zie ik erg tegen op.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM Turbo CT Pallas

Kijk die stekkers van je vergrendeling goed na. Deze contacten willen ook wel eens oxideren waardoor het slot niet altijd meegaat. Contacten reinigen en in de vaseline zetten, kan het vocht er niet meer bij. 

Tsjah, stoelverwarming is bij meerdere XM's een euvel. Ik mis het zelf niet echt, misschien een leuke laatste optie. 

Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

Ik heb de stoelzitting verwisseld nu heb ik in ieder geval verwarming. Achterlicht vervangen daar zit nu geen water meer in verder vond ik het koud wel ff naar mijn mistlamp rechts voor gekeken ik vermoed geen goede massa. Lampjes verwisseld en dan blijft links wel werken. Meer onderzoek evenals de deurbekleding is dit een kwestie van de schroeven en hierna met geweld loshalen?

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: XM Turbo CT Pallas

Deurbekleding zit vast boven aan het handvat aan de binnenkant, een torxschroef. Raamknopjes eruit wippen en dan zie je nog torxschroef numero 2. Dan moet het vergrendelingsknopje eraf, gewoon het kleine palletje induwen en omhoog eruit halen. 

Vervolgens zit het deurpaneel nog vast met plastic pennen die geklikt zitten. Deurpaneel naar boven trekken, met beleid. Achter is iets krapper dan voor. Opletten dat je alle pennen nog terug vindt, anders moet je weer nieuwe bij gaan halen. 

Mistlichten zitten op dezelfde zekering meen ik. Connector van mistlicht nog schoon, dus niet gecorrodeerd?

Sep
afbeelding van Sep
RE: XM Turbo CT Pallas

Hee Djidde bedankt voor het meedenken. Ik had de schroeven los maar kreeg de bekleding niet goed omhoog. Had ook geen zin meer gisteren koude wind merkte ik haha. Ga ik volgend weekend nieuwe poging wagen. Stacker was nog schoon ik vermoed massa maar dit doe ik Vd week wel ff bij de garage want ook onder de auto net die kou.... Maar de lijst is bijna weg!! Heerlijk wat n kar alleen dat verbruik 1 op 9 ( veel korte stukjes) 

Pagina's