Hoi, vraag zit op de grens van het veersysteem en de remmerij. Het valt me op dat m'n XM 's ochtends geen remdruk heeft, voor het starten. Ik meen - maar twijfel inmiddels - dat dit enkele maanden terug nog wel het geval was. Opzich geen groot probleem, want de 'hand'rem doet het gewoon en na starten is de hele handel snel weer op druk.
De garage gaf ook aan dat het op zich geen probleem is en dat het uitzoeken van de oorzaak (interne lekkage lijkt me) een hele (dure) klus kan zijn. We laten het dus maar zo. Maar wat zou je nou mogen verwachten bij de XM, wel of geen remdruk na een nachtje stilstaan? Of is er misschien toch eenvoudig een oorzaak aan te wijzen? De remaccu zou nog goed zijn aldus de garage.
Ter info, ik heb een dame uit 98, 2.0i.
Groet, Martijn
Die opmerking van de garage klinkt meer als: remaccu het zal wel > is nog prima. Ik zou 'm vervangen. Zo'n rem accubolletje loop
je financieel niet op leeg. (35 euro / RP62DP / veerbollen.eu ) Kun je die ook echt uitsluiten.
Voor het testen: De kenners weten wel hoe vaak je nog moet kunnen remmen op het moment dat de motor uitstaat.
Precies, de voorraadbol is ook mijn eerste verdachte, dus testen of vervangen voor nieuw. Interne lekkage heeft iedere XM in meer of mindere mate wel. Mijn dame (type II) ligt elke morgen op d'r buik maar komt ook een paar seconden na het starten direct en zonder schokken of kraken of wat dan ook omhoog. Of ik de eerste seconden geen remdruk heb? geen idee, ik moet toch wachten tot ze verrezen is en ik rij automaat dus totdat ze op rijhoogte is staat ze vast in de D.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Je ziet het wel regelmatig, maar je moet altijd een beetje remdruk overhouden voor de nood (als de motor uit is dus). Hoor je je XM vaak een tik geven als hij 's ochtends net gestart is? Teken dat je voorraadbol leeg raakt/is.
Bij mij komt het ook wel voor dat voor het starten de remdruk gevoelig minder is. Over welke bol zou dit dan gaan?
Die helemaal vooraan je subframe zit
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bij een Diravi V6 is er een extra bol voor remdruk toch?
Bij de 'gewonere' versies is de bol op de drukregelaar (bevestigd aan het motorblok) de boosdoener.
Misschien moet ik het maar eens overwegen om die mee te vervangen als ik de HD regelaar vervang/reviseer. Na het starten merk ik ook dat het eerste remcommando soms sponziger aanvoelt. Vanaf dan remt ie als normaal. Heeft dit ook met dezelfde bol te maken?
Gewoon LHM verversen en een rondje bollen (laten) doen is de oplossing.
Wat Jabaar zegt.
Die bol is een voorraadbol, zorgt ook dat de auto wat sneller omhoog komt. Let maar eens op het klikken als je XM aan het opstijgen is. Moet niet al te vaak wezen. Wordt minder vaak vervangen omdat het minder impact op het rijden heeft, is wel degelijk belangrijk.
Heb hetzelfde probleem gehad, bleek erg eenvoudig te zijn; de vorige eigenaar/garage had de bout om druk af te laten op de regelaar niet helemaal vast staan. Vast genoeg om normaal druk op te bouwen en probleemloos te rijden en ook de pomp niet vaak aan te laten slaan, maar te losjes om druk vast te houden met stilstaande motor.
Tom.