Eindelijk goed licht!
Zoals de titel al zegt, gaat dit over het verbeteren van de lichtopbrengst van de XM. Hier kunnen weer eindeloze discussie over ontstaan, maar ik vind de lichtopbrengst erg slecht. Een xenonset helpt, en is legaal in Nederland in een XM reflector. Ik ben alleen van mening dat het nog beter kan, en dat als ik het doe, ik het gelijk ook goed doe. Een XM reflector heeft vaak ook al flink wat branduren er op zitten met een halogeenlamp die nogal wat hitte afstoot, dat de zilverlaag slecht wordt, en dus slechter reflecteert. Morettes wil ik niet, die vind ik zelf namelijk niet mooi, en ze passen ook niet bij mijn XM. Morettes zijn wel ideale slachtoffers voor xenon, aangezien er vaak al projectors in zitten! Dit topic vul ik in om de vragen die ik er zelf over had aan mezelf te antwoorden, voor anderen om te lezen, en de uiteindelijke inbouw.
Nogmaals; de een zal het mooi vinden, de ander lelijk.
Wat is een projector, en waarom helpt het mijn lichtopbrengst?
Een projector is een unit, eigenlijk ontworpen voor Xenon, ofwel HID (High Intensity Discharge). In plaats van een traditionele reflector, die het licht weerkaatst als een spiegel naar de weg, vervormt een projector direct het licht die de xenonlamp hem geeft, en zorgt voor een erg scherpe afvlakking. Het lichtbeeld is anders dan dat van een reflector, en zorgt dat er geen 'glare' ontstaat waar je tegenliggers last van kunnen hebben.
Om dit duidelijk te laten zien:
Dit is een erg duidelijk verschil. De reflector heeft overduidelijk een slechtere lichtverspreiding. Met de juiste hoogte afstellen is hier al een hoop mee gedaan, maar dan heb je weer wat minder licht.. Door de scherpe rand van de projector kun je deze wat hoger afstellen zonder dat iemand er last van heeft, en dus meer licht hebben.
Een projector en een reflector is een verschil van dag en nacht, ook als het op de units zelf aankomt.
Een XM dimlicht reflector.
Een nieuwe Mini H1 Projector, een van de meest gebruikte 'retrofit' projectoren van dit moment.
Een Mini H1 projector is een erg goede projector, die overal ter wereld gebruikt wordt. Ze zijn klein, vaak weinig moeite met installatie en een optimaal lichtbeeld. Het nadeel? Hij is direct toepasbaar in een H7 of H4, maar niet in een H1 unit. De naam H1 projector slaat namelijk op de lamp die in de projector zelf moet, en dat is wel een H1. Dit betekent dat de reflector van de XM aangepast moet worden om het te laten passen.
Het is al wel eens gedaan, door een Engelse XM rijder. Hierbij een foto die ik van de Engelse XM-club heb gehaald.
Links in de plek van de dimlicht reflector zie je een projector zitten.
Closeup van de projector.
Dit is netjes gedaan, maar niet zoals ik het zelf zou willen hebben. Ik vind de projector iets te dicht op het glas zitten. Dit komt omdat hij de originele reflector intact heeft gelaten, en er een projector vóór heeft geplaatst, waardoor deze dus dichter bij het glas komt. Ikzelf wil de reflector aanpassen zodat de projector meer naar achter komt, en waardoor je dus minder een 'oog' in je XM koplamp hebt.
Maar het glas is ontworpen om het licht te verspreiden voor een reflector. Als er een projector achter komt klopt het beeld toch niet meer?
In theorie klopt dit. In de praktijk maakt het vaak vrij weinig uit. De projector zit tussen de 5 en de 10 centimeter van het glas af. Als er lichtverspreiding komt, is deze minimaal, en niks om je zorgen over te maken.
Ik heb nu een xenonset, en ik zie dat de projectoren Bi-Xenon zijn. Kan ik mijn huidige xenonset nog wel gebruiken?
Ja, dit kan. Het B-Xenon aspect van de projector is namelijk een selenoid die je gewoon afgekoppeld kunt laten. Waardoor je dus een dimlicht projector hebt. Het grootlicht wat je nu hebt blijft dus ook het grootlicht. Natuurlijk kun je ook een nieuwe Bi-Xenon set nemen in je projector! Je grootlicht reflector blijft dan ongebruikt.
Ik heb nu gele lichten door middel van overzetglaasjes/bolletjes. Dit wil ik eigenlijk niet kwijt.
Er is een oplossing voor dat probleem, ook al zal niet iedereen het hiermee kunnen vinden. De dimlicht reflector gebruik je niet meer nadat een projector in de bestaande reflector is geplaatst. De reflector kun je met een glasverf geel schilderen. Hierdoor heb je constant een gele gloed, zonder dat het je lichtbeeld aantast, aangezien je niet meer hoeft te spiegelen. Het grote licht kun je nog steeds laten door middel van een overzetglaasje, of ook geel schilderen als je gebruik maakt van Bi-Xenon. Om het licht zelf geel te maken, kun je xenonlampen in de kleur 3000K nemen. Dit is behoorlijk geel.
Wat moet er aangepast worden om een projector te laten passen?
de H1 projector zoals op de foto hierboven wordt gemonteerd door hem door het gat te steken waar je je lampje in steekt vanaf de andere kant. Doordat de XM reflector een H1 reflector is, is de opening te klein voor het schroefgat van de projector. Er zal een circel uitgezaagd moeten worden, en een rond stukje PVC moet erop geplakt worden om de projector te kunnen bevestigen. De zogenoemde 'shroud' (een ronde ring die om de projector heen zit) moet waarschijnlijk ook aangepast worden. Deze zijn namelijk rond, en passen waarschijnlijk net niet in de reflector.
Een zogenoemde shroud
Dit is eigenlijk het punt waarop ik ben gebleven. Ik heb een oude lampenbehuizing zonder glas tevoorschijn gehaald, en heb deze uit elkaar gehaald. De dimlicht reflector is los. Binnenkort ga ik de projectoren bestellen, en dan kan ik gaan meten en zagen. Een verslag volgt hier uiteraard. Mochten er aanvullingen of verbeteringen op mijn fouten zijn, hoor ik ze ook graag.
Even een stoeltje bijschuiven hier, dit ga ik met projector-ogen volgen Djidde. Goed werk, ik ben heel benieuwd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik ben blij dat je het interessant vindt!
Hierbij ook een lijstje om de kosten bij te houden van de benodigde spullen, inclusief de links waar ik ze vandaan haal.
- Mini H1 projectors €79,95
http://www.retrofitlab.com/xenon-projectors/mini-h1-bi-xenon-projectors-50.html
- De xenonset die ik ga gebruiken ~€40,-
http://www.ebay.nl/itm/HID-KIT-XENON-HEADLIGHT-H1-H4-H7-9006-H11-H3-6000K-/180717352444
- Glasverf (nog geen product uitgezocht)
- Zelf gemaakt bracket om de ballasten te bevestigen
Gereedschappen:
- Een dremel met een slijpschijfje
- Epoxy om pvc aan de reflector te bevestigen
- Standaard gereedschap voor demontage en montage, zoals een doppenset
Dit ga ik ook volgen! Ik ben erg benieuwd!
Ierse zoefmachine
Hoewel ik zeker niet ontevreden ben over de lichtopbrengst van mijn XM, is meer licht natuurlijk altijd meer comfort en veiligheid (ook al is dat alleen 's nachts)
Dus ik ga deze ook ff volgen ;)
Tijd om dit topic eens af te stoffen.
Lange tijd geleden, maar ik heb eindelijk weer eens hier iets aan gedaan.
Inmiddels is er al in één koplamp gezaagd en een projector is gemonteerd. Het zaagwerk viel mee, er hoefde maar een klein beetje plastic verwijderd te worden.
De projector is geplaatst in de dimlichtreflector (deze is los te maken van de rest van de reflector). In de dimlicht reflector zitten een paar sleufjes waarin normaal gesproken het dimlichtkapje geschoven zit. Deze is niet meer nodig, dus deze sleufjes kunnen weg, evenals het metalen beugeltje. Als dat gebeurd is past de projector echt perfect in de reflector. Alsof het ervoor gemaakt is, geen millimeter over, en hij schuift er zo in! Omdat er een solenoid in de projector zit, heb je dus ook grootlicht vanaf de projector. Er wordt dan een klepje naar beneden getrokken, en daardoor heb je dus zonder enige vertraging grootlicht! Dit heeft ook als resultaat dat als je je normale grootlicht ook houdt je 4 keer groot licht hebt (legaal in nederland). Zie hier de projector op de foto ingebouwd:
Hij ligt er perfect in!
nog een paar shots:
Ik had helaas geen xenonsetje om de projector te testen, wel een gewoon halogeen lampje. Dit even op de muur gericht, en dan krijg je de beroemde 'cutoff' (de scherpe strakke lijn).
En met grootlicht:
Prachtig resultaat!
Goed, dit is dan gelukt. Het volgende obstakel is het koplampglas.
Hierin zitten de ribbels om het licht te verspreiden, en dat moeten we dus juist niet hebben. Daarom ga ik ook een mal maken van mijn koplampen, en nieuwe glazen maken van een speciaal soort acryl wat het lang volhoudt (bron: hidplanet.com waar vaker zelf glazen gemaakt worden). Glas is sowieso niet het beste materiaal voor licht, het houdt een boel tegen. Het houdt het daarentegen wel jarenlang vol. Met plastic koplampglazen bereid ik me alvast voor op polijsten in de toekomst. Je moet er iets voor over hebben.
Afijn, wil je alsnog je glazen gebruiken en je monteert deze, doe je al je werk teniet. Dan krijg je namelijk dit resultaat.
Dimlicht:
En groot licht:
Zonde van het werk dus. Plastic glazen it is!
Ik ben tot dusver erg tevreden over het resultaat, vooral omdat er weinig hak en zaagwerk aan te pas komt. Het ziet er tot nu toe ook nog goed uit. Het zal even wennen zijn, aangezien je met plastic glazen echt de lamp in kunt kijken. Dat zien we tegen die tijd dan wel weer, voor beter licht heb ik wel een andere look over!
Nog even wat extra plaatjes, aangezien dit forum van foto's houdt.
Als het licht aan is:
En de aansluiting van achter, (rode en zwarte draad zijn van de solenoid)
De originele hoogte verstelling werkt ook gewoon nog, aangezien de boel gemonteerd zit in de reflector.
Als er vragen zijn hoor ik die graag!
Ziet er netjes uit chef :)
wbt het glas: ik heb ook wel koplamp projecten gezien waar ze (met veel geduld!) de ribbels uit het glas hebben gepolijst. Dat is wellicht duurzamer dan plastic?
Hmm, en dan misschien een type 1 koplampglas pakken, die heeft standaard al veel minder ribbels.. Is het proberen waard, in ieder geval een stuk duurzamer!
Ja dan ben je helemaal snel thuis, ik zal eens kijken of ik desbetreffende auto nog kan vinden.
en
https://www.google.nl/#q=hid+projector+polish+glass
Hmm volgens mij heb ik nog een paar type 1 koplampen.. Als het goed is tenminste. Even kijken hoe het lichtbeeld daar mee is. Er hoeft sowieso maar erg weinig uit omdat type 1 koplampen dat systeem hebben met dat glaasje voor het dimlicht.
Lijkt me te doen, en zon type1 lamp/glas regel je ook voor ene appel en een ei :)
Misschien voor de 5 die dit lezen ;) MIjn ervaring is dat de XM meute niet zo tuning-bereid is
Laat in ieder geval genoeg ruimte over voor experimenteren.. Iemand die nog een paar type 1 glazen heeft liggen en naar de citromobile gaat? Ik sta zaterdagmiddag bij de XM club..
Helaas, had een set maar die zijn destijds doorverkocht aan Mike.
Ik heb denk ik nog wel wat, maar ben niet op CM...
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hmm ik wacht het nog even af. Anders zal het wel goed ingepakte post moeten worden!
Heb een paar type 1 lampen weten te bemachtigen (dankjewel Mark!) en het resultaat is geweldig, zelfs zonder xenon! Kijken of ik dit weekend tijd heb om de andere ook te passen, en even een rondje mee te rijden 's nachts. Er komen dan natuurlijk ook foto's.
We zijn alweer een tijdje verder, die lampen zijn een hele tijd geleden al af gemaakt en zaten in een XM die niet meer gaat rijden. Ik heb er dus nog vrij weinig 'road' ervaring mee. Ik heb ze overgezet naar mijn nieuwste aanwinst, de lichtblauwe V6. Het is een flink verschil. De lampen zijn veel te laag gericht, maar geven nog steeds een hele bult licht. Op de weg zie je ook precies waar het lichtbeeld wordt afgesneden, net zoals je bij een moderne auto mag verwachten.
Enige waar ik weer aan moet wennen is het gele licht. Er zitten 3000k xenonpitten in, en daarvoor reed ik alweer een tijd met normale halogeenlampjes. Foto's van het resultaat heb ik hier ook. De groente tint in de foto's is slechts het opwarmen van de lampen.
Wat ook een leuke aanwinst is is het feit dat ik nu 4 grootlichten heb. De xenonprojector heeft een solenoid die hij wegtrekt op het moment dat grootlicht wordt ingeschakeld, en samen met de originele grootlichten is dat een rijdende zon 's nachts. Wel handig met dat vee wat nog wel eens de weg oversteekt 's nachts in de achterhoek.
Het enige wat ik merk is dat de xenonpitten zelf van iets mindere kwaliteit zijn, stekkertjes waren ook niet helemaal lekker. Dat heb ik wel gefixed, maar ik heb al een nieuwe set lampen bij besteld.
Het fijne is dat mocht er nu een xenonballast stuk gaan, ik nog gewoon een halogeenlampje erin kan stoppen voor de nood. Die heb ik dan ook altijd bij me. Ik heb een massa gemaakt aan de projector zodat dat gewoon blijft werken.
Ook de originele hoogteverstelling werkt gewoon. Alleen tijdens het aanpassen van de reflector heb ik hem iets te ver uitgedraaid, waardoor de stelschroef er niet helemaal meer op zit. Die werken dus niet goed, en dat moet ik nog even aanpakken. Tot zover wel tevreden!
Mooi! Geel licht op een blauwe XM vind ik erg chique. Zie je, als de lampen uit zijn ook een gelige gloed?
__________
Crepuscule
Ik vind het ook wel chique! Maar na een tijdje normale halogeen is het wel weer wennen. Als de lampen uit zijn zie je geen gele gloed, alleen bij het grootlicht, daar zitten wel van die kapjes in. Die projectors zijn gewoon doorzichtig, pas als ze aan zijn wordt het geel, en ook echt geel. Alhoewel dat groene van het opwarmen ook wel kicken is.
Ik stel ze zo nog even wat naar boven af, ik wil eigenlijk even een filmpje maken van met en zonder.
Wat er wel omheen zit is ook geen straf, en zeker niet in die kleur! Bevalt die goed? Ik denk dat meedraaiend nog een stap te ver is voor mij, of ik moet ze maken á la DS..
Mooi hoor Djidde, gaat deze meedoen met de presse dit jaar?
Jep! Deze is dit jaar de klos. Jij ook met de blauwe V6 of de DS?
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn over hoe de projectors in de originele reflector passen:
Eerst moet het originele schildje van het dimlicht eruit. Die kan er uitgetrokken worden, zit wel met twee weerhaakjes. Ik gebruikte een kleine schroevendraaier om hem goed eruit te krijgen. Vervolgens met een dremel de stukjes plastic waarin het schildje geschoven zat wegdremelen totdat het mooi glad is. Wel gasmasker gebruiken, wegvijlen is wat groffer maar krijg je minder stof mee.
Vervolgens past de projector er perfect en plat in. Aan de achterkant dient het originele lamphoudertje eraf geschroefd te worden.
Vervolgens moet de reflector aan de achterkant iets bijgewerkt worden, zodat de bijgeleverde h4-rubber -moer de projector kunnen klemmen. Dit is materiaal weghalen totdat je de projector goed vast kunt zetten. Op deze manier houd je ook de hoogteverstelling werkend. Ik heb er een massadraad aan gesoldeerd, zodat ook originele h1 halogeenlampjes het blijven doen in geval van nood. Normaal gesproken zitten er xenonlampen in.
Foto's heb ik ook nog wel, maar daar moet ik in het archief voor zoeken.
Kosten van dit alles: 100 euro voor de projectors en 40 voor de xenonset. Die projectors (Morimoto H1 mini) worden overigens wel goedkoper, aangezien ze steeds vaker met nieuwe versies uitkomen. Vergelijk de nieuwere versies goed. Ik heb de 6.0, een van de populairste. De 6.1 is uit, die een iets dikkere maar ook langere schroefdraad heeft. Materiaal wegslijpen zou dan minder hoeven. Lichtopbrengst van de 6.0 en 6.1 is vrijwel gelijk.
De 5.0 is het moment van schrijven 80 euro bij retrofitlab.com. de 6.0 is 100 euro en de 6.1 is 90 euro.
Ik zal de ontwikkelingen rondom die projectors goed in de gaten houden, er is kans dat er in de toekomst een plug & play setje beschikbaar komt. Het wordt steeds kleiner en efficiënter. Je kunt ook een complete kit bestellen voor ongeveer 200 euro. Wel is er wat hak en zaagwerk.
Ik raad aan, dat als je dit wil uitvoeren je een set lampen gebruikt die al een heftig leven hebben gehad en waarvan de zilverlaag slecht is. Dan maakt het niet uit als je een foutje maakt. De reflector gebruik je toch niet meer als reflector, alleen als houder voor de projector.
Wij komen vooralsnog met de blauwe V6, als er niks geks gebeurd.
Leuk! Wij hebben er ook weer zin in.
Mijn koplampen zijn nu ook voorzien van projectoren met xenon lampen. De type 2 glazen zijn vervangen door die van een type 1. Ik heb gekozen voor de Mini H1 projector van Retrofitlab met kleurtemperatuur K6000. Ook de stadslichten heb ik van K6000 (LED) lampjes laten voorzien. Op advies van Retrofit heb ik de klus laten uitvoeren door Technische Onderneming Maurice te Leeuwarden. Maurice en Sieb hebben het serieus en netjes aangepakt en een en ander voor een schappelijke prijs weten te realiseren.
Enkele foto's
Pieter & Nefertiti