De centrale deurvergrendeling van mijn XM 3.0 V6 24V Break 1998 werkt nog prima, maar reageert nog maar op één van de twee sleutels. Ook met nieuwe batterijen werkt de sleutel niet meer. Lampje brand wel wanneer je knop indrukt, signaal komt blijkbaar niet over.
Is er iemand die hier wel raad mee weet? Op het printplaatje staat aan een kant 3B40A.0 en aan de anderekant een driecijferig nummer.
Bij voorbaat dank!
Als een nieuw batterijtje geen verbetering brengt zul je de printplaat in de sleutel moeten onderzoeken op defecten. Kapotte componenten of slechte soldeerverbindingen. De boel is af fabriek gecodeerd en niet later in te lezen/leren helaas. Wellicht dat de dealer er nog 1 kan bestellen op vin nummer. Maar dan moet je wel zeker weten dat de boel nooit gewisseld is!
Furriegurrie,
Bedankt voor je reactie. Mijn Citroëngarage stelde eerder dat hij alleen zender + ontvanger kan bestellen en dat ik dan één werkende sleutel meegeleverd krijg. De nu wel werkende sleutel is dan "buiten werking" en de situatie is als nu: één werkende sleutel. Geen oplossing.
Nalopen van de printplaat is aan mij niet besteed, helaas.
Met vriendelijke groet,
Paul Nieveen van Dijkum
Ik moet eens kijken. Ik heb misschien nog wel een goed werkend setje met 2 plips liggen voor je. Kom er op terug.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Even een electronicus zoeken, vaak is de micro schakelaar overleden of lam, is een kwestie van maar 15 minuten om er een nieuwe in te solderen. Je mag hem ook opsturen dan doe ik het tegen kostprijs van de schakelaar en retour porto voor je.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Was er niet een truuk om de sleutel opnieuw in te leren door de volgende procedure:
- sleutel in contactslot
- op contact zetten (1e stand) met de knop van de ab ingedrukt
- 10 (of 30) seconden ingedrukt houden en dan loslaten (of vasthouden) en starten
Weet niet of dit werkt, maar volgens mij wel eens op een ander forum gelezen....
===
Gevonden (gaat om een xsara uit 2003):
Goedemiddag Roy,
Het gebeurt wel vaker als de batterij leeg is of juist vernieuwd is dat de afstandsbediening de wagen niet meer herkent.
Om de afstandsbediening te synchroniseren kan je het volgende doen;
-Zet het contact aan.
-Houd de vergrendeltoets 10 seconden ingedrukt.
-Zet het contact uit.
-Wacht 3 seconden.
-Synchronisatie procedure voltooid.
-Bevestig of de synchronisatie is gelukt door de wagen [met de afstandsbediening] te vergrendelen en te ontgrendelen.
Succes,
Tibor
From <http://www.problemcar.nl/nl/professional/citroen/211861-centrale-vergrendeli.html>
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Dat verhaal is hier al menig maal op het forum de reveu gepasseerd en is pertinent onjuist! (gebruik de zoekfunctie en word wijzer )
Sleutel en kiekert horen bij elkaar, er valt niks in te leren of te programmeren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
het gaat hier toch niet om een plip? (bouwjaar 1998) en ik heb deze procedure ook wel eens gebruikt om een sleutel die gerepareerd was (vocht schade) weer te activeren (mss is dat het betere woord ipv inleren) op de auto.
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ik schrijf niet voor niks dat het verhaal pertinent onjuist is, (Gerrie schreef het ook al in zijn reactie) geef TS nou geen valse illussies! inleren of dergelijke van een sleutel werkt gewoon niet!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het is helaas niet anders. Je zult ook op zowel de print in de sleutel als in het kastje stickertjes vinden met hetzelfde nummer. Het is echt hardwarematig. Maar ga gerust aan de slag :-)
Denk trouwens niet dat het in dit geval het knopje is Mark. Het ledje gaat wel branden...
Mark,
Heel vriendelijk. Ik maak graag gebruik van je aanbod de sleutel toe te sturen om de printplaat te controleren en zo mogelijk te repareren.
Met vriendelijke groet,
Paul
Met vriendelijke groet,
Paul Nieveen van Dijkum
joe have a pm
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hallo heren,
Bij mijn dame 2.0 i 16V uit 1997 werkt de cv helemaal niet meer. Ik had laatst de batterijen vervangen van ab en daarna heeft hij het nog een paar keer goed gedaan. Nu doet hij helemaal niets meer. Moet nu alles met de hand op slot doen, wat erg lastig is. Ook als ik het met sleutel zelf doe, werkt de cv niet. Als ik de sleutel bedien, hoor ik wel een klokje ergens bij het dashbord.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
Hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Marco
Marco,
Nadat Mark de afstandsbediening centrale vergerendeling heeft nagekeken en gerepareerd deed die in eerste instantie nog niks. Na de procedure hieronder werkt alles weer prima. Ik heb een XM Break 3.0 V6 24 klepper uit 1998. Noem het activeren, synchroniseren of resetten, in mijn geval werkte het zo. In elk geval de moeite van het proberen waard, dunkt me. Succes!
Om de afstandsbediening te synchroniseren kan je het volgende doen;
-Zet het contact aan.
-Houd de vergrendeltoets 10 seconden ingedrukt.
-Zet het contact uit.
-Wacht 3 seconden.
-Synchronisatie procedure voltooid.
-Bevestig of de synchronisatie is gelukt door de wagen [met de afstandsbediening] te vergrendelen en te ontgrendelen.
.
Met vriendelijke groet,
Paul Nieveen van Dijkum
Vocht in het slot kan ook storing veroorzaken.
Hierdoor word het signaal niet goed meer doorgegeven aan de andere sloten en stop het electries sluiten of de ontgrendeling.
Het gebruik van de sleutel op het slot gaat mechanisch waardoor met het draaien de hendel voor open en sluiten bediend woord.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Indien je ALLES met de hand moet doen (= achterdeuren van binnen op slot drukken en de voordeuren en achterklep met de sleutel) dan gan ik ook voor de, mogelijke, oplossing van Vaneijk. In principe moet bij het op slot draaien van de linker voordeur alles op slot gaan.
Ook kunnen de elektromotertjes van iedere module(= 4 deuren,achterklep en benzineklep) doorgebrand zijn (was bij mij het geval daar er door de aanstuurmodule continue 13V op werd gezet ). Ook een slechte stekkerverbinding tussen A-stijl en deur behoort tot de mogelijkheden.
Klinkt voor mij als een kapotte Kiekert.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hi Mark
Vandaag mijn sleutel in de wasmachine en droger laten zitten zou hij nog te redden zijn?
Werken doet hij alvast niet meer :-(
Hoor graag van je
Gr Arent Wilde
Hi Mark
Vandaag mijn sleutel in de wasmachine en droger laten zitten zou hij nog te redden zijn?
Werken doet hij alvast niet meer :-(
Hoor graag van je
Gr Arent Wilde
Zoals met alle natgeworden electronica. Uit elkaar halen en goed laten drogen. Voor de zekerheid andere batterijtjes erin en proberen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Helaas na 2 dagen geen werkende Kiekert is hij/zij nog te redden?
Helaas na 2 dagen geen werkende Kiekert is hij/zij nog te redden?
Brezan Automaterialen heeft hier een service voor. Zie hun facebook pagina .
Ik vond ook deze: https://www.reparatiewinkel.nl/autosleutel-reparatie/
Pieter & Nefertiti
Zie dat de link naar Brezan mist: Bij deze nog een poging: Brezan Facebook.
Pieter & Nefertiti
Hallo Mark,
Toch werkte deze procedure wel voor mijn XM (2.1 TD 2000)
Ik heb een vaag probleem. Vaak doet de afstandsbediening van de centrale vergrendeling helemaal niets als ik op het knopje druk. Met de steutel in het portier doet alles het altijd.
Na het 'resetten' van de sleutel (contact aan en knopje 10 seconden indrukken zoals hierboven beschreven) werkt het dan weer een tijdje, maar enkele dagen later weer niets als ik op het knopje druk. Voor mijn gevoel worden die intervallen steeds korter...
Iemand enig idee? Batterij vervangen van de afstandbediening heb ik al gedaan.
Hij doet helemaal niets, dus het lampje op de sleutel gaat ook niet branden? Dan is geheid je knopje vies of stuk.
Ja, het lampje op de sleutel brandt gewoon. Ik bedoelde dat de auto helemaal niet reageert op de afstandbebediening.
Ik las iets over een ontvangstmodule van de afstandbediening? Dat is kennelijk is anders dan de kiekert? Waar kan ik die ontvangstmodule vinden?
Wellicht kan ik de printplaat van de ontvangstmodule even nalopen en anders de ontvangstmodule + afstandbediening wisselen.
Ik merk soms dat op bepaalde plekken waar ik parkeer de AB het slechter doet dan op andere plekken.
Mogelijk dat er verstoring is van electromagnetisch veld (tramlijn of zo?).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Om welke van je XM's gaat het eigenlijk? Een 91'er heeft een behoorlijk ander systeem (infrarood) dan een 99'er (rf).
Pagina's