Hallo, ik ben dus Sibleyras (forumnaam) en had van 1988 tot 2004 zelf een Citroên garage in België. Na ziekte en ongeval verkocht ik de zaak en verhuisde ik naar Zuid-Frankrijk. Vele operaties en narcoses later ben ik terug min of meer "werkbaar". Al heeft mij geheugen zwaar te lijden gehad door al die narcoses.
Soit, nu woon ik terug halftijds terug in België voor het gezin. 3 kinderen dewelke mijn vrouw liever in België zag studeren.
Voor het gezin hebben we nu al de 3de monovolume op rij: Evasion, C8, C8...
Objectief gezien goede auto's maar het heeft niets meer met de spirit van Citroën te doen. Zeker de laatste C8. Keiharde ophanging, Erger dan pakweg een Bmw.....
Dus kocht ik om mezelf een plezier te doen terug iets met vering. In Frankrijk heb ik als dienstwagen een Cx break 2.5d van 1994.
In België nam ik voorlopig genoegen met een van de laatste Xantia Breaks met HDI motor. Zeer fijne auto, maar...dan vond ik eindelijk die Xm waar ik al jaren naar op zoek was. Een break 2.1td van 1992 met alle opties. Zwarte kleur en zwart leder. Dezelfde versie heb ik ooit nog als demowagen gehad in 1993. Deze auto stond een 6 tal-jaren in een prive-collectie van een Belgische Citroën-dealer maar ik kon hem overtuigen om hem aan mij te verkopen. Ik ben de auto nu aan het nakijken. Is in bijzonder goede staat, ondanks stilstand.
Enig probleem: deze auto had voordien maar één eigenaar en dan nog een bijzonder iemand....enen Roger Raveel (google maar eens)
Moderne "kunstenaar" (1930-2013) die deze wagen heel stipt heeft laten onderhouden.
Aanpassingen echter : het demonteren (nog voor levering!) van de dakrails wegens estetisch niet correct volgens meneer de kunstenaar, originele radio vervangen door 40 jaar oude Blaupunkt vastgeroest op één Franse zender met klassieke muziek...
Nu wil ik de wagen dagelijks gaan gebruiken en wat aanpassen aan de moderne tijd. Dus automatische wissers, automatische koplampen, parkeerhulpen etc. En terug de dakrails (volgens mij dragen deze ook bij tot de stabiliteit van de koets)
Geen idee of ik daar goed aan doe.
Hoi Sibleyras,
Allereerst welkom en proficiat met je aankoop. Dakrails vind ik persoonlijk juist wel mooi op de Break. En zwart als kleur... Ik heb eerlijk nog nooit een zwarte Break zien passeren (toevallig in het topic gespot stond er deze week ook één genoemd). Wat betreft automatische wissers is er al eens wat geknutseld. Ik geloof dat de binnenspiegel van de C5 hierin voorziet met regensensor (als ik me goed kan herinneren) en hebben andere deze hiervoor gebruikt in de XM. Moet terug te vinden zijn op dit forum. After-market parkeerhulp moet ook goed in te bouwen zijn. En ik vermoed voor koplampen hetzelfde.
En oh ja: we zien natuurlijk wel graag foto's hier op het forum. Ben erg benieuwd naar de look van een Break zonder dakrails.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Welkom, en een leuk verhaal! Ik ben dan ook wel benieuwd naar foto's van je break.
Even op een rijtje je aanpassingen:
Een mooie optie is het inbouwen van projector lampen met daarbij een fatsoenlijke xenonset, dan heb je echt een bult licht. Mijn koplampen heb ik ook aangepast, en de straal is zo breed en fel dat ik niks extra's zie als ik mijn mistlichten aan zet. Vereist wat zaagwerk aan de achterkant van je dimlichtreflector. Die serie 1 XM lampen zijn inmiddels niet geweldig meer, die tussenglaasjes bij het dimlicht vergelen ontzettend na zoveel jaar.
Gefeliciteerd met deze bijzondere XM en welkom inderdaad. Ik ben ook heel benieuwd naar een foto van dit bijzondere exemplaar.
__________
Crepuscule
Fijn dat u er weer bovenop bent, en ook uw droomauto weer heeft gevonden, ik lees met plezier mee met de oplossingen