Update: a.s. maandag verwacht ik mijn huidige auto te verkopen en zal dan overgaan tot de koop van de 2.1 en word dan lid.
De XM ga ik als dagelijkse auto gebruiken. Dus gelijk 4 nwe Michelins bestellen een trekhaak eronder (op voorraad in magazijn??) en vervolgens een nieuwe radio bvk icm blue tooth. En een handsfree set...ik ben dol op bellen in de auto...
Hoe zijn de luidsprekers in de XM? Kennen jullie goede vervangers: houd van goed geluid in de auto...Wat trouwens opviel bij de proefrit: de motor is even stil als die van mijn 5 cylinder diesel van volvo!
Hangt er een beetje vanaf waar je zit Tom. In Groningen Stad heb je Wilbrink of Ceulen & Ko, in Sappermeer Citrest. In Drenthe ken ik Citroënservice Weijer in Gasselterboerveen. Meer richting Friesland heb je Oosterhof in Grijpskerk en Lijzenga in Damwald.
Ik kom zelf uit Groningen en heb mijn XM in onderhoud bij Sytzes Werkplaats. Hij doet veel XM's en heeft een deel van het clubmagazijn op zolder liggen waaronder ook een trekhaak! Hij heeft geen website maar ik kan je zijn gegevens geven..
Het is niet echt een autobedrijf maar meer een eenmanszaak voor onderhoud. Sommigen zouden het omschrijven als 'een mannetje' Hij is wel heel kundig en niet duur. Het adres is Zeewinde 3-7 in Groningen tel. 06 45202353
Oef, das toch wel t lastige aan afspraken die je denkt gemaakt te hebben via mail en internet...de deal kwam dus gister niet tot stand...wat n sof. Vandaag echter de V50 correct weten te verkopen en de deal met de XM is rond! We kwamen overeen met de prijs en de reparaties die tevoren worden verricht. W.s is ze a.s. weekend klaar en kan ik haar ophalen!
Mooi Tom, ik ben heel benieuwd hoe je dat gaat ervaren om na een moderne auto weer in een XM te rijden. Mij is het na een leasebak zeer meegevallen. Vooral het zicht rondom is veel beter dan in veel moderne wagens die vaak veel dikkere raamstijlen hebben vanwege de vele airbags etc.
Nou dat is me wel een verschil....hiervoor heb ik een jaar of 3 in een saab 9-3 TTID automaat (twin turbo!!) gestuurd en erna in de V50 d3, 5 cyl ook automaat.De Saab accelereerde als een dolle, de Volvo d3 iets minder maar wel een mooi geluid, maar als verstokt diesel rijder ben ik geen scheurder, t was leuk af en toe...op de 31 in DLD. Toen ik proefreed in de XM merkte ik dat alles wat trager gaat, maar wel super relaxed icm met het ongeevenaarde veercomfort! En dan natuurlijk de chique uitstraling, is wel even wat anders als je je auto zoekt op een parkeerplaats...Hier in Paterswolde woont vlakbij een man met een V6 exclusive, automaat uit 2000, een pracht exemplaar.
Hoop dat de wagen dit weekend klaar is, zal dan snel foto's plaatsen.
Dag Tom, hoe gaat het? Staat de XM al te blinken voor de deur? Volgens mijn informatie hebben we trouwens één clublid (een dame) in Paterswolde dus dan ben jij de tweede ;-)
Voilà, opgehaald en 150 km gestuurd, gisteravond gearriveerd. Oef wat een knopjes aan boord...Wel lastig als je in het donker voor het eerst met de auto op pad gaat...snel effe gestopt en wat knopjes opgezocht, w.o. de cruise control (werkend).
Het is echt heel anders rijden, veel trager, meer toeren makend bij 130/140; vandaag meegenomen op tour door zuid oost Groningen voor mn werk. Da's altijd weer leuk een mooie auto sturen tijdens je werk, had ik destijds met de id 19b ook. Gelijk vandaag nieuwe banden besteld...Twee verdere manco's: ruitensproeiers voor doen het niet, hoor wel t motortje, even doorprikken??? en t ABS lampje ging aan: opnieuw gestart en t was weg...
Ga morgen jou (Veen's) "mannetje" bellen om binnenkort even kennis te maken: vloeistoffen vervangen en een trekhaak monteren. De bollen zijn vervangen, maar ik vind r nog stug, wel goed dempend wat je het best merkt op verkeersdrempels. Ook de remmen vind ik niet overtuigend. Óók wennen: geen bliepjes bij het inparkeren ( o ja: park distance control: ook daarom een trekhaak...) Uit documentatie blijkt dat de kmstand geverifieerd is, hoewel België...Het onderhoudsboekje ontbreekt, maar: wel is er een A4 formaat documentatie van wat bij welke kmstand gedaan is.
Dit weekend ga ik de autopoetser (bij Totalgarage in Haren, goede gast en schappelijk) vragen wat hij met de diverse krassen kan...Als ie er wat mee denkt te kunnen zal ik foto's trekken van voor en na de "behandeling".
Het medeforumlid in Paterswolde is w.s. de berijdster van de V6 Aut. exclusive uit 2000, grijsmetallic, althans die ken ik; ken haar man een verwoed citroen verzamelaar beter. Valt me de laatste weken pas op hoe weinig XM's ik tegenkom, hoewel gister de eerste sinds tijden: bij een benzine station aan de A28.
Verder: wat een fraaie bak en mooie kleur dat gris fulminator! Nog dank voor je tip!!! Overigens zie ik ineens een heleboel best fraaie XMmen op internet...Tot later!
Ben inmiddels bij Sietse geweest. Hij had idd een trekhaak, maar wel zwaar verroest, beetje zonde onder mn nog gave voiture, dus op zoek naar een nieuwe... Dat blijkt nog niet zo eenvoudig, Winparts zegt op de site er een te hebben, Sietse gaat erachter aan.
Ja dat is misschien wel een goed idee, een nieuwe trekhaak. Ik heb er twee jaar geleden ook een van een sloper onder laten zetten maar dat is ook niet een hele mooie. Is die van Winparts ook een afneembare?
Stralen en lakken is ook een optie, zeker als de trekhaak naast de auto ligt.. Heb ik ook gedaan bij een oud verroest exemplaar, zag er keurig uit. Kan me voorstellen dat je het gelijk goed en mooi wilt hebben bij zo'n nette auto.
By Winparts stond er een als in voorraad op de site, bleek echter niet te kloppen. Bleek voor Sietse een heel gedoe daar achter te komen zonder vooraf te betalen....
Dus toch de oude maar naar de straler en dan goed tegen roest behandelen...Morgen 4 x nieuwe banden...
Ah, dat heb ik ook wel eens meegemaakt. In mijn geval met ABS-sensoren. Die zijn ook zogenaamd overal op voorraad tot dat je ze wil bestellen want dan zijn ze opeens niet voorradig. Zandstralen en spuiten van je trekhaak is ook een prima oplossing.
- af en toe na starten: abs niet actief, gaat meestal uit na een km of wat...
- twee maal gehad dat auto volledig stilviel....stoppen starten; lopen alsof er niets gebeurd was... had ik ook destijds met mn DS, bleek breuk in kabelboom....
- vandaag: cruisecontrol gaf geen sjoege.. en:
- werd geattendeerd door een achter me rijder: geen remlichten... effe snel zekering bekeken: was goed... een van jullie een idee?
Het lijken mij typisch probleempjes van een XM met nog weinig levenservaring ;-)
- ABS-storing is waarschijnlijk alleen even schoonmaken van ABS-stekkers etc.
- Problemen met remlichten bij een automaat zitten vaak in het rempedaal. Is vrij eenvoudig te verhelpen geloof ik maar ik rij zelf geen automaat.
- Cruisecontrole kan door hetzelfde rempedaalprobleem komen.
De trekhaak lukte gister niet, wou eerst graag de remlichten weer gangbaar zien... bleek vuil kontakt van zekering... nwe erin: gefikst. Deed inenen ook de cruisecontrol het weer....Daarnaast had Sytze nog een spoedklus en moet hij einde van de maand verhuizen... wel is de trekhaak gestraald, gelakt en verder klaar voor montage.
Ja de cruisecontrole en rem(lichten) werken samen. Zodra je je rem intrapt, schakelt de cruiscontrol uit.
Hoe gaat het uitvallen van de motor? Kan misschien ook een vieze of gecorodeerde sensor zijn in het brandstofsysteem. Misschien heeft Marc als zeer ervaren dieselrijder nog ideëen?
ze valt nog steeds af en toe, heel kort stil/dood: kabel/massa probleem? ik zoek een goede Haynes of vraagbaak maar die gaan tot 1998... is die ook van toepassing op mijn voiture van 2000.
Uitvallen wil volgens mij zeggen dat er wat problemen zijn met de pomp. Het zou zo maar kunnen dat er een elektronisch probleem is.
Wat veel voorkomt is dat de bedrading gaar is bij de pomp. Bovenop de pomp zit en zwart afdekkapje. Haal deze er eens vanaf en bekijk de bedrading daar onder. Kan zijn dat de isolatie bros is en kortsluiting maakt. Kom niet aan de bedrading, want gezien de leeftijd is die al heel kewtsbaar.
Andere verdachte dingen zijn de gaspedaalsensor en brandstoffilter.
Komt het probleem voornamelijk voor als je het gas niet ingetrapt hebt kan het ook de stappenmotor zijn. Deze willen vuil worden na de jaren en blijven dan een beetje hangen. In de Haynes wordt de meest moderne V6 helaas niet behandeld, enkel de 90 graden ZPJ blokken.
Die mag ik niet voeren, das t/m'77 dacht ik....
Dan zal het over 10 jaar met de XM ook wel niet lukken, ben ik bang.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Update: a.s. maandag verwacht ik mijn huidige auto te verkopen en zal dan overgaan tot de koop van de 2.1 en word dan lid.
De XM ga ik als dagelijkse auto gebruiken. Dus gelijk 4 nwe Michelins bestellen een trekhaak eronder (op voorraad in magazijn??) en vervolgens een nieuwe radio bvk icm blue tooth. En een handsfree set...ik ben dol op bellen in de auto...
Hoe zijn de luidsprekers in de XM? Kennen jullie goede vervangers: houd van goed geluid in de auto...Wat trouwens opviel bij de proefrit: de motor is even stil als die van mijn 5 cylinder diesel van volvo!
Kennen jullie xm specialisten in noord nederland?
Hangt er een beetje vanaf waar je zit Tom. In Groningen Stad heb je Wilbrink of Ceulen & Ko, in Sappermeer Citrest. In Drenthe ken ik Citroënservice Weijer in Gasselterboerveen. Meer richting Friesland heb je Oosterhof in Grijpskerk en Lijzenga in Damwald.
__________
Crepuscule
Ik kom zelf uit Groningen en heb mijn XM in onderhoud bij Sytzes Werkplaats. Hij doet veel XM's en heeft een deel van het clubmagazijn op zolder liggen waaronder ook een trekhaak! Hij heeft geen website maar ik kan je zijn gegevens geven..
__________
Crepuscule
Miss. ben ik voorbarig, maar stuur me de gegevens maar, ga ik er eens kijken..
Het is niet echt een autobedrijf maar meer een eenmanszaak voor onderhoud. Sommigen zouden het omschrijven als 'een mannetje' Hij is wel heel kundig en niet duur. Het adres is Zeewinde 3-7 in Groningen tel. 06 45202353
__________
Crepuscule
Dank! Morgen ga ik op pad mijn volvo verkopen... er is een koper met wie ik het over de prijs eens ben...
Dus na morgen... zal ik je inlichten!
Oef, das toch wel t lastige aan afspraken die je denkt gemaakt te hebben via mail en internet...de deal kwam dus gister niet tot stand...wat n sof. Vandaag echter de V50 correct weten te verkopen en de deal met de XM is rond! We kwamen overeen met de prijs en de reparaties die tevoren worden verricht. W.s is ze a.s. weekend klaar en kan ik haar ophalen!
Mooi Tom, ik ben heel benieuwd hoe je dat gaat ervaren om na een moderne auto weer in een XM te rijden. Mij is het na een leasebak zeer meegevallen. Vooral het zicht rondom is veel beter dan in veel moderne wagens die vaak veel dikkere raamstijlen hebben vanwege de vele airbags etc.
__________
Crepuscule
Nou dat is me wel een verschil....hiervoor heb ik een jaar of 3 in een saab 9-3 TTID automaat (twin turbo!!) gestuurd en erna in de V50 d3, 5 cyl ook automaat.De Saab accelereerde als een dolle, de Volvo d3 iets minder maar wel een mooi geluid, maar als verstokt diesel rijder ben ik geen scheurder, t was leuk af en toe...op de 31 in DLD. Toen ik proefreed in de XM merkte ik dat alles wat trager gaat, maar wel super relaxed icm met het ongeevenaarde veercomfort! En dan natuurlijk de chique uitstraling, is wel even wat anders als je je auto zoekt op een parkeerplaats...Hier in Paterswolde woont vlakbij een man met een V6 exclusive, automaat uit 2000, een pracht exemplaar.
Hoop dat de wagen dit weekend klaar is, zal dan snel foto's plaatsen.
Dag Tom, hoe gaat het? Staat de XM al te blinken voor de deur? Volgens mijn informatie hebben we trouwens één clublid (een dame) in Paterswolde dus dan ben jij de tweede ;-)
__________
Crepuscule
Voilà, opgehaald en 150 km gestuurd, gisteravond gearriveerd. Oef wat een knopjes aan boord...Wel lastig als je in het donker voor het eerst met de auto op pad gaat...snel effe gestopt en wat knopjes opgezocht, w.o. de cruise control (werkend).
Het is echt heel anders rijden, veel trager, meer toeren makend bij 130/140; vandaag meegenomen op tour door zuid oost Groningen voor mn werk. Da's altijd weer leuk een mooie auto sturen tijdens je werk, had ik destijds met de id 19b ook. Gelijk vandaag nieuwe banden besteld...Twee verdere manco's: ruitensproeiers voor doen het niet, hoor wel t motortje, even doorprikken??? en t ABS lampje ging aan: opnieuw gestart en t was weg...
Ga morgen jou (Veen's) "mannetje" bellen om binnenkort even kennis te maken: vloeistoffen vervangen en een trekhaak monteren. De bollen zijn vervangen, maar ik vind r nog stug, wel goed dempend wat je het best merkt op verkeersdrempels. Ook de remmen vind ik niet overtuigend. Óók wennen: geen bliepjes bij het inparkeren ( o ja: park distance control: ook daarom een trekhaak...) Uit documentatie blijkt dat de kmstand geverifieerd is, hoewel België...Het onderhoudsboekje ontbreekt, maar: wel is er een A4 formaat documentatie van wat bij welke kmstand gedaan is.
Dit weekend ga ik de autopoetser (bij Totalgarage in Haren, goede gast en schappelijk) vragen wat hij met de diverse krassen kan...Als ie er wat mee denkt te kunnen zal ik foto's trekken van voor en na de "behandeling".
Het medeforumlid in Paterswolde is w.s. de berijdster van de V6 Aut. exclusive uit 2000, grijsmetallic, althans die ken ik; ken haar man een verwoed citroen verzamelaar beter. Valt me de laatste weken pas op hoe weinig XM's ik tegenkom, hoewel gister de eerste sinds tijden: bij een benzine station aan de A28.
Verder: wat een fraaie bak en mooie kleur dat gris fulminator! Nog dank voor je tip!!! Overigens zie ik ineens een heleboel best fraaie XMmen op internet...Tot later!
Ben inmiddels bij Sietse geweest. Hij had idd een trekhaak, maar wel zwaar verroest, beetje zonde onder mn nog gave voiture, dus op zoek naar een nieuwe... Dat blijkt nog niet zo eenvoudig, Winparts zegt op de site er een te hebben, Sietse gaat erachter aan.
Ja dat is misschien wel een goed idee, een nieuwe trekhaak. Ik heb er twee jaar geleden ook een van een sloper onder laten zetten maar dat is ook niet een hele mooie. Is die van Winparts ook een afneembare?
__________
Crepuscule
Stralen en lakken is ook een optie, zeker als de trekhaak naast de auto ligt.. Heb ik ook gedaan bij een oud verroest exemplaar, zag er keurig uit. Kan me voorstellen dat je het gelijk goed en mooi wilt hebben bij zo'n nette auto.
By Winparts stond er een als in voorraad op de site, bleek echter niet te kloppen. Bleek voor Sietse een heel gedoe daar achter te komen zonder vooraf te betalen....
Dus toch de oude maar naar de straler en dan goed tegen roest behandelen...Morgen 4 x nieuwe banden...
Ah, dat heb ik ook wel eens meegemaakt. In mijn geval met ABS-sensoren. Die zijn ook zogenaamd overal op voorraad tot dat je ze wil bestellen want dan zijn ze opeens niet voorradig. Zandstralen en spuiten van je trekhaak is ook een prima oplossing.
__________
Crepuscule
Tsja, voor ABS-sensors werkt dat niet....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
toch wat probleempjes...
- af en toe na starten: abs niet actief, gaat meestal uit na een km of wat...
- twee maal gehad dat auto volledig stilviel....stoppen starten; lopen alsof er niets gebeurd was... had ik ook destijds met mn DS, bleek breuk in kabelboom....
- vandaag: cruisecontrol gaf geen sjoege.. en:
- werd geattendeerd door een achter me rijder: geen remlichten... effe snel zekering bekeken: was goed... een van jullie een idee?
Het lijken mij typisch probleempjes van een XM met nog weinig levenservaring ;-)
- ABS-storing is waarschijnlijk alleen even schoonmaken van ABS-stekkers etc.
- Problemen met remlichten bij een automaat zitten vaak in het rempedaal. Is vrij eenvoudig te verhelpen geloof ik maar ik rij zelf geen automaat.
- Cruisecontrole kan door hetzelfde rempedaalprobleem komen.
__________
Crepuscule
Schakelaar in het rempedaal. Nokje gesmolten waarschijnlijk. Staat al meer over geschreven op het forum....
Dank, maar oef waar zitten die??? moet op xm les....
Tja, achter de wielen in de remklauw. Volg de kabel naar een blauwe stekker. Die kun je eens loshalen en inspuitten met contactspray.
Zie onderstaande foto's:
__________
Crepuscule
Je kunt er ook ff naar laten kijken als je je trekhaak laat monteren. Of heb je die al?
__________
Crepuscule
De trekhaak lukte gister niet, wou eerst graag de remlichten weer gangbaar zien... bleek vuil kontakt van zekering... nwe erin: gefikst. Deed inenen ook de cruisecontrol het weer....Daarnaast had Sytze nog een spoedklus en moet hij einde van de maand verhuizen... wel is de trekhaak gestraald, gelakt en verder klaar voor montage.
Hij belt me als ie er klaar voor is...
Ja de cruisecontrole en rem(lichten) werken samen. Zodra je je rem intrapt, schakelt de cruiscontrol uit.
Hoe gaat het uitvallen van de motor? Kan misschien ook een vieze of gecorodeerde sensor zijn in het brandstofsysteem. Misschien heeft Marc als zeer ervaren dieselrijder nog ideëen?
__________
Crepuscule
ze valt nog steeds af en toe, heel kort stil/dood: kabel/massa probleem? ik zoek een goede Haynes of vraagbaak maar die gaan tot 1998... is die ook van toepassing op mijn voiture van 2000.
Uitvallen wil volgens mij zeggen dat er wat problemen zijn met de pomp. Het zou zo maar kunnen dat er een elektronisch probleem is.
Wat veel voorkomt is dat de bedrading gaar is bij de pomp. Bovenop de pomp zit en zwart afdekkapje. Haal deze er eens vanaf en bekijk de bedrading daar onder. Kan zijn dat de isolatie bros is en kortsluiting maakt. Kom niet aan de bedrading, want gezien de leeftijd is die al heel kewtsbaar.
Andere verdachte dingen zijn de gaspedaalsensor en brandstoffilter.
Wat Jabaar zegt.
Komt het probleem voornamelijk voor als je het gas niet ingetrapt hebt kan het ook de stappenmotor zijn. Deze willen vuil worden na de jaren en blijven dan een beetje hangen. In de Haynes wordt de meest moderne V6 helaas niet behandeld, enkel de 90 graden ZPJ blokken.
Pagina's