Hm, dat is een lastige. Bij mijn oude XM SX (Orga 6687) zit wel zo'n stekker. Ik benaderde hem wel via de onderkant, daar was hij een beetje weg gemoffeld. Ik heb er destijds een Texton kastje ingestoken en dat werkte ook gewoon. Als die er echt niet zit bij jou moet er wat anders verzonnen worden.
Heeft iemand toevallig een draadschema over hoe dat kastje aangesloten zit? Ik wil die stekker dan wel voor je afknippen en opsturen als je weet hoe het aangesloten moet worden. Anders moet ik even met de multimeter aan de slag om te kijken wat wat is en zoveel tijd heb ik op het moment niet.
Ik kon de schopplaat niet helemaal open krijgen maar wel ver genoeg om te zien dat er geen Texton tussen zat. Mogelijk hangt er wel een losse stekker dat heb ik niet kunnen zien of op gelet. Is dit mijn infrarood oog ?
Dat is apart. Ik heb net een introductie van 1995 van Citroën over de XM door zitten lezen en daar werd juist de nieuwe ontgrendelingsmanier genoemd. En in mijn oude SX zat het ook..
Dit was wel met ingang van MODELjaar 1995. Ik weet niet of dat veel verschil heeft qua maanden.
Erg zeldzaam inderdaad inmiddels... De sleutelbaarden kun je gewoon bij de dealer bestellen op sleutelcode. Als de sloten in het verleden dan niet zijn vervangen, moeten ze overal gewoon op werken. Ik heb dat afgelopen jaar gewoon nog voor mijn xm gedaan.
Je kunt dan ook gelijk de klinknagels bestellen om de sleutelbaard te monteren. Die kosten echt zo goed als niets!
Ik dacht dat het altijd wel mogelijk moet zijn hem aan te sluiten... Ik vrees echter dat men de originele stekker er uit heeft gevist en daar dat SPY ding op heeft gehangen...
Kijk eens onder dat oog of er ook daadwerkelijk een ontvanger zit.. De serie 2 is een korte periode nog geleverd met wel dat oog in t plafond, maar zonder ontvanger er in.
Als je op Service Citroen kijkt, wat geeft deze dan voor methode aan? IR of RF? Staat volgens mij bij de voertuiggegevens op chassisnummer...
Vooraan langs de rand een aantal torx. Gaan bij de bijrijdersdeur ook t hoekje om.
Links achter tegen de middentunnel bij t schutbord zit er een in de diepte. Die moet er ook uit.
Dan klepje van de boekjes open en boekjes er uit. In dat klepje zitten er 2. Die moet je niet helemaal los halen, maar een klein stukje lossen zodat de plaat wat speling krijgt. Nu kun je de plaat naar voren er uit trekken..
Voor zover ik weet heeft een auto met IR namelijk ook altijd een texton... Wanneer je deze vervangt voor een RF texton zou het voor zover ik weet ook gewoon moeten werken...
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Klapsleutels werkend krijgen met XM
ik gebruik tegenwoordig mijn telefoon in de selfiemodus om 'om het hoekje' heen te kijken. Hij zit echt op een k***te plaats dat kastje. De stekker ook dus.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank voor de vele tips. Ik krijg weer goede hoop de Texton toch aan de praat te krijgen. Komend weekend zal ik eens goed onder de schopplaat duiken op zoek naar een losse stekker. Mijn oude originele afstandbediening had ook een klein infrarood?-oogje op de zijkant naast de sleutelbaard dus ik denk wel dat klopt.
Ik ben erg benieuwd.. Volgens mij zijn die texton kastjes uitwisselbaar en kun je daar plug and play een RF kastje aan hangen. Sterker nog, daar zijn heel lang kant en klaar aftermarket oplossingen voor geweest...
over de sleutels: ik heb er slechts een, wil graag een reserve, maar hoe kom ik daar aan? Geprobeerd via garage in Peize, maar die stelden dat er geen sleutels meer bij te maken zijn...Men kon aan de hand van mijn chassisnr geen sleutel nr achterhalen... en ik heb geen code of iets vergelijkbaars, slechts een handgeschreven a 4 tje waar de diverse uitgevoerde beurten op aan gegeven zijn... wat te doen``/
Je kunt bij www.desleutelcentrale.nl in Groningen een gewone sleutel laten maken. Ze zijn gespecialiseerd in autosleutels en het kost ca 14 euro. De kwaliteit is wel afhankelijk van het origineel dat je inlevert.
Die code kan iedere dealer op chassisnummer zien.. Of hele afstandsbedieningen nog te krijgen zijn weet ik niet. Losse sleutelbaarden wel volgens mijn laatste info..
Sleutelbaarden zijn inderdaad nog te krijgen bij de dealer, hele afstandsbedieningen niet meer. Heb het eens nagevraagd.
Overigens: reden dat ik de waarschuwing meegeef om een nieuwe sleutel te controleren is omdat ik hier ook een extra sleutel heb (met bonnetje van de dealer) die alleen op de deuren werkt, niet op het contactslot. Is jammer als je je reservesleutel eens nodig hebt en hij het vervolgens niet volledig doet.
Dan is je slot waarschijnlijk al ver ingesleten.. Of de sleutel moet net wat afgebraamd.. Wat wel wil helpen met een nieuwe sleutel is hem langs de staalborstel te halen.. Doet een goede sleutelmaker overigens gelijk al na het maken!
Mooi sleutelhuisje regelen, baard bestellen bij de dealer. Werkt alleen je AB niet, want die zijn bij een Xm niet in te leren.. Dan moet je echt een compleet setje met Texton kastje hebben! 2 hele nette sleutelbehuizingen heb ik nog wel liggen, de Texton kast heb ik daar niet meer bij... Zou je ook uit 2 lelijke sleutels het binnenwerk over kunnen zetten...
Ik zal ze eens naast elkaar leggen, kan best zijn dat er nog een braampje aan zit. Bedankt voor de tip.
Gelukkig werkt bij mij alles nog prima, 2 originele klapsleutels die het allebei nog doen.
Ik had het met een nieuwe voordeursleutel.. Terug gegaan en toen heeft die hem op zo'n stationaire kleine slijper langs de staal (of messing) borstel gehaald om hem wat af te vlakken.. "Want het slot is op de oude sleutel ingesleten en die is ook al een stukje weg.. Was de reactie).
Ik heb nu de schopplaat open en er zit niet veel achter behalve 2 vreemde stekkers. de linker heeft min of meer dezelfde indeling als achterop de Texton en zou het dus kunnen zijn maar dan moet ik 'm eerst los zien te krijgen. Dat gaat moeilijker dan ik dacht dus wil ik eerst even hier informeren of jullie weten waar deze stekkers voor dienen. Iemand? Kijk als ze van de blower zijn of iets dergelijks dan hoef ik ze niet los te halen ;-)
Tussen de ventilatiebuizen zie ik hoog een stekkerverbinding zitten maar dan kon ik vanaf onderen weer niet goed bij. Ik had eerder het dashboardkastje al weer teruggebouwd dus ik heb de boel nu maar weer even helemaal dichtgemaakt. Het was zo'n 30 graden in de auto en niet echt weer om lekker te sleutelen.
Ik laat het ff zo tot aan de ALV op 18 juni bij het XM clubmagazijn. Dan ga ik daar, met wat extra deskundigen op de achtergrond, weer even opnieuw kijken. Volgens mij staat daar ook nog een half gesloopte TCT van Wim.B. Die kunnen we dan mogelijk als referentie gebruiken.
Hm, dat is een lastige. Bij mijn oude XM SX (Orga 6687) zit wel zo'n stekker. Ik benaderde hem wel via de onderkant, daar was hij een beetje weg gemoffeld. Ik heb er destijds een Texton kastje ingestoken en dat werkte ook gewoon. Als die er echt niet zit bij jou moet er wat anders verzonnen worden.
Heeft iemand toevallig een draadschema over hoe dat kastje aangesloten zit? Ik wil die stekker dan wel voor je afknippen en opsturen als je weet hoe het aangesloten moet worden. Anders moet ik even met de multimeter aan de slag om te kijken wat wat is en zoveel tijd heb ik op het moment niet.
Toch eerst nog even vanaf de onderzijde kijken Frank. Of heb je nog een infrarood oog zitten bij de interieur verlichting voor?
Ik kon de schopplaat niet helemaal open krijgen maar wel ver genoeg om te zien dat er geen Texton tussen zat. Mogelijk hangt er wel een losse stekker dat heb ik niet kunnen zien of op gelet. Is dit mijn infrarood oog ?
__________
Crepuscule
Yep....
Dat is apart. Ik heb net een introductie van 1995 van Citroën over de XM door zitten lezen en daar werd juist de nieuwe ontgrendelingsmanier genoemd. En in mijn oude SX zat het ook..
Dit was wel met ingang van MODELjaar 1995. Ik weet niet of dat veel verschil heeft qua maanden.
Mooi dat het setje goed is binnen gekomen Frank!
Erg zeldzaam inderdaad inmiddels... De sleutelbaarden kun je gewoon bij de dealer bestellen op sleutelcode. Als de sloten in het verleden dan niet zijn vervangen, moeten ze overal gewoon op werken. Ik heb dat afgelopen jaar gewoon nog voor mijn xm gedaan.
Je kunt dan ook gelijk de klinknagels bestellen om de sleutelbaard te monteren. Die kosten echt zo goed als niets!
Ik dacht dat het altijd wel mogelijk moet zijn hem aan te sluiten... Ik vrees echter dat men de originele stekker er uit heeft gevist en daar dat SPY ding op heeft gehangen...
Kijk eens onder dat oog of er ook daadwerkelijk een ontvanger zit.. De serie 2 is een korte periode nog geleverd met wel dat oog in t plafond, maar zonder ontvanger er in.
Als je op Service Citroen kijkt, wat geeft deze dan voor methode aan? IR of RF? Staat volgens mij bij de voertuiggegevens op chassisnummer...
Daarbij, de schopplaat serie 2:
Vooraan langs de rand een aantal torx. Gaan bij de bijrijdersdeur ook t hoekje om.
Links achter tegen de middentunnel bij t schutbord zit er een in de diepte. Die moet er ook uit.
Dan klepje van de boekjes open en boekjes er uit. In dat klepje zitten er 2. Die moet je niet helemaal los halen, maar een klein stukje lossen zodat de plaat wat speling krijgt. Nu kun je de plaat naar voren er uit trekken..
Voor zover ik weet heeft een auto met IR namelijk ook altijd een texton... Wanneer je deze vervangt voor een RF texton zou het voor zover ik weet ook gewoon moeten werken...
ik gebruik tegenwoordig mijn telefoon in de selfiemodus om 'om het hoekje' heen te kijken. Hij zit echt op een k***te plaats dat kastje. De stekker ook dus.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank voor de vele tips. Ik krijg weer goede hoop de Texton toch aan de praat te krijgen. Komend weekend zal ik eens goed onder de schopplaat duiken op zoek naar een losse stekker. Mijn oude originele afstandbediening had ook een klein infrarood?-oogje op de zijkant naast de sleutelbaard dus ik denk wel dat klopt.
__________
Crepuscule
Een sleutel met IR moet echt een groot oog hebben boven de sleutelbaard, voor de knoppen.
Dat kleine lampje was slechts een bevestiging dat het signaal werd verstuurd en ging wel degelijk op RF... Zie ook het plaatje hierboven punt C:
Warning Light Battery Charging.
http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-CITROEN-XANTIA-SYNERGIE-XM-IR-REMOTE-KEY-FOB-CONTROLLER-/321868150191
Foto 2 dat je van boven op de knoppen kijkt, zie je tussen de knoppen en de baard zo'n gat. Dát is het IR gat... Had je die, dan had je werkende IR...
Ja die heb ik ook. Inmiddels ook even ingelogd bij Service Citroen en inderdaad 'Infra Red Remote Control'
__________
Crepuscule
Ik ben erg benieuwd.. Volgens mij zijn die texton kastjes uitwisselbaar en kun je daar plug and play een RF kastje aan hangen. Sterker nog, daar zijn heel lang kant en klaar aftermarket oplossingen voor geweest...
Ik ga dit zeker nog even volgen!
over de sleutels: ik heb er slechts een, wil graag een reserve, maar hoe kom ik daar aan? Geprobeerd via garage in Peize, maar die stelden dat er geen sleutels meer bij te maken zijn...Men kon aan de hand van mijn chassisnr geen sleutel nr achterhalen... en ik heb geen code of iets vergelijkbaars, slechts een handgeschreven a 4 tje waar de diverse uitgevoerde beurten op aan gegeven zijn... wat te doen``/
Je kunt bij www.desleutelcentrale.nl in Groningen een gewone sleutel laten maken. Ze zijn gespecialiseerd in autosleutels en het kost ca 14 euro. De kwaliteit is wel afhankelijk van het origineel dat je inlevert.
__________
Crepuscule
Die code kan iedere dealer op chassisnummer zien.. Of hele afstandsbedieningen nog te krijgen zijn weet ik niet. Losse sleutelbaarden wel volgens mijn laatste info..
Dank voor het adres ga er snel heen....
Wel direct even testen op de deuren en het contactslot. Soms gaat het niet helemaal goed.
__________
Crepuscule
Sleutelbaarden zijn inderdaad nog te krijgen bij de dealer, hele afstandsbedieningen niet meer. Heb het eens nagevraagd.
Overigens: reden dat ik de waarschuwing meegeef om een nieuwe sleutel te controleren is omdat ik hier ook een extra sleutel heb (met bonnetje van de dealer) die alleen op de deuren werkt, niet op het contactslot. Is jammer als je je reservesleutel eens nodig hebt en hij het vervolgens niet volledig doet.
Dan is je slot waarschijnlijk al ver ingesleten.. Of de sleutel moet net wat afgebraamd.. Wat wel wil helpen met een nieuwe sleutel is hem langs de staalborstel te halen.. Doet een goede sleutelmaker overigens gelijk al na het maken!
Mooi sleutelhuisje regelen, baard bestellen bij de dealer. Werkt alleen je AB niet, want die zijn bij een Xm niet in te leren.. Dan moet je echt een compleet setje met Texton kastje hebben! 2 hele nette sleutelbehuizingen heb ik nog wel liggen, de Texton kast heb ik daar niet meer bij... Zou je ook uit 2 lelijke sleutels het binnenwerk over kunnen zetten...
Ik zal ze eens naast elkaar leggen, kan best zijn dat er nog een braampje aan zit. Bedankt voor de tip.
Gelukkig werkt bij mij alles nog prima, 2 originele klapsleutels die het allebei nog doen.
Ik had het met een nieuwe voordeursleutel.. Terug gegaan en toen heeft die hem op zo'n stationaire kleine slijper langs de staal (of messing) borstel gehaald om hem wat af te vlakken.. "Want het slot is op de oude sleutel ingesleten en die is ook al een stukje weg.. Was de reactie).
Ik heb nu de schopplaat open en er zit niet veel achter behalve 2 vreemde stekkers. de linker heeft min of meer dezelfde indeling als achterop de Texton en zou het dus kunnen zijn maar dan moet ik 'm eerst los zien te krijgen. Dat gaat moeilijker dan ik dacht dus wil ik eerst even hier informeren of jullie weten waar deze stekkers voor dienen. Iemand? Kijk als ze van de blower zijn of iets dergelijks dan hoef ik ze niet los te halen ;-)
__________
Crepuscule
Volgens mij niet deze stekkers. Ik dacht ze bij mij ook wel eens gezien te hebben en mijn Texton is zeker weten aangesloten (dus niet op deze).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die zijn het inderdaad niet! Je zult omhoog moeten kijken, tegen de ventilatiebuizen.. dit zijn puur doorverbindingen..
Nu ben ik heel benieuwd: is het nog gelukt?
Tussen de ventilatiebuizen zie ik hoog een stekkerverbinding zitten maar dan kon ik vanaf onderen weer niet goed bij. Ik had eerder het dashboardkastje al weer teruggebouwd dus ik heb de boel nu maar weer even helemaal dichtgemaakt. Het was zo'n 30 graden in de auto en niet echt weer om lekker te sleutelen.
Ik laat het ff zo tot aan de ALV op 18 juni bij het XM clubmagazijn. Dan ga ik daar, met wat extra deskundigen op de achtergrond, weer even opnieuw kijken. Volgens mij staat daar ook nog een half gesloopte TCT van Wim.B. Die kunnen we dan mogelijk als referentie gebruiken.
__________
Crepuscule
Pagina's