Ik zie dat de massa rechts van de plus zit, en bij mij zit de massa draad LINKS van de plus draad.
Omdat ik meende de plus draad als laatste aan te leggen, dus de volgorde van aansluiten zo het beste was ben ik ervan overtuigd dat ik de plus op de 30 heb zitten...
Heb ik de VC en de Klep stekker misschien omgedraaid...anyway,ik ga NU mijn jas aan doen en m'n zaklamp pakken.
KAn het zijn Mark dat mijn klep nu vasstaat en geen enkele aanstureing meer krijgt??? En dat ze daardoor zo stug lijkt??
Gezien de aansluitingen op het relais moeten de veercomputerdraad en de zwarte massadraad tegenover elkaar staan en de elektroklep draad tegenover de plus vd accu.
.
JP, de plus en min zaten wel goed, maar de VC en KLEP waren verkeerd om! Dan zou dus vanmiddag de klep helemaal geen aansturing van de VC gehad hebben? ? ? En dus vast staan... klopt deze redenering.
Volgens mij maakt het geen biet uit of je het relais nou linksom of rechtsom bekrachtigd. wat wel uitmaakt is dat je de stuurstroom, dus die wie uit de VC komt op de spoel hebt 85 of 87 of vice versa.
Alleen had ik zelf bij mijn eerste type 1 de stuurstroom (aansturing v.d. spoel) via een schakelaar nabij de sport/comfort schakelaar lopen. Ik kon dus kiezen of continue comfort, met ingeschakelde schakelaar, of continue sport, met uitgeschakelde schakelaar.
De schakelaar zat dan dus op 85 en het andere pinnetje van de schakelaar aan massa.
Ik gebruikte dus niet de signaaldraad van de VC.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mike, heel goed dat je het nu wel goed hebt aangesloten. In de voorgaande aansluiting werd de hydractiveklep niet aangestuurd en stond dan permanent stug, dat heb je goed geredeneerd.
Nu moet de XM toch wel zacht veren :wink:
Zou je nog een foto kunnen maken van je aansluiting?
Ja heb het vannacht nog aangepast :lol:
Maar ben niet meer proef gaan rijden. Ik zal straks nog een foto maken als ik met de voorwielen en kappen aan de gang ga!
Ik heb het gelezen :wink: . Volgens mij zaten de gele draden goed, maar als je straks ook de nummers erbij vermeldt dan kan ik zeggen of het goed aangesloten is. Het zou zomaar kunnen dat de hydractiveklep nu continu wordt bekrachtigd en is je accu vrij snel leeg.
Succes met het weghalen van de wielkuip en de snorkel, die laatste zit goed vast :evil: .
Vergeet niet het zwart plastic plaatje aan de binnenkant onderzijde voorbumper rooster weg te halen, deze zitten gepopnageld.
Als het goed is moet de water(- en olie) temperaturen iets lager uitvallen met de koude rijwind in het luchtfilterhuis :wink: , het verbruik zou ook iets moeten dalen. De respons op het gaspedaal moet je wel merken, het zal iets directer op het gas reageren.
Voor de volledigheid, de relais aanwijzing van Mark kun je dus aanhouden :wink: . Ik had het Cartier aansluiting in mijn hoofd, vandaar dat ik het anders had voorgesteld. Bij Cartier zitten de aansluitingen tegenover elkaar en bij jouw zwarte relais niet :wink: .
maar begrijp ik nu goed dat als je dit doet, je bij een "sportstandknop" er dus voor kiest dat met relais, je de automatische stand ombouwt to altijd zacht?????
Nee, Mark had dit bij zijn 1e XM wel zo aangesloten.
Ik sluit het zodanig aan, dat de oorspronkelijke werking behouden blijft :wink: .
Alleen wordt het veercomputersignaal nu puur het regelsignaal en de elektroklep wordt met 12v accu spanning gevoed.
Dus de automatische stand regelt nog steeds tussen soepel en stug, de handmatige sportstand is continu stug :wink: .
Ja nu veert ze weer soepel. Beetje te na mijn smaak. Maar nu speelt waarschijnlijk het comfortbollen verhaal weer...
Heb foto's gemaakt. Het relais zoemde net :? Even mee gewiebeld en toen was het weg. de accu was overigens niet leeg.
Dt zoemen lijkt me niet goed. Ga nog eens de nrs controleren.
Hoor je nou ook een duidelijk vrij harde klik als je een deur opent? De klik komt net na de deurklik geluiden.
Dat de XM nu weer te soepel veert komt inderdaad door de comfortbollen :lol: . Maar dit is een teken dat de elektroklep aangestuurd wordt. Voelde je ook de overgangen naar stug in de automatische stand?
Of bleef het continu zacht/soepel, dan zou de relais continu aangestuurd worden en moet je de aansluiting nog eens bekijken :wink: .
Ja de klik hoor je goed, ook na 30 seconden weer. Dus dat kopt wel. Vering wordt ookstugger als je vol gas een lange bocht neemt en daarna drempel. Dus dat werkt ook goed.
Maar mag dat relais zoemen??
Enfin. nu de wielkap eruit voor de luchtaanvoer buis. Wat een onbeschrijvelijke hoop dirt komt er uit bij de kriksteunpunten...
Goed droog maken en behandelen, maar er zit geen roest van betekenis gelukkig...
And on, moet om 3 uur kids ophalen, weer veel te weinig tijd....
Oh ja, hoe zit die snorkel vast? Geschoven, bajonet?? Of moet gewoon de ijzerzaag erin... :?:
Het klinkt goed zoals je de vering beschrijft, de relais zal wel iets zoemen als die bekrachtigd is. Ik zou me er niet druk om maken, het is ook een nieuwe relais :wink: .
De snorkel zit op 1 punt vast aan de bovenzijde met een schoref of zo en verder zit die in de korte recht luchtbuis geschoven.
De korte rechte buis kun je in het luchtfilterhuis laten zitten.
Echt heel makkelijk laat die snorkel zich niet weghalen, met veel geduld en doorzettingsvermogen krijg je hem uiteindelijk los.
Vergeet niet het zwarte plaatje (gepopnageld) onderin in de bumper weg te halen die de roosters afdekken.
Heeft dat zoemen met de nieuwigheid van het relais te maken? Het is ook niet konstant zo, alleen als de deur open is geweest dus.
Snorkel is gelukt! Een bout bovenkant los en een parker onderzijde. Er ging in eerste instantie te veel pijp mee maar ik heb het korte stukje weer op het luchtfilterhuis gezet. Het afdekplaatje zat bij mij geschroefd. (1990?)
Ik wilde niet heel de voorbumper verwijderen dus heb eerst kruipolie laten inwerken en van de binnenzijde de parkers toen los gedraaid...zover als dat ging. Gingen dus niet helemaal los daarom het laatste deel MLG gedaan.. :oops: (Benny MLG = Met Lomp Geweld) :lol:
Nu nog een intercooler er op zetten, er is nu ruimte zat. :lol:
Verder alles schoon gemaakt, ontroest, ingevet, etc. De blauwe voetremkabel maakt geluid bij het inveren. Deze schuurt door de verschillende oogjes onder de carrosserie. Heb dikke lederen reepjes er om een gewikkeld en ingeklemt. Hopelijk is dat piepje weg nu.
Vanavond foto's, klauwtjes zijn een beetje te vies maintenant...
En dadelijk even rijden. En nog een zwevende zekering kopen anders slaapt Wim slecht, de schat :wink:
Zodra de veercomputer een signaal geeft dan wordt het relais bekrachtigd en zal dan zoemen. Ik heb een Cartier relais en die hoor ik niet, maar het zoemen kan alleen maar een goed teken zijn dat hij werkt :wink: .
De snorkel heb ik ook met MLG verwijdert :lol: , eerder uit frustratie dat iemand zoiets kan bedenken.....
Dat jouw plastic plaat is bevestigd met schroeven ipv popnagels kan best, dat willen ze weleens veranderen in de fabriek :wink: . Ook mooi dat je geen roest/rot in de wielkasten hebt :wink: .
Veul werk, die foto's aanpassen en tekt erin zetten.
Maar wel leuk voor ieders beeldvorming. Nah, ieders...waarschijnlijk kennen jullie deze plaatjes allemaal wel, voor mij waren ze nieuw. Maar gewoon leuk om als je nog eens iets wil "opzoeken" er bij te nemen.
Zoals gezegd, achter de cover bij het kriksteunpunt zit een ruimte waar een enorme hoop vuil kan ophopen. Dit had echt anders gemaakt kunnen zijn, maar ja, het is natuurlijk nooit de bedoeling van PSA geweest dat mijn XM het al 20 jaar vol houdt :lol: :lol:
Gelukkig is er niets aangetast alleen wat vlieg roest. Heb het helemaal schoon gemaakt. Met de verfdroger droog gemaakt en met lucht de laatste stukjes rotzooi weg geblazen. Toen in de zinkspray gezet en daarna gegrond en gelakt.
Vervolgens naar voren gewerkt. Veel schoongemaakt en ontroest. Afgezien van het dwarsbalkje waar de luchtaanvoer buis achterlangs gaat valt de roest me heel erg mee. Als je zo een CX aantreft zeg je dat ze hard is en origineel ongelast :wink:
Welk onderdeel is dit bij de pijl? Er gaan een hoop HD leidingen in. Heb m sowieso weer blinkend gepoetst.
En daar ligt dan de syphon...
Nu een doorkijkje naar boven: Je ziet het begin van het luchtfilterhuis. Later heb ik nog 't korte stukje pijp dat nog aan de syphon vast zat teruggeplaatst anders is ze wel heel erg kort. Je ziet nl zo het filter zitten..
Vervolgens nog de handremkabel vastgezet. Die zit in de blauwe mantel en gaat door beugels die aan de carrosserie vastzitten. Wanneer ze inveert schuren deze tegen die ogen/beugels aan en dat geeft een irritant geluid. (Piepend snerpend) Met stukjes rundleder van 3mm dik de mantel vast gezet in deze beugels (Niet op de foto te zien, daarna gedaan)
En morgen ga ik de achterzijde aanpakken + rechtsvoor wielkast. De reserve band is op spanning maar daar is alles mee gezegd Alle roest rond de bak en de beugels ga ik verwijderen en ook probeer ik de onderzijde verder schoon te maken. Oh ja, let maar niet op de grote ratten die hier bij ons rondlopen.... :lol:
Morgen kan ik best wel wat doen. Mijn moeder heeft een zware operatie en ik meende dat ik heel de dag bij Pa in het ziekenhuis zou moeten blijven en had dus vrij genomen. Alleen gaat pa zijn tuin pad schoonspuiten en verwachten we pas tegen 4 uur bericht.
In iedergeval leidt dit klussen een beetje af en zet de gedachte op nul.
Zo weer een hele update! Nu de rest van jullie histoires eens bijlezen!
Ik mot trouwens ook een hydraulische krik hebben... kan de XM nog hoger. Heb zaterdag kriksteunen gekocht die 59cm hoog kunnen maar kwam nu niet verder als standje -1
Hey Mike, geweldig verhaal 8) met illiustraties :wink: .
Mijn XM had ook heel veel prut bij het krikpunt, ik had ook zo`n hoopje aarde liggen na het schoonmaken.
Het 1e onderdeel dat je glimmend hebt gepoetst is het ABS blok, hierin zitten allemaal regelkleppen in die ieder wiel gefaseerd moeten afremmen wanneer het wiel dreigt te slippen :arrow: snelheid wiel nadert tot nul. Daarna wordt de remdruk gelost zodat het wiel weer snelheid krijgt, maar de snelheid van het wiel is alweer wat afgeremd. Dan wordt er weer maximaal remdruk op het wiel gezet om het riedeltje te vervolgen totdat de snelheid van het wiel en het voertuig gelijk zijn.
Het weghalen van de snorkel en het plaatje is goed gelukt :D , merk je al wat verbetering/verschil met je gaspedaalrespons?
Succes morgen met de rv en reservewielbak, maar ook veel sterkte met je moeder en uiteraard ook je vader :!: .
Sterkte met je ma :wink: (altijd Kl*te dat soort dingen)
Kijk ook eens kritisch naar de dwarsdemper, ik zie nogal wat roest/blaren, bij mijn weten heeft Lucas er nog een in de aanbieding, nieuw zijn ze schuw duur en die van jouw lijkt al aardig ver heen :roll:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja die uitlaat is niet geweldig... Op de achterste eind-pot staat PSA 11 - 1994 ( :roll: ) Het is dus blijkbaar wel een orignele maar misschien al 15 jaar oud??? Lijkt me haast onmogelijk...
Dus Lucas heeft nog een dwars-demper...hmmm..zou ik zelf misschien wel kunnen. Heb ooit mijn DAF 66 Marathon nog eens voorzien van een nieuwe uittlaat, met veel Holst meen ik nog. :lol:
Moet eigenlijk ook nog een einddemper op.
Oh ja rijden...als de bliksem zeg. Er komt zelfs een V6 roffel naar boven bij kick-down! 8) Hij reageert inderdaad sneller en "hangt"meer aan het gas. Is minder gezapig. Nu niet door plassen meer rijden...
Vering is soft...die comfort bollen is het toch niet denk ik nu weer :roll:
Ja Jp, ik snap nu wat je bedoeld. Maar de stiftjes op het relais zijn genummerd. Pootje 30 was toch de +?? Deze heb ik als laatste aangesloten....
Waarom merk ik dan een verschil in rijden? Werkt nu de electroklep helmaal niet en staat ie misschien vast op standje hard???
Ik zal morgen nog eens kijken, gvdme, dacht dat ik het onder de knie had zeg... :wink:
Mike, je sluit de veercomputerrelais als volgt aan:
30 = 12 volt komend van de accu
85 = stuursignaal komend uit de VC
87 = naar de elektroklep
86 = massa
Kappisch?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Thanx buddy, da's een duidelijke tekening!
Ik zie dat de massa rechts van de plus zit, en bij mij zit de massa draad LINKS van de plus draad.
Omdat ik meende de plus draad als laatste aan te leggen, dus de volgorde van aansluiten zo het beste was ben ik ervan overtuigd dat ik de plus op de 30 heb zitten...
Heb ik de VC en de Klep stekker misschien omgedraaid...anyway,ik ga NU mijn jas aan doen en m'n zaklamp pakken.
KAn het zijn Mark dat mijn klep nu vasstaat en geen enkele aanstureing meer krijgt??? En dat ze daardoor zo stug lijkt??
Ben eruit: Plus en min zaten wel goed maar VC en Klep zaten verkeerd om!!
Dan moet het nu goed zijn, ga alleen niet testen nou..morghu weer.
JP, de plus en min zaten wel goed, maar de VC en KLEP waren verkeerd om! Dan zou dus vanmiddag de klep helemaal geen aansturing van de VC gehad hebben? ? ? En dus vast staan... klopt deze redenering.
Volgens mij maakt het geen biet uit of je het relais nou linksom of rechtsom bekrachtigd. wat wel uitmaakt is dat je de stuurstroom, dus die wie uit de VC komt op de spoel hebt 85 of 87 of vice versa.
Alleen had ik zelf bij mijn eerste type 1 de stuurstroom (aansturing v.d. spoel) via een schakelaar nabij de sport/comfort schakelaar lopen. Ik kon dus kiezen of continue comfort, met ingeschakelde schakelaar, of continue sport, met uitgeschakelde schakelaar.
De schakelaar zat dan dus op 85 en het andere pinnetje van de schakelaar aan massa.
Ik gebruikte dus niet de signaaldraad van de VC.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mike, heel goed dat je het nu wel goed hebt aangesloten. In de voorgaande aansluiting werd de hydractiveklep niet aangestuurd en stond dan permanent stug, dat heb je goed geredeneerd.
Nu moet de XM toch wel zacht veren :wink:
Zou je nog een foto kunnen maken van je aansluiting?
Ja heb het vannacht nog aangepast :lol:
Maar ben niet meer proef gaan rijden. Ik zal straks nog een foto maken als ik met de voorwielen en kappen aan de gang ga!
Ik heb het gelezen :wink: . Volgens mij zaten de gele draden goed, maar als je straks ook de nummers erbij vermeldt dan kan ik zeggen of het goed aangesloten is. Het zou zomaar kunnen dat de hydractiveklep nu continu wordt bekrachtigd en is je accu vrij snel leeg.
Succes met het weghalen van de wielkuip en de snorkel, die laatste zit goed vast :evil: .
Vergeet niet het zwart plastic plaatje aan de binnenkant onderzijde voorbumper rooster weg te halen, deze zitten gepopnageld.
Als het goed is moet de water(- en olie) temperaturen iets lager uitvallen met de koude rijwind in het luchtfilterhuis :wink: , het verbruik zou ook iets moeten dalen. De respons op het gaspedaal moet je wel merken, het zal iets directer op het gas reageren.
Voor de volledigheid, de relais aanwijzing van Mark kun je dus aanhouden :wink: . Ik had het Cartier aansluiting in mijn hoofd, vandaar dat ik het anders had voorgesteld. Bij Cartier zitten de aansluitingen tegenover elkaar en bij jouw zwarte relais niet :wink: .
Nummers JP nummers :D , dat is bij mijn weten het enige universele aan relais de nummers.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Klopt Mark, zo had Mike het ook genoteerd :wink: . Maar kennelijk ging het aansluiten niet in 1 x goed.
Nu moet het helemaal goed komen :wink:, het zijn maar 4 aansluitingen :D .
maar begrijp ik nu goed dat als je dit doet, je bij een "sportstandknop" er dus voor kiest dat met relais, je de automatische stand ombouwt to altijd zacht?????
Nee, Mark had dit bij zijn 1e XM wel zo aangesloten.
Ik sluit het zodanig aan, dat de oorspronkelijke werking behouden blijft :wink: .
Alleen wordt het veercomputersignaal nu puur het regelsignaal en de elektroklep wordt met 12v accu spanning gevoed.
Dus de automatische stand regelt nog steeds tussen soepel en stug, de handmatige sportstand is continu stug :wink: .
Check anders dit nog even :wink: :
http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=266
Zo weer terug uit la Belgique. Ga nu eens test rijden...
Wij zijn ook benieuwd :D
Ja nu veert ze weer soepel. Beetje te na mijn smaak. Maar nu speelt waarschijnlijk het comfortbollen verhaal weer...
Heb foto's gemaakt. Het relais zoemde net :? Even mee gewiebeld en toen was het weg. de accu was overigens niet leeg.
Dt zoemen lijkt me niet goed. Ga nog eens de nrs controleren.
Hoor je nou ook een duidelijk vrij harde klik als je een deur opent? De klik komt net na de deurklik geluiden.
Dat de XM nu weer te soepel veert komt inderdaad door de comfortbollen :lol: . Maar dit is een teken dat de elektroklep aangestuurd wordt. Voelde je ook de overgangen naar stug in de automatische stand?
Of bleef het continu zacht/soepel, dan zou de relais continu aangestuurd worden en moet je de aansluiting nog eens bekijken :wink: .
Ja de klik hoor je goed, ook na 30 seconden weer. Dus dat kopt wel. Vering wordt ookstugger als je vol gas een lange bocht neemt en daarna drempel. Dus dat werkt ook goed.
Maar mag dat relais zoemen??
Enfin. nu de wielkap eruit voor de luchtaanvoer buis. Wat een onbeschrijvelijke hoop dirt komt er uit bij de kriksteunpunten...
Goed droog maken en behandelen, maar er zit geen roest van betekenis gelukkig...
And on, moet om 3 uur kids ophalen, weer veel te weinig tijd....
Oh ja, hoe zit die snorkel vast? Geschoven, bajonet?? Of moet gewoon de ijzerzaag erin... :?:
Het klinkt goed zoals je de vering beschrijft, de relais zal wel iets zoemen als die bekrachtigd is. Ik zou me er niet druk om maken, het is ook een nieuwe relais :wink: .
De snorkel zit op 1 punt vast aan de bovenzijde met een schoref of zo en verder zit die in de korte recht luchtbuis geschoven.
De korte rechte buis kun je in het luchtfilterhuis laten zitten.
Echt heel makkelijk laat die snorkel zich niet weghalen, met veel geduld en doorzettingsvermogen krijg je hem uiteindelijk los.
Vergeet niet het zwarte plaatje (gepopnageld) onderin in de bumper weg te halen die de roosters afdekken.
Heeft dat zoemen met de nieuwigheid van het relais te maken? Het is ook niet konstant zo, alleen als de deur open is geweest dus.
Snorkel is gelukt! Een bout bovenkant los en een parker onderzijde. Er ging in eerste instantie te veel pijp mee maar ik heb het korte stukje weer op het luchtfilterhuis gezet. Het afdekplaatje zat bij mij geschroefd. (1990?)
Ik wilde niet heel de voorbumper verwijderen dus heb eerst kruipolie laten inwerken en van de binnenzijde de parkers toen los gedraaid...zover als dat ging. Gingen dus niet helemaal los daarom het laatste deel MLG gedaan.. :oops: (Benny MLG = Met Lomp Geweld) :lol:
Nu nog een intercooler er op zetten, er is nu ruimte zat. :lol:
Verder alles schoon gemaakt, ontroest, ingevet, etc. De blauwe voetremkabel maakt geluid bij het inveren. Deze schuurt door de verschillende oogjes onder de carrosserie. Heb dikke lederen reepjes er om een gewikkeld en ingeklemt. Hopelijk is dat piepje weg nu.
Vanavond foto's, klauwtjes zijn een beetje te vies maintenant...
En dadelijk even rijden. En nog een zwevende zekering kopen anders slaapt Wim slecht, de schat :wink:
Lekker beziggggg !!!
Mooi man, ben benieuwd naar je bevindingen.
Goed bezig Mike 8) .
Zodra de veercomputer een signaal geeft dan wordt het relais bekrachtigd en zal dan zoemen. Ik heb een Cartier relais en die hoor ik niet, maar het zoemen kan alleen maar een goed teken zijn dat hij werkt :wink: .
De snorkel heb ik ook met MLG verwijdert :lol: , eerder uit frustratie dat iemand zoiets kan bedenken.....
Dat jouw plastic plaat is bevestigd met schroeven ipv popnagels kan best, dat willen ze weleens veranderen in de fabriek :wink: . Ook mooi dat je geen roest/rot in de wielkasten hebt :wink: .
Veul werk, die foto's aanpassen en tekt erin zetten.
Maar wel leuk voor ieders beeldvorming. Nah, ieders...waarschijnlijk kennen jullie deze plaatjes allemaal wel, voor mij waren ze nieuw. Maar gewoon leuk om als je nog eens iets wil "opzoeken" er bij te nemen.
Zoals gezegd, achter de cover bij het kriksteunpunt zit een ruimte waar een enorme hoop vuil kan ophopen. Dit had echt anders gemaakt kunnen zijn, maar ja, het is natuurlijk nooit de bedoeling van PSA geweest dat mijn XM het al 20 jaar vol houdt :lol: :lol:
Gelukkig is er niets aangetast alleen wat vlieg roest. Heb het helemaal schoon gemaakt. Met de verfdroger droog gemaakt en met lucht de laatste stukjes rotzooi weg geblazen. Toen in de zinkspray gezet en daarna gegrond en gelakt.
Vervolgens naar voren gewerkt. Veel schoongemaakt en ontroest. Afgezien van het dwarsbalkje waar de luchtaanvoer buis achterlangs gaat valt de roest me heel erg mee. Als je zo een CX aantreft zeg je dat ze hard is en origineel ongelast :wink:
Welk onderdeel is dit bij de pijl? Er gaan een hoop HD leidingen in. Heb m sowieso weer blinkend gepoetst.
En daar ligt dan de syphon...
Nu een doorkijkje naar boven: Je ziet het begin van het luchtfilterhuis. Later heb ik nog 't korte stukje pijp dat nog aan de syphon vast zat teruggeplaatst anders is ze wel heel erg kort. Je ziet nl zo het filter zitten..
Vervolgens nog de handremkabel vastgezet. Die zit in de blauwe mantel en gaat door beugels die aan de carrosserie vastzitten. Wanneer ze inveert schuren deze tegen die ogen/beugels aan en dat geeft een irritant geluid. (Piepend snerpend) Met stukjes rundleder van 3mm dik de mantel vast gezet in deze beugels (Niet op de foto te zien, daarna gedaan)
En morgen ga ik de achterzijde aanpakken + rechtsvoor wielkast. De reserve band is op spanning maar daar is alles mee gezegd Alle roest rond de bak en de beugels ga ik verwijderen en ook probeer ik de onderzijde verder schoon te maken. Oh ja, let maar niet op de grote ratten die hier bij ons rondlopen.... :lol:
Morgen kan ik best wel wat doen. Mijn moeder heeft een zware operatie en ik meende dat ik heel de dag bij Pa in het ziekenhuis zou moeten blijven en had dus vrij genomen. Alleen gaat pa zijn tuin pad schoonspuiten en verwachten we pas tegen 4 uur bericht.
In iedergeval leidt dit klussen een beetje af en zet de gedachte op nul.
Zo weer een hele update! Nu de rest van jullie histoires eens bijlezen!
Ik mot trouwens ook een hydraulische krik hebben... kan de XM nog hoger. Heb zaterdag kriksteunen gekocht die 59cm hoog kunnen maar kwam nu niet verder als standje -1
Hey Mike, geweldig verhaal 8) met illiustraties :wink: .
Mijn XM had ook heel veel prut bij het krikpunt, ik had ook zo`n hoopje aarde liggen na het schoonmaken.
Het 1e onderdeel dat je glimmend hebt gepoetst is het ABS blok, hierin zitten allemaal regelkleppen in die ieder wiel gefaseerd moeten afremmen wanneer het wiel dreigt te slippen :arrow: snelheid wiel nadert tot nul. Daarna wordt de remdruk gelost zodat het wiel weer snelheid krijgt, maar de snelheid van het wiel is alweer wat afgeremd. Dan wordt er weer maximaal remdruk op het wiel gezet om het riedeltje te vervolgen totdat de snelheid van het wiel en het voertuig gelijk zijn.
Het weghalen van de snorkel en het plaatje is goed gelukt :D , merk je al wat verbetering/verschil met je gaspedaalrespons?
Succes morgen met de rv en reservewielbak, maar ook veel sterkte met je moeder en uiteraard ook je vader :!: .
Sterkte met je ma :wink: (altijd Kl*te dat soort dingen)
Kijk ook eens kritisch naar de dwarsdemper, ik zie nogal wat roest/blaren, bij mijn weten heeft Lucas er nog een in de aanbieding, nieuw zijn ze schuw duur en die van jouw lijkt al aardig ver heen :roll:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Goed punt Mark :wink: , Lucas heeft nog een originele dwarsdemper van een ZPJ V6 12v...als hij die nog heeft :arrow: PB sturen.
Heel interessant met die foto's er bij, prima. 8)
Zhs shit, ik hou mijn mond wel even, sterkte Mike.
Thanks guys!
Ja die uitlaat is niet geweldig... Op de achterste eind-pot staat PSA 11 - 1994 ( :roll: ) Het is dus blijkbaar wel een orignele maar misschien al 15 jaar oud??? Lijkt me haast onmogelijk...
Dus Lucas heeft nog een dwars-demper...hmmm..zou ik zelf misschien wel kunnen. Heb ooit mijn DAF 66 Marathon nog eens voorzien van een nieuwe uittlaat, met veel Holst meen ik nog. :lol:
Moet eigenlijk ook nog een einddemper op.
Oh ja rijden...als de bliksem zeg. Er komt zelfs een V6 roffel naar boven bij kick-down! 8) Hij reageert inderdaad sneller en "hangt"meer aan het gas. Is minder gezapig. Nu niet door plassen meer rijden...
Vering is soft...die comfort bollen is het toch niet denk ik nu weer :roll:
Pagina's