Ik had met mijn TCT last van dit typische TCT hikje onder deellast (constante snelheid, 50~60km/u)
Er is al veel over gesproken wat dit kan zijn en de meeste dingen had ik al vervangen:
Orginele bougies
Orginele bougiekabels
Eenrichtings klepje richting gasklephuis (slangetje tussen olievul potje en gasklephuis)
Lambda sensor
Echter, nu kwam ik na een lastige operatie erachter dat hem kwam door een doorgeslagen uitlaatspruitstuk pakking op de 4e cilinder. Hierdoor krijg je valse lucht in de uitlaat waarmee de lambda arm mengsel meet. Dit sluit prima aan bij de symptoon waarom het alleen bij deellast is; hier gebruikt de ecu de lambda. Bij versnellen had ik er geen last van.
Nu is dit geen incident: bij diverse TCT blokken heb ik dit euvel al eens gezien: lekken langs de pakking op de 4e cilinder (distributie kant dus).
Dit kenmerkt zich ook door een luid "tikkent" geluid als de motor warm is. Het klinkt alsof de kleppen hard tikken.
Wellicht kan iemand iets met deze info =]
Dat vermoed ik wel, gezien de helft van mijn blokken dit dus al had... (lees: 4 v/d 8 ofzo)
Zelf vind ik het altijd jammer als ik iets op internet zoek en het antwoord staat nergens of er staat alleen "het is opgelost". Dikke kans dat volgend jaar hier iemand langs googled en ermee geholpen is :)
Als TCT-rijder maak ik hier even een 'mental-note' van. Dank je!
__________
Crepuscule
Ik heb een hikje bij hogere snelheden (100-120 km) met mijn 2.0 TCT van 1999. Wil eerst maar eens beginnen met de bougies te vervangen. Welk merk / type is het juiste voor een 2.0 TCT van 1999.
Met vriendelijke groet, Edwin
De meeste automatrialenhandels werken op basis kenteken. Geef je kenteken en je hoort wel welke erin gaan/moeten.
Ik bedenk me ook dat ik voor t eerst zelf getankt heb: Ron 95. En volgens mij is het schokken sinds die tijd. Is Ron 98 niet beter voor n 2.0 TCT? Misschien tankte de vorige eigenaar Ron 98. Wat zijn jullie ervaringen met een 2.0 TCT en Ron 95 of 98 benzine? Instructieboekje schrijft Ron 98 voor. Bouwjaar is 1999.
Met vriendelijke groet, Edwin
ik tank ook altijd 95 geen problemen
Normaal tank ik ook benzine met octaan 95. Echter, als de wagen wat langer niet wordt gereden, dan kunnen er zich afzettingen nestelen in de inspuitventielen. Overigens in het hele brandstofsysteem. Probeer toch eens octaan 98 of Shell V-Power. En er zit echt verschil tussen de echte merkbenzines en de 'witte pomp'.
Shell v power heeft ook bio bij menging, dan voor bp ultimate gaan
Met de vorige TCT altijd 95 getankt,geen probleem.
Overigens zit er er geen verschil in benzines,afgezien van V-Power. Benzines worden streng gecontroleerd en dienen te voldoen aan wettelijke eisen en doen dat ook. De benzine markt maakt geen onderscheidt. Er wordt ingekocht op de 'markt' en de ene keer is het van die,dan weer van die. Tinque en Tango bijvoorbeeld kopen overal in,de waarden zijn gegarandeert. Overigens worden diverse Shell staions bevoorraad duur Kuwait petrol,BP e.d. .................
Bart
Ik lees hier op het forum ook over hrt slangetje naar de MAP sensor die poreus kan zijn. Ik ruik ook benzinelucht bij de koude start. Kan dit verband hebben, ook met het stotteren?
Met vriendelijke groet, Edwin
Nee: de map sensor meet de luchtdruk in het inlaatkanaal. De map sensor heeft dus niks met bezinelucht te maken.
goedenavond heeft deze tct nog een onstekings module? kleine zwarte kastje vanaf de disontsteking? ken dit probleem nog van mijn vader zijn BX.daar zat ook een hikje in.dealer is er nooit uitgekomen.we moesten het er maar mee doen! totdat bekende vertelde dat het aan de onstekingsmodule kon liggen. andere gekocht,gemonteerd met koelpasta aan de achterkant en probleem verholpen.grt michiel van doorn
michiel van doorn
Zou inderdaad kunnen. Ik ben structureel aan het zoeken waar t aan kan liggen. Begonnen bij de bougies, daarna benzinefilter. Schokken is al minder. Ik krijg binnenkort een ontstekingsmodule en bobine uit een TCT sloper. Deze ook een voor een uitwisslen en kijken of dat het oplost. Daarna vervang ik de boosdoener wel voor een nieuwe denk ik.
Met vriendelijke groet, Edwin
De Uitlaatspruitstuk pakking van een TCT schijnt niet meer leverbaar te zijn via Citroen. Weet iemand een mogelijke leverancier?
Met vriendelijke groet, Edwin
Voor de TCT-motor die ik aan het opbouwen ben wil ik er ook een bestellen. Deze lekt waarschijnlijk nu op de 4e cilinder zoals hierboven beschreven. We hebben nu de motor eruit dus kunnen er goed bij. Mijn monteur wil het proberen via Brezan.. en die haalt het weer bij Wilmink in Groningen.
__________
Crepuscule
Oké bestellen via Brezan wil niet meer. Maar wel via Autodoc.. Hoewel het daar ook wat moeiljik gaat momenteel...
__________
Crepuscule
Ik heb de mijne besteld bij www.wagner-autoteile.de van het merk Ajusa (nr:13139600).
Net zoals de originele uit 2 delen en past perfekt.
<p>Xantia 2.0i Turbo CT Exclusieve Break '98</p>
<p>Xantia 1.8i 16v Break '99</p>
<p>CX Prestige Injection '77</p>
<p>CX 25 GTi Turbo '84</p>
<p>CX 22 TRS '88</p>
<p>CX 22 RS Break '88</p>
Ja die heb ik nu ook besteld. Ajusa schijnt nog het enige leverbare merk te zijn...
__________
Crepuscule
Ajusa is ook de enige die ik kan vinden. Op diverse britse sites kan je hem ook vinden. Als zoektermen voor die pakking kunnen ook gebruikt worden:
Wellicht dat bij DP engineering ook het een en ander besteld kan worden. Leveren ook complete spruitstukken voor deze motoren dus de pakking zou dan ook geen probleem hoeven zijn.
En zo ziet een doorgeslagen pakking er dan uit. We hebben eerst even getwijfeld of we de boel zouden loshalen maar ik ben erg blij dat we dat toch gedaan hebben. We kunnen er natuurlijk heel gemakkelijk bij nu. Dus erg bedankt voor de tip Matthijs!
__________
Crepuscule
is het spruitstuk nog wel vlak, geen scheurtjes of kromgetrokken ? Normaal zou dit met goed aandraaien niet voor mogen komen.
Zo te zien krijg jij een gaaf motortje.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Ik zal het eens checken Aad. Maar te oordelen naar de ervaringen van Matthijs is het dus een veel voorkomend euvel bij de Turbomotoren.
Ja dit wordt hopelijk een hele fijne motor. Als deze auto klaar is ga ik er denk ik mijn zondagse XM van maken.
__________
Crepuscule
En zo ziet een nieuwe eruit... (Ajusa 13139600) We kunnen weer verder
__________
Crepuscule
Ziet er weer mooi uit. Nog ff een paar nieuwe draadeinden erin en dan kan het weer in elkaar.
__________
Crepuscule
Ik zal hier nog eens een update over geven:
Het hikje was eigenlijk nooit helemaal weg. Ik de afgelopen jaren van alles gemeten en vervangen zonder echt goed resultaat.
Totdat het weer tijd was voor groot onderhoud: de riem was ondertussen de 10 jaar reeds voorbij (waarvan 8 jaar gebruikt) en bij het wisselen viel me op dat de krukaspoulie voor de multiriem verlopen was. Dit is altijd een aandachtspuntje bij de TCT's want die lopen er nog wel eens vanaf doordat het dempingsrubber vergaan is. Echter, als hij heel erg verdraait is valt het meteen op, blijkbaar was de mijne 10 jaar geleden maar heel klein beetje van het tijd af.
Ik had een nieuwe imitatie gekocht en die stond er OOK een tandje naast! Foto's kan ik later nog wel eens posten, maar na ruim 8 jaar loopt mijn motor mooier dan ooit, als een kind zo blij. Turbo komt veel sneller bij, loopt heel strak stationair (ipv af en toe plofje in de uitlaat), het hikje bij constante snelheid is weg.
Normaal valt een tandje er naast meteen op, bij een TCT blijkbaar minder vanwege het zachte karakter. TCT is er ook extra vatbar voor met die brakke poulie. Ik heb het wel vaker gelezen dat mensen de d-riem er naast hadden maar ik was er redelijk van overtuigd dat dat het niet kon zijn want " dat zou je toch wel merken".