wimb en z'n La Soixante.

2590 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb

Mark zegt:

Dat was al zo voor de hand liggend :mrgreen:

Dat denk je. Je wilt niet weten hoeveel kapiteins daar aan de wal stonden. :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Vrijdag met de dame gecruizt. En vandaag ook weer. Wat me opvalt is dat ze soepeler veert sinds de verbouwing. :D Het enige dat we gedaan hebben, is de leiding vervangen en wat LHM er bij. :roll: Het gepokkepok van de pokkepokstangetjes begint nu nog meer te irriteren. Als Sint Salaria is langsgeweest die maar 'ns vervangen, samen met de stuurkogels. Dat is een aantekening op het APK-rapport.

Vanochtend ook de snaar van de HD-pomp strakker gezet, gewoon met de spanbandmethode. Dat kleine beetje strakker maakt wel uit qua geluid. ;-) Het wordt steeds beter. 8)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Dan hebben we het iig goed gedaan, hitteschild al gemonteerd?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Goed bezig Wim. Het blijft mij ook nog steeds verbazen hoeveel impact kleine werkzaamheden aan het hydraulisch systeem op de rest van datzelfde systeem kunnen hebben.

Over die HD-pomp: had jij ook zo'n bak-met-knikkers geluid dan, als de pomp koud is? Ik denk niet dat ik mijn pompriem strakker durf te zetten, dan zou ik eerst de riem willen vervangen. Wat toch al geen kwaad kan, zag ik vanochtend.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

wimb zegt:

gewoon met de spanbandmethode.

Verklaar eens?, hier ook nogal wat herrie, ik denk dat het riempje ook wel wat gespannen mag worden.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Of een nieuwe plaatsen?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ik neem aan dat je met 'nieuw' een goede gebruikte bedoelt?
Hoe zit dat trouwens, past er op een XM met conventionele HD-pomp ook een BX of CX pomp? Weet iemand dat?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

CX pomp zeker niet en een BX pomp denk ik ook niet, alhoewel ik dat niet zeker weet, sommige DS rijders en SM rijders plaatsen een CX pomp, ik weet niet of er zo'n ruil ook voor de XM zal zijn?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Het riempje zelf is niet zo duur hoor. Als je maar wel de goede maat neemt zodat je m juist kan stellen!

wimb
afbeelding van wimb

@Mark. Ik heb een pomp met een aparte riem die met de hand gespannen moet worden door 'm omhoog te trekken. Het schijnt dat dat kan met een koevoet. Maar ik heb ik met een spanband de pomp 'opgetild'.
Als ik een spanband gebruik voor dit soort sjorwerk noem ik dat de 'spanbandmethode'. Heb ik Wes ook geleerd. :lol:

@Wes. Nee, nog niet. Staat voor morgen op de planning.

Die herrie heb ik trouwens alleen in het begin. Zodra het wat warmer wordt daaronder wordt het stil.
Wel heb ik een slippende multiriem, tot een seconde of 10, 15 na het starten. Ik heb dat al een aantal keren gespannen, maar ik ben nu bang dat de as van de spanrol krom trekt. Da's een lange bout van ruim 20cm.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Ik weet wel dat de HD pomp uit mijn XM TCT '94 verdomd veel lijkt op een BX pomp. :roll:

En een BX pomp is weer hetzelfde als die van een CX.

Eerdaags zal ik er maar eens een BX pomp ernaast houden, dan weten we iets zeker. :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Even de DocBackup geraadpleegd: BX pomp heeft een poulie van 120mm, XM 132mm. Ze lijken verder hetzelfde.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Dan zou een BX pomp in een XM dus een stukje sneller de boel op druk hebben

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mark, ik denk het niet. De poulie van de XM is groter, dus het koppel en daarmee het vermogen geleverd aan de HD pomp van de XM is groter.

Daardoor zal de XM pomp meer debiet [kg/s] leveren, de maximale druk blijft hetzelfde.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

IMAGE(http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/evil1.gif)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

:?:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik begreep die smiley ook niet :roll:

wimb
afbeelding van wimb

Nu jullie het zeggen. Misschien vanwege het poulieverhaal.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

ja ok dat het over de poulies van de HD-pomp ging en dan.... :roll:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Dat ik het verkeerd had, wat ik nog steeds betwijfel maar geen zin in heb om het tot op de bodem uit te zoeken :mrgreen: want volgens mij heeft het niks met kracht te maken maar puur met rotatiesnelheid. En die is met een kleinere poelie hoger dus eerder op druk.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Sinds de 'operatie' van vorige week is de dame met een paar seconden op rijhoogte. :shock: Het is nu starten, gordel om, rondkijken, uitparkeren en wegrijden. Dat hoeft echt niet sneller. :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mark, de rotatiesnelheid neemt toe met een toenemende straal:
snelheid v = hoeksnelheid omega x straal r :wink:

Je bent in de war met het toerental denk ik?
:arrow: hoeksnelheid omega = 2 x pi x toerental n.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Verder kan ik me voorstellen dat de plunjer/cilinder volume van een XM HD-pomp icm hydractive groter is dan van een BX en CX, maar dit weet ik niet zeker.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol: :lol: Nee die smiley van mij is niet kwaad bedoeld, maar ik moet altijd zo lachen om de technische verhalen van JP. Niet omdat ze niet kloppen maar juist omdat ze meestal zo akelig accuraat zijn en juist zijn.

Wie in dit geval gelijk heeft weet ik ook niet hoor :wink:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Het is maar goed dat er HFA'ers op de wereld zijn, anders was het in de autolarij en computters ook niks geworden. :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Mark zegt:

Dat ik het verkeerd had, wat ik nog steeds betwijfel maar geen zin in heb om het tot op de bodem uit te zoeken :mrgreen: want volgens mij heeft het niks met kracht te maken maar puur met rotatiesnelheid. En die is met een kleinere poelie hoger dus eerder op druk.

Euhh, het is een plunjerpomp. Die zijn gelimiteerd in hun rotatiesnelheid.
Wel een leuk experiment voor Mythbusters: wat is de maximale rotatiesnelheid van een HD-pomp. :mrgreen:

HFA? Ik ben je ff kwijt. :roll:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

wimb zegt:

HFA? Ik ben je ff kwijt. :roll:

Hoog functionerend Autist.

wimb
afbeelding van wimb

:lol: :lol:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Google maar ff, zo leut is het nou ook weer niet. :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Gegoogeld, inderdaad geen leuke aandoening. Mea Culpa. :oops:

Maar enige vorm van autisme en aanleg voor techniek gaan vaak wel hand in hand. Daarom m'n smiley.

Pagina's