Mijn reserve automaatbak mag de deur is.
Is een 4hp18 afkomstig van een 2.0 TCT van 1999.
De auto waar die uitkomt had ongeveer 2.5 ton gelopen en de bak schakelde gewoon zoals het hoort. Op de juiste momenten en zonder schokken.
De automaat komt compleet met koppelomvormer, vliegwiel en adapterplaat.
Vraagprijs: 225 euro.
BasisBix,
Vanmorgen mijn XM naar de garage gebracht. Weet nog niet wat de diagnose is, maar het lijkt er op dat de automaat stuk is. Heeft af en toe helemaal geen grip en draait dan hoge toeren.
Past jouw reserve-automaat in mijn XM 3.0 V6 24 v van 1998?
Dan wil ik hem graag overnemen als ik later vandaag bevestigd krijg dat het de automaat is die stuk is.
Met vriendelijke groet,
Paul Nieveen van Dijkum
Nee, dat is niet dezelfde. In een V6 van '98 zit een ZF 4HP20. Is niet uitwisselbaar.
Wat furrie zegt...
Dit is wel topic vervuiling maar doen jullie ook spoelen, de mijne schakelt botezacht maar voor de preventie dacht ik erover om hem te spoelen volgend jaar.
Voors /tegens ? en weet iemand een adres en prijzen ?
Als ie zo goed schakelt als je zegt zou ik niet gaan spoelen. Ik zou de olie verversen. Dit gaat niet in 1 keer. Per keer ververs je zo'n 3,5 à 4 liter. Na het verversen een tijdje rijden en dan weer verversen.
Houd je wel aan de voorgeschreven olie. Vooral bij de 4HP20 is dat van groot belang. Andere olie sloopt de bak. Ook al zeggen fabrikanten dat de olie bruikbaar is, neem de originele van de dealer of van de fabrikant (Esso/ Mobile LT71141). Voor de 4hp18 is andere olie voorgeschreven, welke weet ik niet uit het hoofd...
In een 4hp18 moet ATF Dexron 2 (al heb ook wel eens iemand gesproken die Dexron 3 in zijn 4hp18 deed en het ding probleemloos richting de 3.5 ton reed)
Mijn XM TCT met 4hp18 bak ververs ik altijd gelijktijdig met de motorolie, dus ongeveer iedere 10.000 km. Ik krijg er dan iets van 3 a 3.5 liter ATF uit. Ding staat nu op de 270.000 km (gekocht met 230.000 en toen wel een beetje bruine ATF) en doet het nog altijd goed, al wil die soms van 3 naar 4 met een heel klein schokje gaan. De rest van de versnellingen doet die altijd zonder dat je het doorhebt.
De laatste keer dat ik de ATF ververste kwam de atf er best wel rood uit, dus misschien dat ik volgende atf beurt wel over 20.000 km doen.
Als je zelf motorolie kunt verversen dan kun je ook zelf de atf van een 4hp18 verversen. Als je toch de auto al op bokjes hebt staan voor de motorolie is het weinig meer werk om ook gelijk even de atf mee te pakken.