Hallo forumleden,
Wie weet er raad bij het volgende probleem.
Mijn ambiance uit 1990 is afgekeurd op vergeelde koplampen / CO te hoog maar de lastigste storing is de melding dat het ABS niet naar behoren werkt.
Ik was aan het gymen met de vering net 1 dag voor de keuringsdatum toen ineens de melding "ABS out of use" verscheen op het linker display. Links achter gaf de storing na uitlezen echter er kwam na meten wel signaal van de sensor zei de Citroen dealer.
Het vreemde is ook dat boven 30km per uur de melding verdwijnt.
De vraag is nu, Wie kan me op weg helpen naar de oplossing of weet een specialist op dit gebied in de buurt van Numansdorp?.
Tevens zoek ik een paar koplampen met helder binnenwerk en een katalisator.
Ik hoor graag van jullie :-)
Groeten Rob
Hoi Rob,
Klinkt als een stekkerprobleempje. Ik zou de stekker van de sensor eens loshalen, goed schoonmaken en invetten/contactsprayen en dan nog eens uitlezen en storingen wissen. Dan zal het wel wegblijven, denk ik.
Koplampen heb ik evt. ook wel voor je, zowel serie 1 als 2; passen allebei, maar serie 2 geeft een bak meer licht. PB maar als je interese hebt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bedankt voor je reactie en tip Marc, je hebt een PB.
groet Rob
PB terug, maar Out of Office staat al aan.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
nog eens gestuurd..
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb de stekkers schoongemaakt maar dit geeft geen verbetering.
Heeft iemand een idee waarom de storing altijd bij 30 km/h verdwijnt en bij bijna stilstaan weer terugkomt?
Ik hoop op wat expertise in dit forum, de dealer weet ook niet direct raad.
Groet Rob
Dan is het hoogstwaarschijnlijk een kabelbreuk in één van de kabels. Je moet dat kunnen doormeten. Als je pech hebt is het de sensor zelf maar omdat het na het gymen is ontstaan verwacht ik toch een kabelbreukje.
Waarom bij 30 km per uur? Misschien omdat de wagen dan op rijhoogte is en dan precies geen last heeft van de breuk? Die kabels knikken een beetje in de ruststand. Een kabel kan na 26 jaar natuurlijk wat poreus worden...
__________
Crepuscule
Het enige wat ik kan bedenken is een breuk in je ABS krans ( ring) .
Hoe sneller je rijdt , hoe minder de abs computer die breuk oppakt, waardoor je lampje dooft.
Voor makkelijk te controleren op de brug , achter moet je wiel eraf dacht ik .
Is het controleren waard , kun je ze meteen schoonmaken met een staalborstel.
Allereerst bedankt voor jullie reactie!
Vanavond wilde ik de krans checken op scheuren omdat me dat de meest plausibele verklaring leek maar wiellager houder wilde niet los.
Krans zit inwendig ingebouwd bij XM.
Toen maar geprobeerd om de sensor te demonteren om door het gat te checken.
Dit durfde ik eigenlijk niet gezien de verhalen en foto's die ik op het net tegenkwam van gesloopte exemplaren en de slechte verkrijgbaarheid van Bendix sensoren.
Tot mijn verbazing was deze met wat vet gemonteerd en kwam er ongeschonden uit zetten
De sensor was vervuild en na schoonmaken en montage was de storing verdwenen
Ik neem er een biertje op want mijn avond kan niet meer stuk,
Deze week naar de APK keuring.
Groeten Rob
Gefeliciteerd! Dat is een meevaller want een Bendix sensor is inderdaad een prijzig onderdeel.
Heb je de vergeelde koplampen ook al aangepakt?
__________
Crepuscule
Bedankt!, ja de vergeelde koplampen zijn vervangen door een type 2 setje.
De katalysator heb ik ook vernieuwd, de oude was compleet leeg en gaf geen goede waarde (hoge CO).
Groet Rob
Kreeg je ook je te hoge CO gehalte weer in orde?
De auto heeft van 1990 tm 1995 dienst gedaan en heeft daarna 20 jaar binnen gestaan.
Ik dacht alle noodzakelijke delen vervangen te hebben maar was het luchtfilter vergeten.
De CO waarde bij 2e meting was al erg opgeknapt nadat ik het luchtfilter had vernieuwd,
Luchtfilter papier was erg verouderd en redelijk vuil.
Nu de katalysator vernieuwd en weer meten maar.....
Ik hoop er het beste van en zal het hier melden na de keuring.
Ik ga voor je duimen !
En hij is goedgekeurd, alleen de "nieuwe" lampen moesten nagesteld worden.
Groet Rob