Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en sinds een half jaar in het bezit van een 1999er XM v6 24. Dagelijks rijd ik DS23 ie ik ben behoorlijk verslaafd aan auto's het lhm in de aderen.
Ik zit al een tijdje met een probleem. De dashboardverlichting doet het niet. Vorige week kwam ik erachter dat zekering F10 eruitlag. Het viel me op dat ook de parkeerverlichting aan de voorzijde het niet doet.
Vandaag op onderzoek geweest met een testlamp op de plaats van de zekering. Helaas geen succes. Wie weet wat er allemaal op deze zekering aangesloten zit. Ik weet niet waar ik moet zoeken. Zijn er elektrische schema's beschikbaar?
Ik stel alle reakties op prijs.
Nb! Ik ben in het bezit van een lexia. Mocht ik iemand uit omgeving van culemborg kunnen helpen doe ik dat graag.
Zekering F10 - 5 Amp.:
Verlichting schakelaars
Uitschakelen functies achterin
Ruitmechanisme
Kantelen armleuning
Snelheidsregelaar
Aansteker
Asbak
verlichting instrumentenpaneel
verlichting autoradio
verlichting schakelaars
Parkeerlichten voor
kentekenverlichting achter
Relais koplampwissers
Geluidssignaal lichten vergeten
Succes met uitzoeken !
Bedankt Jos. Morgen verder zoeken.
Zo te zien heeft dit allemaal te maken met de kabelboom, die vanonder de radio door de middenconsole loopt. Ben je hier aan het klussen geweest? Ik zou sowieso de middenconsole eens eruit halen en de kabelboom inspecteren. Begin met het loshalen van je middenarmsteun/bakje. Dan heb je al zicht op het achterste gedeelte (tenzij er een electrische hoog-laag steun in zit, dan moet de hele boel eruit).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik zou alle op die zekering aangesloten apparaten e.d. uitzetten .
Daarna zekering er in , alles 1 voor 1 aan en weer uit doen , zekering iedere keer checken tot je de boosdoener hebt .
Maar daar was je zelf ook al opgekomen vermoed ik.
Heb ik ook gedaan, Jos,toen mijn zekering F16 (geloof ik) er telkens uit sprong. Niets aangesloten: vloog ie er toch nog uit. Bleek dat ik een schroefje van de bestuurdersstoel door de kabelboom had gedraaid.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Even een update. Halve auto gedemonteerd. Maar nog geen succes. Top hobby dit!!
Wat feiten.
Bij loshalen grote ronde stekker links voor blijft F10 heel bij inschakelen parkeerlichten. Echter niets doet het van de apparaten die Jos hierboven beschrijft. Schijnbaar loopt alles via deze stekker?
Heel even een dikke zekering op f10 en de apparaten doen het zwakjes. Er blijft dus naast de lekstroom toch nog wat over.
Aangezien ik de auto nog niet dagelijks gebruik weet ik niet met zekerheid wanneer dit is opgetreden. Klussen aan het raammechaniek lijkt me niet een aannemelijke oorzaak. Ik heb wel met een zwakke accu gehad waardoor het contact een soort flipperkast werd.
Volgend weekend maar weer eens verder zoeken. Als iemand nog een hint kan geven deze week. Graag
...Ronde stekker linksvoor onder de motorkap bij de koplamp....
Juist wel het raammechanisme! Dit gaat volgens het lijstje van Jos ook via deze zekering. Ws. is daar (of in de buurt) de sluiting opgetreden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb het raammechanise afgeschreven omdat dit niet op F10 zit. Echter er zit waarschijnlijk verlichting in het knopje. Klopt dat? Dat zou het wel eens kunnen zijn.
Ik hoop het.
Er zit inderdaad verlichting in het knopje, is over het algemeen doorgebrand na 10 jaar gebrand te hebben. Bij de meeste schakelaars is dit heel eenvoudig te maken. Alleen die van de sneltoetsbediening linksvoor is lastiger. Die moet je solderen op een plek waar je eigenniet lekker bij kunt met de bout
Vond het zelf ook wat vreemd dat een ruitmechanisme op een 5 Amp. zekering zou zitten .
Trekt veel meer stroom volgens mij.
Waarschijnlijk bedoelen ze inderdaad die lampjes dan , hoewel die ook onder algemeen schakelaars zouden moeten vallen.
Maar ja , overgenomen uit de Vraagbaak .
Wellicht eens kijken in de bedrading tussen koets en deur. Als eerste test kun je ook de schakelaars even uit de deur wippen en van de bedrading halen. Je hebt toch niet per ongeluk tijdens het vastzetten van het deurpaneel die dikke torx schroef in de bedrading gedraaid?
Je bent me net voor, Gerrie.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kan ook ff de stekker loshalen en testen.
Weet je ook meer....
Zoals stooftaker gedaan. Helaas geen succes. Gelukkig ben ik kaal dus kan er niet met mijn handen in gaan zitten. Wie weet waar ik een elektrisch schema kan vinden van een 99-er v6 5-bak excl. Ik wil snappen wat er voor kontacten lopen in de rond lichtenstekker linksvoor motorbak.
Zaterdag 19 November Magazijndag daar staan de wekplaatsboeken met alle schema's
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Gevonden... na de zekeringkast gedemonteerd te hebben kwam erachter dat daar f10 vertakt naar de parkeerlichten voor (witte stekker) en diverse lampjes interieur waaronder dashboard (bruine stekker). De kortsluiting zat op de bruine. Dus kon ik met zekerheid de kabelboom onder de kap met rust laten. Na demontage dashboard om de kabelboom te checken kwam ik rudimentaire bekabeling van een navigatie systeem tegen die rechts achter het zijpaneel van de beenruimte, aftakt van de kentekenplaat verlichting. Ik vermoed om nacht en dagstand van de navigatie te kunnen schakelen. Alle loze kabels verwijderd waaronder ook nog restanten van een auto telefoon. En voila. Gefixt.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Mooi Man .
Zat de kortsluiting IN je bruine stekker of in 1 van de draden er naar toe?
De kortsluiting zat in de loze bedrading ergens onder de rechter voorstoel die waarschijnlijk aangelegd is voor een navigatie systeem. (Daar lag ook nog een gps antenne kabel) Bij het loskoppelen van een aftakking van een van de draden van de originele kabelboom was de kortsluiting weg.