Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een XM gekocht. Naast mijn GS en Ami 8 reed ik dagelijks in een Saxo 1.1 en dit gebakje wordt nu ingeruild voor het andere uiterste in het gamma van destijds. Het is een 2 liter automaat uit 1998, die er nog netjes uitziet, maar flink wat liefde nodig heeft; diverse hoezen (aandrijfas, stuurhuis) zijn lek, de bollen zijn aan vervanging toe, de remlichtschakelaar doet het niet, een paar banden zijn niet best, er zit roest op wat leidingen en nog zo wat dingen. Dat ga ik samen met een ervaren Citroen monteur fixen. Het kost een hoop tijd, maar dat is geen probleem. Positieve punten zijn het gebrek aan roest op de bekende plekken, een fijn lopende motor, een zacht schakelende automaat en een heel mooi in- en exterieur. Vandaag alvast een beurtje gegeven met nieuwe olie, filter, luchtfilter en bougies en een paar kleine dingen gerepareerd. De rest volgt. Ik zal hier mij ervaringen (en foto’s) hier gaan posten!
Qua uiterlijk in ieder geval een mooie dame. Veel rijplezier.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ziet er fraai uit. Wij van de XM club zeggen; goeie keuze!
__________
Crepuscule
remlichtschakelaar is vaak eenvoudig op te lossen door het pedaal open te wippen en een dun plaatje kunststof re plakken voor weer voldoende contact.
Gefeliciteerd & veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Je 1ste XM? Bravo, lang gewacht en tóch gekregen. Een zwarte en een mooie, dus wél vaak wassen..
Laat eventueel ook de automaat-olie verversen, eventueel met een spoelbeurt, daar zit nog wel eens metaalstof in.
Veel succes met de klussen!
Dank voor de leuke reacties!
Alle klusjes zijn en gedaan en de XM is inmiddels goedgekeurd! Heerlijk zweven in deze comfortabele voiture.Verbruik valt een beetje tegen na de Saxo, maar dat wist ik natuurlijk vantevoren. De automaat past goed bij het comfortabele karakter van de auto. Kleine puntjes zijn nog de snelheidsmeter die steeds uitvalt, een licht rammeltje in de ophanging (stabi-stangetje?) en een dashboardlampje hier en daar. Oh ja de linkerspiegelbediening doet het niet en de raammotor links wil ook niet echt lekker. Verder top!
Leuk hoor! Mooie wagen. Heb je een 13de ruit? Anders heb ik er nog wel 1 staan ter overname. En een lederen stuur eventueel....
Dank voor het aanbod! De monteur bij wie ik aan de auto klus, had er ook nog eentje liggen. Daar kijk ik eerst even naar. Lederen stuur had hij ook nog. Zou ik wel graag willen; dit stuur is aan één kant (linksboven) helemaal versleten (automaatrijder....).
Inmiddels een kleine 1500 kilometer verder in de XM. Nog wat kleinere klusjes uitgevoerd;
—Snelheidsmetersensor op de bak vervangen door een goed exemplaar (de meter viel de hele tijd uit).
—De uitlaatring van de kat bij de aansluiting op het spruitstuk voorzien van een nieuwe boutjes, moertjes en veren. Dat zit nu echt goed dicht.
—Alle lampjes van het dashboard vervangen zodat de schakelpositie van de automaat weer goed weergegeven wordt en de boel weer egaal en helder verlicht wordt.
—Storingen uitgelezen (snelheidsmetersensor) en gewist met de Lexia.
—Buitentemperatuursensor vervangen (gaf veel te hoge waarde aan). Ook de veerbollen voor en achter vervangen.
Wat nog in de planning staat is de centrale vergrendelingsmotor van het linker portier en de linker raammotor die niet zo lekker meer gaat (mechaniek is goed). Op wat langere termijn is er laswerk aan de dorpel. Dat wordt komende zomer. Er zit ook nog een lichte rammel (niet scherp maar heel dof klinkend) in de linkerkant van de wielophanging, maar als we alles nalopen met de bandenlichter dan lijkt alles super strak. Geen idee wat dit kan zijn.
Algemene indruk van de auto is goed. Comfortabel, genoeg power om makkelijk in te halen, prettig voorspelbaar weggedrag en met de (later ingebouwde) cruisecontrol een ideale snelwegauto.
Zou die rammel de stabilisatorstangetjes kunnen zijn ? Hier ook wel pokkepokstangetjes genoemd ;-)
__________
Crepuscule
De ervaren Citroenmonteur waarmee ik eraan werk kon het niet achterhalen. Alles voelde heel strak, ook die pokkepok stangetjes. Rechts was wel al eens vernieuwd. Links niet. Misschien toch maar vervangen?
Speling op de pokkepoks is soms moeilijk handmatig te voelen, maar dan hoor je het wel. Als ie niet recent is vervangen, zou ik hem zeker nieuw erin zetten; kost bijna geen drol en is een klusje van niks.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)