Beste forummers,
Weet iemand of er nog aan nieuw XM plaatwerk te komen is? Ben opzoek naar een goede dorpel rechts voor m'n XM 2.0 16V hatchback type 2 uit 1998. Kleur maakt niet uit.
Ligt er in het clubmagazijn nog wat?
Gr,
Eric
Beste forummers,
Weet iemand of er nog aan nieuw XM plaatwerk te komen is? Ben opzoek naar een goede dorpel rechts voor m'n XM 2.0 16V hatchback type 2 uit 1998. Kleur maakt niet uit.
Ligt er in het clubmagazijn nog wat?
Gr,
Eric
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Ik ben wel clublid, maar is nog niet doorgevoerd. Zal de ledenadministratie eens benaderen. Gr Eric
Er zijn er meer die nog niet zijn bij gewerkt.
Normaal gebeurd dat ook snel maar ik denk dat de Moderator het even persoonlijk iets te moeilijk heeft om alles direct up to date te houden.
Nog even een advies, van de meeste XM lijk het plaatwerk nog roestvrij maar meer dan 17 jaar doe toch zijn werk, kijk op het forum bij "Pavang"
Die is nu ook flink aan het restaureren
Het beste is om uit plaat een nieuwe te maken op een zetbank omdat de dorpel recht is kan dat weinig problemen geven.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
De moderator is hier bijna dagelijks aanwezig maar moet eerst van de ledenadministratie een bevestiging krijgen dat iemand ook echt lid is. En je bent pas lid als je ook je contributie betaald hebt. Dan krijg je daarna een bevestiging en een lid-nummer en een welkomstpakket etc etc.
@Eric, Ik zie dat je al je gegevens hebt ingevoerd maar ik heb verder nog geen bevestiging gehad over je lidmaatschap. Latere aanmeldingen zijn al wel bevestigd. Is er misschien iets in je spambox beland of anders iet misgegaan?
__________
Crepuscule
Ik ben het met Aad eens; het op maat maken van een oude dorpel die ook al wat jaren dienst erop heeft zitten lijkt mij niet ideaal gezien de hoeveelheid werk. Ik heb wel eens reparatiedelen gemaakt met zetbank en wals en dat was prima te doen. Ietsje meer voorbereiding en gereedschap nodig, maar wel een veel betere oplossing dan een donorstuk.
Het wordt inderdaad nieuw plaatwerk. Volgende week wordt ze onder handen genomen door een gespecialiseerd bedrijf. De volgende punten worden aangepakt:
-dorpel rechts voor (is slecht)
-dorpel rechts achter (is slecht)
-dorpel links voor (is nog vrij goed, maar beginnende problemen)
-onderzijde linker voorportier.
Ik zal wat foto's maken van voor, tijdens en na de werkzaamheden.
Hoi Eric,
ben eigenlijk wel benieuwd hoe het is afgelopen met de dorpels. Is het nog gelukt om foto's te maken.
Wordt zoiets mig/mag gelast? ben van de zomer ook aan de beurt vandaar.
Heel heel lang geleden heb ik een uitslag van een Fransman geprint om het krikpunt te versterken. "Renfort crique" of zoiets. Heb daar gisteren nog naar gezocht maar ben het kwijt. Misschien dus toch maar gaan slijpen om eens te kijken welke vorm dat plaatje heeft en hoe de dorpel achter het voorwiel is opgebouwd.
Groet
Winus
hoi nog een keer,
bij de sleutelmeeting bij Gert in Aalsmeer stond er een xm op de poetsbrug waar iemand (van het forum??) bezig is om de dorpels te restaureren. Dat wordt zo grondig gedaan dat het onbetaalbaar om te laten doen maar zou deze kriksteun zelf zijn gemaakt?
I
Inderdaad een zeer grondige aanpak. Zo'n enorme liefhebber moet toch bijna wel lid zijn ;-)
__________
Crepuscule
Ik heb de XM afgelopen zaterdag tijdens de technische keuring van de Pressé ook zien staan. Ziet er wel naar uit dat alles zelf is gemaakt. Die kriksteun heeft geen enkel roestpitje erin zitten en aan de bovenkant leek die keurig netjes afgezaagd te zijn. Inderdaad topwerk!
Wel opvallend is dat die uiteindes van de dorpel ook de naarste plekken zijn om na te maken, en ook de enigen die roesten. Als je met een lampje door een XM balk schijnt ziet het midden er meestal als nieuw uit.
Hallo Winus,
Het is alweer een maand geleden dat m'n XM weer terug is van het schadeherstel bedrijf. De foto's van de operatie moet ik nog achterhalen, maar ik heb wel wat plaatjes van de eindresultaat.
De kriksteun rechtsvoor was bij mij helemaal weg (zat een gat in de dorpel). Ze hebben het nagemaakt. Niet 100% top, maar wel heel redelijk. Als je interesse hebt kan ik het adres wel doorgeven. Prijsverschillen waren zeer groot.
Het wittige spul is een soort vet.
smooi
ziet er weer goed uit, fantastisch dat je dat zo in orde hebt laten maken, wat me opvalt is dat de vorm van de kriksteunen anders zijn dan op de foto bij Gert. Is dat op bouwjaar terug te voeren? Denk dat het witte vet Mike Sanders is.
Groet Winus
@ ejmsmeets Ik zie liever een niet 100% originele oplossing zonder roest dan een originele kriksteun die aan het wegrotten is. Zo wordt er tenminste wat aan gedaan, ziet er echt keurig uit!
volgens mij zijn beide kriksteunen origineel. Die in Aalsmeer is dat niet y3 en hierboven y4?
wat zou het kosten om in china 100 van die dingen te laten maken met een flink eind dorpel eraan. lekkere zware kwaliteit 3 a 4 mm dik. heeft iemand contacten daar?
ik ben bezig om via het werk dmv een zzp de reservewielhouder na te laten maken in rvs, dan ben je er van af.
moet alleen nog zo'n ding hebben, dan kan hij een prijs maken.
geld ook voor deze zaken, als je stukken hebt, dan neem ik ze mee kan hij kijken voor hoeveel hij ze maken kan.
... en zo beginnen we steeds meer onderdelen samen te maken Grappige ontwikkeling..
__________
Crepuscule
Herbert,
heb geen kriksteun zo liggen. Misschien kan ik er een uit de sloper slijpen die bij het clubmagazijn staat. Heb geen ervaring in hoe de dorpel is opgebouwd maar verwacht dat er drie soorten beplating bij elkaar komen: de buitenste dorpel van dunne plaat, de bodemplaat (dikke plaat) en de onderste holle kokerbalk die uit de A, B en C stijl voortkomt. (Graag commentaar)
Misschien is er zondag een mogelijkheid om op de xm stand te overleggen met het magazijn.
@Frank reservewielhouder, rubber slangen (peugeot 205), veerpoot rubber, kriksteunen, gaat goed zo....
@ejmsmeets; je hebt een pb
Groet, Winus
Misschien moeten we net als de DS-club de originele mallen voor het plaatwerk maar eens gaan veilig stellen... zal verder vast niemand belangstelling voor hebben. Wij zijn immers de grootste XM-club ter wereld
__________
Crepuscule
Ben ik met je eens. Wat ook verstandig is is het maken van plaatuitslagen van plaatmateriaal dat met regelmaat aan vervanging toe is, zoals de dorpels. Die constructie is ook vrij simpel.
Ik weet niet wat er allemaal aan mallen en gegevens nog beschikbaar zijn, maar ik vrees dat wat er nog over is niet volledig zal voldoen voor de vervanging van roestende delen aan onze voitures..
Heeft iemand nog een reservewiel bak liggen?
Dan kan ik het laten intekenen en er een prijs aan hangen.
Een bout lossen en je hebt je eigen bak te pakken.
ik heb er volgens mij nog wel één liggen, maar die tevoorschijn toveren is waarschijnlijk meer werk: ergens achterin mijn voorraadgarage (lees: een ongeorganiseerd persoonlijk hok met onderdelen). Als ik hem toch tegenkom (ik moet binnenkort "even" iets opzoeken) kan ik hem wel uitlenen. Ik moet hem wel ongeschonden terug om nog onder mijn eigen auto te schroeven, want daar zit helemaal geen bak, alleen een framepje.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
En dit is mijn rechter-spatbord. Toch wel een probleemgebiedje. We gaan de dorpel aanpakken als bij de foto van Citrohanxm hierboven. (Goed dat je die foto hebt gemaakt en gepost, Winus! )
Ook het spatbord is doorgerot aan de onderzijde. Omdat Mijn Turbo-CT een vrij uitzonderlijke kleur heeft waar geen plaatwerk van beschikbaar is, heb ik een oud anderkleurig spatbord gepakt en hiervan het onderste stuk afgeflext. Dit was ook al wat roestig maar nog wel te gebruiken.
Het spuiten heb ik ff zelf gedaan en we lassen dit straks achter de bescherm/sierstrip. Zie je niks meer van
Hieronder hoe ik het aantrof
Dit vond ik in de linkerzijde. Nadat deze bult zand was verwijderd vond ik aan deze kant grappig genoeg geen spatje roest.
__________
Crepuscule
Bekende beelden, ik moet beide kriksteunen voor ook nog eens aanpakken.
Er komt nog een hoop troep onder je scherm ondanks die plastic binnenschermen.
als je in de dorpel aan het zagen bent maak eens een foto van de doorsnede/opbouw van de Kriksteun .
dan kan ik me vast gaan inleven .
Kan zomaar de opbrengst van 22 jaar zijn
Ik vind ze op zich niet mooi maar vraag me af.... zouden XM's met spatlappen ook rotten in die hoek
__________
Crepuscule
Spatlappen zijn in mijn mening roestlappen bij XM. Achter zou het kunnen doordat je ze aan de (kunststof) bumper monteert, maar aan de voorzijde zou ik dat er niet op wagen. Die dingen schuren tegen de lak, je moet boren in je plaatwerk om ze te bevestigen.. Ik denk dat het dan beter is 1 keer per jaar de bagger eruit te halen. Ik vind het bovendien ook een plee-gezicht.
Ik wil trouwens best wel eens een plaatuitslag maken voor de XM dorpel zodat ze nagemaakt kunnen worden. Ik ga binnenkort toch slijpen in een XM die weg gaat, dan wil ik best wel even de krikpunten voor en achterzijde en doorsnede van langere stuk dorpel eruit halen. Wordt toch een kritisch onderdeel.
Pagina's