Zo, maar even een topic'je over mijn XM.
Maart vorig jaar heb ik mijn BX verkocht en ben ik een maand rond gaan zoeken naar een XM. In april 2009 ben ik deze XM tegengekomen (stond te koop hier op de website van de xm-club, advertentie zonder foto's dus maar naar groningen gereden om te kijken).
De XM heeft alle beurten volgens het boekje gehad, met een dealer uitdraai erbij. Maar zaken als veerbollen hydractive en airco waren nooit onderhouden en werkte niet. (dat viel gelukkig allemaal mee).
Op dit moment staat de teller op 247.000km.
Nog wat plaatjes om het compleet te maken 8)
Zo! Kom ook ff binnenvallen met een beauty van een XM anders!
Ziet er goed uit Maarten. Wat hebben we hier? Een V6, TCT? 8,12 of 24 soepaapjes?
EDIT, Duh, de titel geeft je aantal cilinders al weg. Enniewee, aantal soepaapjes?
Zilver blijft toch een erg fraaie kleur voor een XM.
Dit is de versie met de ES9J4 motor, dus altijd 24soupapes :wink:
Ah OK... *drool*
:wink:
Het is een v6 uit 2000, met dus inderdaad de es9j4 motor en de ZF 4hp20 automaat.
Aah, nu heb ik jou gekoppeld aan die XM. ;-) Ja, ik heb haar gisteren zien staan. Een bijzonder mooie dame. Ze is volgens mij gisteren best lang op de brug geweest.
Gisteren is de bakolie en motorolie vervangen. Ook de carterpan is opnieuw gemonteerd. De kit moest even drogen voordat de nieuwe olie er weer in kon.
Tegen de tijd dat de olie er in zou kunnen was het tijd voor de ALV en de lunch.
(ik was ook nog de eerste XM die 's ochtends naar binnen reed) :oops:
En? Nog steeds lek vrij. :wink:
Ja, de carterpan is nog steeds droog.
Op naar het volgende project, de ophanging rammel, trillings en spelingsvrij krijgen. :roll:
Spelingvrij is mij gelukt door de stuurkogels te vervangen. Dus dat valt dan nog wel mee. ;-)
Pokkepok stangen? (stabilisatorstangen ;) )
Groetjes Erik
De pokkedingen zijn nieuw, dat was het jammergenoeg niet.
Dan wil je dus de 'XM-kwaal' bestrijden. Staat ook zeer hoog op JP's lijstje.
Mooi ding, maar dat wist je al ;-)
Over die xm kwaal: Veel succes!
Silentblocs kunnen goed rammelen.. Die lubberen vaak uit. Dus de ophangrubbers van je draagarmen even nieuw er in persen..
Dan de veerpoten zelf. Deze kunnen HARD rammelen!!! Bij lucas zijn xm heb ik dat gezien, die bleef rammelen. Ik had nog een set goeie veerpoten liggen.. Set er onder geklust en verrek: weg rammel..
Hard over hobbels rijden enzo vinden ze toch niet zo leuk als wij denken ;-)
Stuurkogels, Fusee's...
Anyway; werk genoeg dus! :D
Marco
He Maarten! :D
Ik heb je XM al een paar gezien irl mogen beworden en het is echt een mooi ding. :wink:
Heb jij trouwens nog wel een heimwee naar je BX?
Alleen als de wegenbelasting afgeschreven wordt. :lol:
Het rammelen wordt zo te lezen nog een hele uitdaging om op te lossen. :roll:
Over de voortrein en mogelijke oorzaken voor gerammel heb ik op de nieuwjaarsborrel 2009 wat uitleg gegeven. Het vervelende is dat alles kan rammelen en het ook allemaal voorkomt. Het onderstaande heeft bij mij in 8 jaar XM rijden allemaal wel een keer de revue gepasseerd.
-Pokkepokstangetjes
-Draagarmrubbers
-Silentblocks stabilisatorstang
-Fuseekogels
-Stuurkogels
-Veerpoten
-Stuurhuis
-Remklauwen
-Remblokjes
Welkom Maarten, mooie verschijning. Ik vind je kleur voor een serie2, naast wit, het mooiste! Ik ben niet op de meeting geweest maar zal je dame ongetwijfeld eens in het echt zien!
Vandaag de voor-banden naar achteren en andersom en de naven goed schoongeschuurd.
Het trillen is erg verminderd. De speling ergert nu meer. :lol:
Het eerst volgende project wordt uitzoeken waar de stuur-speling vandaan komt.
Waarschijnlijk je draagarmlagers en/of het stuurhuis binnen zijde , heb je de rubberen verbinding tussen het stuurhuis en de stuurstang naar het stuur al bekeken?
Is dat zo'n rubberen-schijf als mijn bx ook had?
Ik dacht het wel, maar het kan bij jou dame al weer anders zijn.
nu wordt het toch echt tijd om de ophanging wat aan te pakken.
Misschien ook nog een slechte aandrijfas ofzo, als ik 120 rij en geef even flink gas bij, trilt het stuur. :cry:
Zit hier toevallig een ervaringsdeskundige gericht op het aanpakken van de ophanging/aandrijving? :D
Bij een slechte aandrijfas trilt heel de auto en niet alleen het stuur.
Als ik goed begrijp gebeurt het trillen van het stuur alleen bij accelereren en/of ook afremmen?
Zou het kunnen zijn dat jouw handremkabels iets te strak staan en alleen bij flinke accelereren deze reactiekracht geeft aan het stuur?
Kan dat? Ik dacht dat de handrem zelfstellend was. :roll:
Hmmm.... Ik zit net te denken, maar inderdaad bij te strakke kabels, valt er weinig zelf te stellen.
De auto trilt ook wel bij een aantal snelheden, wat niet in de banden zit.
(oude banden hadden het, nieuwe ook, en mijn winterset ook).
Maar als ik bij bepaalde snelheden gas bij geef, wordt het trillen wel heel erg.
Vwb trillingen is het niet te zeggen waar het vandaan komt vanaf een afstand.
Iemand moet met jouw xm een stukje rijden en dan zoeken waar het vandaan komt.
De voorwielen eraf en checken of je iets vreemds ziet en dan weer verder kijken naar motorsteunen bijv.
Zou het ook kunnen zijn dat de wielen niet vlak tegen flenzen zijn gemonteerd en/of de wielbouten niet met het juiste moment (100Nm) is nagetrokken?
De pasvlakken heb ik schoongeschuurd, klein beetje ingevet en de velgen handvast gezet, daarna kruislinks (hoe noem je dat? 1-3-5-2-4) op moment vast gezet (110Nm geloof ik)
Van de motorsteunen zal de auto niet constant trillen denk ik?
Bij 120 trilt het constant, bij gas bij begint het stuur (soms) te trillen.
Bij remmen?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat is me nog niet opgevallen, ik zal eens opletten.
Pagina's