betreft 2.0 automaat uit 2000, ik heb deze auto in januari overgenomen van iemand die hem nogal verwaarloosd had maar gezien prijs en uitvoering (open dak en cc) en kleur toch gekocht. Ben er een maand geleden mee gaan rijden maar er heeft zich een vreemd veergedrag ontwikkeld. (Misschien was het er al bij de testrit, maar toen niet gemerkt)
Bij het uitveren over een verkeersdrempel wordt de vering voor rechts hard en de rest soepel. De auto schommelt daardoor langs zijn lente-as want rest blijft soepel en de veercilinder links achter moet als laatste alles opvangen. Het vindt plaats als de sportmode wordt geactiveerd. Als je rustig over een punaise ofzo rijdt dan wikkelt de vering alles soepel af. Ik heb nog geen lexia uitlezing gedaan, maar wel alle bollen op druk laten brengen. Is dit een elektronisch probleem? of is er iets met de veercilinder, Geleerden staan voor raadsels wat doet de regering?? Iemand?
rechts voor lijkt me ietsiepietsie stugger dan links.
De redenatie dat het de veerbol is zou juist kunnen zijn ik heb me dat niet gerealiserd; in de comfortstand veert de poot op de hydractief bol maar als de sportstand wordt getriggerd dan kan dat niet meer en vult de bol zich tijdens het uitveren met lhm die vervolgens als de veercilinder is uitgetrokken nergens meer heen kan. Is dat een juiste redenatie? (Afgezien dat er door de stugheidsregelaar een bypass loopt om juist die body roll te voorkomen maar dat is dan voor kleine hoeveelheden LHM)
De default setting is natuurlijk hard maar is er een manier om de sport stand te onderdrukken?
Bij mijn weten vult de bol zich tijdens het inveren, de ruimte in de veercilinder wordt kleiner en de olie gaat dan de bol in, het gas aan de andere zijde vh membraam verzorgd de demping.
In sportstand veert de auto op de 4 bollen direct op de veerpoten, in comfortstand komen de middenbollen erbij, 6 bollen is meer volume is soepeler veren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
hoi Mark, ja dat is wat ik bedoel. Excuus, heb me niet goed uitgedrukt, goed gelezen: 100 bonuspunten. Er zou moeten staan: bij het uitveren vult de veercilinder zich met LHM die dan bij het inveren de bol in geperst wordt zonder dat er demping plaats vindt door de stikstof omdat dat er niet meer is. De veerpoot blijft langer dan de andere drie veerpoten waardoor de rare body roll. Daarom is dacht ik de diagnose bol kapot een goede. Ga dit weekend van mijn blauwe niet hydractieve even een bol swappen met de automaat dan zou ik meer moeten weten. Is de opening, volume en druk van een niet hydractieve bol een beetje te vergelijken met een hydractieve?