Volgens mijn garage is mijn turbo stuk, wie heeft er nog 1 goede liggen?
Type 1, maar wellicht past type 2 ook wel.
Bij voorbaat dank ,
Groet,
Jos
Volgens mijn garage is mijn turbo stuk, wie heeft er nog 1 goede liggen?
Type 1, maar wellicht past type 2 ook wel.
Bij voorbaat dank ,
Groet,
Jos
Misschien heeft Frank (Veen) er een over van zijn kapotte blok.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank Marc , ik heb `em een Pb gestuurd.
Hoop dat `ie er nog 1 heeft.
Groeten,
Jos
Op dit moment nog niet. We zijn druk met het overbouwen van de motor maar dat valt wat stil vanwege het niet binnenkomen van enkele onderdelen. Ik wil bovendien het vervangende blok + turbo eerst goed testen. Door het ongeluk was namelijk de turbobuis versplinterd en daarvan is e.e.a. in de turbo gezogen. We kwamen daar al diverse brokstukjes tegen. Mogelijk moeten we dus mijn eigen oude turbo monteren.
__________
Crepuscule
Dank Frank voor het snelle antwoord.
Ik zoek even verder ; jij succes met het inbouwen en testen van de motor, toi,toi!
Groet,
Jos
Mogelijk hebben we wat in het magazijn? Ik meen me te herinneren dat daar wel eens een Turbo-ct is gesloopt.
__________
Crepuscule
Er ligt inderdaad een turbo in het magazijn maar ik weet niet of die van een type 1 is. Buiten staat de sloop Xm, dat is een type 2. Had op CiFo al een link gegeven voor een nieuwe maar daar hangt een prijskaartje aan. Een andere mogelijkheid is dit:
https://www.th-group.eu/nl/turbos/reparatie
Zal ook niet goedkoop zijn maar je weet bij beiden wel zeker dat er wat goeds onder gaat en een turbo uitbouwen en weer inbouwen heb je wel even een paar uurtjes lol van, kan je het beter gelijk goed doen.
Bedankt voor het meedenken jongens .
Die magazijnturbo klinkt interessant , type 2 past ook heb ik vernomen evenals de Xantia turbo.
Lid worden is geen probleem natuurlijk , maar zou toch wel even willen weten wat men voor de turbo zou willen hebben en wanner het magazijn weer open is. Malden , was het niet?
Groet,
ik graaf verder,Jos
Deze is bij Autodoc verkrijgbaar. Ik vind het niet duur voor een nieuwe...
__________
Crepuscule
Ik zie ook de Y3 (1992 - 1994) bij de specificaties staan
Hier bij 360 kun je 'm beter bekijken...LINK
__________
Crepuscule
Is die turbo van WimB al gedemonteerd bij het magazijn ?
Daar heb ik wel oren naar eerlijk gezegd .
Ik heb verschillende aanbiedingen gehad voor 2e hands turbo`s , dus wil toch wel even weten wat de heren van het magazijn er voor vragen .
Temeer omdat ik van Amsterdam daar naar toe moet ( zonder turbo) en ook nog lid moet worden , wil ik wel weten of het allemaal de moeite waard is .
Kan 1 van de heren van de magazijncommissie mij daarover Pb`en of het hier op het forum vermelden , waarvoor bij voorbaat dank.
Groet,
Jos
De motor in de ex van Wim is nog van het oude soort. Het gaat om een XM uit 1994. Had er zelf ook wel oren naar, maar ik heb het nieuwe turboct blok.
Dank voor de reakties.
Heb het magazijn een mailtje gestuurd .
Op een nieuwer TCT blok past ook de oude turbo en andersom.
Groet,
Jos
Vanmiddag bij Aad in het magazijn toch gelukkig een goede turbo kunnen scoren.
Het nummer op de turbo klopte met de turbolijst die ik had van turbo`s die op de XM passen.
Wij Blij, mijn XM en ik.
Nog even lekker gebabbeld met Aad en weer de nodige weetjes uitgewisseld.
De turbo van WimB konden we niet bij , zat precies boven een hoop stenen waar de XM op rustte, dus dat is moeilijk sleutelen dan.
Met dank aan het forum en het magazijn , fijn dat het er is .
Groet,
Jos
en fijn dat je lid bent geworden Jos.... na al die jaren
__________
Crepuscule
Ja , dank u Hr.Veen, het voelt als een warme deken zo`n XM familie.
Het mooie is dat mijn oude turbo opeens weer is begonnen te werken !!
Waarschijnlijk had `ie het tijdelijk even opgegeven wegens te weinig olie, er zat bijna niets meer in , zag nog net een klein puntje olie aan mijn peilstok.
Vertrouw dus nooit op de dashboardmeter !
Hij rookte ook een beetje in de file zag ik.
Door het bijvullen van de olie is de boel weer op gang gekomen vermoed ik.
`t Zijn net mensen hè.Ik kijk het nog wel even een paar dagen aan , je weet maar nooit , misschien ligt het wel aan het extreem warme weer .
Nou ja , nou heb ik een turbo in reserve , ook nooit weg .
Groet,
Jos
Het eerste dat ik leerde toen ik XM ging rijden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hij gaat weer als de brandweer.
Wel weer wennen al die power opeens.
Dat is goed nieuws!
Maar wat ik mij af vraag is dat de drijfstang- en krukas-lagers geen gebrek aan olie gehad hebben, want dit zou dan resulteren in schade hieraan.Waardoor deze beginnen te slijten in sneltempo.
Lichte je oliedruklampje op tijdens het rijden?
Ik zou bij de volgende oliewissel de olie goed controleren op metaaldeeltjes.
Mijn broer heeft dit met zijn BX 19 gehad en bij de oliewissel was de olie net metalicverf, + dat er na een tijdje een lelijke ratel in de motor zat...
Uiteindelijk heb ik de motor moeten reviseren...
<p>Xantia 2.0i Turbo CT Exclusieve Break '98</p>
<p>Xantia 1.8i 16v Break '99</p>
<p>CX Prestige Injection '77</p>
<p>CX 25 GTi Turbo '84</p>
<p>CX 22 TRS '88</p>
<p>CX 22 RS Break '88</p>
Dat is waarschijnlijk ook wat mijn oude Turbo-blok fataal is geworden. Daar zat een foute pijlstok in die er dieper in ging, dan de bedoeling was. Daardoor ging ik er van uit dat er genoeg olie in zat. Waarschijnlijk heb ik altijd met een bodempje olie rondgerereden. Met alle gevolgen van dien....
__________
Crepuscule
Nee , er lichtte geen oliedruklampje op , vreemd eigenlijk.
Zal voor de zekerheid maar olie gaan verversen en een nieuw filter er op zetten.