IK heb een citroenXM 2,1 TD 1999, mijn motor sloeg nu en dan af en liep onregelmatig. na diverse metingen met computer bij garage, lijkt pomp stuk te zijn. nieuw pomp erin uit goed lopende auto, electronische pomp, blijkt: deze loopt ook niet stationair, blijft stationair janken en slaat spontaan uit. Computer blijft zeggen signaal toerental echter de computer meet wel het toeren tal. Van alles is er al geprobeerd, extern diesel toevoer om zeker te zijn dat er geen lucht in leidingen zit. verder alle verbindingen met sensors gecheckt, alles goed, nog steeds geen verbetering. massa gecheckt etc. Zelfs de garage weet niet meer waar te zoeken. Heeft iemand een idee of soortgelijke ervaringen??
dank Martin
BDP sensor? Relatief makkelijk te vervangen voor iemand met niet al te grote handen.
Verstuivers? Wat lastiger en duurder.
Andere symptomen? Bij hoger toerental geen last? Roken bij optrekken. Rare geluiden?
Toch ook niet uitsluiten dat de "nieuwe pomp" ook gewoon niet goed is. Hoe zeker ben je dat die bij de andere auto goed draaide en hoe lang heb je dat getest.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
alle sensoren zijn vervangen, alle kabelbomen maar nog steeds geen verbetering.
Men tast nog steeds in het duister.
Martin
Ik heb vanaf vorige week hetzelfde probleem.
Hakkelend sationair lopen en afslaan als je afremd op de motor.
Echt strontvervelend met een automaat, want je kan alleen starten in Park....
Ik ga vandaag eens onder dat plastic kapje kijken dat op de pomp zit.
Heeft iemand meetwaarden voor de sensor en de rest van de elektroboel?
En de mijne doet ook naar. Het is een Lucas Epic storingsepidemie, denk ik. Sloeg zelfs af in stationair, maar sinds ik de airco heb uitgeschakeld (die bij aanslaan het toerental ook iets laat zakken) doet ie dat gelukkig niet meer. Een andere Lucas Epic heb ik van de week opgehaald (met XM eromheen) en wordt volgende week overgezet door de garage.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bij mijn XM heeft het vervangen van de pomp niets geholpen. Men tast nog steeds in het duister , hoe kan de airco het dieselsysteem beinvloeden??
Dank Martin
Als de airco aanslaat, doet ie het toerental iets zakken, door de plotse hogere belasting van de aircopomp.
Als het toerental net op dat moment ook wat wiebert in de lagere regionen wordt ie plots wel erg laag en slaat de motor af.
Vervangen van de pomp is helaas geen garantie. Mijn XM had problemen met de pomp (echt slecht starten, nare geluiden bij optrekken, veel rook etc.). Andere pomp, die ik zelf draaiend heb gezien, zonder problemen, erin laten zetten en na 3 maanden weer allerlei haperingen in stationair dus, dit maal. Verstuivers, sensoren, alle rotzooi al vervangen voor de eerste pompwissel. 1 maand goed gedraaid en daarna weer shit.
Nu ligt er weer een vervangende pomp te wachten dus nu hopen op langer soelaas.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)