Vorige week mocht ik mij weer verwennen van de vrouw. Op zoek naar een mooie Xantia voor de winter zeiden mijn beide zoons dat ik toch maar voor nog een Xm moest gaan, nummer 3 dus. Ze hadden een mooie gezien. Die had ik voor mijn vakantie ook gezien in België maar was voor mijn neus weggekaapt, gelukkig door een andere liefhebber van de Xm. Zaken gedaan dus.
Vandaag is hij door de "post" bezorgd. Keurig op een mooie oplegger, vervoerd door Marvin's Trade & Hands. Kosten vielen alleszins mee, ik kon er zelf geen autotransporter voor huren.
Dat wordt deze winter dan toch weer afzien in een Xm, zal maar weer wat extra bussen tectyl op de kop tikken en de oudste van het stel weer rijdbaar maken.
Ja joh... gewoon nog een XM erbij. Waarom niet Mooi wagen zo te zien. Ook weer een 16V ?
__________
Crepuscule
Yep, een prestige. Inderdaad een mooie auto van eerste eigenaar met nog geen 100.000 km op de teller en dealer onderhouden. Mooi toch? Nu nog even een kenteken gaan regelen. ik zal dit weekend nog wel wat foto's maken.
Zoals beloofd zou ik dit weekeinde met wat extra foto's komen van de nieuwe aanwinst. Vandaag was een mooie dag om haar eens goed te onderzoeken en als eerste prio kijken naar roest. Aangezien de av=chterkant van de auto het makkelijkst bereikbaar is, daar maar de start mee gemaakt. Bumper eraf, binnenschermen eruit, reservewielbak gedemonteerd en alles wat verder nodig was losgehaald. Verrassend hoe weinig roest er zat.
Natuurlijk heb ik een big smile getrokken na het zien van dit ontblote deel van madame en heb ik na overlegging van de nodige euro's weer een aantal spuitbussen tectyl op de kop getikt, met slangetjes om ook het inwendige aan te pakken. Eerst flink de hogedrukreiniger erop, lekker laten drogen en daarna aan de slag. Het was er moet ik zeggen ook een uitstekende dag voor.
Helaas was zoonlief Matthijs vandaag niet present om mij te ondersteunen, hij vond een schaatstraining dit weekend in Leeuwarden belangrijker. Keuzes maken noemen ze dat. Hij komt verderop in de week og wel aan de bak want dit is alleen nog maar de achterkant.
Bij de auto had ik ook een stel lichtmetalen wielen, door sommigen worstjesvelgen genoemd, Monte Carlo's dus. De velgen zijn in nieuwe staat en niet onbelangrijk, er zitten splinternieuwe banden op. Zodra ik klaar ben met de anti roestperikelen ga ik ze onder de auto zetten, zal wel mooi staan. Heb ik 3 Xm's met 3 verschillende soorten lichtmetaal eronder.
Komende week ga ik ook de rest van de auto maar onder handen nemen. Daarna wordt het eens tijd om een kenteken aan te gaan vragen. Ik zit nog te dubben of ik dat op afspraak doe of dat ik vroeg in de ochtend gewoon naar de RDW rijd, er zijn ergere dingen om over na te denken. Vanmiddag heb ik lekker de boel weer in elkaar gezet en het resultaat was feitelijk dat er niets veranderd is aan de dame, ze is alleen wat zwaarder geworden. Volgende week verder.
Goed bezig. Wat voor interieur zit er in?
__________
Crepuscule
Ochtendje vrijpakken, zorgen dat je alle papieren hebt en een ééndagskenteken, half 8 voor de deur van de RDW staan; dan ben meestal ergens in de top 10, dus voor 10 uur weer klaar.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Frank, niet zo'n mooi alcantara interieur als bij jou maa gewoon stof met spierbediening op de stoelen, Verder doen alle knopjes iets in-of uitschakelen, alles werkt.
Marc, bedankt voor de tip, het schijnt in Nieuwegein vaak druk te zijn dus ik twijfel nog maar ik denk dat ik binnenkort gewoon de gok waag.
Als je nog een leuk lederen interieur zoekt: ik heb nog wel het één en ander staan voor niet al te veel.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Leer doet pijn aan mijn gevoelige billen als het warm is dus ik houd het maar bij het stof dat er nu in zit.
Vandaag weer lekker aan de klus geweest, nu de voorkant onder handen genomen. Bumper eraf, binnenschermen eruit en de hogedrukreiniger weer het nodige werk laten doen. Bij de dorpels zat een aardige klets modder, hard en droog. Na het afspuiten bleek het hartstikke schoon te zijn, geen roest en geen andere vuiligheid.
Geweldig toch? Ook aan de voorkant was er niks van roest te bespeuren, dat heb ik wel eens anders gezien.Zelfs de bumperbevestiging in de bumpers waren helemaal roestvrij. Snel wat tectyl overheen gezet en lekker in het zonnetje in laten trekken.
Onder de radiateur op de bovenkant van het subframe zat wel wat viezigheid. Voorlopig heb ik dat weggehaald met een grof schuurpaier maar tezijnertijd zal ik de radiateur demonteren en ook daaronder de viezigheid weghalen. Het was trouwens meer vliegroest dan echt diep ingevreten plekken. Even schuren was voldoende.
Inmiddels is de dame 3 kilo aangekomen, alleen door de achterzijde en de voorzijde te bewerken. Ach ja, een dame op leeftijd heeft gewoon wat meer make up nodig om de avonden goed door te komen. In de loop van volgende week pak ik de dorpels nog aan met de roestbeschermende vloeistof en pak ik ook even de deuren aan. Daarna ga ik naar de RDW, zal ergens half september zijn.
Voorlopig houdt dit mij even lekker van de straat (of juist op de straat), in ieder geval ben ik lekker bezig en val ik vrouw en kinderen niet lastig in het weekend.
Afgelopen maandag om 07.00u bij de RDW in Nieuwegein, ik was nr 13! Een gezellige ochtend, dat dan weer wel. Voor mij een liefhebber die een BMW Z3 coupe uit Duitsland had gehaald en achter mij een pensionada die na verkoop van zijn autobedrijf af en toe nog een keuring deed voor de koper van zijn bedrijf om hem te helpen. Zo kom je de ochtend wel door, zeker met het mooie weer van maandag en wanneer iedereen buiten staat. De keuring stelt weinig voor, het verbaast mij dat dit ruim €100,= moet kosten, formuliertjes afleveren, even kijken naar de auto, even kijken in de computer en klaar. Nog geen 10 minuten werk in totaal. Welkom bij de rijksoverheid, hier kunt u uw geld kwijt. Maar ja, niet geklaagd, na het deponeren van de aangifte BPM lekker naar huis gereden. Paar dagen wachten en ja hoor, donderdag rolde de kentekencard in de brievenbus. De apk is nog even geldig, komt over een paar maanden wel.
Vandaag weer even lekker geklust, stalen velgen er onderuit en de bijgeleverde Monte Carlo' s gemonteerd. Vorige week heb ik die aan de binnenkant al onderhanden genomen, altijd wel jammer dat lichtmetaal aan de buitenkant opgeknapt wordt en de binnenkant van de velg vergeten wordt. Gelukkig alleen maar een hoop vuil en een paar kleine verweerde plekken dus dat was te behandelen zonder de banden te demonteren. Een beschermend laagje over gezet en nu bijhouden. Het resultaat mag er zijn. Deze week even kentekenplaten bestellen met mooie opgelegde letters en bij de volgende magazijn openstelling de kentekenplaathouder meenemen, reclame maken voor de club en de nummerplaten monteren. Dan is deze dame weer redelijk af en kunnen we er van genieten.
Nu nog op zoek naar een uitlaatspruitstuk voor een van mijn andere dames, de winter Xm. Wanneer iemand die heeft liggen van een 2,0 16V, even een seintje geven.
Een update. Vanochtend was ik voor mijn werk in Rotterdam, rij de parkeergarage uit en word gebeld foor mijn zoon. Pa, je voorkant van de Xm is er net afgereden. Sta je keurig geparkeerd in een parkeervak, is er ruimte genoeg om een klein voetbalveld aan te leggen, parkeren ze een bus naast je auto en rijden ze achteruit het vak uit onder medeneming van je bumper. Hoezo ik heb mijn rijbewijs? Was een busje van zo'n sneldienst pakketbezorging hier in de Lopikerwaard. Zoonlief even geinstrueerd en gelijk de verzekering gebeld, nog zo'n ouderwetse waar je lid van bent met een kantoor in het dorp en toevallig nog geen 50 meter bij mijn auto vandaan. Een van de medewerkers, Marco, is gelijk naar mijn zoon toe gegaan om hem te helpen bij de afhandeling. Chapeau, daar betaal je misschien 10 euro per jaar meer voor maar dan weet je ook wat je terug krijgt.
Vanuit Rotterdam naar huis gereden en de schade gaan bekijken. Gelijk even gaan zoeken naar onderdelen, de bumper, grille, mistlamp en stadslicht zijn in ieder geval overleden. Gelukkig geen schade aan het plaatwerk, echt alleen de kunststof delen. Vanmiddag ben ik gebeld door de eigenaar van het bedrijf met de vraag of we de schade onderhands af kunnen doen. Hij zal wel last van verhoogde premies hebben door de schades die gereden worden. Ik ben even op internet aan het kijken geweest voor nette onderdelen in de kleur (helaas niet in het magazijn weet ik), duur dus. Morgen ga ik kijken naar een complete auto en zien of ik een deal kan maken met de eigenaar van het busje. Ik ben benieuwd.
Wat ik niet begrijp is dat wanneer er alle ruimte is om een partijtje voetbal te spelen, mensen precies naast je gaan parkeren en dan wel zo dicht op je auto dat er in een onoplettend moment een flinke schade aan gereden wordt. Het zal wel aan mij liggen. Ik heb zoiets ook eens in Tiel gehad, compleet lege parkeerplaats en komen er twee mutsen aan die hun auto op 20 cm van de mijne zetten en bij het uitstappen hun porties in die van mij parkeren. Dan stel je ze een serieuze vraag en krijg je als antwoord dat ze er mogen staan en je auto toch maar een oud ding is. Geweldig dit soort mensen.
.
Tsss, dat is balen, Tja bumper, grille, verlichting. Je moet het allemaal weer zoeken, aanschaffen, in de juist kleur laten spuiten want het is nooit meer zo mooi als op jouw praktisch nieuwe XM.
Qua parkeren zet ik mijn auto altijd in de verste hoek van de parkeerplaats zodat de kans klein is dat er iemand naast me gaat staan. Wat extra lichaambeweging is op zich ook niets mis mee.
__________
Crepuscule
Dat is flink balen Bram.
De tijd die je er aan moet besteden om alle onderdelen weer bij elkaar te krijgen worden eigenlijk nooit betaald en al gouw komt de verzekering met een krappe total loss prijs.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Hoe gaat het hier nu mee Bram? Heb je de boel al gerepareerd?
__________
Crepuscule
Nee, nog niet. Het ligt bij de verzekering. De eigenaar van de bedrijfsauto wilde het onderhands regelen, ik gaf aan dat het geen probleem was, noemde het schadebedrag en dat vond hij hoog. Vervolgens wilde hij dat laten checken bij het schadebedrijf waar ik geweest was. Afspraak gemaakt en de volgende dag gegaan, daar werd mijn verhaal bevestigd waarop gereageerd werd dat het ook op een andere manier gerepareerd kon worden omdat het geen nieuwe BMW 3 serie was, toen had ik hem aardig hangen dus verzekeringswerk.
Ik die middag naar de verzekering en het schadeformulier door laten sturen. Belt hij me later op dat hij het alsnog onderhands wil regelen want hij had contact gehad met zijn verzekering en die had hem geadviseerd om het niet via de verzekering te spelen. Ik was er klaar mee en heb de goede man verteld dat hij die informatie ook vooraf in had kunnen winnen, dan was alles geregeld.Kortom, de rechtsbijstandverzekering van mij heeft hem opgepakt, de expert is al geweest en nu de rest nog. Het is een rijdbare schade met alleen kapot kunststof dus ik laat pas repareren wanneer het geld binnen is, even afwachten dus. Ik hoop dat er een beetje vaart achter zit, de spullen zijn al binnen.
Dubbel niet leuk op deze manier, maar van mij had hij ook het heen en weer kunnen gaan genieten. Hopelijk een snelle afwikkeling.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Een Citroën XM is meer waard dan een BMW 3. Wie schade maakt moet daar voor bloeden ! en zeker niet uit de hoogte doen, zo'n is nog geen Ferrari.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Helemaal gelijk Aad maar leg dat maar eens uit. Vandaag goed bericht gehad van de verzekering, het schade bedrag is overgemaakt naar onze rechtsbijstand, binnen enige dagen staat het op onze rekening. Kan ik aan het werk. Zodra we in ons nieuwe huis zitten ga ik eerst eens twee auto's laten taxeren, ik heb nu gezien hoe snel het gebeurd kan zijn met de voiture.
Onlangs is er weer een bij gekomen, een break uit 1998. Het eerste jaar heeft deze bij de importeur rondgereden, na een jaar bij maar 1 eigenaar. Weinig kilometers en complete onderhoudshistorie erbij.
Inmiddels rijden we er een paar weken naar tevredenheid in rond maar ikben wel wat liefde gaan geven. Na controle van de onderhoudspapieren heb ik een klein plan getrokken om de auto wat aandacht te geven. Aan de achterkant was ze vrij stug dus twee nieuwe veerbollen gemonmteerd ondabks dat de oude er nog niet zo lang onder zaten. Verder de remmen open getrokken en v oor nieuwe schijven en remblokken erop. De schijven zaten zo vast als een huis, tijd geleden dat ik dat meegemaakt heb.
Tot slot ook nog maar even de LHM ververst, dat was hard nodig, De olie was aardig zwart en het voorraadvat en filter konden wel een schoonmaakbeurtje waarderen. Natuurlijk heb ik de remleidingen meegenomen dus ook de remzadels hebben weer vers groen achter de remzuigers. Kortom, mezelf nuttig gemaakt in de kerstvakantie.
Op naar de volgende klus, ik heb nog een Xant waar ik deze week de ditributieriem van moet doen dus er ligt nog wat te wachten. Ook een 2 liter 16 klepper maar iets minder ruimte dan bij de Xm.
Overigens, wel gezellig om samen met je zoon bezig te zijn, hij aan de V6 van hem en zijn broer.
Klinkt als een mooie kersttraditie !! Ik heb ook 2 zoons dus dat ga ik ook intoduceren hier in huis
__________
Crepuscule
Had ook nog wat velgen liggen die een opknapbeurt nodig hadden. Ooit gekregen. Een mooi klusje ook deze vakantie maar je hebt wel eer van je werk. Ondanks de kleur zijn de velgen in een opmerkelijk goede staat, geen schades en geen oxideplekken. Alleen de kleur eraf halen en glad maken is al een hele klus.
Het is ook echt glad maar het is dan ook niet het eerste setje dat ik doe. Wel heb je met geoxideerde of beschadigde velgen veel meer werk dan met dit. Kwestie van afbijt gebruiken, niet te lang laten zitten en goed spoelen en daarna schuren. Geduld dus.
Welke barbaar heeft die kleur op die velgen gespoten?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dat grijs of dat rood?
We kunnen het niet laten. Matthijs zag er een staan in Frankrijk, niet om de hoek maar bij St Tropez in de buurt. 2 Liter 16 klepper en volgens de beschrijving een Harmonie uitvoering. De foto's gaven mij een andere indruk en bij aankomst bleek dat ook te kloppen. Een kale als deze heb ik nog nooit gezien. Geen leeslampjes voorin en achterin, in de rechter zonneklep zit geen klepje voor de make up spiegel, hoofdsteunen achterin niet verstelbaar enzovoort. Wel zit er een airco in en een radio met stuurbediening. Lijkt me net als bij de Xantie een X uitvoering en dus geen SX. Kilometerstand 42285 bij aankoop. 22 Jaar in één familie geweest. We zullen voor de volgende AE een stukje schrijven want het contact, het verblijf en het ophalen waren wel een heel aparte ervaring.
Tsss, nu moet je zo langzamerhand wel een extra etage bouwen op je garage
Maar mooie wagen hoor. Hoe heb je die naar Nederland gekregen?
__________
Crepuscule
De Xant is weg dus er kwam weer plek vrij. De vorige eigenaar was zo vriendelijk om de overschrijving op 24 juni in te laten gaan zodat ik op zijn verzekering Frankrijk door kon komen. Ik ben dus samen mat Sandra die kant op gegaan en hebben in Frankrijk achter elkaar aan gereden. Leuk gezicht want een Xm kom je dus echt niet meer tegen. In Luxemburg zijn we opgepikt door Laurens en Matthijs met een oprijwagen daar is de lady op gezet en zo zijn we verder gegaan. Sandra gaat een stukje schrijven voor de AE want wat ons daar overkomen is, is echt apart.
Je maakt ons wel nieuwsgierig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's