Allereerst Hallo!
Ik ben sinds vrijdag een XM rijder geworden! Mijn daily driver was tot vrijdag een GS uit 79 (net als ik) en in de schuur verwelkomt een hele leuke HY me steeds. BX break, Dyane zijn reeds de deur uit. Ik heb wel iets met Citroens geloof ik :) . Tot zover.
De XM is er een uit aug 2000 dus een latertje. Het is een straight forward 2.0 / automaat / climate / geen leer. Hoewel ik eigenlijk toch wel voor een 2.9 V6 wilde gaan leek me na het doorspitten van dit forum me dat minder verstandig als eerste XM kennismaking.
Hoewel de XM boterzacht rijdt en superfantastisch is kwam ik er na de koop achter dat de centrale vergrendeling totaal koekiewoekie is. Wellicht kan iemand me adviseren op een paar punten. Ik heb overigens een sleutel met 1 knop, dus geen supervergrendeling (toch?)
1. de deur RA wil helemaal niet meer open, niet van buiten en niet van binnen. Hoe kan ik dit het beste benaderen?
2. de deur LV werkt alleen op de sleutel. Knopje op sleutel laat wel geluidje horen in deur, maar geen slot open/dicht. Met sleutel deur open/dicht heeft geen gevolg voor rest van de deuren.
3. de deuren RV, RA, LA reageren wel op knopje sleutel maar gaan alleen open. De sluit functie geeft wel geluid in alle deuren maar ze gaan niet op slot.
4. als de deur LV van het slot is en ik druk het knopje op de deur RV naar beneden gaan de andere deuren niet mee. Na een seconde of wat floept het knopje dan weer omhoog
5. de knipperlichten en binnenverlichting werken zoals beschreven in het boekje.
6. de deur RV kan niet van buitenaf met de sleutel open/dicht, je voelt dat er 'loos' gedraaid wordt, alsof er iets niet gepakt wordt.
7. er is geen verschil tussen de dunne reservesleutel of de dikke knoepertsleutel bij de deur RV
De vraag is nu wat het beste aanvalsplan is.
Mijn vermoeden is dat er zowel een paar mechanische problemen als electronische problemen zijn, en dat ik het beste kan beginnen bij de deur LV om die open te maken en te kijken of het mechanische deel goed werkt. Maar verder..?
Alle tips welkom!
Ik zou maar eens beginnen met het controleren van het Kiekertkastje onder het handschoenkastje. Het is een grijze of zwarte langwerpige module en die stuurt de deur sloten aan. Deze kiekert zit aan een bruine stekker met 9 of 10 polen.
__________
Crepuscule
Ik ga even kijken of het helpt om de kiekert los te halen en evt. met contactspray te behandelen.
Tips om de deur RA te fiksen, die nu helemaal niet meer open wil?
Net gesproken met de vorige eigenaar, die gaf aan dat het hele systeem een week of wat geleden nog prima werkte. Inclusief deur RA. Hij noemde dat alleen de achterklep soms niet goed op slot ging, maar verder stapten de kinderen links en rechts gewoon in.
Dus toch vast de kiekert. Last van een Koude Kiekert
Even de föhn 5 minuten op het slot?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Klinkt me bekend in de oren: mijn break heeft - zeker sinds 't is gaan vriezen en sneeuwen - ook last van spokende electronica. Ze staat inmiddels bij de garage in Leerdam voor nadere inspectie, want zelf heb ik er absoluut geen kaas van gegeten.
allemaal vocht en slechte contacten
Duurde even maar dan heb je ook wat :)
De kiekert bleek de boosdoener te zijn. Ik las ergens op dit forum over het doorsolderen van contacten op de printplaat van de kiekert. Dat heb ik gedaan (was minimaal zichtbaar gecorrodeerd) en toen werkte de CV weer tiptop.
De rechterachterdeur ging spontaan weer open.
Alle deurpanelen eraf gehad en alles in het vet gezet, ging hier en daar best zwaar.
Probleem opgelost!
Nu nog een zeverende drukregelaar reviseren. Heb al reserve exemplaar liggen met vrij frisse voorraadbol dus die maar eens schoonmaken een dezer dagen en kijken wat er allemaal aan gereviseerd kan worden.
Top! Mooie bevredigende klusjes zijn dat ;-)
__________
Crepuscule
Bij mij wil de deur LA niet meer open. Niet met CV en ook niet met de "open rn opslot" knop. Deze komt maar 2/3 omhoog en ook niet met de "deur open" knop aan de binnenzijde. Dit lijkt me meer iets mechanisch. Krjjg je het deurpaneel eraf met de deur gesloten? Hoe te demonteren?
Met vriendelijke groet, Edwin
Het zijn maar 2 schroeven bij de acherdeur, onder de handgreep, bovenin en achter de knoppen. Het lastigste is om dan een goed klap omhoog te kunnen geven, maar zou kunnen.
Lukt het ook niet om m van slot te krijgen als je het knopje "open en opslot" eruit wurmt en met een tang aan het losse stangetje omhoog trekt?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vandaag ging de LA deur een keer wel open dus het zal toch wel een slecht contact zijn.
Met vriendelijke groet, Edwin