Hallo,
Ik ben nieuw op het forum, momenteel rijd ik nog Xantia, maar de wens is om over te stappen op een XM break, vandaar mijn aanmelding hier.
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum, momenteel rijd ik nog Xantia, maar de wens is om over te stappen op een XM break, vandaar mijn aanmelding hier.
Welkom Blauwwinde. Heb je al een break op het oog? Zoek je een specifiek model /motor ?
__________
Crepuscule
Ik had een op het oog maar iemand was me net voor, had alles gecheck wil afspraak maken voor bezichtiging en toe had iemand anders dat al gedaan.
Ik denk aan een 2.0i 16v zonder turbo omdat die zo dorstig zijn.
verder nog aan het rondkijken, wil natuurlijk geen barrel, en mijn xantia is in prima conditie dus ook geen echte haast.
Het is of een 16v of een turbo. (een 16v met turbo zou wel gaaf zijn trouwens ;-) Ik heb toevallig beide en merk nagegnoeg geen verschil in het verbruik. Er staat een op Marktplaats zag ik
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1204691701-citroen-xm-2-0-i-16v-break-1997-groen.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=10
__________
Crepuscule
Die had ik willen kopen maar tijdens de technische vragen kwam er een beller tussendoor die gelijk een afspraak maakte om hem vandaag te bekijken. Die heeft hem gelijk meegenomen.
Moet dus opzoek naar een andere nette break, evt berline maar voorkeur is toch wel een break.
Deze staat er ook op: al een tijdje. https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1132315127-citroen-xm-2-0-i-sx-16v-break-automaat-1995-grijs-nw-apk.html
Of als je niet terugschrikt voor importeren: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=244452157
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die rooie is wel een mooie ...
__________
Crepuscule
Bedankt,
MP en Autoscout zijn bekend bij mij, die duitse site niet en ik zal het in de gaten houden.
Importeren is niet uitgesloten maar dan moet het financieel wel leuk blijven.
Mijn voorkeur gaat naar een Zwarte Break van 98 of later met een 2.0i 16V evt,V6 met LPG onderbouw. Uiteraard zijn andere kleuren niet uitgesloten.
Kan iemand mij vertellen wat de effectieve lengte van de kofferbak is van een Berline? Ik wil de kinderwagen er in de lengte in kwijt kunnen. (dus niet de lengte op vloerniveau maar zeg op ca. 20 cm hoogte.
Marc,
Enig idee wat de bijkomende kosten zijn bij een import?
Mijn Turbo CT komt uit België. allereerst moet je de wagen naar Nederland halen. Daarna moet je een eendagskenteken en verzekering regelen en de auto door de RDW loodsen. In 2014 kostte mij dat dacht ik ca. €150,-
Het meest lastige is dus de auto naar Nederland vervoeren. (Eerlijk gezegd zou ik 'm gewoon zelf de grens over rijden. Geen brokken maken natuurlijjk ;-)
__________
Crepuscule
Als je hem uit Duitsland zou halen kun je bij het duiste rijksdienst voor het wegverkeer (strassenverkehrsamt) die in nagenoeg elke grote plaats wel een kantoor hebben een tijdelijk kenteken kopen inclusief verzekering voor maximaal 5 dagen. geef dan wel aan dat het een exportkenteken moet zijn, ze hebben daar namelijk verschillende soorten in. Er zit wel een haakje aan, normaliter mag je als Nederlands ingezetene in Nederland niet in een buitenlands gekentekende auto rijden, daarmee ontduik je namelijk belastingingen (bpm) Maar als de afstand te overzien is dan zou ik het gewoon doen, de bpm is er per slot van rekening toch al af.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dus behalve de keuringskosten en verzekering/kenteken komen er geen extra kosten bij als bpm? mits de auto in orde is natuurlijk.
Is er ergens een goede rekentool mbt rdw kosten en bpm?
Op deze manier is Duitsland ook een optie, mits net te ver natuurlijk.
Ps. een witte staat ook hoog op het wensenlijstje m.b.t. de kleur.
Welkom hier, sucses met de break zoektocht, de mijne is te koop maar daar zoek je niet naar(berline)
Toch zou ik graag de effectieve afmetingen van de koffebak van een berline weten, als de kinderwagen er in de lengte in past is dat ook een optie en dat vergoot de markt aanzienlijk.
Lees dit draadje maar ff http://www.xmclub.nl/forum/even-voorstellen-en-gelijk-een-vraag
__________
Crepuscule
Die 97cm heb ik eerder gezien maar is dat aan de bovenkant van de rugleining of op de vloer gemeten??
Onze kinderwagen blijkt toruwens toch 100cm 9op de vloer nodig te hebben, dus valt de berline helaas af.
Maar bedankt voor het meedenken.
De achterbank van de Break gaat wel vrij schuin naar achteren. Ik denk dat je 20 cm boven de vloer al minder dan 1 meter overhoudt naar de klep. In de breedte heb je dan wel weer meer ruimte dan bij een Berline.
De kosten voor import waren dacht ik € 110 (november 2016). Eendagskenteken is gratis. Hiermee mag (en moet!) je naar de keuring. Of je moet een niet-Nederlander laten rijden in de auto met buitenlands kenteken. Probleem is dat in D de kentekenplaat nodig is de auto daar af te melden. Moet je alleen de auto nog verzekeren voor de heenrit naar NL (kan op VIN nummer bij (nog) gebrek aan NL kenteken) en op de dag dat je de RDW gaat bezoeken. Omdat dat laatste vaak kort op de ingebruikname zit, kan je de gewone autoverzekering gewoon op die dag laten beginnen. De transportrit zou ik even overleggen met je verzekeraar. Doen ze meestal niet moeilijk over (althans de mijne niet).
Je moet de auto hier ook nog APK laten keuren (of de duitse TUV moet door de RDW worden overgenomen). Daar zijn dus ook nog kosten aan verbonden. Verder qua BPM bij auto's > 10 jaar oud geen kosten. Je moet wel een hele aangifte hiervoor invullen, voordat je het kentekenbewijs krijgt. Vergt enig puzzelwerk mbt catalogusprijs en zo. Maar aangezien je toch afprijst naar 0% kan je hier alles ook wat minder nauwkeurig invullen natuurlijk.
Ik heb het kentekenprobleem met ophalen opgelost door een bevriende garagist te vragen om met zijn groene platen op de auto hierheen te rijden. De auto is toen helemaal nagekeken en APK klaar gemaakt voordat de RDW officieel ging invoeren. Toen met eendagsplaten naar de RDW gereden en weer terug. Moet ie tussendoor wel op eigen terrein staan en niet op de straat, natuurlijk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bedankt voor alle info,
Omdat de break 255mm langer is en de wielbasis gelijk is,ga ik er vanuit dat de koffebak ook ongeveer 255mm langer is dan de 970 van de Berline. daarmee schatte ik de break op ca,1.22 op vloernivea.
denk je dat ik er ver naast zit? Aan de andere kant wat in een XM break niet past pas nergens,
Anders pas je toch gewoon ff in een berline, weet je het gelijk
Heb iets meer dan een meter nodig, het boekje vn de XM zal echt niet minder opgeven dan er in past lijkt me, helaas heb ik geen kennissen met berline om te passen.
Misschien dat ik van de week even bij een garage langs ga waar er 1 te koop staat en met de rolmaat even meet.
Wij deden dat vroeger ook , maten op papier daar kun je niet altijd alles van zeggen, ik ging eerder met de kinderwagen naar een dealer en dan gewoon passen.
Ik klapte de kinderwagen gewoon in
__________
Crepuscule
Je kan hem ook dwars zetten
Goh dat ik daar nog niet aan gedacht had..... .
Je ruimtelijk inzicht is vast ver boven gemiddeld
Na jaren van studie komt het er eindelijk een keer uit
Inmiddels heeft de Xantia er de brui aan gegeven en moet ik dus versneld een andere auto (break of berline), maakt het voor een XM 2.0 16v veel uit of deze van 1997 of van 1998 is?
De motor is gelijk maar er is wel een update geweest meende ik. (als leek)