Heeft iemand een idee hoe er water in de kofferbak van mijn XM 2.0i 16V 1997 kan komen. Ik had last van beslagen ramen en vanavond ontdekte ik wat de boosdoener is. De mat in de kofferbak is met name in het midden erg nat. Zou het misschien kunnen liggen aan de afvoergootjes welke misschien verstopt zitten ? Wie heeft hier ervaring mee. Het is erg vervelend en gevaarlijk met beslagen ramen rijden.
Ik hoor graag van jullie.
Heb het zelf nooit aan de hand gehad,maar is volgens mij een bekend probleem: vocht in de achterbak. Iets met afvoer van regen via de rubbers of zo. Komt vast nog wel een reactie van iemand die van de hoed en de rand weet. Of anders even zelf zoeken hier op het forum.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Achterlicht(en) kan heel goed, vergeet niet dat de rubbers van de afdichting ook al 20 jaar oud zijn........
Beste manier om uit te zoeken waar het langs loopt is, bank plat, jij in de kofferbak met een zaklamp, en een ander met de tuinslang (geen harde straal maar een sproei/douche straal) op de achterkant, systematisch van bumper naar het dak werken dak werken..
Oh ja en links en rechts boven in de klep zit nog een kabel doorvoer rubber, die zou het ook kunnen zijn. Niet aan gaan lopen wrikken, vaak zijn de elektra kabels daar zo droog en oud dat ze spontaan knappen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb je een dakraam?
Dan zou het goed en losse aansluiting onder (eigenlijk boven) je hemel kunnen zijn.
Zit de rubber dan de acheterklep goed? Achterlichten kan, maar is niet erg waarschijnlijk.
Laatste mogelijkheid zou ook de 2 kapjes op je dak kunnen zijn achteraan, zit de kit daarvan nog helemaal goed?
Op een oude discussielijst van Yahoo (XMNL, forum avant la lettre) werden ook nog rubbers van zijramen genoemd, waarlangs het zou kunnen lekken; langs de sluitrubbers van de klep zelf en evt spatwater via de schroef van de reservewielbak.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Lees het topic op cifo maar eens door , ...
Heeft mij iig geholpen om de lekkage op te lossen.
http://www.citroenforum.nl/forums/viewthread/187087/P30/#1850505
In de buurt van de scharnieren wil de kit nog wel eens uitdrogen. Kijk daar eerst eens naar. Verder de rubberrand even nalopen rondom. Zodra daar wat tussen zit heb je ook vrij snel lekkage
__________
Crepuscule
waar loopt het darmpje van de achterste sproeier eigenlijk? Ik heb eens een natte koffer in mijn Golf gehad omdat daar een koppelstukje was gesprongen (nadat ik hem met de perslucht had schoongeblazen :-) )
Aan de bestuurderskant.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
achter de bumper is een opening voor draad invoer bij mij lekte het hier.
Effe bekleding los halen dan zie je profiel gaten in de achter balk, als daar water ligt dan weet je genoeg.
Ik heb een tijdje geleden nog een Xm gekocht en deze heeft ook last van incontinentie in haar achterste.
Heb de mat eruit gehaald en zag dat ter hoogte van de achteras de wagen lekt bij de twee zwarte afsluitdopjes in de bodem en er naast.
Daar zitten wat kitranden en een klein gaatje wat helemaal niet was dichtgekit. Aan beide zijde.
Deze gekit maar nu is het beter maar nog steeds niet goed. Er ligt met name links achter in de wagen in de hoek water.
Zelf denk ik dat het niet van boven komt bij de klep want dan zou toch ook de bekleding aan de zijkanten nat zijn?
Doordat er geen mat nu in ligt zie je in de buitenste sleuven en de binnenste sleuven van de bodem water liggen.
Maar wat kan het dan wel nog zijn?
Groet,
Mark
Hoi Mark,
Lijkt verdacht veel op het probleem wat ik had. Kijk maar eens naar het rubber van het linker achterlicht. Bij mij was dit het probleem.
Groet,
Marco
Sinds de recente regenbuien van de afgelopen natte weken viel mij op dat de mat van mijn kofferbak weer doorweekt was. De achterruit was ook permanent beslagen. Vandaag had ik een middagje vrij en omdat het komende weekend mooi lijkt te worden ben ik maar eens op zoek gegaan naar de bron van deze wateroverlast.
Om te beginnen heb ik eerst de mat eruit gehaald en in de tuin te drogen gehangen. Als ik de achterbank omhoog klap, staan daar ook wel flinke plassen inclusief roest. Het was alweer ernstiger dan gedacht.
Ik vermoedde dat het water langs de rubbers in de auto drupte. Een tuinslang op de auto zorgde voor wat water maar de auto bleef droog !! Toen bedacht ik mij dat ik de auto in de hoogste stand heb gezet. Mogelijk was dat van invloed want als de wagen normaal geparkeerd staat in een regenbui dan is dat in de normale rijstand en zakt de achterkant naar verloop van tijd wat naar beneden. Nadat ik de wagen in de rijstand had gezet en ik even op de trekhaak was gaan staan, zag ik in beide hoeken opeens plasjes ontstaan. Maar de rubbers bleven droog.
Daarna besloot ik de binnenbekleding eraf te halen. Aan de linkerzijde zag ik aan de binnenzijde van de bekleding een duidelijk roestspoor en ik zag water uit een tuitje druppen. Bingo! Daar komt het de kofferbak binnen. Aan de rechterzijde zag ik geen roestspoor maar als ik even kort in de achterbak ga zitten loopt ook daar water uit dat tuitje. Toch leek het water meer vanuit de hoeken te komen en veel ook!
Daarna ben ik water gaan spuiten in de afwatering langs de achterklep. Ik begon bij het laagste randje maar alles bleef droog. De kit daar heb ik er al eens eerder in gesmeerd dus daar komt het niet binnen. Ook de rand bovenaan lijkt dicht te zijn. Pas als het water midden op het dak naar de zijkanten stroomt begint het tuitje te druppelen. Het lijkt er dus op dat het bovenaan de C-stijl ergens tussen het plaatwerk komt en dan een eind verder binnenin de schuine rand de kofferbak in loopt. Dit komt precies overeen met een verhaal dat ik eerder heb gehoord.
Hierboven bleef het nog droog
en als ik hier sproei begint het tuitje 1,2 meter verder opeens te druppen
Tot zover mijn bevindingen voor vandaag. Ik heb dus een vermoeden waar het begint maar nu moet ik er nog wat beter zicht op krijgen en het oplossen. Ik wil aan de buitenkant uiteraard geen schade veroorzaken dus moet nog ff bedenken hoe ik dat moet aanpakken.
__________
Crepuscule
Nou ik heb het denk ik gevonden. Het water loopt van het dak in de gaatjes voor de dakdrager en komt er dan in de kofferbak achter de bekleding weer uit. En dat gaat best heel hard.
In mijn geval had deze XM 12 jaar bij een garagebedrijf buiten gestaan. Toen ik 'm net had gekocht stond ie helemaal vol water. De hele kofferbak en alle matten tot aan het dashboard toe waren volledig verzadigd. Het begon dus bij deze gaatjes...
__________
Crepuscule
En nu de gaatjes afdichten. Wijnkurk op maat snijden?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb er boutjes ingedraaid. Dik in de kopervet uiteraard.
__________
Crepuscule
Nou ik had te vroeg gejuicht. Doe ik wel vaker want gisteren kwam ik tot de ontdekking dat alles weer nat was. Maar omdat ik toch het vermoeden heb dat alle problemen op het dak ontstaan ben ik gisteren de rubbers maar eens gaan aanpakken. Die horen, aan de plakresten te zien, gewoon aan het dak vast te zitten. Bij mij zaten ze van voor tot achter los. Behalve de laatste 5 cm tussen dat losse stukkie boven de c-stijl. Daar het ik het even voorzichtig losgeseneden. Het was allemaal erg vies en nattig.
Dit kan natuurlijk nooit goed zijn. Het water loopt er achterlangs en kiest een eigen route.
Een verse kitlaag....
Nu maar even niet meer juichen maar even rustig afwachten of het droog blijft. Er valt vandaag wel aardig wat water, dus we gaan het zien...
__________
Crepuscule
Ik ga nog weer even verder met mijn monoloog. Vanochtend weer water in de kofferbak. Ik heb daarom nu de achterlichten eruit gehaald. In het rechter-achterlicht stond water en het rubber was erg vies. Aan de sporen was goed te zien dat daar water door naar binnen liep.
ff de boel goed schoongemaakt, en een dikke laag kit ertussen
Het linker achterlicht was ook vies en lek maar minder dramatisch. Het lijkt er nu op dat aan de rechterkant het water door het achterlicht naar binnen komt en aan de linkerkant via een combinatie van het dak / c-stijl en achterlicht. Wordt vast wel weer vervolgd....
__________
Crepuscule
Na de enorme hoeveelheid regen vanacht kroop ik met enige scepsis in de XM vanochtend. Dit keer via een achterportier zodat er geen water vanaf de klep in zou druppelen en voor verwarring zou kunnen zorgen. En weer werd ik verrast vanochtend want de kofferbak was helemaal DROOG.
Ik waag mij aan een voorzichtige conclusie:
1. De wateroverlast in mijn kofferbak kwam voor het overgrote deel via de lekkende rubbers langs de achterlichten.
2. Water in de gaatjes van de dakdragers en via de rubbers op het dak, kwam ook via een kruip door / sluip door route in de kofferbak. Maar deze hoeveelheden waren een stuk minder.
__________
Crepuscule
Fijn dat je dit zo uitgebreid neer hebt gezet. Ik heb zelf ook last van een vochtige kofferbak en dit maakt het zoeken wellicht wat makkelijker. Het staal waar dat rubber van de achterlichten op aansluit wordt ook ontzettend goor door de jaren heen, dat is gewoon garantie voor lekkages..
Wat overigens ook kan is iemand in de kofferbak laten liggen met een lampje en dan zelf maar rond gaan spuiten met het water.
Ja dat heb ik ook geprobeerd maar het vindt allemaal plaats achter de bekleding en onder de mat. En het loopt naar binnen over een richeltje in het achterlicht die je vanuit de kofferbak bijna niet kunt zien. Mijn advies is inderdaad om te beginnen bij de achterlichten. 10 tegen 1 dat daar het meeste water naar binnen komt.
__________
Crepuscule
Bij onze nieuwe aanwinst was de kofferbak ook nat. Ook ik heb de achterlichten gedaan maar niet gekit, ouderwetse vaseline gebruikt. De volgende dag, vandaag dus, weer water in de koffer. Aangezien ik de vloerbedekking van de koffer verwijderd had, kon ik zien dat het water rechtsachter naar binnen was gelopen. Bekleding aan de zijkant gedemonteerd en zoonlief aan het werk gezet met de tuinslag. Het water liep onder de naad van de kofferbodem en de achterdorpel naar binnen. Achterdorpel was nat van binnen, kon maar 1 plek vinden waar dit vandaan kon komen en dat was de doorvoer van de kabel voor de trekhaak.Bumper eraf (blij dat ik de achterlichten niet vast gekit heb) en inderdaad zat er een aardige opening in het rubber. Afgekit en de boel weer gemonteerd, ben benieuwd. Mijn andere twee Xm's hebben geen trekhaak en die zijn beiden volledig droog dus heb goede hoop. Vraag mij wel af of er andere afwatering is die in de achterdorpel uit kan komen mar kon niks vinden.
Lekkage die ik ooit had was een losse afvoerslang van het dakraam....
Van vertellen schijnt er ook lekkage te kunnen komen van de 2 kapjes acherop de dak. Of dat ook werkelijk zo is weet ik niet.
Ik heb met een van mijn V 6-en er ook nog last van.
Het is de jongste wagen die ik heb en de andere hebben nergens last van.
Ik dacht dat ik het had gevonden. Het afsluitdopje wat aan een kant miste en wat je toevallig op de foto van Rus kunt zien.
Frank ; Ik denk dat ik toch maar eens een keer de achterlichten moet verwijderen en daar kijken.
Bij mij staat er water in een richel / strook ( bekleding is eruit ) in de kofferbak en het lijkt uit achterdorpel vandaan te komen.
Bij het terugplaatsen van het achterlicht had ik het idee dat deze een beetje kantelde toen ik de bouten hard aandraaide. Ik heb ze toen weer iets losser gedraaid. Er zit immers toch een dikke kitlaag tussen nu ;-)
Zou het kunnen zijn dat de laatste XM modellen iets andere achterlichten hadden die een beetje kunnen 'open'draaien?? Het lijkt bijna of er iets in die constructie veranderd is want ik heb de indruk dat het alleen maar voorkomt bij XM's van na 1997.
__________
Crepuscule
Ik wil niet heel eigenwijs doen hoor Bram maar... het lijkt op je foto of er wel vochtsporen (viezigheid) bínnen de rubberrand-afdruk van het achterlicht te zien is. (zie binnen de blauwe cirkel)
een vergelijkbaar spoor zag ik ook bij mijn achterlicht (zie hieronder)
__________
Crepuscule
Frank, bedankt voor je opmerkzaamheid. Dat deel staat inmiddels dik in de vaseline en daarna lekte het nog. Zeker niet via het achterlicht want die omgeving is kurkdroog. Als het meezit krijgen we nog wat regen deze week dus ik ben benieuwd. Opvallend is wel dat de trekhaakloze auto'.s bij mij er geen last van hebben. De bekleding van de koffer is eruit, ik had het hele zijpaneel aan de binnenkant ook verwijderd en de kunststof bescherming van de achterdorpel ligt er ook nog af. Door de gaten van die dorpel zag ik het water staan en naar binnen sijpelen op de naad met de kofferbodem. Schijnbaar is het al een langer bestaand probleem aangezien onder de kofferbakbekleding waar de wielmoersleutel gemonteerd is, een afdichtrubber is verwijderd. Rechts en links in de achterdorpel zitten ook van die rubbers, wanneer de dorpel vol blijft lopen kan ik in het uiterste geval die rubbers er nog uit halen en kijken wat er gebeurt. Loopt in ieder geval de boel daar leeg. Gelukkig heb ik er geen roest aan over gehouden, heb ik wel ens anders gezien.
We wachten even af en ik ben zeker niet de enige met dit probleem merk ik al.
Ja hoor.
Vanmorgen merkte ik op dat de achterbank rechts achter best wel erg nat is.
Het komt van de onderkant, wordt opgezogen vanaf bodem.
De kofferbak is droog trouwens.
Ik begrijp dat het een hele zoektocht kan zijn om de bron te vinden.
-gaten dakdragers, dakrubbers, water via achterlichten,
Zijn hier nog nieuwe bevindingen van bekend?
Komt het niet achterlangs de C stijl vandaan?
Heb je dakraam? afvoer kan er af zijn of gescheurd.
Andere verdachte die ooit benoemd is, zijn de kunstof dakkapjes acheraan.
Pagina's