Mijn witte Exclusive

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Tjerk
afbeelding van Tjerk
  • XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA Blanc Banquise '98
Mijn witte Exclusive

Ik zal mij als nieuw clublid ook maar even voorstellen. De naam is Tjerk van Lint, 22 jaar en woonachtig in omgeving Hilversum. Helemaal nieuw binnen de club ben ik niet. Mijn vader Peter heeft zich namelijk vele jaren actief ingezet in o.a. het magazijn. Toen hij nog een XM had ben ik regelmatig mee geweest naar evenementen en toerritten. Zijn eerste XM was een blauwe 2.0 16V, het is inmiddels 10 jaar geleden dat hij die aanschafte, ik was toen dus 12. Voor mij de auto waarmee het allemaal begon, ondanks de eenvoudige uitvoering was ik enorm onder de indruk van deze wagen, en vanaf dat moment was ik ongeneeslijk besmet met Citrofilie ;) De V6 12V Exclusive type 1 die daarna volgde, was nog veel mooier. Toen ik op m'n 17e mijn rijbewijs vers op zak had heb ik met die auto mijn allereerste kilometers gemaakt. Ik had het slechter kunnen treffen :)

Mijn eerste autootje was een AX, gevolgd door nog 2 AX'jes en 2 ZX'en. Toen het budget het uiteindelijk toeliet moest er een hydropneumaat komen. Dat werd een C5 type 1, aangezien die overal voor een appel en een ei te koop staan. Eerst een 1.8 16V, en die werd algauw weer ingeruild voor een 2.0 16V automaat. Een heerlijke auto, maar na een jaartje zweven begon het toch weer te kriebelen. Ik wilde heel graag iets met 6 cilinders onder de kap. Dat kon dus weer een C5 worden, of misschien een Xantia, of heel misschien zelfs wel een XM. Dat was nog altijd mijn enige echte droomauto. Het liefst een witte of zilvergrijze Exclusive. Maar ja, vind er nog maar eens eentje in goede staat die niet als 'youngtimer' voor een torenhoge prijs te koop staat. De diverse verkoopsites goed in de gaten gehouden. En op een zonnige namiddag in medio juni stond ze daar dan: een witte V6 24V Exclusive! Een witte! Met automaat en volledig zwart leer, helemaal zoals ik een XM het mooist vind! Op slag verliefd ben ik zo snel mogelijk gaan kijken. Ondanks dat er bijna 3 ton op de teller stond bleek het nog een hele nette, strakke auto. Duidelijk altijd in handen van liefhebbers geweest. Het reed ook nog eens fantastisch, beter dan ik had durven hopen. Betekent dat dat het verstandig is om hiervoor een paar mille neer te leggen bij een occassionhandelaartje? Nee, natuurlijk niet. Maar je leeft maar 1 keer, en zo'n exemplaar zou ik niet snel ergens anders gaan vinden. Letterlijk een witte raaf. Dus de hand geschud, en een week later de C5 achtergelaten en naar huis gezweefd in mijn XM. Mijn eigen XM! :D

Dit was haar kort na de aanschaf. Inmiddels zijn we dus een paar maanden verder en heb ik een paar kleine dingen aan het uiterlijk veranderd: een originele reflectorplaat gemonteerd, de kentekenplaten vervangen voor luxe platen en de gele kapjes uit de koplampen gehaald. Verder is ze natuurlijk prachtig zoals ze is, alleen moet er wel een nieuwe achterbumper op, deze is niet zo fraai meer. Daarnaast komen er nog wel een keertje andere velgen onder, de Monte Carlo's heb ik nooit zo mooi gevonden. Ook wil ik er heel graag een RVS uitlaat onder hebben.

Verder bleek er toch wel achterstallig onderhoud aan de auto te zitten. Allemaal dingen waar je tijdens het rijden weinig van merkt, dus dat viel wel even tegen toen ik haar voor het eerst naar de specialist bracht. De afgelopen maanden heb ik dus al aardig wat geld in de XM mogen steken. Dat hoort erbij natuurlijk, het is nou eenmaal geen goedkope auto. Het is ook een hobby en ik wil de auto heel graag op de weg houden, dus dat mag wat mij betreft ook wat kosten. Ik heb al besloten dat ik niet meer dagelijks met de XM blijf rijden, en ook niet in de winter, daarvoor heb ik inmiddels een Xsara erbij gekocht. Zo kan ik rustig in m'n eigen tempo het achterstallige onderhoud wegwerken en in de tussentijd natuurlijk genieten! Momenteel loopt ze nog op LPG, maar dat gaat er zeer binnenkort ook uit.

Ze is oorspronkelijk in Duitsland geleverd en heeft daar tot 2011 rondgereden. Kilometerstand is inmiddels 295000 maar dat is absoluut niet te merken. Ze rijdt echt heerlijk en ik krijg er elke keer weer een grijns op m'n gezicht van! Die zachte vering, die grote leren zetels, die krachtige V6 met dat heerlijke geluidje, dit is het helemaal! Ik hoop er nog lang van te kunnen genieten.

Ik ga binnenkort eens op onderdelenjacht in het magazijn, en uiteraard zal de XM op diverse evenementen te bewonderen zijn.

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: Mijn witte Exclusive

Mooie aanwinst 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Mijn witte Exclusive

Mooi!, 

Maar waarom de gele glaasjes eruit gehaald?

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Mijn witte Exclusive

Knappe verschijning.

 

Wat voor velgen wil je eronder?

Ik heb evt nog een setje speedlines staan.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Mijn witte Exclusive

Wauw, wat een gaaf exemplaar. Gefeliciteerd!

__________
Crepuscule

Tjerk
afbeelding van Tjerk
  • XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA Blanc Banquise '98
RE: Mijn witte Exclusive

Bedankt!

Mark, de gele kapjes heb ik eruit gehaald vanwege de lichtopbrengst. Ik rijd vaak ‘s nachts op onverlichte wegen, en vond het zicht echt onvoldoende. Dat is nu een heel stuk beter :)

Stooftaker, ik zit aan 16 inch velgen van een 607 te denken. Weer eens wat anders en staat erg goed vind ik zelf :)

XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA Blanc Banquise 1998
Xsara 1.4i Difference II G3 Gris Iceland 2004

Ex: 3x AX, 2x ZX, 2x C5, 1x Xsara

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Mijn witte Exclusive

Tjerk, als het om lichtopbrengst gaat neem dan xenon 3000K achter de gele kapjes, de eerste 20 seconden is het groen(ish) maar daarna...... als de zon 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Mijn witte Exclusive

En dan al je tegenliggers verblinden 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Mijn witte Exclusive

Hele gave XM die je daar hebt! En ook een ES9J4 blok met automaat; heerlijke combi.
Gaat deze toevallig ook nog eens de Pressé rijden? 

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Mijn witte Exclusive

Beeke zegt:

<p>En dan al je tegenliggers&nbsp;verblinden&nbsp;</p>

 

Dat valt alleszins mee mits de hoogte goed is.

 

Ik rij al JAAAAARen met 4300K Xenon in Type 1 lampen, perfect licht en "warmwit"  ip van ijsblauw koud wit wat de meesten hebben (6000K)

 

En betreffende de velgen, ik hou er wel van als er iets anders wordt gebruikt en een groter wiel past prima bij een Xm vind ik.

Heb daar zelf dan een beetje overtreffende trap in met mijn 18 inches

Tjerk
afbeelding van Tjerk
  • XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA Blanc Banquise '98
RE:

Wellicht komt er ooit wel xenon in, als het goed afgesteld is valt het met de verblinding idd wel mee. Als het idd maar geen blauwe gloed heeft staat het nog best netjes ook.

Deze velgen wil ik heel graag onder de XM hebben:

16 inch, wat mij betreft een prima maat voor de XM. 18 inch staat wel heel dik maar is mij net iets teveel van het goede. Hoe is het met het veercomfort met zulke grote velgen?

@ Djidde, thanks! De volgende Presse rijden we met de GSA X1, de nieuwe aanwinst van m'n pa en een perfecte rallyauto. Maar met de XM lijkt het me ook best wel gaaf, dus wie weet!

XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA Blanc Banquise 1998
Xsara 1.4i Difference II G3 Gris Iceland 2004

Ex: 3x AX, 2x ZX, 2x C5, 1x Xsara

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Mijn witte Exclusive

Het verblinden van xenon lampen heeft niets te maken met de hoogte instellingen.

zoals een ander lid al een foto’s had gemaakt heeft het te maken met het feit dat het licht teveel verspreid word.

en dus niet zoals gewone lampen een nette lijn heeft, naar beneden.

ik kom ze hier regelmatig tegen in het donker, en ja die verblinden wel degelijk.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Mijn witte Exclusive

Ik heb geen klagen over veercomfort op mijn karrewielen

Qua verblinding, ik heb (gelukkig)  nog nooit seinende lichtend gehad van tegenliggers als klacht naar mijn verlichting.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Mijn witte Exclusive

Mooi verhaal, mooie wagen!

 

Veel plezier ermee! 

Tjerk
afbeelding van Tjerk
  • XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA Blanc Banquise '98
RE: Mijn witte Exclusive

Bedankt!

Vorige maand de CXM Nachtrit gereden met de witte XM. Erg leuke rit, alleen jammer dat halverwege het raammechanisme linksvoor de geest gaf. Een gereviseerd exemplaar gescoord in het clubmagazijn en die zit er inmiddels in. Meteen na het vervangen was de accu zo dood als een pier. Een maand stilstand in de vrieskou heeft daar ongetwijfeld ook z'n aandeel in gehad. Die dus ook meteen maar vervangen voor een nieuwe Bosch accu. Ook heb ik afgelopen weekend een fraai setje velgjes gekocht, die komen er in het voorjaar onder. De teller staat inmiddels op 296.000, bijna 10k verder dan bij de aanschaf, en wat rijdt het toch fantastisch!

XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA Blanc Banquise 1998
Xsara 1.4i Difference II G3 Gris Iceland 2004

Ex: 3x AX, 2x ZX, 2x C5, 1x Xsara