Herkennen jullie dit.
Heb twee voorbanden laten wisselen.
Daarna begint ze te trillen boven de 100 km p/u en dat wordt erger maximaal bij 120 km p/u.
Daarna neemt het weer af.
Kreeg van de bandenboer te horen dat de banden gecupt zouden zijn . Had wat oudere banden over laten zetten en de nieuwe op een andere wagen gezet.
Om toch te kijken of het in de wagen zit heb ik de nieuwe banden met andere velgen overgezet op de trilmachine.
Ook toen kreeg ik hetzelfde resultaat . Dus zit het in de wagen ( ineens ) .
Zou de wagen opnieuw uitgelijnt moeten worden ?
Wat zou er tijdens de bandenwissel kunnen zijn gebeurd?
Ze piept ook in de bochten , als je b.v. een rotonde wat sneller neemt . Bij andere wagens van mij heb ik dat nog nooit gehad.
Mark
Uitlijnen geeft in pricipe niets aan trillingen. Bij een XM kan enkel de sporing vooraan geregeld worden. Als die fout staat gaat hij nadrukkkelijk naar 1 kant trekken. Waren er geen trillingen voor je de bandenwissel deed? Achterbanden die slecht gebalanceerd kunnnen ook voor trillingen zorgen die je dan onder je kont gaat voelen.
Als het niet aan de banden/velgen ligt kan het wel een hele zoektocht worden. Gaande van je ophanging tot (naar het schijnt) lagers van het blok/versnellingsbak of een vliegwiel. Zou wel heel toevallig als die net met je bandenwissel problemen gaan geven.
Ik meen te lezen dat er 2 paar velgen in het spel zijn? Zijn die zeker goed?
Stijn ,
Voor de bandenwissel had ik zoiets van ze veert niet helemaal zoals ik het ken.
Achter zitten nu minder goede banden , deze zaten eerst voor en zijn aan de binnenzijde meer afgesleten .
Dat , denk ik , verklaart dan ook het gepiep als ik over een rotonde rij , niet extreem snel. Wat ze nu ook doet met
andere betere banden van een andere XM van mij die op die auto prima waren / zijn .
Trilling voel ik duidelijk voor mij , niet onder mijn kont. En zoals gezegd op een bepaalde snelhied.
Echt naar een kant trekken doet ze niet.
Heb wel eens gehoord dat het de aandrijfassen kunnen zijn , maar met deze km stand zou dat wel snel zijn.
De andere set velgen met nagelnieuwe banden doen het op een andere XM van mij perfect .
Als ik die banden op de betreffende wagen zet heb ik precies hetzelfde probleem. Probleem doet zich voor
op dezelfde snelheid .Dus het is iets in de wagen , maar wat ?
De aandrijfassen en hoezen zien er goed uit .
Jaren geleden ook zoiets meegemaakt; overhellen en piepen in de bocht.
Bleek dat de monteur de XM in de hoogste stand had uitgelijnd.
Kan zijn dat de XM nu niet de goede hoogte heeft .
Oude voorbanden waren al scheef afgesleten en je klaagde over verlies veercomfort.
Even checken
Als je stuur niet trilt zijn het toch je achterbanden die trillen.
Succes!
Gillende banden wordt veroorzaakt door de wrijving tussen het wegdek en de rubber hierdoor ontslaat een elektrische ontlading wat het geluid veroorzaakt.
Om dit te voorkomen plaatst de fabrikant een met koolstof gemengde rubberen strip aan, in het midden van het loopvlak.
Goed te zien als je het loopvlak schoon wrijft het heeft net een iets andere kleur dan de rest van het rubber.
Die toepassing brengt extra kosten mee daadoor zijn de betere merken ook wat duurder.
Iedere band die wordt geproduceerd wordt vooraf gecontroleerd op onbalans op een uniformatie balanceer machine, hier op kan de waarde van onbalans variabel worden ingesteld, bvb 10 gr is deze hoger wordt deze afgekeurd voor de verkoop.
Ik prefereer Michelin banden daar de ingestelde waarde praktisch op nul staat het maakt de band wel duurder vanwege de afgekeurde banden maar dan heb je ook wat goeds zonder problemen.
Heb je ook gecontroleerd of de band geen hoogte slag heeft want dat kan met balanceren niet weggewerkt worden maar veroorzaakt wel trilling
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Ik gebruik Michelin Energy Saver op al mijn auto's alleen deze piept in de bocht en ook met andere banden en velgen die op een andere wagen goed zijn .
Wat bedoel je precies met hoogte slag ?
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Als het, zoals je zelf al hebt uitgevogeld, niet aan de banden/velgen ligt dan zou mijn eerste verdenking de remschijven zijn. Dat is op zichzelf al een flinke massa die bij onbalans van invloed kan zijn. Is er niet ergens in een van de sleuven iets terecht gekomen? een loodje of zo? als 10 gram al genoeg is om trilling/onbalans weg te nemen kan het ook trilling veroorzaken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.