Hallo allemaal,
Ik heb vandaag een citroen XM Break gekocht. Na 15 jaar Volvo 940 was het voor mij niet meer verantwoord om diesel te rijden (9000 km per jaar). Er moest dus een benzine komen. Nu denk je dan al snel aan een 940 2.3 lpt, maar ik heb toch voor een oude liefde gekozen: de citroen XM! Het is een mooie break geworden (nog 500 ltr meer bagageruimte dan de volvo, die ook een naam heeft).
De auto is duits, van 1992 en tot een jaar geleden in het bezit geweest van een citroen monteur. Ik heb geen roest kunnen ontdekken, er zit een nieuwe motor in en verder rijd, stuurt en schakelt hij heel strak. Volgende week komt hij. Verder is hij door de vorige eigenaar met fluid film behandeld. Ben er dus erg blij mee.
Ik ben benieuwt of ik er net zo blij mee ben als ik altijd met de volvo ben geweest, maar ik denk dat dat wel goed komt. Hij komt volgende week, dan brengt de eigenaar hem langs.
Ik ben in de gelukkige bezitter van een brug en een redelijk uitgeruste werkplaats, dus het meeste onderhoud kan ik zelf doen (hoop ik) Verder zit Bart Ebben in de buurt en is er ook nog een citroenspecialist een dorp verderop. Zal wel goedkomen dus.
mvg Bouke
Welkom! Zeer benieuwd naar de foto's.
p.s. foto's uploaden via:
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ja welkom, Leuk dat je een mooie break hebt gevonden. Die worden toch wel heel zeldzaam zo langzamerhand.
__________
Crepuscule
Welkom van een mede break liefhebber! Feauteaux!
Luceo non uro....
Ah, nog een Break-ert!
Break rules!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank u allen voor het welkom. Als de auto volgende week komt zal ik ook een stel foto's maken en uploaden.. Verder kan het snel gaan want ik heb er gisteren voor een prikkie een sedan bij gekocht voor onderdelen. De auto heeft de zelfde motorisering als de break, maar met automaat. Het kan dus maar zo dat de break komend jaar automaat word.
mvg Bouke
Oei, dat is wel een klusje voor een gevorderde sleutelaar. Leuk!
__________
Crepuscule
Ik hoop dat het eigenlijk wel meevalt. Ik heb het met de volvo's regelmatig gedaan en dat ging altijd makkelijk. Als je twee auto's naast elkaar hebt staan heb je in principe alles bij de hand. Het enige is dat waarschijnlijk het toplager vervangen zal moeten worden door een busje. Verder heb ik begrepen dat er in de xm's een zf4hp18 automaat gemonteerd is. Dit zijn nog niet elektronisch gestuurde bakken (weet ik niet helemaal zeker); je hoeft dus niet in de elektronica te gaan zitten rommelen (de volvo's diesels hadden een zf4hp22 automaat).
Niet helemaal zoals je denkt, de 4HP18 is vanaf allereerste V6 modellen geleverd (de 170 Pk versie), in '98 komt de nieuwe V6 motor de ES9J4 of XFZ motor en een nieuwe automaatbak de ZF automaat 4HP20.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En vergeet niet dat je aan de motor van een 940 ff wat makkelijker sleutelt, je kunt overal veel makkelijker bij en de auto is veel simpeler, de xm is veel ingewikkelder ook qua electronica
Welkom!
Leuk dat je zo'n ombouwproject op de planning hebt. Zeker als je twee auto's naast elkaar hebt staan scheelt dat een hoop. Wat voor motor ligt er in deze break? De 4HP18 automaat is wel een taai ding, dus als je een beetje zekerheid hebt dat je donorbak goed is zou ik zeggen; ga ervoor! Wel heb je nog te maken met wat elektronicagebeuren zoals het relais waardoor je enkel kan starten als het pedaal in de P stand staat, display in het dashboard die je huidige versnelling weergeeft. Wel even de moeite waard om te controleren of alle bedrading daadwerkelijk in de auto ligt zodat het een kwestie van plug en play wordt.
@ mark
Ik heb het even voor de zekerheid gecheckt, maar de zf4hp18 is volgens mijn informatie nog een hydraulisch gestuurde automaat, dus niet met een computer die de schakelmomenten en de lock-up aanstuurd via solenoids Indien dat wel het geval is moet het motormanagment op de computer van de automaat worden aangesloten wat knap ingewikkeld wordt als de kabelboom daar niet op voorbereid is. (mijn auto's zijn trouwens allebei 2.0 8 kleppers met 121 pk, uit '90 en '92). Met 2 (technisch) dezelfde auto's naast elkaar zie ik dat wel zitten.
De V6 motoren ben in ik het verleden ook wel tegengekomen. De zogenaamde PRV-motor is ook gebruikt in de volvo 260, 760 en de allereerste 960 modellen.
@ xm liefhebber
In theorie is natuurlijk alles makkelijk en ik zal ongetwijfeld wel lastige dingen tegenkomen, maar ik heb ook redelijk wat gesleuteld aan de volvo 850/v70 type I, wat ook voorwielaandrijvers zijn maar dat met een 5 cylinder in een kleinere motorruimte dan de citroen xm.
Waar ik nog wel een vraag over heb is of het motormanagment uit te lezen is met een obd 1 scanner. Ik kom daar niet helemaal uit.
gr bouke
@ djidde
De startblokkering zal niet zo een heel ingewikkelde schakeling zijn, maar met de aanduiding op het display zal wel even puzzelen worden. Ik hoop dat het allemaal voorbedraad is. We gaan het meemaken.De donorbak heeft 156 k gelopen. Ik weet niet of het te vergelijken is maar de zf4hp22 uit mijn 940 diesel heeft 555 k achter de kiezen.
gr. Bouke
Elke automaat is in principe een taaie, het hangt er allemaal vanaf hoe je de bak behandeld. En daarmee doel ik niet alleen op het onderhoud maar natuurlijk ook op de rijstijl.
Welke bak hydraulisch en welke bak computer gestuurd is geen idee, maar er zal genoeg over te vinden zijn
Om de auto uit te kunnen lezen (vering, mm, airbags, etc) heb je een lexia nodig, welke goed werken daar vind je hier ook het nodige over. Ik heb zlef ooit een chinese aangeschaft en die doet het perfect. Even de zoekfunctie gebruiken en je vind er zat over. Er zijn ook zat leden met een Lexia die altijd wel bereid zijn om je auto uit te lezen. Ook hier is een topic over.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat elke automaat een taaie is ben ik gedeeltelijk met je eens; de 4HP20 is een goede automaat. Maar doordat Citroën opgaf dat de bak "sealed for life" is, gaan die automaten achter elkaar stuk bij wat middelmatig tot hoge kilometerstanden. Daarom zou ik wel huiverig zijn een XM met zo'n automaat te kopen bij een kilometerstand van 180k ofzo tov een 4HP18.
Zo de XM - Break is gisteren gearriveerd. Mooie wagen, niet de meest luxe, maar het ziet er allemaal strak uit op de chromen randjes op de bumpers na. Morgen ga ik hem op kenteken zetten (ik woon in dld en daar kost dat wat meer moeite). Ik heb er stiekem al een paar sutkjes mee gereden op het landweggetje waar we aan wonen en het rijd heerlijk. Het voelt echt als cruisen. Als het morgen een beetje weer is zal ik ook een paar foto's maken en deze op het forum zetten.
@ Mark: Ik vroeg mij af hoe ik makkelijk aan Lexia kan komen (met de spullen erbij) en of die ook de eerste serie kan uitlezen. Ik ben wel wat spullen tegengekomen maar een aantal kan alleen vanaf obd 1 lezen en ik weet niet zeker of deze apparaten ook met een auto van voor 96 overweg kunnen. (anders moet ik op zoek naar het kastje met het ledje en het drukknopje)
@ djidde: Sealed for life is inderdaad geen goed idee. Doordat viezigheid zich in de solenoids gaat ophopen schakelen deze niet meer goed en kan de bak kapot draaien. De hydraulisch gestuurde bakken hebben hier minder last van, deze zijn wat minder gevoelig voor vervuiling. Als je geluk hebt wil spoelen nog wel eens helpen en ook het kleppenhuis reinigen kan soelaas brengen.
Vaak draaien bakken ook kapot door oververhitting. Ik had op mijn volvo's altijd een extra oliekoeler op de auto en eigenlijk nooit problemen gehad. Is deze ook voor de XM leverbaar?
Bouwjaar 1992 en Lexia gaan niet samen. Moet je een Malle Pietje kastje hebben. Gaat geloof ik via het magazijn (??), maar Mark (met een K) kan je er misschien ook aan helpen (of mee helpen).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Volgens mij moet het uitlezen van type Y3 ook met de LEXIA mogelijk zijn de mijne werd met met dit snoer als extra accessoire geleverd.
Zie de twee pennen voor de stekker meting, alleen weet ik niet hoe het LEXIA programma moet worden ingesteld.
Eerlijk gezegd heb ik mij daar nog niet in verdiept ondanks mijn 2000 i uit 1989 welke ik deze hoognodig eens moet doormeten.
Wie heeft er ervaring met deze methode, het zou wel de oplossing zijn dan alle waarde van het knipperkasje op een papiertje te zetten.
allen
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Voor een type 1 zouden er stekkers met twee pinnen in de computerbak moeten liggen.
Bron; Engelse XM-Club.
Ik heb zelf nog nooit een type 1 uitgelezen en ik weet dat een aantal mensen hier daar niet succesvol in was. Ik weet zo ook niet of het Lexiaprogramma meteen de auto herkent of dat je nog iets anders moet doen. Ben benieuwd of jij eruit komt!
Voor een type 1 zouden er stekkers met twee pinnen in de computerbak moeten liggen.
Bron; Engelse XM-Club.
Ik heb zelf nog nooit een type 1 uitgelezen en ik weet dat een aantal mensen hier daar niet succesvol in was. Ik weet zo ook niet of het Lexiaprogramma meteen de auto herkent of dat je nog iets anders moet doen. Ben benieuwd of jij eruit komt!
Daar is ie dan. Inmiddels al een beetje vuil door de modder op de weg (een nadeel van buitenaf wonen). Inmiddels staat hij op kenteken: XM 92!
Hij rijd heerlijk en ik heb nog geen roest kunnen ontdekken (ook niet op de brug). Wel hoor ik aan de achterkant een licht klonk geluidje bij het in en uit veren. Ook vindt ik de hydrauliekpomp wat herrie maken (klinkt een beetje hetzelfde alsof de kleppen te ruim staan). Affin, zaterdag komt de sloper en dan zal ik daar de pomp eens vanaf schroeven.
@ djidde: Misschien toch eens op zoek naar een kastje met een knopje en een ledje. Ik ken het systeem ook van de volvo's. Je kon er alles mee uitlezen, testprogramma's draaien, diagnoseprogramma's en resetten. Werkt op zich prima.
Mooi ding hoor! Serie 1 break met leer
__________
Crepuscule
Mooie bak. Het klonk-geluidje achterin kan heel onschuldig het reservewiel zijn dat een hupje maakt. Je moet het eens losdraaien en wat vulsel ertussen doen (van die bubbeltjeplastic of zo). Gelijk de bout eens goed smeren en dan goed vastdraaien. Kijken of je het nog steeds hoort.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zo, de eerste 500 km zitten erop. Rijd echt heerlijk, zweven enzo, maar dat zal ik de forumleden niet hoeven vertellen. Het eerste klussen-lijstje heet zich inmiddels aangedient. Tijdens het rijden valt af en toe de Fan van de verwarming uit. Na een tik onder het dashboard slaat hij weer aan dus ik vermoed dat de koolborsteltjes op zijn. Verder gaat af en toe het ABS lampje branden en heel af en toe gaat het lampje van het motormanagement aan. Motor loopt op zich goed, maar ik heb wel het gevoel dat ik vermogen te kort kom. Ik heb gisteren hier in Dld een ritje op de A3 gemaakt en met heel veel moeite komt hij net over de 170 (zou volgens de specs. iets van 195 moeten zijn) Niet dat ik dat alledag rijd, maar ivm met het trekken van een (grote) aanhanger is vermogen wel fijn. Ik heb al er en der naar een lexia gekeken met de dubbele pin aansluiting. Ik denk dat ik die maar ga bestellen. Verder nog even kijken naar het klonk-geluidje (hoop dat het reservewiel dat doet).
Nee, heb er nog steeds geen spijt van. Ik weet dat als je een auto uit 1992 koopt er altijd wat dingetjes zijn die opgelost moeten worden. Het belangrijkste is dat ik vooralsnog geen roest ben tegengekomen.
Koop maar gauw iets om uit te lezen , en / of te resetten want met een aanhanger erachter schiet hij bijna altijd in de sport stand en daar gaat hij dan niet meer vanzelf uit.
De onderdelen auto is er. De break heeft het goed gedaan. Ik had nog 300 kg grindtegels in de kofferbak gelegd om de achterkant wat zwaarder te houden. Wel merk je dat een 2.0 niet heel veel is om deze combinatie in beweging te krijgen. Maar ik had de tijd en als het eenmaal rolt, rolt het wel verder.
Tsja, ik had de zwarte eigenlijk voor onderdelen gekocht, maar ik zit nu te twijfelen.........., hij rijdt heerlijk, heeft een open dakje, heeft maar 155.000 gelopen en hij ziet er eigenlijk nog best goed uit. Te goed om zomaar uit elkaar te halen. effin daar ga ik nog even over nadenken. Nu is er in duitsland (waar ik dus woon) de mogelijkheid om een wisselkenteken op je auto's te plaatsen. Het kan zijn dat ik hem toch Tuv klaar maak en dan met twee xm's ga rijden op een kenteken.
Volgens mij zit je ruim boven het maximale trekgewicht (1500kg) met deze combinatie... Zullen ze in Duitsland ook niet mee akkoord gaan denk ik zo..
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Lol, we hebben ook een leraar verkeerswetenschappen.
Nou weer sereneus, welk type is de zwarte?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
`@ Grootj: Dat valt wel mee. Toeval wil dat ik getuige was van een ongeval op de autobahn (gelukkig geen letsel, wel een totaal losse renault laguna). Gestopt en politie gebeld, mensen een beetje opgevangen en gewacht tot de politie er was. Geen opmerkingen gehad....... Als je goed laadt en je rijdt verantwoordelijk (afstand en anticiperen) dan is er volgens mij niet zoveel aan de hand.
@ Mark: Volgens de verkoper was het een technic uitvoering (nooit van gehoord, maar misschien duits). Elektrisch open dak, elektrische ramen achter, extra dispay, automaat, 2.0 injectie, bouwjaar 1990, een van de eerdere dus. Ik neig er sterk naar om hem toch maar op de weg te zetten. Dan verdeel ik mijn 10.000 km per jaar over 2 auto's en kunnen ze beiden nog heel erg lang mee........ Interieur van de zwarte is netjes, maar moeten wel een paar kleine dingen aan gebeuren. (plastic schuifknop van de hoogteverstelling brak me al af b.v.) Maarja, nog maar even doorpiekeren.
Technic is idd een duitse uitvoering. Ze kenden ook de Pallas, die was nog luxer, zoals hier de V6 uitvoeringen.
'plastic schuifknop van de hoogteverstelling brak me al af' Oh ging die zo zwaar?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@ Mark: ja de auto had al lang stilgestaan Hij leek wat vast te zitten (nu niet meer). Hierdoor en door enigzins lomp ermee om te gaan had ik het uittrek knopje in mijn handen. Er zit ook wel een stevig veertje onder moet ik zeggen. Na de schuif een paar keer op en neer bewogen te hebben loopt hij weer prima.
Pagina's