Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
TomYtsma
afbeelding van TomYtsma
  • Type 2 12v v6 automaat
  • Type 2 24v v6 exclusive
Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

Hallo!  
Ik zal me kort even voorstellen voor ik verder ga met de klachtomschrijving.
Mijn naam is Tom Ytsma, ben 25j oud en groot liefhebber van Citroen.
Door de liefde van mn vader voor de DS ben ik besmet geraakt met het virus.
Als 1e auto heb ik mogen genieten van een CX athena type 1.  Wegens studie en afstand tot stage plaats heb ik de CX verkocht en een XM terug gekocht. Nu, 2 XM’s verder ( 2.0i, 3.0v6 type1) heb ik mn droom auto gevonden die zo zachtjes aan een nachtmerrie begint te worden.
Het gaat om de laatste generatie, 2,6v6 24 klepper met de beruchte 4hp20 automaatbak.

De storing:
Wanneer de motor goed warm is (kvs 90graden, motorolie +-100 graden) schiet de automaatbak in storing bij gas los/ afremmen.  Dit gebeurd op het moment dat de bak van 4 naar 3 of nog vaker van 3 naar 2 moet schakelen. 
De bak schakeld hard op en hard terug, koud is dit veel soepeler en neemt de bak ‘‘de tijd’’ om te schakelen.
Wanneer ik een klein beetje gas blijf geven en met mn andere voet af rem, is het probleem niet.
Wanneer ik de sport stand in schakel is het probleem ook niet.
Wanneer ik de sneeuw stand in schakel is het probleem WEL.
Storingen uitgelezen met lexia: Gelijkheid in schakelen (actief) en Ingeschakelde versnelling ( opgeslagen ). Dit ook uitgelezen tijdens het rijden.

De volgende dingen reeds uitgevoerd:
Automaatbak vervangen van een auto die 100% goed is, 100.000km gereden en voor demonteren ook langere tijd mee gereden.
Filter van automaatbak vervangen, nieuwe 4hp20 olie er in (ook gespoeld).
Kabelboom van de automaatbak naar de automaat ECU vervangen
Automaat, Motor en veer ECU vervangen(verwisseld van een goed exemplaar)
Gaspedaal sensor bij het pedaal zelf de stekker los gehaald, dit geeft geen verschil, enkel wat later opschakelen, sensor ook vervangen.
Nu komt het vreemde:  Gaskleppositiesensor (Smoorklepsensor) los gehaald, auto draait slecht stationair en kan uitvallen bij afremmen tot stilstand, maar probleem is voorbij!  Schakelen gaat rustig, soepel, vloeiend. duidelijk merkbaar dat de bak eerder begint met terug schakelen en ook rustig schakeld. Geen KNAL BOEM in 0,1sec maar een vloeiend voelbaar schakelmoment van +-0,5 tot 1 sec.
Gasklepsensor vervangen van donor auto, zelfde probleem (donor had dit schakelprobleem niet).  Toch maar een nieuwe sensor besteld ( 125 euro ) en het probleem was verholpen….voor een week met daarin +-500km 
Nu weer hetzelfde probleem.
Sensor nummer: Bosch 0 280 122 009
Wie kan mij iets verder helpen?
Voelbaar gaat de gasklep soepel open en dicht, ik zie er geen gekke dingen aan, geen vreemde spelingen of iets.
Wat doet dit onderdeel precies? Bedient het ook de gasklep of is het puur een meting die word doorgegeven naar een ecu? Heeft iemand een schema hiervan? Bedrading zover ik het kon volgen is netjes, stekker is schoon.

Voor mensen die het bekende probleem hebben dat de automaat bij koude start pas laat van 1e naar 2e versnelling gaat: Probeer ook eens die sensor te vervangen… Wist niet wat ik mee maakte die ene week dat het goed ging, direct vlot en soepel schakelen en veel rustiger rijgedrag dan de 3 XM’s met een 4hp20 waar ik in heb gereden van vrienden.

Wie o Wie weet raad? De kosten beginnen zich op te stapelen en als ‘‘gewone monteur’’ kan ik niet constant nieuwe onderdelen kopen om te proberen.

Alvast bedankt voor het mee denken!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

Welkom Tom! Ik na je helaas niet helpen want heb geen kaas gegeten van automaatbakken. Ik hoop dat iemand je hier kan helpen ... 

__________
Crepuscule

TomYtsma
afbeelding van TomYtsma
  • Type 2 12v v6 automaat
  • Type 2 24v v6 exclusive
RE: Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

Kleine update:

Gezamelijk massapunt in motorkabelboom had slecht contact, deze gesoldeerd. 

Probleem niet verholpen.

Verdere mogelijk nuttige info:  Gaspedaal sensor (binnen) geeft geen verandering in gedrag met of zonder stekker ( gaspedaal sensor zo ver ik weet enkel nodig voor hydroactief) 

Zonder gasklep positiesensor (stekker los) komt het probleem er niet in, auto schakeld wel soms laat op.  Wanneer ik met de sneeuw stand aan en uit rommel om iets eerder te laten schakelen, komt er ook een storing in na een tijdje binnendoor rijden. 

Ik ben ondertussen hard opzoek naar een electrisch schema van de motorkabelboom waar de gasklep positiesensor op zit.

 

Tom.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

Die gasklep potentiemeter heb ik ook eens problemen mee gehad, bak schakelde toen ook vreemd en de auto reageerde vreemd op het gas. heb hem toen 1 a 2 mm verdraaid en daarna waren de problemen voorbij. Je kunt dat ook aardig nauwkeurig doen, verdraai je hem te ver dan gaat je motor management lampje branden. Ik weet alleen niet meer of het met de klok mee of er tegenin was.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

TomYtsma
afbeelding van TomYtsma
  • Type 2 12v v6 automaat
  • Type 2 24v v6 exclusive
RE: Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

Bedankt voor de reactie.

Ik hoop dat je dan de gaspedaal potentiemeter bedoeld? die is namelijk wel af te stellen.... de gasklep potentiemeter op het gasklephuis zit met 2 schroefjes vast en is (volgens mij?!) niet te verdraaien.

Gaspedaal stekker kan ik gewoon los nemen, geeft geen verandering in de klacht.  

Vandaag gasklephuis uit voorzorg verwisseld voor een ander, goed exemplaar...ook niet het geval.

Kabelboom nog goed uitgepluisd en kwam er achter dat de gasklep meter 3 draden heeft:  1 gezamelijke massa en 2 signaaldraden.

De 2 overige draden gaan zowel naar de ECU als naar de MAP sensor, dus daar ga ik volgende keer eens verder naar kijken.

Ik verwacht echt dat het iets is met bedrading en temperatuur, omdat het schakelgedrag compleet anders is van het 1 op het andere moment.  

Tom.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

De gasklep potentiometer, en die is wel te verstellen. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

TomYtsma
afbeelding van TomYtsma
  • Type 2 12v v6 automaat
  • Type 2 24v v6 exclusive
RE: Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

Nog eens goed gekeken, Gasklep pot meter is bij mij niet af te stellen, wel bij de v6 12v, wellicht ook bij de oude v6.24 maar dit is allemaal vast.

Ondertussen kabelboom naar MAP sensor buitenom gelegd en een nieuwe MAP sensor besteld...  van de week meer bekend :-p

Tom.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

Oh oke, dat is dan inderdaad een verschil, goed om te weten.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Markv624
afbeelding van Markv624
RE: Vreemde automaat storing 4hp20 XM v6 24v

Beste Tom ,

Heb je geen storingen in de bak als je die uitleest ?

Je kunt ook tijdens het rijden de bak uitlezen en kijken of er dan wat veranderd.

Ik heb nog wel wat digitale info over de 4 HP 20 . Kan ik je mailen.

Weet niet of daar wat in staat voor je omdat ik zelf geen problemen heb met mijn bakken.

Dat gezegd hebbende denk ik dat ik bij mijn laatst aangeschafte Xm met 4 HP 20 wel dat van die koude schakeling van 1 naar 2 herken.

Is dat de sensor die je eerder noemde met de bestelcode ?

Stuur maar een PB met je mailadres .

 

 

Mark