Let op! Weet zeker dat je sensor zelf stuk is. Volg hiervoor de How-To "Het systematisch aanpakken van je ABS-systeem" van CDPF op. In bijzonder veel gevallen ligt de storing niet aan een kapotte sensor, maar heeft dan een andere oorzaak. Onderzoek dit dan ook goed voordat je de boel gaat vervangen. Mocht je sensor echt aan vervanging toe zijn, shop dan ook goed rond voor een nieuwe sensor. 2 keer een nieuwe sensor aangeschaft, en de eerste had een prijs van 95 euro (ex btw.) De tweede had een prijs van 50, en als je nog meer onderdelensites en dergelijke af gaat zijn ze tot 33 euro te vinden!
Dus, je ABS sensor is toch echt stuk. Vervangen is de enige optie. Gelukkig is het niet een erg moeilijk klusje. IN PRINCIPE. Als je geluk hebt heeft die sensor erg lang dienst gedaan. De pech daarvan is dat de kans dat hij vastgerot zit levensgroot aanwezig is. Daar komen dan ook tips voor.
Spuit een week van tevoren de sensor en het boutje al in met IMAL.
De benodigdheden:
- Een krik
- 2 bokken
- Grote ratel of slagsleutel dop 19 (voor de wielbouten)
- Momentsleutel voor de wielbouten dop 19 (voor het vastzetten op de goede kracht)
- Kleine ratel met een dop 10
- Vaseline
- Kopervet
- Nieuwe ABS sensor
- Lexia of knipperkastje
- Een nieuw boutje, samen met een moertje, dop 10*
- Een Dremel of vergelijkbare tool*
- Staalboortjes*
- Steeksleutel 10*
*Dit geldt als het vastgerot zit, en je zwaardere middelen moet inzetten om het los te krijgen.
Laten we beginnen!
Stap 1
Begin eerst door op het betreffende wiel de bouten alvast een slagje los te draaien. Dit maakt het makkelijker losmaken. Krik de auto vervolgens op, en plaats bokken op een goede plek daarvoor, zodat de wielen goed vrij hangen.
Draai vervolgens de wielbouten helemaal los, en neem het wiel van de auto af. De ABS sensor zit achter de remschijf, dus in geval van de voorwielen is de volgende stap het stuurwiel in de auto zo draaien dat de ABS sensor vol in zicht zit. En dan krijg je dit;
Daar zit die dan, de zwarte kabel met sensor.
Stap 2a
Draai het boutje van de sensor los (dop 10). Dit kan erg lastig gaan. Mocht je geluk hebben, dan gaat die zo los. Ga dan door naar stap 3.
Stap 2b
Mocht die niet los willen, lees dan deze stap verder. Je boutje wilt niet los, is afgebroken of andere ongein. Nu is het dus een kwestie om het boutje er dus wel uit te krijgen. Hiervoor moet het boutje uitgeboord worden. Hiervoor kun je gebruik maken van de Dremel (of andere tool) in combinatie met een staalboortje. Boor midden op de kop van het boutje in dezelfde hoek er door heen. Doe dit voorzichtig, zodat niks er achter of er naast beschadigd raakt. Probeer nu het boutje los te halen. Dit moet nu redelijk gaan. Probeer anders voorzichtig het kopje er af te breken. Haal het boutje weg, ook aan de achterkant.
Stap 3
Dan hoor je dus uit te komen met dit:
Schuif vervolgens het plaatje opzij;
En haal daarna de ABS sensor er uit. Wederom, dit kan erg lastig gaan. Dit kan erg veel kracht nodig hebben. Verwijder de sensor samen met alle leiding, en onthoud hoe deze loopt. De stekker zit achter een wielkap.
Dan hoor je dus te eindigen met dit;
Mocht je niet zijn uitgekomen met het laatste plaatje en zit er nog allerlei rotzooi in? Volg stap 3b. Is het wel mooi gelukt, ga door naar stap 4.
Stap 3b
In mijn geval ging het perfect. Nu gaan we ook bekijken hoe het dan moet als het niet zo perfect gaat. Je sensor of boutje is er niet heel uit gekomen (of beide) en nu heb je dus allemaal rotzooi in die 2 gaatjes zitten. Dit moet eerst goed worden schoongemaakt. Hier komt de Dremel van pas. Probeer eerst alle stukken ABS sensor die afgebroken zijn uit het gat te verwijderen. Maak vervolgens met behulp van bijv een Dremel schuurbandje en slijpsteentje de gaten mooi schoon. Voel regelmatig of het gat al mooi schoon is. In het geval van het gat van het boutje, dit moet helemaal vrij zijn van de originele schroefbaan. Het moet mooi glad zijn, want nu gaat het boutje er op een andere manier in.
Zijn de gaten mooi schoon? Controleer dit door de ABS sensor en het boutje te passen. De ABS sensor mag niet al te veel speling hebben, maar wordt gelukkig ook goed vastgehouden door het boutje.
Stap 4
Nu is het zaak om te zorgen dat het de volgende keer ook los zou kunnen als dat nodig is. Gebruik kopervet om de gaten mooi in te smeren. Zo kan de boel niet weer vast gaan rotten.
Op deze manier dus.
Leg de kabel van de nieuwe sensor vast in de baan zoals hij moet liggen. Voor degenen die dit niet meer weten:
Druk vervolgens de sensor in het gat, schuif het plaatje weer over het schroefgat, en druk (of draai) het nieuwe boutje er in (nadat deze ook voorzien is van een laagje kopervet).
Draai het moertje aan de andere kant op het boutje. Zet een steeksleutel op het moertje, en draai met de ratel het boutje vast. Let op dat het niet te vast gaat. Hand vast is zat.
De sensor zit! Nu kunnen we hem ook echt aan gaan sluiten. De baan van de sensor heb je al gelegd als het goed is. Nu is het zaak om de pooltjes in de stekker goed in te smeren met vaseline, zodat deze niet kunnen gaan storen. Maak de stekker weer vast, en zet de wielkap terug. De boel zit vast!
Stap 5
In geval van de voorwielen, draai aan het stuurwiel om de wielen weer in de rechtuit stand te krijgen. Zet het wiel er weer op, en draai deze handvast aan. Krik de auto weer op, en verwijder de bokken. Laat daarna voorzichtig de auto weer zakken. Draai daarna met een momentsleutel de wielbouten weer vast. In het geval van stalen velgen 110nm, lichtmetaal 100nm.
Gefeliciteerd! De auto staat weer netjes, en alles lijkt voorbij. Maar we zijn nog niet klaar! Nu zit er nog een storing in de ABS computer, dat de sensor het niet doet. Deze moet eerst gewist worden. Maak gebruik van een Lexia of een knipperkastje (als je die niet zelf hebt heeft een medeforummer in de buurt er vast wel eentje). Wis de storing. Start vervolgens de auto, en bewonder het resultaat. Geen oranje lampjes meer!
Lekker gewerkt Djidde! Mooie how-to
zeker mooi!
Wellicht handig om de boel een week van te voren al in te spuiten met iMal of een ander dergelijke roest losweker. Baat het niet dan schaat het niet :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zit die vermaledijde stekker hier ook in de buurt of pas een eind verderop?
Ik merk dat met dit weer (en waarschijnlijk vooral de pekel!) deze af en toe opspeelt.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Goede Mark, dat zet ik er wel even bij.
Marc; als je de kabel naar boven ziet verdwijnen achter de wielkast zit hij daar een centimeter of 10 achter! makkelijk te bereiken :)
klasse, maar je kunt de fout toch ook resetten door de accu los te koppelen voor enige tijd dacht ik begrepen te hebben?
En was een malle pietje was alleen voor serie 1 auto's?
Ik weet niet zeker hoe het zit met de ABS computer. Dit is de manier die ik ken, maar als het ook kan door accu's loskoppelen zet ik dat er ook wel even bij. Malle pietje kan ook met een serie 2, tot 1997/98 of zoiets. :)
'BJ 1996=type 2, is vrijwel zeker kansloos met Malle Pietje box.
Jammer, moet je toch een echte (lees: chinese namaak) Lexia aanschaffen'
quote ik van een vorige post over het knipperkastje..ik spreek niet uit eigen kennis maar op mijn 1997 lijkt het knipperkastje inderdaad niet te werken....:(
Ik hoop natuurlijk dat he tniet waar is maar...:)
Wat ik wel weet is dat Mark toen zowel die van mij als die van mijn moeder heeft uitgelezen met een knipperkastje. Die van mij komt uit 1995, en die van mam uit 1997.. maar als ik me het correct herinner, kon niet alles worden uitgelezen.. Daar zal het hem wel zitten in onduidelijkheid. Vanaf een bepaald jaar kun je ze helemaal niet meer uitlezen.
Fijne How To, nog niet nodig, maar hij mag nu stuk, die ABS.....
Of liever bij een graadje of wat boven nul :mrgreen:
Ik heb een kopie gemaakt van de how-to naar het daarvoor bestemde deel, dan kunnen jullie hier verder de problematiek bespreken zonder dat het een onleesbaar geheel wordt. :moderator:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Super Mark!
Is wellicht handig om dan ook de achterste sensoren erbij te betrekken , als het een How-to wordt.
Voor de rest chapeau Djidde. :clap:
Dat mag iemand beschrijven, de moderators kunnen het dan samenvoegen tot een how-to.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als iemand inderdaad de achterste sensoren ook gaat doen kunnen die er mooi bij. Het principe is hetzelfde, maar met wat foto's er bij moet het makkelijker zijn. :wink: Er is alleen op het moment geen achterwielsensor die ik moet vervangen. :mrgreen:
Ooit gehoord van preventief vervangen? :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:lol: En dat terwijl mijn eigen XM niet eens ABS heeft. :lolno:
Ah , toe nou , doe het voor de Club :mrgreen:
Schroef de marktwaarde van je XM ff flink op door er achter ABS sensoren te plaatsen Djidde! :wink:
Nou, het idee is er wel om ABS in te bouwen. Er komt een flink groter blok in op termijn en dan is goed remmen ook wel zo prettig.. Er moeten toch een aantal leidingen vervangen worden dus die kan ik laten maken bij chyparse of zelf gaan maken tegen die tijd als het meezit. Ik weet de route van die dingen en kan eventueel wel een brug regelen. Als ik daar mee bezig ga kan ik dr ook wel even een how-to van maken. Niet dat die vaak gebruikt gaat worden. :mrgreen:
Djidde,
Mooie how to !
Ik ben bezig een donor te demonteren en daar wilde ik ook de sensoren van demonteren want ik dacht dat ze erg duur waren.
Zijn de sensoren en de abs computer voor alle wagens hetzelfde?
Dat IMAL ken ik niet ik gebruik zelf altijd kruipolie van Kroon waar ik tot op heden ook alles mee los krijg.
Is IMAL een aggressiever goedje?
Is het überhaupt zinloos ze te demonteren of als ze heel zijn zijn ze prima te hergebruiken?
Groet,
Mark
Even snel tussen door maar volgens mij zijn er 3 verschillende sensoren. De eerste waren Bendix die snel werden vervangen voor een ander type Bendix. Deze zijn erg erg zeldzaam en gebruikt ergens tot 1995-1996 ?? De latere modellen werkten met Teves en die zijn nog te koop. Teves heeft blauwe stekkers, Bendix groene. Als je groene stekkers hebt......die krijg je er nooit uit. Gewoon laten zitten denk ik en je fuseestuk netjes eruit halen.
Ierse zoefmachine
Even snel tussen door maar volgens mij zijn er 3 verschillende sensoren. De eerste waren Bendix die snel werden vervangen voor een ander type Bendix. Deze zijn erg erg zeldzaam en gebruikt ergens tot 1995-1996 ?? De latere modellen werkten met Teves en die zijn nog te koop. Teves heeft blauwe stekkers, Bendix groene. Als je groene stekkers hebt......die krijg je er nooit uit. Gewoon laten zitten denk ik en je fuseestuk netjes eruit halen.
Ierse zoefmachine
Er zit helaas wel verschil tussen de ABS sensoren. De sensoren met blauwe stekkers zijn inderdaad nog goed te krijgen, zo rond de 50 euro als je goed zoekt. Je kan ze altijd proberen te demonteren, maar vaak breekt de sensor gewoon. De mantel is dan vastgeroest in het gat. Als je ze gewoon loskrijgt zijn ze te hergebruiken.
IMAL heb ik er eigenlijk alleen bij gezet omdat ik er zelf erg goede ervaringen mee heb. Er zijn echter heel veel verschillende kruipolie's, dus als iets voor jou goed werkt en vertrouwd is zou ik dat zeker gewoon blijven doen!
Beste Xmmers,
Na een lange pauze toch maar weer eens geprobeerd de sensoren te verwijderen.
Ik wil alle vier de sensoren van de donor afhalen.
Djidde in jou mooie beschrijving staat dat je een plaatje opzij moet schuiven , daarmee bedoel je het beschermplaatje ( tegen steenslag e.d. )?
De bouten krijg ik heel makkelijk los maar de sensor zelf zit nog muurvast , misschien ook omdat ik het plaatje niet goed opzij heb geschoven?
Hoeveel geweld kun je uitoefenen op de sensor zelf? B.v. tik er volop of van opzij of tegen de behuizing waar hij in zit.
De donor is er een uit 1997.
Groet,
Mark
Die sensoren kunnen muurvast zitten, vaak worden ze ook uitgeboord. Plaatje is idd de beschermkap :).
Kruipolie erbij spuiten en met een tang voorzichtig loswrikken. Soms is er geen redden meer aan..
Geweldig deze heldere instructie, hartelijk dank Djidde! Bij mij hoefde ik na de vervanging van de sensor de computer niet te resetten, na 100 meter rijden gingen het storingslampje en de melding op het display vanzelf uit.
Bij mij ook. Geen reset nodig. Boutje eruit krijgen was idd een rotte klus maar de aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Hoi, ik zit ook met een stukkende linker abs sensor (weerstand ' oneindig '). Maandag APK, garage heeft er geen op voorraad (Tres Beau in Leerdam). Iemand in omgeving Den Bosch die er een over heeft? Of weet iemand een echte winkel / garage die dit op voorraad kan hebben? Online duurt net te lang met versturen.
Ben bereikbaar op: 06-11869297
Groet, Martijn
M. van Riet
Er zijn twee verschillende sensoren te zien aan de kleur van de stekker groen of blauw
van Gompel heeft geloof ik nog groene liggen.
Winparts verkoopt deze gewoon nieuwe in blauw let op de bevestiging Productnummer: 0101390 Fabrikantcode: GBS2040 EAN: 8717109500462
Deze heb ik kort geleden vervangen voor XM 1999
ttps://www.winparts.nl/remsysteem/abs-sensoren/c617/wielsnelheidssensor/p101390.html
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Pagina's