Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Al vaker meegelezen hier, maar actiever op citroen-forum.nl. Tot nu toe, want ik deel hier even mijn luxeprobleem:

Mag je een nieuw leasehok uitzoeken, weet je gewoon niet wat. Want waar zijn de klassieke schoonheden van breaks/5-deurs-berlines gebleven: ik noem een Lancia Kappa, een XM natuurlijk, Saab 900/9-3, zelfs Alfa 156 was vele malen subtieler dan de huidige agressieve kijk-mij-nou-bakken. Een C-klasse is nog het meest keurig, kun je nagaan. Of een Mazda6 - mooi maar met nogal botte automaat en duur in de lease. Talisman is de laatste overgebleven Franse mohikaan, moet nog proefrijden maar word al te enthousiast van 47l tank - en vind het verschil met de op iedere straathoek staande Mégane wel érg klein. En de 508-II is er nog niet als Break - wat met de grote labrador hier toch echt een noodzaak is.

Toen zag ik van de week deze voorbij rollen over het scherm:
https://link.marktplaats.nl/m1259974145

IMAGE(https://i.ebayimg.com/00/s/NTU3WDEwMjQ=/z/jbMAAOSw6H5alpAd/$_86.JPG)

Hmmm als ik nu het bruto leasebedrag laat uitbetalen, helft naar fiscus. Maar ook geen dikke bijtelling, da's bij elkaar toch een fors maandbedrag. Met complete afschrijving van de XM (just to be safe), veel onderhoudsreservering etc. kan dat goed uit. 

En natuurlijk is het raar om een 6-traps Mazda-automaat af te schrijven versus een Mercedes-9-traps om vervolgens een ouwe 4HP18 te gaan rijden, je le sais. Maar mon Dieu wat heeft zo'n XM toch een stijl vergeleken met die moderne bakken. Geen opgeblazen bumpers die agressieve F1-aspiraties uitstralen, maar pure klasse.

Vraag na dit weer eens lange intro:
1. Wie rijden er nog dagelijks XM. Begreep hier dat onderdelenvoorziening "lastiger" aan het worden is? Dermate dat je weken stil staat of valt er bij bv. Wil Wijnhoven e.d. nog een redelijke mouw aan te passen?
2. Wie kent deze auto (2008 import uit CH, op papier een Ambiance maar dat lijkt een BPM-importtruc te zijn, visueel is alles Exclusive)? Staat anderhalf jaar stil bij CitroVries in Tilburg, gisteren geweest. Maar totaal geen ervaringen met ze...

Groeten,
Rogier

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Hoi Rogier, dat is wel een plaatje van een XM inderdaad. Prachtig zo'n serie 1 met beige leer. 

Ik rij zelf dagelijks XM. Een 16v voor woonwerk verkeer en een V6 Multimedia voor de lol. Dat is allemaal prima te doen. Als er iets stuk is kan het inderdaad een paar dagen duren voordat er een onderdeel is gearriveerd. Lastig bij dit model is dat er geen abs-sensoren meer voor te krijgen zijn. En ten opzichte van een moderne wagen zit hier natuurlijk geen enkele plofzak in. Maar goed, je rijdt wel in stijl. 

Ik ben zelf ook vanuit een leasebak weer in een XM gestapt en heb er geen moment spijt van gehad.

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Ik rij nu mijn 2e XM (allebei V6) dagelijks (100 km per dag aan woon werk verkeer), Begonnen is het bij de vorige werkgever als 'auto van de zaak' i.v.m. de gunstige bijtelling die voor voertuigen ouder dan 15 jaar bijtelling naar dagwaarde is, dus extreem laag (ik zat toen de tijd op 45 euro per maand), en dat kun je tegenover de fiscus heel goed verantwoorden aangezien je ze voor een habbekrats kunt kopen (markplaats of andere auto site mag je voor onderbouwing daarin gebruiken).

Dat de auto die je toont te boek staat als Ambiance is geen BPM truuk maar klopt kwa aanduiding met het type/bouwjaar. (zie de bijlage 'uitvoeringen')

Ik zelf ben van mening dat dagelijks gebruik  veel beter is dan af en toe voor een zondags ritje van stal halen. Onderdelen zijn wel zorgelijk met name zaken als koelslangen zijn niet niet meer te verkrijgen, en je die dus met ouwe of even oude meuk moet vervangen. Veerschotels worden door iemand v.d. club in een ruilsysteem voorzien van nieuw rubber dus dat is een hele zorg minder en vooral betaalbaar. In 2014 heb ik voor 2 van nieuw rubber voorziene veerschotels € 260,= betaald.

Voor de rest, je moet net als met alle andere oude of nieuwe auto's geluk hebben, ik heb tot nu toe geen noemenswaardige problemen gehad, op een lekkend diravi stuurhuis na, waar ik tot vorig jaar, jaren lang gewoon mee gereden heb, want ondanks een kleine lekkage stuurt de auto gewoon goed en werkt de diravi  zoals het moet. Je hebt alleen een aandachtspuntje bij de apk d.w.z. echt vlak voor de keuring de stuurstang hoes lostrekken, lhm eruit laten lopen en droogmaken en terugplaatsen. Aan slijtage onderhevige onderdelen als remblokken, lagers, starmotor, dynamo, distributieriem en andere riemen zijn allemaal verkrijgbaar en te vervangen​. En heb je een serie 1 V6 dan heb je het zogenaamde kettingmonster en voor zover bekend is er nog nooit van een XM de distributie ketting geknald.

Voor wat betreft het rijden zelf is dat natuurlijk een uitgemaakte zaak, je rijd als een vorst en ik mis in het gebruik niks van de nieuwerwetse meuk of foefjes die in de huidige generatie auto's zit.

Als ik de kans zou krijgen dan wist ik het wel.

 

Heb je deze ook gezien? https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/citro-n-xm-exclusive-erst-68700km-/804525704-216-4234

Mag dan wel in Leipzig zijn maar kost je nul aan bpm, transport kun je rijdend met de auto doen d.m.v. 1 of meerdaags kenteken en invoeren is een eitje, kost je alleen tijd en nog geen 200 euro. Zie hier https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/invoeren/invoeren-vanuit-eu--of-eva-land#Kosten

 

 

 

Bijlage: 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Hoi,

BPM truuk of niet, met de leeftijd van onze dames (nu allemaal meer dan15 jaar oud) is BPM nihil.
Ik rij al meer dan 15 jaar dagelijks XM (variërend van 90000km/jaar naar thans zo'n 50000). Uiteraard wel diesel met die afstanden.
Ik heb zelden problemen gehad met verkrijgbaarheid van te vervangen onderdelen. Een goede, liefhebbende garagist is een pré (zoals Wil Wijnhoven, maar ook mijn eigen huidige Citro-advies). Zoals Mark aangeeft zijn slijtende onderdelen doorgaans goed verkrijgbaar. En zelf een voorraadje aanleggen van onderdelen wil ook wel helpen als je ruimte hebt. Tot slot zijn er op dit forum genoeg enthousiastelingen die je ook nog een ergens mee kunnen helpen en als je een maand kan wachten (op zijn hoogst) is er het magazijn!
Kortom: dagelijks XM rijden is zeker geen straf en nog altijd goed te doen.

Overigens deel ik je mening t.a.v. de Talisman, die mij als één van de weinige medeweggebruikers eigenlijk altijd wel weet te bekoren.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Wat een heerlijk enthousiasme hier! 

Leuk overzichtje van uitvoeringen, klopt met de oude folders die ik nog op zolder heb liggen. Denk gezien de meegespoten achterbumper, de Speedlines en het crème leer én de opmerking van CitroVries dat ze ooit voorschade (bumper/grille) hebben weggewerkt dat er een gewone voorbumper op een originele Exclusive is gehangen. Zeker overkomelijk :-) En dat de invoer-BPM voor mij niet meer van belang is: I know. Vroeg me vooral af waarom deze als Ambiance wordt aangeboden - dat waren en zijn bekende trucs, uitvoeringsniveau staat vaak niet op papieren... Ach, verder alleen interessant voor het historische verhaal :-)

Wist niet dat Serie-1 onderdelen al moeilijker zijn dan Serie-2. Wel jammer, want ik vond het Serie-2 interieur erg tegenvallen bij mijn vorige V6. Niet het rechtlijnige karakter dat zo goed bij het exterieur past. Maar ook niet de bouwkwaliteit van het visueel vergelijkbare Xantia-dash. Mijn TD12 was ook een Serie-2 met tweespakig stuur en die was kwalitatief eigenlijk beter dan de latere V6. Dus wil ik nu alleen een Serie-1, die in Duitsland laat ik daarom staan - maar wie gaat die wél even ophalen? ;-)

Volgens RDW nog wel een 2975cc versie, dus niet de "Couple" motor, maar wel tweespakig stuur. Die halve modelwissel heeft Citroën echt zo complex mogelijk uitgesmeerd 

Diesel, ja zou met 40.000 km per jaar wel logischer zijn. Maar eigenlijk wil ik voor een personenwagen geen diesel meer - ook de leasert zou op eigen initiatief benzine worden. We hebben de afgelopen decennia genoeg fijnstof uitgestoten over onze steden, maar laten we die discussie maar in een apart draadje voeden denk ik? 

Lekkende Diravi... dat risico ken ik. Gelukkig kennen we ook Van de Laan - ik neem aan dat die nog steeds zonder complete uitbouw hier iets aan kunnen doen? Ik heb deze niet zien lekken, maar inderdaad een symptoom dat ik eigenlijk tevoren incalculeer. De andere kritische unit, de 4HP18, zou ik preventief een beurt bij ZF in Delfgauw willen laten geven voor aflevering. Koppakking achter staat ook als tricky bekend - hoe check ik specifiek die? Zag zo gauw geen koelvloeistof ernaast, maar zo'n lek kan immers ook veel subtieler zijn. Hmm, misschien maar eens over een aankoopkeuring bij andere specialist nadenken of iemand meenemen die niet alleen de theorie maar ook de praktijk kent.

Stilstand uitte zich bij starten in wat ruwe klank in voorste kop, verdween na even draaien. 

Voor onderhoud ken ik inderdaad Van Wijnhoven. CitroAdvies is in Heerlen, ik werk in Roermond dus goed te weten. En CitroVries (verkoper) zit in Tilburg dus ook nog optie. 

Ik word steeds enthousiaster merk ik. Hmmm even thuis dit bommetje laten droppen. 

 

 

 

 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Dit is het eerste (en enige) wat ik er aan zou veranderen; ik zou er een enkelspakig exclusive stuur in zetten.

Dan heb je dit mooie uitzicht. 

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Eensch Frank dat kromme 2 spaak Peugeot stuur ging bij mij ook de kliko in.

 

@Rogier, ja vd Laan doet het truukje nog steeds.

Onderdelen zijn voor beide lastig aangezien de verschillen meer uiterlijk waren, en natuurlikk de uitbreiding van het motorgamma.

De V6 heeft eerder last van een lekkende uitlaatpakking (achterste bank) dan koppakking. 

Als ze van de bak regelmatig de olie hebben ververst heb ik daar niet zo'n schrik voor, maar zeker is niks in het leven.

Succes met de bomdrop.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

tom
afbeelding van tom
RE:

Ik gebruik m'n xm 2.1. td automaat exclusive ( in dezelfde fraaie kleur als die jij hier opvoert Rogier)  als dagelijkse auto, de afgelopen 2 jaar ong. 22.000 k. per jaar zowel voor werk als privé. Ik ben in loondienst dus met bijtelling e.d. heb ik niets van doen, de km vergoeding is verwaarloosbaar...Ik houd niet bij wat de auto me jaarlijks kost...maar geniet wel elke keer als ik er in rijd, of de markante wagen zie staan vanuit mijn werk op de 4e verdieping tussen de vast  degelijker wagens van collega's zie staan...Wat mij en mijn zoon nog steeds in positieve zin opvalt is de bouwkwaliteit van het interieur, dit i.t.t. de ervaring met een Saab 9-3 ttid uit 2012.. Met Pasen weer een ritje naar de Vogezen...

Een XM V6, ik ben er benieuwd naar, ik had ooit een Avantime V6: geweldig wat een geluid en power! Terzijde: voor t tanken gebruik ik de Directlease tank app, kun je zien waar je bij jou in de buurt t meest voordelig kunt tanken, dat loont de moeite, maar wellicht kennen julie die al.

En stel dat ik een andere auto moest kiezen voor lease b.v. ... is leuk voor een ander topic.. Rogier noemt de Talisman, idd een verlengde Megane, maar die achterlichten....

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Mark zegt:

<p>Eensch&nbsp;Frank dat kromme 2 spaak Peugeot stuur ging bij mij ook de kliko in.</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>@Rogier, ja vd Laan doet het truukje nog steeds.</p>

<p>Onderdelen zijn voor beide lastig aangezien de verschillen meer uiterlijk waren, en natuurlikk de uitbreiding van het motorgamma.</p>

<p>De V6 heeft eerder last van een lekkende uitlaatpakking (achterste bank) dan koppakking.&nbsp;</p>

<p>Als ze van de bak regelmatig de olie hebben ververst heb ik daar niet zo'n schrik voor, maar zeker is niks in het leven.</p>

<p>Succes met de bomdrop.</p>

Haha ja een eenspaaksstuur is inderdaad veel mooier. Wel zeldzaam in leren uitvoering, dacht ik? Ach geduld is dan schone zaak, vervangen van zo'n stuur is nog eenvoudiger dan van eentje met airbag.

Wist niet dat het de uitlaatpakkingen zijn. Dat betekent dan ook, dat een complete uitlaat vervangen liefst niet het spruitstuk betreft? 

Wordt een leuk lijstje zo ter check/aflevering:

- Koelsysteem afpersen op lekkages?

- Idem voor airco, bleek bij mijn V6-1996 uitgesloten van garantie, dat heb ik ondanks enige coulance geweten...

- Brug op en voor/na aflevering goede CaprotechRX-behandeling of vergelijkbaar laten geven. Blijft een oude bak.

- Automaat oliewissel, liefst complete oliewissel bij ZF zelf.

- LHM met Hydraurincage vervangen en na 1500km weer andersom, alles goed ontluchten steeds

- Uitlaat leek dicht maar roffelt wel behoorlijk, goed checken. Als vervangen dan RVS met dit gebruik: 1x pijn lijden en klaar.

- Check van die veerschotels indeed

En wat visueel geneuzel:

- Voorbumper laten schuren spuiten om Exclusive-exterieur te matchen 

- Wang zitting bestuurdersstoel zit los (weet verkoper al)

- Eenspaaksstuur, leer, met radioknopjes

- Radio bewaren en voor dagelijks gebruik vervangen door iets met Bluetooth en evt 2-DIN met navi of Carplay/Android

De tankapp ken ik niet, maar woon praktisch naast een Shell Express met 15ct of iets dergelijks korting...

 

@Tom: ook een Serie1 jij?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Zo te horen is het thuisfront al om   

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Is helemaal geen domme actie, eerder briljant. Alvast veel plezier ermee ;-)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE: Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Heb je die XM nog gekocht Rogier?  Ik zie 'm niet meer op Marktplaats..

__________
Crepuscule

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Domme actie? Toch weer een XM - als dagelijkse auto!?

Hi Veen,

Nog geen andere actie ondernomen dan onze Inkoopmanager polsen over zo'n constructie - zo'n "ouwe auto" leek niet echt goed te vallen, wellicht tijd voor een tweede poging. Blijft wel bedrijfsgeld dat of naar een nieuwe leasebak gaat of naar een risicofactor... Ikzelf kreeg overigens ook twijfels door alle milieuzones: met de XM-op-leasebudget bepaalde klanten niet kunnen bereiken is wellicht niet zo professioneel 

En inderdaad zag ik deze dame ook niet meer op marktplaats v/d week. Wel nog op de site van de verkoper:

http://voorraadmodule.vwe-advertentiemanager.nl/s30035864749d3c2fc4167e8a4413a076/f843/details/16302747/citroen-xm-3-0-v6-ambiance-lage-aantoonbare-kilometer-stand/

 

Had trouwens ook nog het stoute idee om de sloep-van-voorganger door te rijden en ondertussen de XM naar 60 kWH-accu's en AC-motor om te laten bouwen... 

 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!