Dames/Heren
Er komt vrij plotseling een ratelend geluid uit mijn motor
het is een 2 liter turbo uit ‘95.
hij gaat eigenlijk wel mooi rond ,rookt niet , olie is mooi blank .
Het klinkt een beetje metalig en het lijkt alsof het iets met de kleppen te maken heeft.
ik heb het kleppendeksel gelicht en zag niet meteen iets vreemds.
De eerste oplossing kreeg ik van een vriend ook die ook zei dat het wel eens de hydraulische klepstoters kunnen zijn.
Maar heeft een CT wel hydraulische klepstoters ?
Hij zei ook dat het wel eens zou kunnen helpen in dat geval te “flushen” ,en olie te verversen.
wat is jullie ervaring hiermee ?
wat voor olie hoort er officieel in ?
groet Pieter.
Nee er ziten geen hydraulische in een TCT. Misschien de schoepen van je Turbo?
__________
Crepuscule
Is de distributie niet een tand versprongen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
kan dat zomaar ?? Hoe dan ?
Als ie wat slap staat, misschien. Mogelijk ook met de kou te maken?
Ik had een multiriem die een richeltje was opgeschoven plotseling. Ook niet echt verklaarbaar.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als zo'n riem al wat jaartje of kilometers gemaakt heeft en de spanrol ook niet helemaal lekker is dan is verspringen heel goed mogelijk, beter gezegd eigenlijk, de riem verspringt niet de poelie verdraait. Meestal gebeurt dit bij het starten omdat dan het hele zooitje binnen een seconde van 0 naar 900 a 1000 toeren gaat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
dat ratelen is dat de kleppen de zuigers raken, doorrijden is
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wanneer doet zich dat geluid voor?
* Stationair?
* Accelererend?
Vooral stationair hoor je het goed ..het klinkt minder ratelend bij hoge toeren.
hij lijkt eigenlijk niet van tijd af.
maar dat zou de computer kunnen compenseren toch ?
Hij staat nu op de brug . Ik zal eerst de distributie checken.
De Ami 6 berline uit zijn winterslaap gewekt zodat hij als dagelijkse auto kan dienen.
Hoi Pieter,
Als het een beetje klinkt als een diesel motor, dat ratelen, kan het zijn dat je last hebt van 1 of meer kantelende zuigers .
Dit gebeurde wel vaker bij een 2.0 . Hier kun je nog wel even mee door rijden, Gezond is het natuurlijk niet,
Als die DB-riem verspringt , al is het maar 1 tandje, dan heb je nauwelijks nog powerrrr.... De kleppen sluiten immers niet meer op tijd.
Been there, done that !! Als hij nog vlot optrekt / accelereerd kun je die riem uitsluiten. Kan inderdaad zijn dat de klep(pen) te ruim staan.
Ook die eerder genoemde kantelende zuiger is mogelijk evenals versleten lagerschaaltjes.
Gisteren de xm op de brug gezet.
eerst de multibelt er maar eens afgehaald om het een en ander uit te sluiten.
dat gaf geen verschil.
Hij start prima en loopt goed rond.
het lijkt wel of hij steeds meer herrie gaat maken. Klinkt niet goed !
ik heb me nog niet goed ingelezen maar wat zit er nog meer aangesloten op de DB riem behalve de kruk en nokkenas ?
zou de waterpomp naar zijn grootje zijn ?
Ik zat net je opneningspost door te lezen, laten we even terug gaan naar het begin.
Aangezien jezelf direct kleppen etc verdenkt borduurt Iedereen incl mijzelf daar op voort maar dat hoeft perse niet zo te zijn.
Wanneer precies begon de auto lawaai te maken, bij het starten of zo in eens tijdens een rit? Omschrijf het even heel gedetailleerd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ok .
het begon zomaar ineens zonder aanleiding drie weken geleden . We rijden er in met drie mensen dus ik kan je niet zeggen of het tijdens het strarten of rijden is gebeurt.
in het begin klonk het niet zo erg.. heel zachtjes .ik dacht aan een kapot lager van de dynamo ofzo.
het ging langzaam over in een ratelend geluid.
waarom ik dacht aan de kleppen komt door een vriend ( vroeger monteur) die zei dat het best wel eens zou kunnen dat het vervuilde hydrolische kleppen zouden kunnen zijn.
het klinkt nu namelijk een beetje metalig.
Er zitten geen hydraulische kleppen in een ct zegt men...
uitgesloten dus ... kleppenstellen zou misschien nodig zijn maar ik kan mij niet voorstellen dat daar het probleem zit..
kleppen die de koppen raken zou kunnen maar dan moet de de boel toch wel erg van tijd afstaan en dat is absoluut niet te merken aan het rijgedrag.
gisteren dus de multibelt losgehaald om het een en ander uit te sluiten qua hydropomp dynamo en airco.
geen verschil...
daarom mijn vraag of de waterpomp zo’n ratelend geluid kan voortbrengen.
Zolang ik nog niet weet hoe ik de kunststof kap van de distributie er af krijg...( motorsteun demonteren ?)
kan ik nog niet de de snaarspanning ofzo kontroleren.
meer kan ik nog niet vertellen...
en valt het geluid te lokaliseren met stationair draaien, ergens onder de kap?
(of is het er überhaupt niet bij stationair?)
Gaat het geluid met het toerental mee in frequentie: sneller ratelen bij hoger toerental?
Verandert het in toonhoogte bij verandering toerental?
Maakt draaien van het stuur verschil?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bij stationair draaien is het geluid hard en ratelend bij hoge toeren wordt het geluid zachter.
hogere toeren wel sneller ratelen .
dit alles bij stilstaande auto zonder multibelt.
draaien aan het stuur geeft geen verschil.
het geluid bevindt zich hoog aan de rechter kant ( bijrijder) van het blok.
Nou 3 chauffeurs dat helpt je ook niet, filmpje maken?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Filmpje.. goed idee.
kan ik dat wel plaatsen dan qua bestands formaat ?
Morgenochtend ff sleutelen..
Ik kan alleen nergens een goede beschrijving vinden.. zelfs Olving beschrijft summier..
Je kan dat filmpje natuurlijk ook op youtube plaatsen.... En dan hier ffff een linkje plaatsen.
Vandaag de distributieriem losgehaald.
het valt niet mee om een goede beschrijving te vinden die correspondeerd met de tekeningetjes en de werkelijkheid.
er zit in het nokkenas tandwiel een gat en op 7 uur een gat in het blok waar een m9 bout precies in past.. kan niet missen zou je zeggen.
In de poelie die voor het krukas tandwiel zit is een prachtig gaatje van rond 8 mm dat precies tegenover een uitsparing in het blok zit.
als je de poelie verwijderd staat er op het krukas tandwieltje een puntje . Als je dat recht tegenover bovengenoemde uitsparing zet komt er op de starterkrans een dikke “zaagsnee” tevoorschijn . Dat zal dan het goede punt zijn !
Al met al stond , wat ik ook aanhield als krukaspunt ,de distributie 45 graden van tijd af!
Niet goed dus...
De boel op tijd gezet...
tenminste als ik Olving goed interpreteer.
De riem er op of niet er op maar wat ik ook doe ..als ik de nokkenas op tijd zet krijg ik de krukas niet meer rond !!!!
dat zelfde geldt ook andersom . als ik de krukas op tijd zet krijg ik de nokkenas niet meer rond.
De pennen zijn er uit natuurlijk hè.
Zou het kunnen dat er een klep tegen een zuiger aan komt ?
Hallo Pieter,
Enige tijd terug heb ik alle werkplaatshandboeken overgenomen van iemand. Als je mij het motortype doorgeeft wil ik de relevante info wel voor je opzoeken, scannen en doormailen.
Pieter & Nefertiti
Na wat googelen: XM 2.0i Turbo XU10J2TE (RGX) 1993 - 2001 Motronic MP3.2 150 @ 5300
dat zal hem zijn.
Kan eigenlijk niet anders dan dat er een klep tegen de zuiger aanzit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ben er ook bang voor..
Dan moet de kop er af.
Paar vragen dus .
Is dat een grote/dure klus ?
zijn kleppen nog wel te krijgen ?
Borgen van de krukaspoelie gaat hier iets anders ? HET gaatje zit hier op "vijf voor half zes" ?
https://www.petrila.net/repair/2/406d8/info/gb/b1eg09k3.htm XU10J2TE = 2.0TCT
Daar heb je het al .. die tekeningetjes !
die hier boven heeft bij b een soort staafje ofzo?
Het gaatje hier op “half zes” zit bij petrila.net op “ 11:00”
net als op mijn auto Waar je dan een pennetje in steekt..
maar ja .. tussen half 6 en 11 zit best verschil..
Ik heb toch maar fff het WPHB van de XM erbij gepakt en zoals jij hebt heb is het goed: nokkenaspoelie is 7.00h en krukaspoelie 11.00
Heeft dat krukastandwiel een hap eruit ? Zo ja, dan zou dat op 11.00 moeten staan.
Het krukas tandwiel heeft geen hap eruit maar een puntje erin geponst ( origineel lijkt het ) maar correspondeerd niet met het gat in de poelie.
vandaar de verwarring.
wat wel zo is dat als ik dat puntje op 11:00 zet er bovenop de starter krans in een kijkgaatje een ( zeker originele )streep te zien is...
er zijn dus meerdere mogelijkheden...
jammer genoeg...
het zou wel lekker zijn als ik het zeker weet..
Pagina's