motor valt uit in stistand / zonder belasting

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Koen
afbeelding van Koen
motor valt uit in stistand / zonder belasting

Ik heb een XM V6.24 die net uit de stalling is en ze wil niet aan de gang blijven.

Ik ben op zoek naar de oorzaak van het volgende probleem:

ze start normaal en de motor werkt zoals het hooft in het begin .. maar als ik wat gereden heb wil ze uitvallen als ik (bijna) stil sta. en ze wil ook niet over 5000rpm (dan begint ze te nukken) en wijgert een hoger toertal.

Ik heb het Noorse forum geraadpleegd en heb gecheckt of de motor op alle cilindere draaid (dat doet ze). de rotor in de verdeler vervangen, de bougies gechekt en de stationnairluchtventiel schoongemaakt (sorry voor mijn Nederlands.. ben wat onwennig).

Iemand die tips heeft / kan helpen met raad?

bij voorbaat dank

 

Koen

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: motor valt uit in stistand / zonder belasting

Een foutieve mengverhouding van brandstof en lucht, bijvoorbeeld door een defecte luchtmassameter, inlaatspruitstukdruksensor, gasklepstandsensor, of een lambdasonde. Welke motor heb je Koen? 

__________
Crepuscule

Koen
afbeelding van Koen
RE: motor valt uit in stistand / zonder belasting

Ik heb een ZPJ4 motor..

Koen
afbeelding van Koen
RE: motor valt uit in stistand / zonder belasting

ik kreeg een tip om verdelerhuis deksel en bougie kabels te kontrolere .. maar in dat geval wil de  moter de hele tijd onregelmatig lopen.. toch? 

Koen
afbeelding van Koen
RE: motor valt uit in stistand / zonder belasting

..en darnaast wil de motor niet over de 5000rpm... dan denk ik aan een vakuum ventiel in de variabele luchtinlaat?? Hoe test je of die niet de oorzaak zijn ?

Koen
afbeelding van Koen
RE: motor valt uit in stistand / zonder belasting

gisteren heb ik na het schoonmaken en terugmonter van de stationaire luchtinlaatventiel de motor laten lopen: start is zoals het hoort. ..de motor loopt op een verhoogde rpm en zinkt terug naar normaal. na een minuut of 5 begint ze onder normaal rpm te vallen en de motor kompenseert de eeste keren met tijdelijk de rpm te verhogen. daarna valt ze weer terug naar en nog lager rpm (en meer onregelmatige loop) na een aantal keer valt ze uit.

Als ik het kontakt van het luchtinlaatventiel losmaakt, draait de motor meer onregelmatig.. maar zet ik het kontakt terug .. is het iets beter maar niet normaal.. (slecht werkend?? of helemaal goed werkend, en een ander oorzaak??

Als ik gas geef (onbelaste motor) zie ik niet dat de 2 vakuumventielen bewegen ( niet bij 4000 rpm en niet bij 5000 rpm).. maar dat heeft mischien te maken met dat de motor onbelast draait?

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: motor valt uit in stistand / zonder belasting

Erg lastig, kan veel zijn... de auto al uitgelezen?

Als de motor na 5 min (enigzins) warm is en uit valt, kun je dan de auto zonder problemen starten en blijft de auto dan weer 5 min lopen?

Zo nee; dan lijkt het temperatuur afhankelijk. Denk aan KVS temperatuursensor (groen) of inlaat temp (grijs). Of een (mini) scheur in de verdelerkap die bij warm worden uit zet en geen contact meer maakt. (Dat laatste heb ik ooit gehad)

Zo ja; dan denk ik dat je richting lambda sensor moet denken. Dit moet wel n foutmelding geven lijkt me. 

(Of het stationairventiel werkt kun je makkelijk checken door in de aanvoer slang te knijpen en luisteren of het ventiel bijregelt.)

Koen
afbeelding van Koen
RE: motor valt uit in stistand / zonder belasting

Dank je voor je bijdrage.. de wagen krijg ik weer aan de praat maar moeizaam.. ik heb er samen met een vriend naar gekeken ( hij is automonteur): we denken in de richting van brandstoftoevoer ( benzine pomp /filter) of elektronisch. (In eerste instante uit-nullen van de stationair modus). De wagen heeft lang stilgestaan met weinig benzine in de tank: kan veel kondens in de tank zitten .. dus 0,5 l kondes-verwijdermiddel  en een volle tank met 98 octaan benzine en een lang tocht gereden: problemen zijn nog niet over.. Ik vermoed dat het benzinefilter de oorzaak kan zijn.. 

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: motor valt uit in stistand / zonder belasting

Kan, maar niet erg logisch dat het dan de eerste 5 min wel goed gaat...

Hoop dat het werkt!!