Om toch terug te komen op de beperkte rotatiesnelheden :arrow: dus toerentallen van de plunjerpompen.
Met een grotere poulie wordt het mogelijk om relatief grote omtreksnelheden te bereiken bij relatief lage toerentallen.
Yep, en da's nou net waar plunjers niet goed tegenkunnen. Voor hun is een lagere omtreksnelheid juist beter.
Het mooiste is een constant toerental. Hmmm..... ik draaf door. :roll:
De omtreksnelheid van de aangedreven poulie is niet hetzelfde als de omtreksnelheid van de plunjers. Het toerental is wel hetzelfde, want ze zitten op dezelfde as.
Van het constant toerental bij het optimaal werkpunt heb je gelijk :wink: .
Klopt, maar de overzetverhouding die door de pouliediameter bepaald wordt, bepaalt daarmee wel de plunjersnelheid.
Schiet me zomaar een vraag te binnen: Hebben de C5 en C6 HD-pomp met constant toerental?
Toch nog een kleine opmerking die me te binnen schiet mbt een HD pomp van een BX en een HD-pomp van een XM ZPJ V6.
Bij de BX wordt het vanaf de krukas aangedreven en bij een XM ZPJ V6 vanaf een nokkenas.
Het toerental van de krukas is 2 x die van de nokkenas :wink: .
Vanavond de restpuntjes gedaan:
- De pakking van de olieretourleiding vervangen. Een nieuw exemplaar kost €0,99 :shock: Die ging er nu wel vlotjes in; alleen m'n klauwen verbrand. :lol:
- Onder nog een gat gevuld met een bout die over was. ;-) Wes weet wel welke ik bedoel.
- Boven de slangenstellage weer losgemaakt om de regenkap op het spruitstuk te plaatsen. Ik word steeds handiger in dat demonteren. Het lukt nu ook met hete motor. :mrgreen:
- En last but not least alle slangklemmen strak vastgezet. Ook van hydrauliekleidingen. En hier en daar nog wat slangklemmen geplaatst op T-stukken.
- De wartel onder op het verdeelblok nog 'n tikkie vaster gezet, volgens mij zweet het daar nu niet meer.
Resultaat van een avondje beunen: stationair loopt 'ie errrug mooi. :lol:
Dat verbranden valt wel mee. Echte kerel hè? :mrgreen: En natuurlijk een katoenen overall en eelt van jarenlang soldeerbouten verkeerd vastpakken ;-) Dit keer de vloeistoffen niet afgetapt. Daarom bleef het rond de motor veel langer heet.
In de hele operatie is 1 onderdeel vergeten :oops: : een dunne ring tussen spruitstuk en turbo. Daarvoor zou alles losmoeten om die turbo iets te kunnen lossen zodat 'ie er tussen geschoven kan worden. En doar hai ik geen sjin in. :roll:
Op naar het volgende project: reinigen van de hemel.
Erare humanum est.
Maar, ik HEB de pakking. Alleen niet op de goede plaats. :lol:
Misschien later, als ik de spierpijn en het gevloek vergeten ben dat ik 'm er alsnog tussenwurm.
Ondanks dat ik finaal kapot ben (voorjaarsmoeheid? zenuwen voor morgen?) vanmiddag toch maar aan m'n water in brandstoffilter gewerkt. De oplossing is simpel: ik rij weer benzine in plaats van diesel. :mrgreen:
Maar zere neus, ik heb het lampje van die bewuste melding er uit getrokken. En nu geen afscheidspiep en dreigende waarschuwing meer als ik de motor uitzet. :D Inderdaad, het verrekte lampje doet het display 'op hol slaan', want het lampje zelf brandde niet. :twisted:
Wie adviseerde me dat ook alweer? Lucas? JP? In ieder geval bedankt.
De maid heeft haar trip naar Hedel, en 's middags/'s avonds naar 's-Gravenhage uitstekend doorstaan. 8)
Zelfs m'n vriendin merkt het verschil tijdens het rijden. Zou ze soms Citrofiel worden? :shock:
Gisteren van Mark condoompjes gekregen en de maid er vandaag mee uitgerust.
Zonder condoompje:
Met condoompje:
En de volledige kerstboom:
Shoot, ben ik vergeten die rubbers te fotograferen. :oops:
Indeet. :wink:
Om toch terug te komen op de beperkte rotatiesnelheden :arrow: dus toerentallen van de plunjerpompen.
Met een grotere poulie wordt het mogelijk om relatief grote omtreksnelheden te bereiken bij relatief lage toerentallen.
Yep, en da's nou net waar plunjers niet goed tegenkunnen. Voor hun is een lagere omtreksnelheid juist beter.
Het mooiste is een constant toerental. Hmmm..... ik draaf door. :roll:
De omtreksnelheid van de aangedreven poulie is niet hetzelfde als de omtreksnelheid van de plunjers. Het toerental is wel hetzelfde, want ze zitten op dezelfde as.
Van het constant toerental bij het optimaal werkpunt heb je gelijk :wink: .
Hier die Bijdehandjes! Nu!! :mrgreen:
Klopt, maar de overzetverhouding die door de pouliediameter bepaald wordt, bepaalt daarmee wel de plunjersnelheid.
Schiet me zomaar een vraag te binnen: Hebben de C5 en C6 HD-pomp met constant toerental?
Daarmee heb je de vraag van Mark beantwoord :wink: , dit probeerde ik misschien op een moeilijkere manier uit te leggen :wink: .
Vanaf hydractive3 (en 3+ en 3+ met AMVAR) wordt de HD-pomp door een elektromotor aangedreven met een constant toerental :wink: .
Toch nog een kleine opmerking die me te binnen schiet mbt een HD pomp van een BX en een HD-pomp van een XM ZPJ V6.
Bij de BX wordt het vanaf de krukas aangedreven en bij een XM ZPJ V6 vanaf een nokkenas.
Het toerental van de krukas is 2 x die van de nokkenas :wink: .
Nu hou ik erover op hoor.......
Ik was er al lang klaar mee :P
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:wink:
En de pomp van een V6 heeft een 1200 poulie. Maar dat wist je wel hè Mark? ;-)
PFfffff
Makkelijk hoor zo'n quote knop.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dus niet, duh. :mrgreen:
Vanavond de restpuntjes gedaan:
- De pakking van de olieretourleiding vervangen. Een nieuw exemplaar kost €0,99 :shock: Die ging er nu wel vlotjes in; alleen m'n klauwen verbrand. :lol:
- Onder nog een gat gevuld met een bout die over was. ;-) Wes weet wel welke ik bedoel.
- Boven de slangenstellage weer losgemaakt om de regenkap op het spruitstuk te plaatsen. Ik word steeds handiger in dat demonteren. Het lukt nu ook met hete motor. :mrgreen:
- En last but not least alle slangklemmen strak vastgezet. Ook van hydrauliekleidingen. En hier en daar nog wat slangklemmen geplaatst op T-stukken.
- De wartel onder op het verdeelblok nog 'n tikkie vaster gezet, volgens mij zweet het daar nu niet meer.
Resultaat van een avondje beunen: stationair loopt 'ie errrug mooi. :lol:
Fijn zo!
Heb je je erg verbrand?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Goed om te horen dat het gelukt is, hopelijk valt de verbranding mee.
Ik is trots op Wim. 8)
:D
Dat verbranden valt wel mee. Echte kerel hè? :mrgreen: En natuurlijk een katoenen overall en eelt van jarenlang soldeerbouten verkeerd vastpakken ;-) Dit keer de vloeistoffen niet afgetapt. Daarom bleef het rond de motor veel langer heet.
In de hele operatie is 1 onderdeel vergeten :oops: : een dunne ring tussen spruitstuk en turbo. Daarvoor zou alles losmoeten om die turbo iets te kunnen lossen zodat 'ie er tussen geschoven kan worden. En doar hai ik geen sjin in. :roll:
Op naar het volgende project: reinigen van de hemel.
(note aan mezelf: moet 'n todo list plaatsen).
Zo moet ik altijd oppassen als ik sta te strijken en de telefoon gaat...
:lol:
Zit er dus toch een pakking tussen de turbo en het spruitstuk!?
Ik is ietsje minder trots op wim. 8)
Erare humanum est.
Maar, ik HEB de pakking. Alleen niet op de goede plaats. :lol:
Misschien later, als ik de spierpijn en het gevloek vergeten ben dat ik 'm er alsnog tussenwurm.
Ik zou het doen zolang je nog in de flow van het OT zit :P
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Die flow stokt nu even tegen een stuwwand. ;-)
Ondanks dat ik finaal kapot ben (voorjaarsmoeheid? zenuwen voor morgen?) vanmiddag toch maar aan m'n water in brandstoffilter gewerkt. De oplossing is simpel: ik rij weer benzine in plaats van diesel. :mrgreen:
Maar zere neus, ik heb het lampje van die bewuste melding er uit getrokken. En nu geen afscheidspiep en dreigende waarschuwing meer als ik de motor uitzet. :D Inderdaad, het verrekte lampje doet het display 'op hol slaan', want het lampje zelf brandde niet. :twisted:
Wie adviseerde me dat ook alweer? Lucas? JP? In ieder geval bedankt.
:lol: :lol: :lol: Op-hu-lost!!!
Je hoeft toch niet nerveus te zijn voor morgen :?:
Jawel, want hij gaat met een recentelijk flink onder handen genomen XM :mrgreen:
Morgen wordt de maiden trip. :mrgreen:
De maid heeft haar trip naar Hedel, en 's middags/'s avonds naar 's-Gravenhage uitstekend doorstaan. 8)
Zelfs m'n vriendin merkt het verschil tijdens het rijden. Zou ze soms Citrofiel worden? :shock:
Gisteren van Mark condoompjes gekregen en de maid er vandaag mee uitgerust.
Zonder condoompje:
Met condoompje:
En de volledige kerstboom:
Shoot, ben ik vergeten die rubbers te fotograferen. :oops:
Ik weet welke je bedoeld, ik heb ze ook, ziet goed he. 8)
Pagina's