Ik zal blij zijn als ik weer eens een zon- en maandag achter elkaar echt vrij heb om te klooien :wink:
Nee, Mark, ik heb dat wel begrepen. Als je gekleidt (?) hebt staat de dame eigenlijk in haar negligé. Daar moet dan weer vlug een beschermende "duster"of "nacht-stola" over....naar Koot&Bie... :lol:
qua kleien zou het eigenlijk ook het beste zijn als je de auto eerst juist ontdoet van de waxlaag die ze in de lop der jaren opgebouwd heeft.
Kan met afwasmiddel, of voor erg hardnekkige waxlagen zelfs glassex....
Na afspoelen van deze wasbeurt dus absoluut geen mooi parelende auto meer. (Ik heb hiervoor speciale RIWAX shampoo.......) dan kleien en vervolgens in de wax zetten, voor jouw kleur zou "zwarte wax" het moosite zijn. Daarmee werk je in (hele) kleine mate ook wat krasjes weg door vulling :idea:
Maar net wat Mark al aangeeft, het kost tijd, veel tijd, maar dan heb je ook wat! :wink:
Ja, ik heb poor=boys lakhersteller voor zwarte lak. Die moet er eerst op en daarna pas de wax. Kan de oude waslaag toch ook met wasbenzine verwijderen, niet???
Heb net zoals Mark bij Datona een krukje besteld anders blijf je erin, slecht voor je rug. En ook een magneet opvang bakje en een mooie krik:
autoshampoo heeft vaak wax erin opgenomen.... dus lijkt mij voor het poetsen voor kleien iets anders beter.
Ook voor polijsten is het het mooiste als er geen wax resten/ of hele laag op de voituur zit.
Dus voor polijsten de auto ontdoen van de oude waxlagen en dan kleien, anders ben je immers vuil aan het polijsten....
Ik heb net gekeken en inderdaad dat schroefje gevonden. Weet je zeker dat je zo die buis los krijgt? Volgens mij zit die pijp aan de luchtinlaatkant vast aan het deksel.
aaaaaah die pijp, een buisje noemt die dat...... Maar het vewrwijderen van die pijp zal inderdaad ook nog wel helpen om de weerstand te verminderen. In het weekend maar eens kijken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ahh, dat bedoel je! Inderdaad Mark, da's geen buisje meer maar een pijp, een inlaat pijp. Ik zag aan de buitenzijde verdr geen pijpje meer zitten....
Deze foto ter verduidelijking:
Nu valt me ook de slede op waar de inlaatbuis in het deksel is geschoven. En dat wordt door slechts een parkertje op zijn plaats gehouden en dat gaatje moet je weer dichten. En hierna nog een K&N filter erin en dan is het helemaal feest 8)
Vraagje, wat doet die dop dan naast de slang uitgang? Wat is de functie daarvan? IOs dat een soort van inlaat ventiel, of overdruk ventiel??
Het zijn universele XM en 605 luchtfilterhuizen, bij de 605 wordt op de plek van de afgedopte plek vacuüm gebruikt voor de vacuümrembekrachtiger.
De slang op de foto van Mike komt uit bij de stationair regelklep :wink: .
Een turbo CT zal wel via zijn oneindige slangenboel vacuüm kunnen betrekken ipv het luchtfilterhuis :wink:
De slang op de foto van Mike komt uit bij de stationair regelklep :wink:
Voila Wim, mijn secundant heeft je geantwoord!
Zoals gemeld aan de bar; we hebben een dakspoiler met 3e remlicht. Hij is alleen Champagne /Goud kleurig. Maar da's niet erg, moet toch gespoten worden. Mot m wel effe in La Belgique ophale dus volgende week even naar "dun Anvers" blazen.
Wat zou het kosten om de multiriem te vervangen bij mijn 12V dame?
Ik heb eigenlijk nog een heel lijstje, maar ik weet eigenlijk niet wie ik het uit wil laten voeren. De 18e gaat ze mee naar Parijs. (Leuk, foto's maken op de Champs Elysees) en ik wil dan nog een bak olie wissel en ook de motorolie wissel gedaan hebben(0W40). Plus normale bollen, eerst voor. En die multiriem had droogte scheurtjes, zit me ook niet lekker met zo'n rit voor de boeg.
Over de bakolie wissel; kan dat bv 2x na elkaar gedaan worden of moet er een X-aantal km's gereden worden voor de volgende wissel??
Zo Mike, je hebt nog genoeg te doen met je XM. Leuke hobby is het hé 8) .
Een multiriem vervangen is nog best een klus, de motorsteun moet los en het beste is om de span en looprol mee te vervangen. Lucas unger is er zelf een paar uur bezig geweest toen hij dat zelf deed bij zijn XM V6 12v.
Maar het moet toch een keer weer gedaan worden, bij mijn XM moet ik het ook nog doen.
De bakolie wissel kun je best achter elkaar doen, de verse olie is al goed door de bak en koppelomvormer geweest.
Bakolie kun je na 100 km ofzo goed doen, dan is die zekers te weten volledig door je bak geweest.
En die multiriem als je niet weet wanneer die voor het laatst gewisseld is dan zou ik dat rap laten doen, je blok kan er niet door kapot lopen maar als die knalt sta je wel in één keer zonder waterpomp, dynamo en airco....
En dan kan je je laten afslepen, is een klus van ruim 3 tot 4 uur.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb om een audiëntie bij van der Laan gevraagd :!: Er moeten stiekum toch een hoop zaken aangepakt worden. Hier mijn lijstje voor vdL:
Ik wil weer een aantal dingen aan mijn XM laten uitvoeren. Kun jij me een richtprijs geven voor onderstaande zaken:
1. LHM vernieuwen, spoelen, hoogte regelaars schoonmaken. Bollen allemaal op juiste druk zetten.
2. Voor nieuwe normale bollen monteren, comfort er af.
3. Multiriem vervangen. Huidige heeft droogte scheurtjes.
4. Automatische bak olie wissel. (Kan dat ook 2x achter elkaar?)
5. Nieuwe bougies. Rotor + huis controleren of die niet aan vervanging toe zijn.
6. Nog eens die RV voorpoot goed bekijken. Er zit ook een rammel in het onderstel. Ze heeft nu 18”wielen
Maar de rammel zat er al eerder. Moeten we misschien even samen proefrijden. Reactiestangen zijn net nieuw.
7. Motor olie 0W40 er in doen. Er zit nu zelfs te veel olie in.
8. Er ligt een leiding tegen de oliekoeler radiator aan en die is geraffeld daardoor. Moet vernieuwd worden.
Hopelijk kan het voor de 18e april want dan gaat ze mee naar Parijs!
:( Vrees ook het ergste, maar zullen zien hoever we komen. Nu de eieren allemaal gevonden zijn permiteer ik me even XM tijd toe!
Op jouw aanraden Wim, toch even een 15A zekering tussen de constante voeding en de hydractive klep gemaakt. En ook even de aanvoerbuis in het deksel demonteren. Dan nog wat engine polishing en dan komt la famille en is de dag weer over :cry:
Dat klopt Wim :wink: , mocht het gebeuren dat het hydractive systeem in de sportstand schiet kun je eerst de zekering checken alvorens de vercomputer uit te lezen :wink: .
Ik heb bij toeval mijn trekhaak plusdraad incl zekeringhouder met 25A gebruikt voor mijn hydractive elektroklep aansturing :wink: .
Nee, volgens mij ook niet. Alstie eenmaal ergens z'n zinnen op heeft gezet...
Ik zal blij zijn als ik weer eens een zon- en maandag achter elkaar echt vrij heb om te klooien :wink:
Nee, Mark, ik heb dat wel begrepen. Als je gekleidt (?) hebt staat de dame eigenlijk in haar negligé. Daar moet dan weer vlug een beschermende "duster"of "nacht-stola" over....naar Koot&Bie... :lol:
:lol: :lol: :lol:
qua kleien zou het eigenlijk ook het beste zijn als je de auto eerst juist ontdoet van de waxlaag die ze in de lop der jaren opgebouwd heeft.
Kan met afwasmiddel, of voor erg hardnekkige waxlagen zelfs glassex....
Na afspoelen van deze wasbeurt dus absoluut geen mooi parelende auto meer. (Ik heb hiervoor speciale RIWAX shampoo.......) dan kleien en vervolgens in de wax zetten, voor jouw kleur zou "zwarte wax" het moosite zijn. Daarmee werk je in (hele) kleine mate ook wat krasjes weg door vulling :idea:
Maar net wat Mark al aangeeft, het kost tijd, veel tijd, maar dan heb je ook wat! :wink:
Ja, ik heb poor=boys lakhersteller voor zwarte lak. Die moet er eerst op en daarna pas de wax. Kan de oude waslaag toch ook met wasbenzine verwijderen, niet???
Heb net zoals Mark bij Datona een krukje besteld anders blijf je erin, slecht voor je rug. En ook een magneet opvang bakje en een mooie krik:
Ik word nog eens professioneel!!! :lol:[/img]
Gewoon wassen met een goede autoshampoo, wasbenzine is een
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wasbenzine is prima om te ontvetten, verf op te lossen enzo. Net als ammoniak. Maar wel ik zou er m'n lak niet mee 'schoonmaken'.
autoshampoo heeft vaak wax erin opgenomen.... dus lijkt mij voor het poetsen voor kleien iets anders beter.
Ook voor polijsten is het het mooiste als er geen wax resten/ of hele laag op de voituur zit.
Dus voor polijsten de auto ontdoen van de oude waxlagen en dan kleien, anders ben je immers vuil aan het polijsten....
Nah, eerst wassen zonder shampoo?
Maar zoals gezegd, da's voor het laatsts pas. Heb het luchtfilterhuis gefotografeerd. JP, welk buisje bedoel je nu precies?
Best mooie foto's , al zeg ik zeg ik het zelf :roll: Kan nog eens een eigen Haynes uitgeven :idea:
Mooie foto`s Mike :wink: . Het schroefje zit aan de andere kant, waar de grote buis naar de motor gaat.
Als die los is, schuif je het pijpje uit het deksel naar je toe. Je ziet de schuifgeleiding zitten in de hoek :wink: .
Vergeet niet het ontstane gat van het schroefje/parker weer dicht te maken met een boutje-moertje of iets anders.
Dat gat met dop buitenzijde en de slang laat je zitten.
Ik heb net gekeken en inderdaad dat schroefje gevonden. Weet je zeker dat je zo die buis los krijgt? Volgens mij zit die pijp aan de luchtinlaatkant vast aan het deksel.
je schuift het pijpje er zo uit :wink:
Ik vertrouw je blind. ;-)
:wink:
aaaaaah die pijp, een buisje noemt die dat...... Maar het vewrwijderen van die pijp zal inderdaad ook nog wel helpen om de weerstand te verminderen. In het weekend maar eens kijken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
zeker weten dat het gaat helpen :mrgreen:
Ahh, dat bedoel je! Inderdaad Mark, da's geen buisje meer maar een pijp, een inlaat pijp. Ik zag aan de buitenzijde verdr geen pijpje meer zitten....
Deze foto ter verduidelijking:
Nu valt me ook de slede op waar de inlaatbuis in het deksel is geschoven. En dat wordt door slechts een parkertje op zijn plaats gehouden en dat gaatje moet je weer dichten. En hierna nog een K&N filter erin en dan is het helemaal feest 8)
Vraagje, wat doet die dop dan naast de slang uitgang? Wat is de functie daarvan? IOs dat een soort van inlaat ventiel, of overdruk ventiel??
Wat doet die slang bij jou? Ik heb 2 doppies.
Het zijn universele XM en 605 luchtfilterhuizen, bij de 605 wordt op de plek van de afgedopte plek vacuüm gebruikt voor de vacuümrembekrachtiger.
De slang op de foto van Mike komt uit bij de stationair regelklep :wink: .
Een turbo CT zal wel via zijn oneindige slangenboel vacuüm kunnen betrekken ipv het luchtfilterhuis :wink:
Voila Wim, mijn secundant heeft je geantwoord!
Zoals gemeld aan de bar; we hebben een dakspoiler met 3e remlicht. Hij is alleen Champagne /Goud kleurig. Maar da's niet erg, moet toch gespoten worden. Mot m wel effe in La Belgique ophale dus volgende week even naar "dun Anvers" blazen.
Wat zou het kosten om de multiriem te vervangen bij mijn 12V dame?
Ik heb eigenlijk nog een heel lijstje, maar ik weet eigenlijk niet wie ik het uit wil laten voeren. De 18e gaat ze mee naar Parijs. (Leuk, foto's maken op de Champs Elysees) en ik wil dan nog een bak olie wissel en ook de motorolie wissel gedaan hebben(0W40). Plus normale bollen, eerst voor. En die multiriem had droogte scheurtjes, zit me ook niet lekker met zo'n rit voor de boeg.
Over de bakolie wissel; kan dat bv 2x na elkaar gedaan worden of moet er een X-aantal km's gereden worden voor de volgende wissel??
Zo Mike, je hebt nog genoeg te doen met je XM. Leuke hobby is het hé 8) .
Een multiriem vervangen is nog best een klus, de motorsteun moet los en het beste is om de span en looprol mee te vervangen. Lucas unger is er zelf een paar uur bezig geweest toen hij dat zelf deed bij zijn XM V6 12v.
Maar het moet toch een keer weer gedaan worden, bij mijn XM moet ik het ook nog doen.
De bakolie wissel kun je best achter elkaar doen, de verse olie is al goed door de bak en koppelomvormer geweest.
JP vroeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeem
Bakolie kun je na 100 km ofzo goed doen, dan is die zekers te weten volledig door je bak geweest.
En die multiriem als je niet weet wanneer die voor het laatst gewisseld is dan zou ik dat rap laten doen, je blok kan er niet door kapot lopen maar als die knalt sta je wel in één keer zonder waterpomp, dynamo en airco....
En dan kan je je laten afslepen, is een klus van ruim 3 tot 4 uur.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb om een audiëntie bij van der Laan gevraagd :!: Er moeten stiekum toch een hoop zaken aangepakt worden. Hier mijn lijstje voor vdL:
Ik wil weer een aantal dingen aan mijn XM laten uitvoeren. Kun jij me een richtprijs geven voor onderstaande zaken:
1. LHM vernieuwen, spoelen, hoogte regelaars schoonmaken. Bollen allemaal op juiste druk zetten.
2. Voor nieuwe normale bollen monteren, comfort er af.
3. Multiriem vervangen. Huidige heeft droogte scheurtjes.
4. Automatische bak olie wissel. (Kan dat ook 2x achter elkaar?)
5. Nieuwe bougies. Rotor + huis controleren of die niet aan vervanging toe zijn.
6. Nog eens die RV voorpoot goed bekijken. Er zit ook een rammel in het onderstel. Ze heeft nu 18”wielen
Maar de rammel zat er al eerder. Moeten we misschien even samen proefrijden. Reactiestangen zijn net nieuw.
7. Motor olie 0W40 er in doen. Er zit nu zelfs te veel olie in.
8. Er ligt een leiding tegen de oliekoeler radiator aan en die is geraffeld daardoor. Moet vernieuwd worden.
Hopelijk kan het voor de 18e april want dan gaat ze mee naar Parijs!
Dat zijn zeker nog een aantal belangrijke klussen.
Steld je mij die vraag over de kosten, daar durf ik geen antwoord op te geven.
Eenmaal als deze punten zijn aangepakt, kun je zeker met een gerust hart naar Parijs :wink: .
Da's best een indrukwekkende lijst. Ben benieuwd of ze dat gaat lukken voor de 18de.
:( Vrees ook het ergste, maar zullen zien hoever we komen. Nu de eieren allemaal gevonden zijn permiteer ik me even XM tijd toe!
Op jouw aanraden Wim, toch even een 15A zekering tussen de constante voeding en de hydractive klep gemaakt. En ook even de aanvoerbuis in het deksel demonteren. Dan nog wat engine polishing en dan komt la famille en is de dag weer over :cry:
Mooi Mike. Als er nu onverhoopt een kortsluiting ontstaat, piept die zekering eruit. En niet iets ondefinieerbaars ergens. ;-)
Dat klopt Wim :wink: , mocht het gebeuren dat het hydractive systeem in de sportstand schiet kun je eerst de zekering checken alvorens de vercomputer uit te lezen :wink: .
Ik heb bij toeval mijn trekhaak plusdraad incl zekeringhouder met 25A gebruikt voor mijn hydractive elektroklep aansturing :wink: .
Zo gepiept! En nu blijkt maar weer eens dat ik een vroege XM heb :lol:
In het deksel van het luchtfilterhuis zit geen parkertje! Was toen blijkbaar nog niet standaard en zal een modificatie voor latere types zijn.
Effe afwezen spoelen, zwart hë, en dan naar Turnhout. Foto's op de snelweg maken. Het lijkt wel of ze veel meer koppel heeft als vroeger :wink:
Oh ja JP, weet je wat Evert Jan van vdL aanbeveelt??? Castrol Edge 10W60.... want moet niet te dun zijn zegt ie???
NOu jij weer :wink:
Als het maar makkelijk verkrijgbaar is. :lol: :lol: :lol:
Pagina's