Hallo mede forumleden,
Ik heb een probleem met de koeling van mijn 2.1TD.
Er was een lek in de radiator dus die heb ik vervangen.
Ik heb er een besteld op onderdeelnummer, dus ik neem aan dat dat de juiste is.
Ik heb ze ook naast elkaar gehouden voor ik de nieuwe er in gezet heb, en ze zagen er hetzelfde uit.
Nu het probleem: Als ik hard optrek, of boven de 120 km/h rijd, dan loopt de temperatuur op tot boven de 90 graden.
Normaal stond het wijzertje altijd rotsvast op 80 graden.
Als het koud is, en ik rij rustig aan, dan schommelt de temperatuur tussen de 70 en de 80 graden.
Ook een raar symptoom: er lekt olie tussen de bak en de motor uit. Volgens mij motorolie.
Ik heb volgens mij goed ontlucht: uit allebei de ontluchtingsnippels komt water.
Als ik de bruine steker lostrek van de temperatuursensor, dan gaan allebei de fans volle mep draaien.
Volgens mij doen de relais van de fans het dus goed.
Als ik de airco aan zet dan gaan ze ook langzaam draaien.
Ik dacht bij deze symptomen aan een defecte thermostaat, maar hoe komt die ineens stuk?
Of heb ik dan toch een verkeerde radiateur?
Ik heb al de slang van het thermostaathuis getrokken, en als ik het goed voel dan zit de thermostaat dicht als de motor koud is.
Als de motor warm is dan is de hele radiateur heet.
Van dat huis krijg ik maar één boutje los, dus ik denk ik vraag eerst even hier of ik iets anders over het hoofd heb gezien voordat ik gepast geweld ga toepassen op die boutjes! ;-)
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2.5TD. Maar dan erger - standaard 95 graden en loopt op naar 110 graden bij 150kmh. Harder durf ik niet. Ik heb nog geen antwoord, maar internet onderzoek geeft de mogelijke oorzaken:
- thermostaat
- oud koelwater
- deels dichtgeslibde radiateur
- radiateur niet open (lamellen)
- lekkage (verlies water, kleur olie, afgeperst, kop is ok?)
- dop expansievat vervangen.
- waterpomp
- condensor airco (kan geoxideerd)
- slippende multiriem?
- draait de fan goed (thermocontact)
Ook kan: slechte verstuivers
Ik vermoed, 1 van deze oorzaken is de jouwe en 1 van deze (niet noodzakelijk dezelfde) de mijne.
De 2.5TD staat overigens slecht bekend qua thermische problemen, de 2.1 zou goed moeten zijn.
XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm
Thermostaat kan inderdaad zomaar de geest geven en matig openen of niet meer helemaal sluiten als dat moet.
Het is even een k**-klusje, maar een nieuwe thermostaat kost bijna niets.
Oud koelwater, deels dichte radiateur of radiateur niet helemaal open zijn bij Jan minder waarschijnlijk gezien zijn nieuwe radiateur.
Dop expansievat kan evvt. nog. De rest is minder waarschijnlijk bij uitblijven van andere symptomen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb je ook ontlucht nabij de kachelradiateur ?? en met de verwarming helemaal open ?? zo te lezen heb je alleen ontlucht op de radiateur en het thermostaathuis......
Hoogstwaarschijnlijk nog lucht in het koelsysteem (zie eerdere opmerking over kachel), zo niet, dan thermostaat checken.
Een 2.1TD heeft alleen nippels op de kachelslangen en op het thermostaathuis.
Ik heb ze allebei los gehad tot er water uit kwam.
Op de radiateur zit geen ontluchtnippel.
Er gaat wel een slang van de bovenkant van de radiateur naar het tankje, dus ik denk dat dat de ontluchting is.
Volgens mij staat bij een XM de kachel altijd open, de regeling gaat met een luchtklep in het kachelhuis.
De instructie in het werkplaatshandboek heet het over een trechter die op het koelwatertankje past.
Daarmee kan je het waterniveau zo hoog maken dat alle lucht er uit gaat.
Heeft iemand op het forum zo'n ding al eens gebruikt?
Op Wikipedia hebben ze het er ook over:
However, if the cooling system is neglected or improperly bled after filling - needing a raised filling level because the expansion tank is not the highest point in the system - the engine has a tendency to blow its head gasket. A simple solution is to use a plastic soft drink bottle with the bottom removed, fitted with a rubber O ring seal on the flange at the cap end for filling.
Van:
https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XUD
Vanmiddag dus maar eens een fles cola leegmaken! :-)
Ik heb de truuk met de fles op het koelreservoir gedaan, maar het heeft niet geholpen....
Er kwamen nog wel enkele bubbels naar boven, maar het gedrag is nog net hetzelfde...
Ik heb voor de zekerheid de kachel ook nog vol open gezet.
Even afstrepen:
- thermostaat > kan nog steeds, is wel heel toevallig dat die nou net kapot is gegaan.
- oud koelwater > er zit nieuw in
- deels dichtgeslibde radiateur > het is een nieuwe, en die word overal even heet.
- radiateur niet open > het is een nieuwe
- lekkage > ik verlies een klein beetje water, maar ik heb dat tot nut toe afgescreven als dat er nog lucht in zat.
- dop expansievat vervangen. > ik heb een nieuwe besteld
- waterpomp > is vorig jaar vervangen
- condensor airco > Ik weet niet wat dat met de koeling te maken heeft?
- slippende multiriem > Nee, en de waterpomp bij een 2.1 zit op de distributieriem
- draait de fan goed > ja, ik heb er bij gestaan toen zij warm liep, en dat ging netjes van langzaan naar snel en weer terug. Als ik de bruine stekker van de temperatuursensor er af trek, dan gaan beide fans snel draaien.
- slechte verstuivers > zou wel heel toevallig zijn, en ze loopt verder goed.
Er blijven volgens mij 3 dingen over:
1. radiatordop > minst waarschijnlijk
2. Radiateur > misschien dan toch niet van het goede type, of vanaf de fabriek verstopt.
3. Thermostaat > bizar dat die nou net precies NU kapot gaat, maar de symptomen lijken er verdacht veel op. (te koud als het koud is, te heet bij belasting)
Even de dop afwachten, en anders dan toch maar eens bij de vrienden van Renard langs...
PS: Nogmaals op Service.citroen het partnummer van de radiator opgezocht (1301 Z8) en dat komt toch echt overeen met wat
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/van-wezel-09002102-radiateur.htm
aangeeft als het juiste onderdeel...
Ik zou voor de thermostaat gaan. Kost je 2 tientjes, de koelvloeistof hergebruik je en wat werk. Er zijn 2 versies voor een automaat of een handbak. Diesel-Automaat thermostaat opent bij 80°C (bij een handbak bij 85°C). Zit niet op de leukste plek volgens mij. Die 3 boutjes zijn inderdaad lastig. Let goed op dat er geen afwijkende bout is gebruikt. Maak het pomphuis niet stuk, want deze is niet los leverbaar.
Zie hier.
Oude eruit en testen in een pannetje met water bij welke temperatuur hij open gaat en wel volledig open gaat. Test de nieuwe ook eerst even.
Gisteren is de koelreservoirdop aangekomen, dus vanavond na het werk even testen.
Ik denk niet dat het dat is, maar het is het laatste dat ik probeer voordat ik hem wegbreng voor de thermostaat.
Iedereen in dit topic trouwens bedankt voor het meedenken en het advies!
De nieuwe dop op het voorraadvaatje helpt wel iets, maar het is nog niet goed.
Het verschil tussen de oude en die nieuwe dop was een rubber dichting.
Bij de nieuwe zat die aan de onderkant vast, en die van de oude lag onderin het vaatje...
Volgende week gaat ze naar Renard, dan moeten die de thermostaat er maar in prutsen.
Jan, ik had het al in mijn eigen topic geschreven, mijn V6 kreeg ook problemen om netjes de temperatuur vast te houden (standaard altijd 90 graden) laatste weken 100-105 graden (met hogere buitentemperaturen liep die naar de 105.
Afgelopen dinsdag tijdens de beurt is de thermostaat vervangen en de motor staat nu strak op de 90.
En waarom gaat een thermostaat kapot of regeld deze niet meer goed? dat is redelijk eenvoudig te verklaren, de sturing geschied door een 'was element' en daar gaat langzaam de 'rek' uit. Ik denk gezien de sympthomen dat je termostaat wissel je probleem gaat oplossen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@Marc: Ik denk ook dat het de thermostaat is, maar het tijdstip van overlijden correleert slecht met de reparatieacties aan de auto!
Let op: verwar Mark niet met Marc. Maar inderdaad: ik zei het 2 weken geleden ook al.
En mijn thermostaat krijgt a.s maandag ook een replacement.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
heel moeilijk is dat niet als je beide kent.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mijn 2.5 TD net terug van de garage en ondanks alle indianenverhalen (vast ook gebeurd) en alle 10tallen oorzaken (allemaal vast mogelijk) was het bij mij ook de thermostaat. Hij staat nu strak op (wel hoog) net onder de 95 graden maar dat zou nog een sensorfout kunnen zijn.
XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm
Over het vullen / bubbelen zei mijn garage: de komende tijd het koelwater in de gaten houden want er zullen wat belletjes lostkomen en dan zakt het peil.
Klinkt vrij simpel en niet zo beangstigend als 'dan gaat de de koppakking er uit' van wikipedia.
XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm
Dan vullen ze hem niet goed, mijn oude hebben ze toen helemaal opnieuw gevuld, nooit niks gebubbeld of hoeven bijvullen,
Kwestie van tijd. De motor moet een even lopen om hem helemaal luchtvrij te krijgen. Het liefst ook rijden.
De garage kan daar dure tijd insteken, of je controleert na de rit naar huis (en afkoelen) zelf even en de dag nadien nog eens.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Nu vraag ik me af of het bij Jan ook de thermostaat is geweest. Toen mijn thermostaat stuk was kwam de wagen enkel tijdens stationair op temperatuur. Op de snelweg ging hij niet over de 75°C. Ik vermoed dat als hij niet ver genoeg open gaat hij wel warm loopt.
Nou bij mij was het dus niet de thermostaat...
Bij renard hebben ze hem vervangen en er vervolgens 12 liter koelvloeistof onder druk in geperst...
12 liter.. dat klinkt als veel te veel... Hoe veel gaat er normaal in een 2.1TD?
Het probleem is trouwens niet verholpen, hoewel het wel minder is.
Gisteren scheurde trouwens de slang van het overloopvaatje naar de thermostaat, dus ze staat weer stil.
De slang is NFP, maar de diameter is aan allebei de kanten even groot, dus ik ga op zoek naar een stuk universeel koelwaterslang.
Normaal 5-6 liter., geloof ik. 12 lijkt mij ook erg veel. Is ie nu goed ontlucht na opnieuw vullen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik vraag me af waar ze die 12L gepompt hebben. Klinkt als een lek ofzo? Ik geloof dat ik er een 7 tal liter heb ingegoten.
Als je in 't technisch zakboekje van citroën kijkt dan staat daar dat een XM 2.1TD 11,4L - 12L (afhankelijk van de uitrusting) koelvloeistof heeft. En als ik 't goed begrijp gaat er in geval van een automaat zelfs 13,2L in.
Andere XM benzine blokken vereisen van 8,8 tot 11,3 liter afhankelijk van welk blok het is.
Oftewel.., ze hebben gewoon netjes je complete koelvloeistof ververst. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
OK, dan ben ik iets minder minder te spreken over ze! :-D