Mijn afstandsbediening is dood. Ik netjes batterijen vervangen, maar nog geen sjoege.
Met sleutel deur openen doet het wel (CV, alle deuren open). Wat is de meest beruchte dader: Texton of Kiekert? (Kiekert is makkelijk te wisselen, Texton zit dieper, maar zou denken dat CV via sleutel in slot ook via de Kiekert loopt).
Kiekert doet idd de sloten open/dicht.
Textron doet het draadloze stukje.
Voor wat het waard is: als je het printplaatje van de sleutel los hebt en je drukt op het bedieningsknopje, brand er kort een lampje (ter indicatie dat signaal in ieder geval tot daar aankomt). En ja, het is RF, niet IR, maar ook op het RF sleutelprintplaatje zit kennelijk een lampje.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Is Kiekert serie 1 en 2 uitwisselbaar? Want dan kan ik wel wat testen, met 2 XM's voor de deur. Anders ff zoeken in de opslag. Volgens mij zat er bij de onderdelen die ik van JanSr heb gescoord nog een Kiekert kastje.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Voglens mij zijn al die kiekerts t zelfde
Je kunt het rf of if signaal ook testen, ik meende middels een digitale foto of film camera. Even googelen en je weet meer.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zitten de batterijen er wel goed in, reservesleutel? Zou toch eerst dingen uitsluiten voordat je allerlei dingen vervangt. Volgens mij heb ik nog wel zo'n Textron liggen. Tenminste als dat zo'n blauw ding is die onder het handschoenenvakje zit.
De sleutel duidt vrij duidelijk + en - aan, dus batterijen zitten wel goed. Truuk met de digitale camera werkt alleen met IR, niet met RF, helaas.
Gezien de reputatie van het Kiekert kastje is die de eerste verdachte, denk ik. En even handschoenenkastje eruit en andere Kiekert erin klikken is niet zoveel werk.
Weet iemand nog een truukje (bv 2 pootjes doorverbinden) om een signaal uit de Textron naar de Kiekert te simuleren? Ik vond dit overzichtje in een oude post:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik had de laatste maanden willekeurig problemen met het openen/sluiten van de sloten via de afstandsbediening of via het linker voorportierslot, De ene keer werkte de ab wel en gingen alle deuren netjes op slot of open, maar vaak wilden ze alleen maar open en niet meer dicht. Dit gebeurde ook willekeurig wanneer ik ales probeerde te openen of sluiten via de sleutel via het bestuurdersportier. Erg irritant, want hierdoor kon ik ook niet tanken of bleef de achterklep op slot. Het leek enigszins met warm of koud weer te maken te hebben, maar ook niet consistent.
Plan de campagne was om eerst de electronica na te lopen en dan vervolgens deur voor deur de slotmotoren te gaan bekijken, maar dat bleef ik maar uitstellen.
Ik heb uiteindelijk vorige week de handschoenenkast eruit geschroefd en van de printplaat in de Kiekert alle soldeerpunten van niet SMD componenten (2 relais en wat weerstandjes en een condensator) aangestipt met de soldeerbout. Kiekert teruggezet en alles werkt weer helemaal goed sindsdien, Zowel met sleutel als met de afstandsbediening.
De xm is van 95, en dit is al het 2e vreemde elektronische mankement wat ik op deze manier heb op kunnen lossen. Ook de koelvloestofniveau sensor bleek door de ouderdom koude lassen te hebben gekregen. Werkt sinds de soldeerboutactie ook weer foutloos.
Ook mijn 2e XM met RF ontvanger reageerde niet meer op de AB. Met mijn vorige liet ik het maar zitten. Had ik maar geweten wat ik nu weet. Ik heb mij, denk ik net als vele andere XM bezitters, helemaal suf gezocht naar alle mogelijke reparaties en oplossingen. Met veel moeite die Texton module gevonden, daarvoor moet zowel de schopplaat aan passagierskant als ook het handschoenenkastje uitgebouwd want dat ding zit er precies tussenin. Alleen als je een chiroprakterbezoek riskeert vind je hem. Uit elkaar gehaald (je komt 20 verschillende stekers en doosjes met allemaal andere open/dichtmethodes tegen) en natuurlijk de Kiekert. Ook bekeken, zag er goed uit. Prima soldeerpunten, niets geoxideerd (bj 2000, kmst 140.000). Alles werkt behalve die stomme afstandsbediening!
Toevallig noemde ik het bij mijn eerstvolgende garagebezoek aan Knobbout (de sponsor van 100 o nee 99 jaar Citroen) en Matthijs zei: daar heb ik wel wat voor liggen, dat verkochten we vroeger veel.
Kort gezegd: Ik kreeg een doosje met "Union 5 Easy Lock BCE P-K21PSA01" voor Evasion, Xsara, Berlingo, Jumpy, Saxo, P806, PExpert etc. Het bedrijf en product heb ik opgezocht maar kan ik niet vinden. Belangrijk is dat dit product pin-compatible is met de Kiekert. De Kiekert, niet de Texton (zoals ik had verwacht)?? Inderdaad. Dit blokje doet dus Kiekert+Textonfunctie in een. De (goed werkende) Kiekert van het stekkerblok afhalen, nieuwe unit er opsteken - goed opletten dat de pin nummering past (in dit geval dan omgekeerd monteren, zie pdf) - en BINGO!! Afstandbediening werkt.
De Texton kun je er ook af halen, die doet niets meer. Wil je een snelle fix dan kun je dan kun je volstaan met het openen van het handschoenenkastje, vandaar kun je nl wel bij de Kiekert, niet de Texton. Maar ik had alles los dus bij mij gaat er ductape om de texton stekker en weg met dat ding.
Vermoedelijk zijn er wel andere after market ABs die passen maar dat is dan weer een zoektocht op zich. Mocht je dit ding nog bij een garagist vinden ben je spekkoper.
XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm
Hoeveel wil je hebben..................
https://www.garage80.nl/a-50012524/overige-onderdelen/afstandsbediening-set-universeel-21psa01/#description
Wow, ja ik zie het. Is het niet heel erg vreemd dat je die simpele oplossing nergens vindt? Ook op het engelse forums allerlei discussies maar nergens die simpele 'Kiekert er af, nieuw blokje er op' methode.. gedoe met ebay spullen en pinbezetting uitzoeken, (http://club-xm.com/forum/lofiversion/index.php?t=5506) . Enfin, nu weten alle Nederlandse XMers het, in ieder geval iets?!
XM 2.5TD 2000 Exclusive 170kkm