Beste XM Liefhebbers,
Sinds kort de trotse bezitter van een XM Exclusive 2.9 V6 v24 Berline.
Helaas brande het lampje van de zij airbag, dus heb ik onder de bestuurders stoel wat kabeltjes los gehad en opnieuw in elkaar geklikt.
Zij airbag lampje is uit, maar de stoelbediening doet het niet meer. De stoelbediening doet het enkel wanneer de linker voor portier open is.
Heeft er iemand misschien een tip of oplossing?
Alvast vriendelijk bedankt!
Groet
Tommy
De kabel voor de stoelbediening loopt onder het tapijt naar de middenconsole en dan richting onderzijde radio. Lijkt me heel sterk dat de bekabeling in de deur er iets mee te maken heeft, althans dat heb ik nog niet eerder meegemaakt maar hey het blijft een Citroen. Probeer eens met de deur open de stoel te bedienen en tegelijkertijd een beetje de kabelboom die van de auto de deur in gaat te wiebelen en wat er dan gebeurd. Stopt de stoel ermee dan heb je een draadbreuk of de stekker van deur naar auto zit niet goed.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
C i t r o ë n X M WH5032 Previous owned R25 Baccara Focus Ghia Citroën Xantia
Zie even mijn post en het elektrische schema daar: https://xmclub.nl/forum/de-xm-van-chris-b?page=4
Denk dat een relais het niet meer doet, nr. 811 in het schema. Zit op het zekeringenbord links van het stuur. (Heb zelf daar nog niet gekeken, dus dit is papieren kennis)
Verdomd, je hebt gelijk Gerrie!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wist je dat nog niet, Mark?
Is een leuke feature hoor.Ook handig als er een kleiner iemand achter het stuur heeft gezeten en de stoel niet terug naar achteren heeft gezet. Hoef je niet half erin hangend te starten, voordat je de stoel kan verplaatsen.
Is overigens alleen in serie 2 zo; daarom is de voor-achter en rugleuning knop ook omgewisseld bij serie 2 tov serie 1, zodat de voor-achter knop bij serie 2 altijd aan de deurzijde zit.
Omdat dit dus zonder draaiende motor gaat, is het circuit anders dan verstelling bij wel draaiende motor. De verklaring van haperend relais door Chris lijkt me dan ook het meest plausibel. De bekabeling gaat vrijwel nooit kapot. Tenzij je er een schroef doorheen draait
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Eerlijk gezegd mij is het nooit eerder opgevallen, ook niet echt nodig gehad. Ik zet me stoel goed als ik de auto voor het eerst krijg, en tijdens de eerste ritjes finetune ik wat maar zit er daarna nooit meer aan. En ik glij er altijd wel in dus toen ik de opmerking van Gerrie las heb ik het geprobeerd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Is het relais ook de eerste verdachte als je de bijrijdersstoel helemaal naar voren plaatst (voor het vervoer van bijvoorbeeld een IKEA bed...) en dat ie dan niet meer terug wil?
Knop lijkt namelijk geen reactie mee te veroorzaken (meestal voel je dat t motertje geactiveerd wordt) of zit ie gewoon op zijn mechanische "einde" vast?
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Als de stoel niet reageert op de knop, is de knop de eerste verdachte. Deze wordt makkelijk vuil in de loop van de tijd en kan (ook al is het maar 1 kant op) niet meer goed werken.
Even uitwisselen met één van de andere knoppen om te testen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)